handdator

Visa fullständig version : Preacher Curl?


Gabber
2004-07-28, 14:15
hej igen!

jag jobbar framför datorn så jag har inget o göra än att starta nya trådar.

en grej som hände mig igår på gymmet, jag körde bröst och sen biceps.

brukar göra Preacher Curl med z-stång enligt bilden lite då och då precis som på bilden.

men när jag kör denna övning som bilden så orkar jag typ kärringvikter.

igår så drog jag upp mina armbågar så att armbågarna låg på toppen av bänken nästan, inte alls som på bilden.

jag fick värsta sträckningen på underarmen(ovan) och hela biceps. gjorde inte alls ont heller och jag lyckades dubblera vikten och jag blev skitglad. och idag så har jag för första gången i mitt liv ont i armarna, under och överarmen.

nu till frågan, gjorde jag fel? jag kommer garanterat köra så i fortsättningen och vill veta.

som killen kör på bilden så måste man ha armhålorna tryckt mot bänken vilket gör att jag minskar i styrka.

någon?

samurai
2004-07-28, 14:26
Tanken med preacher curl är väl att det ska bli en koncentrerad rörelse för biceps, därav den stora minskningen i vikt jämnfört med vanlig curl.

Gabber
2004-07-28, 14:29
jo, men det jag gjorde var ju att flytta upp armbågarna lite bara. det tog ändå på biceps. plus att det tog ännu mer på biceps nu än när jag kör enligt bilden.

Arne Persson
2004-07-28, 14:30
Originally posted by Gabber
hej igen!

jag jobbar framför datorn så jag har inget o göra än att starta nya trådar.

en grej som hände mig igår på gymmet, jag körde bröst och sen biceps.

brukar göra Preacher Curl med z-stång enligt bilden lite då och då precis som på bilden.

men när jag kör denna övning som bilden så orkar jag typ kärringvikter.

igår så drog jag upp mina armbågar så att armbågarna låg på toppen av bänken nästan, inte alls som på bilden.

jag fick värsta sträckningen på underarmen(ovan) och hela biceps. gjorde inte alls ont heller och jag lyckades dubblera vikten och jag blev skitglad. och idag så har jag för första gången i mitt liv ont i armarna, under och överarmen.

nu till frågan, gjorde jag fel? jag kommer garanterat köra så i fortsättningen och vill veta.

som killen kör på bilden så måste man ha armhålorna tryckt mot bänken vilket gör att jag minskar i styrka.

någon?

Bra gjort! Du kan skada armbågsleden som du har armbågsleden så långt ner på dynan att du inte har stöd för underarmarna vid utsträckningen.

Gabber
2004-07-28, 14:36
Originally posted by Arne Persson


Bra gjort! Du kan skada armbågsleden som du har armbågsleden så långt ner på dynan att du inte har stöd för underarmarna vid utsträckningen.

förstod inte riktigt, gör jag fel alltså? eller har jag lyckats göra en grej rätt för en gångs skull?

Arne Persson
2004-07-28, 14:39
Originally posted by Gabber


förstod inte riktigt, gör jag fel alltså? eller har jag lyckats göra en grej rätt för en gångs skull?

Det du gjorde var i rätt riktning. Klart mycket bättre än att dynan i armhålan och riskera skada sin armbågsled.

Gabber
2004-07-28, 14:43
:) tack för det, nu blev man glad. gjorde en korrekt grej OCH dubblerade vikten.

drkrupp
2004-07-28, 18:31
Originally posted by Gabber
igår så drog jag upp mina armbågar så att armbågarna låg på toppen av bänken nästan, inte alls som på bilden.


Jag försöker föreställa mig detta... menar du att du i bottenläget fortfarande hade armarna längs med dynan?

Eller att du fortfarande satt lika lågt, och bottenläget därmed blev rakt framåtsträckta armar (parallellt med golvet) utan stöd för underarmarna?

KNAS
2004-07-29, 03:36
Jag smyger in en liten följdfråga som har i princip samma tema. Jag har fått för mig att man inte ska gå för långt ned vid preacher curls (inte helt rät arm) då man belastar biceps brachiis undre muskelfäste stort. Är detta rätt?

Gabber
2004-07-29, 07:09
bilden säger väl inte så mycket :) men föreställ dig att den röda punkten(armbågen) flyttas till pilhuvudet dvs. nästan så att de sitter högst upp, fast lite längre ner.

och sen blir det ju så att hela armen fortfarande har stöd på dynan. hoppas bilden säger det jag försöker säga. det tar enormt mycket på biceps och underarmen(övre). jag har fortfarande ont sen träningen vilket säger att jag körde fel förut och att detta tar på rätt muskel.

när jag gick ner med dynan i armhålorna så trycktes bröstkorgen in i dynan o man kunde knappt andas, sen tog man till hjälp med axlarna och i slutändan fick man bara träning av lungor. kände inte alls i biceps eller underarm.

men detta kanske är personligt och gäller mig, prova och se.

Arne Persson
2004-07-29, 09:22
Originally posted by KNAS
Jag smyger in en liten följdfråga som har i princip samma tema. Jag har fått för mig att man inte ska gå för långt ned vid preacher curls (inte helt rät arm) då man belastar biceps brachiis undre muskelfäste stort. Är detta rätt?

Nej.

drkrupp
2004-07-29, 11:41
Originally posted by Gabber
och sen blir det ju så att hela armen fortfarande har stöd på dynan.

Då är jag med. :thumbup: