handdator

Visa fullständig version : Jag är för fet!


Gabber
2004-07-28, 08:16
tja!

jag tycker jag är lite för fet, i alla fall runt midjan bara. vill gå ner lite i vikt men inte för mycket då jag kämpat för att gå upp i vikt också. men om man är smart så kanske man slipper tappa muskelmassa och bara fett.

jag är 1.80 och 91 kg.

nu är ju inte jag så smart när det gäller deff och viktnedgång osv. men jag vill försöka mig på något liknande och vill ha synpunkter innan jag börjar.

har tränat i 2,5 år och har gått upp 20 kg, självklart inte bara muskler men mer muskler än fett.

har bra grund och mycket stark vilja och intresse.

idag ser det ut såhär för mig vilket är trisst och jobbigt.

-----
vaknar 6:35, dricker kaffe och äter en liten yogurt(that's it)
är på jobbet 8. tar kaffe(tre sockerbitar):(+skorpor
9:30 kaffe igen+skorpor
11:30 lunch - kyckling med ris och cola
14:30 kaffe igen+skorpor
16:00 hem
16:30 gymmet
tränar 1-1,5 h tungt och seriöst, enda i mitt liv som är seriöst typ
kommer hem 18:30-19:00

äter mat(kyckling med ris, fläsk med potatis/ris, fisk med ris/kyckling/makaroner, spaghetti + sallad varje dag) varierar alltså, äter inte allt det där varje gång

nu vet jag en massa saker själv som jag kan minska och ta bort som är helt åt helvete när det gäller viktnedgång men jag behöver skarp kritik på ovan.

mitt problem är att jag älskar att äta och jag har även prblem att äta nya saker, prova nya rätter. jag håller mig till det jag är uppväxt med och äter samma sak varje dag.

jag funderar även på att gå upp kl 5 och gå ut och springa eller gå snabbt 1h 3 dagar i veckan typ eller göra det 5 dagar i veckan när jag kommer igång.

kommer detta att hjälpa mig med viktnedgången om jag även fixar till min kost(som jag behöver er hjälp med)?

hoppas det finns några som kan hjälpa lite.

PS: Kul med nytt forum, design, ser fram emot det.

Calleman
2004-07-28, 08:33
Hinner inte skriva allt för mkt eftersom jag sitter och jobbar. Men vid en snabb överblick så är inte skorpor direkt kända som något viktnedgångspreparat. GI vet du....

Numero1
2004-07-28, 08:38
Konditionsträningen kommer garanterat att ge resultat.

Johan
2004-07-28, 08:57
Jag tycker du borde äta en bättre frukost och nånting bättre vid fikat, som tidigare nämnt är inte skorpor någon höjdare, frukt, fisk, bröd, gröt eller nått sånt lättlagat brukar jag köra med.

Har du läst den klistrade Deff-guiden, den förklarar det mesta.

Sen borde du komma igång med nån slags cardio, antingen gå en sväng eller springa om du känner för det.
HIIT tycker jag funkar bra, brukar köra det efter gympasset, men läs guiden, den är väldigt bra.

Gabber
2004-07-28, 09:04
jag har läst den utmärkta guiden flera gånger nu och den har gett mig många ideér men det är ju så här att man kan inte ändra på allt här i livet. allting hänger ju ihop och dessutom om man inte bor ensam så är det väldig väldigt svårt att ändra kostvanor bara så där utan att det blir extra jobbigt.

jag vill börja med att ändra på lite småsaker typ maten som jag måste äta ute pga. jobbet och frukost. sen kvällsmaten osv tycker jag att jag äter rätt.

men ni säger att jag ska börja med nånting cardio. ska jag göra det jag sa eller springa på gymmet före eller efter min styrketräning? själv tycker jag att det blir fel om man springer/cyklar/trappmaskinerar på samma dag som man tränar styrka.

sen är det ju individuellt också men jag har provat detta för nåt års sen då man var lite lättare och då fick min styrketräning stryk istället.

Johan
2004-07-28, 09:51
Jag tycker du kan ägna en dag i veckan åt enbart cardio, t.ex. springa i 40 min, eller gå en timme, vet inte hur bra kondition du har nu.

Jag kan visa lite hur jag har lagt upp min träning som jag tycker funkar bra:
Måndag - gym + 15 min HIIT på rullbandet, går till och från gymmet, totalt 30 min.

Tisdag - Löpning ca 1 mil - 50 min.

Onsdag - Gymmet, går till och från gymmet, totalt 30 min.

Torsdag - Gymmet + HIIT, går till och från gymmet, totalt 30 min.

Fredag - Oftas nån slags aktivitet, t.ex beachvolleyboll

Lördag eller Söndag - Löpning i lugnt tempo, 1,5 eller 2h

Obs. jag vill bara visa hur du ungefär kan placera dina cardiopass, min träning är nog inte optimal för deff.

Morgonpromenader är väl bra, men precis som jag, så går du ju upp rätt tidigt på morgonen, och då får man fråga sig om det verkligen är värt att gå upp tidigare och i värsta fall missa viktig sömn för att gå ut och gå.
Det viktigaste är att man motionerar, sen vilken tid eller vilken form av aktivitet tycker jag är mindre viktigt, är så många andra faktorer som spelar roll när man ska gå ner i fettvikt.

Gabber
2004-07-28, 10:07
kan ju på en gång säga att jag aldrig klarar det du klarar idag. min kondition är i bottenläget nu och jag kommer få det kämpigt om bara den för att träna upp den.

jag måste börja smått och att börja gå lite snabbt är det jag känner för just nu. hatar och springa och kommer aldrig att göra det heller. roddmaskin och trappmaskin samt promenad är allt jag vill göra.

det du skrivit är ju aldelles för krävande för mig idag :)

z_bumbi
2004-07-28, 10:19
Originally posted by Gabber
kan ju på en gång säga att jag aldrig klarar det du klarar idag. min kondition är i bottenläget nu och jag kommer få det kämpigt om bara den för att träna upp den.

jag måste börja smått och att börja gå lite snabbt är det jag känner för just nu. hatar och springa och kommer aldrig att göra det heller. roddmaskin och trappmaskin samt promenad är allt jag vill göra.

Det är ingen som tvingar dig att springa.. de aktiviter du vill göra funkar ungefär lika bra så varför plåga sig med något som man inte gillar. Det viktiga är att du tränar.

Att det är svårt att ändra maten när man bor ihop med andra är väl en sak man får ta om man vill lyckas?

Johan
2004-07-28, 10:43
Originally posted by Gabber
kan ju på en gång säga att jag aldrig klarar det du klarar idag. min kondition är i bottenläget nu och jag kommer få det kämpigt om bara den för att träna upp den.

jag måste börja smått och att börja gå lite snabbt är det jag känner för just nu. hatar och springa och kommer aldrig att göra det heller. roddmaskin och trappmaskin samt promenad är allt jag vill göra.

det du skrivit är ju aldelles för krävande för mig idag :)

Jo alltså jag tog bara mitt upplägg som exempel, jag skrev faktiskt att du inte behöver just springa, utan all form av motion funkar, precis som z_bumbi skrev är det viktigaste att du tycker det är roligt.
Sen får man anpassa träningen efter hur man utvecklar sig, i början så man så klart börja ganska lätt för att sen öka efter hand.

Gabber
2004-07-28, 11:22
ok, tack. kan ni skriva lite kort om hur ni äter. fdvs. mängden och tidpunkten och lite om vad ni äter till frukost OCh mellan de stora måltiderna.

Johan
2004-07-28, 12:03
Här kommer en liten redogörelse vad jag åt igår och idag:

Frukost - 1.5 portioner fiberberikad havregrynsgröt med en banan och en skvätt mjölk, en skiva nyttigt bröd med 5 skivor skinka.

09,30 - micrad fiberberikad havregrynsgröt med en banan, ett äpple

lunch(12,00) - pasta med ca 100 g laxfilé och wokade grönsaker

14,30 - samma som lunch

17,00 - en krämbulle :)

19,30 - en halv proteindrink, resten av drinken drack jag under mitt löppass(1h 40m)
när jag kom hem tog jag en drink till

23,00 - strimlad kycklingfilé stekt i rapsolja med råris(eller heter det rågris?) lite sån där stark sötsur sås.

Idag:
Frukost - fiberberikad havregrynsgröt med en banan, en halv makrillfilé, proteindrink

09,30 - micrad fiberberikad havregrynsgröt med en banan, ett äpple

Lunch - strimlad kycklingfilé stekt i rapsolja med pasta

14,30 - samma som lunch
Jag glömde säga att jag kan se in i framtiden...
:D

Ni kanske märker att min kost igår inte va så bra innan mitt träningspass, men det var mer som ett test, för jag ville se hur min kropp presterade utan en kolhydratsladdning 1 timme innan som jag brukar göra. Istället ta en drink innan och en som jag smuttar på under passet.
Ville bara säga det :)

Gabber
2004-07-28, 12:44
då konstaterar jag att jag äter väldigt dåligt och lite också. vad kan man äta istället för gröt, jag hatar gröt.

Johan
2004-07-28, 13:26
Jag skulle inte heller säga att jag äter så värst bra, men så länge som jag tycker min form blir bättre så fortsätter jag.

I Deff - guiden står det om flera långsamma kolhydrats källor, är egentligen bara att välja nån av dom istället för gröten, skulle vara att du missar lite fibrer och sånt men det kan du ju få i dig på annat sätt.

Om det skulle va nån uppmuntring så gillade jag inte heller gröt så värst mycket i början, men efter ett tag så lär man sig uppskatta det, testa lite olika saker att blanda i gröten, t.ex. äpplen och kanel, banan, sylt, frukt, bara och testa sig fram.

King Grub
2004-07-28, 13:50
Originally posted by Gabber
då konstaterar jag att jag äter väldigt dåligt och lite också. vad kan man äta istället för gröt, jag hatar gröt.

Pasta (gärna fullkorn), korngryn, kornris, mjukt flerkornsbröd, All-Bran Plus, matvete, parboiled fullkornsris, osötad müsli.

Gabber
2004-07-28, 14:09
ok. tack för alla tips. ska försöka göra om mitt liv lite grann. annars går det utför :)