handdator

Visa fullständig version : Muay Thai schema, hjälp?


Fatalist
2004-07-28, 20:08
Hej hej, jag snackade lite med min muay-thai tränare om gymmande och sådant, och han sa att han skulle lägga upp et schema för mig som skulle komplettera thaiboxningen bra.

Nu är det så att det är väldigt konstigt upplagt :confused:

Kan tillägga att han har några andra och tredje-platser från VM i just muay-thai, så man borde tycka att han vet vad han gör?

Set x Reps

Träningsdag 1:
(Tungt)
Bänk 8x3
Knäböj 8x3
Chins 8x3

Träningsdag 2:
(Tungt)
Militärpress 3x8
Rakmark 3x8
Triceps Pushdown 3x8

Träningsdag 3:
(Tungt)
Hacksquat 2x50
Hantelpress 2x50
Dips 4xMax
Sittande Rodd 2x50

Förklara gärna varför han lagt upp schemat såhär (om det nu finns någon vettig förklaring) och om det är nåt som borde fungera

Big_Vik
2004-07-28, 20:25
vad ger 50 reps i uthållighet som inte 20 ger? det enda det ger är ju patetiska vikter :) jag skulle nöjt mig med att springa/cykla som konditionsträning. men jag inte hur det är för thai-boxare, kanske måste ha alla muksler uthålliga. Har en kompis som känner en som tävlar på elit-nivå kan fråga om han vet något hur denne tränar.

edit: är absolut ingen expert men vill du bli bra i muay thai ska du såklart träna detta. tycker det verkar vara väldigt lite träning det där. kanske inte behövs mer?

FELLO
2004-07-28, 20:42
Jag skulle tro att de tunga övningarna med få reps ger explosiv styrka och de med 50reps ger mer mjölksyre träning, uttålighet.

Jag skulle variera all styrke träning med tunga och få reps och lättare med många reps.

Kondition som du behöver får du av att sparras och slå/ sparka på mitsar.

Fatalist
2004-07-28, 21:02
Utöver detta sparrar jag en gång i veckan och tränar teknik 2 gånger i veckan.

Oftast kommer jag ut på språngmarch 2 ggr i veckan, ibland blir det dock bara en :(

Trytter
2004-07-28, 21:48
Varför frågar du honom inte helt enkelt vad tanken bakom schemat är om du tycker det verkar konstigt?

Fatalist
2004-07-30, 20:52
Originally posted by Trytter
Varför frågar du honom inte helt enkelt vad tanken bakom schemat är om du tycker det verkar konstigt?

Har ingen större lust att opponera mig när det var jag som från början bad han om hjälp..

Trytter
2004-07-30, 20:55
Nä men att fråga om tanken och syftet med träningen är ju inte att opponera sig.
Jag kan ju tex vilja ha en förklaring till varför jag ska betala skatt utan att se snett på det...

Man vill ju veta varför man gör som man gör eller hur.