handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan liggande och sittande lårcurl


Johan1986
2004-07-27, 16:39
Jag tränar på Formtoppen i Höllviken och där finns en sittande och en liggande lårcurl (Nordic Gym båda två). Enligt den lilla tavlan som sitter på maskinen så tar dessa på samma muskler. Men finns där någon praktisk skillnad mellan sittande och liggande lårcurl, mer än att man sitter och ligger. Eller är det bara för att men inte ska tröttna på den ena varianten?

Arne Persson
2004-07-27, 18:30
Originally posted by Johan1986
Jag tränar på Formtoppen i Höllviken och där finns en sittande och en liggande lårcurl (Nordic Gym båda två). Enligt den lilla tavlan som sitter på maskinen så tar dessa på samma muskler. Men finns där någon praktisk skillnad mellan sittande och liggande lårcurl, mer än att man sitter och ligger. Eller är det bara för att men inte ska tröttna på den ena varianten?

Eftersom jag bl.a har gjort anatomigubbarna till våra maskiner så kan jag försöka svara på din fråga. Det är samma muskler i lårregionen som engageras. Dock är biomekaniken lite olika mellan liggande och sittande lårcurl. Vid liggande lårcurl har vi vårt starkaste läge redan vid c:a 15 graders flexion (vi utgår från sträckt knäled), vid sittande lårcurl så kommer peaken senare, först vid c:a 45 graders flexion, dvs vid en betydligt mer böjd knäled. Personligen tycker jag att det är en smaksak vilken man föredrar. Jag tycker själv bäst om liggande bencurl.

Johan1986
2004-07-27, 20:38
Originally posted by Arne Persson


Eftersom jag bl.a har gjort anatomigubbarna till våra maskiner så kan jag försöka svara på din fråga. Det är samma muskler i lårregionen som engageras. Dock är biomekaniken lite olika mellan liggande och sittande lårcurl. Vid liggande lårcurl har vi vårt starkaste läge redan vid c:a 15 graders flexion (vi utgår från sträckt knäled), vid sittande lårcurl så kommer peaken senare, först vid c:a 45 graders flexion, dvs vid en betydligt mer böjd knäled. Personligen tycker jag att det är en smaksak vilken man föredrar. Jag tycker själv bäst om liggande bencurl.

Tack för svaret. Det besvarade min fråga :thumbup:

Mccartney
2004-07-27, 20:44
Sittande bencurl isolerar bättre för den bakre lårmuskeln när du ligger finns det större risk att man tar hjälp av ryggen.

Arne Persson
2004-07-27, 20:46
Originally posted by Mccartney
Sittande bencurl isolerar bättre för den bakre lårmuskeln när du ligger finns det större risk att man tar hjälp av ryggen.

Det beror helt maskin och teknik!

Numero1
2004-07-28, 12:21
Borde inte M. Biceps Femoris korta huvud få jobba hårdare vid sittande lårcurl eftersom den inte fäster på os ischi? (dvs. övriga tre blir slakare)

Själv kör jag både sittande, liggande och stående :bpump:

Arne Persson
2004-07-28, 12:56
Originally posted by Numero1
Borde inte M. Biceps Femoris korta huvud få jobba hårdare vid sittande lårcurl eftersom den inte fäster på os ischi? (dvs. övriga tre blir slakare)

Själv kör jag både sittande, liggande och stående :bpump:

Snarare sträcker du hela hamstrings mer när du kör sittande lårcurl.

Mccartney
2004-07-28, 23:18
Finns en maskin som är ännu bättre och det är en excentrisk bencurl maskin. .........dra up med full kraft sedan blir det ännu tyngre på tillbaka vägen..........då kan jag lova att bristningen är näara....

Arne Persson
2004-07-28, 23:36
Originally posted by Mccartney
Finns en maskin som är ännu bättre och det är en excentrisk bencurl maskin. .........dra up med full kraft sedan blir det ännu tyngre på tillbaka vägen..........då kan jag lova att bristningen är näara....

Du syftar på jojo-maskinen. Den skulle i alla fall inte jag träna i pga skaderisken.

Mccartney
2004-07-28, 23:45
jag kör den men .........har tränat sedan jag var 14år är idag 29...eftersom jag är friidrottare så klarar jag av den mycket bra.

Men håller med om skaderisken. Om man inte är tillräcklig vältränad.

Arne Persson
2004-07-28, 23:49
Originally posted by Mccartney
jag kör den men .........har tränat sedan jag var 14år är idag 29...eftersom jag är friidrottare så klarar jag av den mycket bra.

Men håller med om skaderisken. Om man inte är tillräcklig vältränad.

Tänk på att speciellt hamstrings gemensamma ursprung på sittbensknölen (Tuber ischiadicum) samt M. biceps femoris fäste på vadbenshuvud är ganska utsatta strukturer.

acidbl00d
2004-07-28, 23:50
Originally posted by Mccartney
jag kör den men .........har tränat sedan jag var 14år är idag 29...eftersom jag är friidrottare så klarar jag av den mycket bra.

Men håller med om skaderisken. Om man inte är tillräcklig vältränad.

Man kan skada sig hur vältränad man än är...

Sverker
2004-07-29, 07:03
Originally posted by Mccartney
Finns en maskin som är ännu bättre och det är en excentrisk bencurl maskin. .........dra up med full kraft sedan blir det ännu tyngre på tillbaka vägen..........då kan jag lova att bristningen är näara....

Finns en serie maskiner som är uppbyggda enligt den prncipen.

Hydrauliska, man anger belastningen och maskiner arbetar tillbaka i den negatva fasen med 120 % av angivet värde.

En del maskiner i den serien är bättre, en del är sämre, men de flesta fungerar bra att variera skivstången och hantlarna med:thumbup:

Arne Persson
2004-07-29, 09:19
Originally posted by Sverker


Finns en serie maskiner som är uppbyggda enligt den prncipen.

Hydrauliska, man anger belastningen och maskiner arbetar tillbaka i den negatva fasen med 120 % av angivet värde.

En del maskiner i den serien är bättre, en del är sämre, men de flesta fungerar bra att variera skivstången och hantlarna med:thumbup:

JOJOmaskinerna är inte hydraliska utan drivs av ett stort och tungt svänghjul som kommer i rotation.

Numero1
2004-07-29, 09:50
Mccartney: Vilken gren och klubb?
Är själv 30 och även jag gammal friidrottare.
Jojo-maskinen är en klassiker. När jag tränade (sprint), stod två gubbar och drog i maskinen i den concentriska fasen så att du fick hålla emot som en tok i den excentriska.

:hbang: