handdator

Visa fullständig version : Cardio: cykel och uträkningar


Nadja
2004-07-28, 20:29
Jag försöker uppskatta lite hur mkt energi jag gör av med under mina cardiopass, för att "komma rätt" i mitt energiintag. Men jag blir snart yxtokig för jag vet inte hur jag ska räkna!

Jag har en ny, fin motionshoj som jag kan trampa på hur länge som helst om jag har tid. Men att displayens "värden" med avseende på kcalförbrukning inte är att lita på- det fattar jag.

På 60 min påstår cykeln att jag förbrukat ca 700 cals. Låter MYCKET om man kikar på tabeller över energiåtgång vid olika aktiviteter. Verkar som att motionscykel 60 min ligger kring 300 cals.
Nu till frågan: (el funderingen) enligt displayen cyklar jag med en hastighet av ca 30-35 km/h. Jag har inte särskilt mkt motstånd (2-3 av 10) men blir rejält svettig. ibland kör jag intervaller med mer motstånd. Finns det någon bra formel för att räkna ut energiåtgång? Har sett den där amerikanska sidan www.caloriesperhour.com , men jag vet ej hur jag ska räkna om min vikt och längd så det passar in..hjälp någon?:bow:

King Grub
2004-07-28, 20:31
Under "Basic setup:" på den sidan finns knappar där du kan ställa om till centimeter, kilometer, kilo, osv.

Nadja
2004-07-28, 20:49
OH, thank u!!!!:thumbup: Ibland är inte synen så god uppenbarligen..:D

byggaren
2004-07-28, 21:57
Skulle vilja ställa en annan fråga om cyckling. Cycklade idag på gymmet och tog puls och så. Medans jag cycklade såg jag att det stog på cyckelns display en ruta som hete rpm, satt där och fundera vad det var, men kom inte fram till nåt svar! Kan nån förklara vad det är för nåt?

Allan
2004-07-28, 22:00
Originally posted by byggaren
Skulle vilja ställa en annan fråga om cyckling. Cycklade idag på gymmet och tog puls och så. Medans jag cycklade såg jag att det stog på cyckelns display en ruta som hete rpm, satt där och fundera vad det var, men kom inte fram till nåt svar! Kan nån förklara vad det är för nåt?

Lär vara Rounds Per Minutes, varv per minut


allan

MasterChief
2004-07-28, 22:23
Nadja: Det är ganska lätt att göra en beräkning hur mycket kalorier du gör av med under passet. Dock så behöver man lite information. För det första hur hög puls du har och vilken maxpuls du har. Det behöver inte vara exakta siffor utan närmevärden duger bra.
Låt mig visa:

Ta snittpulsen under ditt pass, säg att den är 160.
Du är 25 år och har då runt 220-25 i maxpuls=195.
Då utnyttjar du ca 80 procent av din maxkapacitet.
Spring 3 km på löparbandet så fort du kan. Detta kallas Coopertestet och där får du ut din maximala syreupptagningsförmåga. Är detta intressant så kan jag infoga en lista på värdena. Låt oss säga att du får 3 liter syre/min.
Under ditt cykelpass ligger du då runt 3*0,8=2,4 liter syre/min.
En liter syre frigör 4,8 kcal. Det innebär att du snittar 2,4*4,8=11,5 kcal/minut vilket ger ca 700kcal per timme...
Nu är inga av mina siffror orimliga om du är bra tränad så visst kan du göra av med 700kcal per timme.

Edit: Felformulering!

Prankie
2004-07-28, 22:29
700kcal för 80% av max låter ganska lågt, fast det är kanske mer realistisk än vad maskiner brukar visa. :)

Låt säga jag springer 3km på 12minuter, vad har jag för syreupptagnings kapacitet då?

MasterChief
2004-07-29, 05:52
Prankie: För dig är nog 700 kcal lågt. För Nadja är det ganska högt (om du nu är tjej, vilket jag antagit av namnet). De bästa i världen kan bränna upp mot 1800 kcal/timme.
Det vanligaste Coopertestet innebär att man ska springa så långt man kan på 12 minuter och eftersom du kan 3000 meter innebär det ett värde på:
http://www.iform.se/Shared/bildbank/IFORM/distancetabel_sv.jpg

Det värde du får ska du multiplicera med vikten och sedan dela med 100. Då har du din maxkapacitet i O2/min. Givetvis är det ett närmevärde.

Prankie
2004-07-29, 06:51
53*73/100=38,69
Är det 3.8 liter då?

Sen måste det vara felformulering uppe. Om varje kcal behöver 4.8liter och hon andas i snitt 2.4ter per minut. Hur kan hon bränna genomsnitt 11.52? Borde inte vara division istället. 2.4/4.8.
Om du inte menar varje liter syre förbränner 4.8kcal.

MasterChief
2004-07-29, 07:11
Du har rätt i allt!
En liter frigör 4,8 kcal..Helt rätt Prankie! Bra att du är uppmärksam! *jag var trött där...:D *