handdator

Visa fullständig version : Standard Ketogenic Diet


Fischer
2004-07-27, 15:33
Hej!

Har sugit igenom allt jag tänkas kan om ketogena dieter nu...men tänkte kanske att man kunde samla lite tankar om den som det skrivs minst om här...SKD. Vad har ni för erfarenheter av den sortens keto-diet?

Hur fort tappar man i vikt?
Är inne på andra dagen och var ute och sprang 6 km igår + körde lite allmänna styrkeövningar efteråt för att tömma depåerna. Imorse var jag ute och gick och siktar på en morgonpromenad före jobbet varje dag.

Är det farligt att springa när man befinner sig i ketosis? Det borde väl inte vara det, förutom att man kanske är mycket segare än vanligt? Kanske inte är så bra eftersom man inte laddar med några kolhydrater efteråt. Så man kanske ska hålla sig till promenader iallafall då?

Jaja, skriv om SKD här!


// Fischer

Freeride - när skidåkning är som bäst! :hbang:

stybb
2004-07-27, 15:44
välkommen till forumet..

använd sökfunktionen..finns säkert massor om keto dieter..

AndersHermansson
2004-07-27, 17:36
Det är inte farligt, men det är ganska jobbigt :) Är själv i en TKD just nu. Eftersom man använder benen ofta får man då och då äta något med socker eftersom energin i benen helt tar slut ibland.

Fischer
2004-07-28, 09:38
Undrar angående intag av fett och protein. Just nu så ser mitt intag ut ungefär så här varje dag: 60% protein, 35 % fett och 5% kolhydrater...alltås vanliga procent inte energiprocent.

Frågan är om det är bra att ligga på 60% protein? Borde jag kanske kasta om förhållandet mellan protein och fett så fettet täcker de där 60% istället? Kan kroppen ta proteiner och göra om dom till energi när de utgör 60% av näringsintaget?

Undrar...

King Grub
2004-07-28, 09:40
Originally posted by Fischer
Undrar angående intag av fett och protein. Just nu så ser mitt intag ut ungefär så här varje dag: 60% protein, 35 % fett och 5% kolhydrater...alltås vanliga procent inte energiprocent.

Frågan är om det är bra att ligga på 60% protein? Borde jag kanske kasta om förhållandet mellan protein och fett så fettet täcker de där 60% istället? Kan kroppen ta proteiner och göra om dom till energi när de utgör 60% av näringsintaget?

Undrar...

Det vanligaste upplägget är väl just att fettet utgör den största procentandelen av energiintaget.

Fischer
2004-07-28, 10:37
Tackar för svaret! Och alla ha en smashing day!

Fischer
2004-07-29, 10:51
Nu är det såhär....att mitt lilla huvud har börjat värka..

Jag har haft ont i huvudet i perioder i flera dagar...ibland mer..och ibland mindre...

Har detta något med mitt låga kolhydratintag att göra? Är det farligt? Jag tror ju att kroppen eller hjärnan håller på att ställa om sig till så liten kolhydratnivå..kanske därför då?

Jag dricker mycket vatten per dag så jag tycker att det inte kan bero på det iallafall...

Någon som vet nåt om ont i huvudet?

Callister
2004-07-29, 11:04
Att man blir seg i skallen vet jag, men ont?
Hur mycket kolisar äter du då? 20gram? Det är ganska lite, testa med det dubbla i början.

z_bumbi
2004-07-29, 12:03
Originally posted by Callister
Hur mycket kolisar äter du då? 20gram? Det är ganska lite, testa med det dubbla i början.

Minst, gärna uppåt 100 g den första tiden så att hjärnan har tillgång till glukos innan den hinner ställa om sig till att använda sig av ketokroppar.

Klein
2004-07-30, 12:57
Originally posted by Fischer
Nu är det såhär....att mitt lilla huvud har börjat värka..

Jag har haft ont i huvudet i perioder i flera dagar...ibland mer..och ibland mindre...

Har detta något med mitt låga kolhydratintag att göra? Är det farligt? Jag tror ju att kroppen eller hjärnan håller på att ställa om sig till så liten kolhydratnivå..kanske därför då?

Jag dricker mycket vatten per dag så jag tycker att det inte kan bero på det iallafall...

Någon som vet nåt om ont i huvudet?

Det tar 2-3 veckor att anpassa sig till lågt kolhydratsintag och under denna tid så har man yrsel etc. Huvudvärken skulle emellertid kunna bero på vätskebrist också. Frukt är den bästa vattenkällan. Kranvatten går i princip bara rakt igenom kroppen.

AndersHermansson
2004-07-31, 02:31
Kranvatten går rakt igenom kroppen! Vad är det för en skröna? :)

Klein
2004-07-31, 11:46
Originally posted by AndersHermansson
Kranvatten går rakt igenom kroppen! Vad är det för en skröna? :)

Kranvatten innehåller i princip inga elektrolyter och leder till ökat urinutsläpp och dehydrering. I kombination med kolhydrater ökas upptaget av kranvattnet men det är fortfarande inte optimalt. Optimalt är det vatten som finns naturligt i rå kost.

Trytter
2004-07-31, 17:10
Men är inte frukt "a no no" på keto?

AndersHermansson
2004-07-31, 19:46
Originally posted by Klein


Kranvatten innehåller i princip inga elektrolyter och leder till ökat urinutsläpp och dehydrering. I kombination med kolhydrater ökas upptaget av kranvattnet men det är fortfarande inte optimalt. Optimalt är det vatten som finns naturligt i rå kost.

Vad rekommenderar du för vatten då? :)

Klein
2004-07-31, 20:49
Originally posted by AndersHermansson


Vad rekommenderar du för vatten då? :)

Gurka, tomat, kallpressad färsk grönsaksjuice, melon, apelsin, äpple osv är bra vattenkällor. Även opastöriserad mjölk går an.

Fischer
2004-08-02, 13:09
Hm verkar ju mysko det där med vattnet....

men jag tror inte min huvudvärk berodde på Keton...berodde nog mer på en trevlig förkylning som jag dragit på mig, och insåg när den bröt ut att jag alltid får ont i huvudet några dagar innan den kommer ...så där var svaret på det hela. Är ute ur Keton nu under min förkylningsperiod för att samla lite krafter och köra vidare och fortsätta med keton när man blivit frisk.

Kan ju kolla då iofs om mna får ont i huvudet också...

Förresten, vet att jag skrivit detta på en annan tråd också men hur mycket skumbananer kan man äta om man sprungit 6 km?
alltså nu om jag väger 68 kg så kan jag äta 68 gram eller?


// Fischer..

Fischer
2004-08-04, 10:50
Är det normalt att man får typ förstoppning under en keto diet? Fan ha ju fått avbrutit pga förkylning men magen är rejält i olag...den är nog inte glad åt allt kött jag proppat i mig...hur kan man motverka för hård mage under diet? Någon som vet? Linfrön funkar inte särkislt bra inte heller psyllium...

Fundersam...

z_bumbi
2004-08-04, 10:57
Ja förstoppning är nog ganska vanligt, äter man inte sina grönsaker som man bör så blir det lätt så.
Det finns fibrer att köpa i hälsokosten men ser man till att äta rätt så får man i sig ganska mycket fibrer i alla fall, välj grönsaker med mycket fibrer och lite övriga kolhydrater och sen äter du alla dina kolhydrater från dem.

Lasse Kongo
2004-08-04, 11:12
Usch för keto, har deffat på det själv o kommit i rätt bra form, men jag tror personligen inte att det är bra, inga dieter som är xtrema i sina upplägg kan va bra tror ja.

Men vi får hoppas att du gillar det, vissa älskar ju ju ckd o skd!

Tacka vet ja 80-talsdieten :eating:

Fischer
2004-08-04, 15:29
välj grönsaker med mycket fibrer och lite övriga kolhydrater och sen äter du alla dina kolhydrater från dem.

Okej, kan du tipsa på bra grönsker med mycket fibrer? Fan det är ju assvårt när man ligger under 20 gram kolhydrat per dag...inte nu men...sen ska jag köra igång igen...

Hörru Kongo, den där 80 tals dieten, vad innebär det? :hbang: hair-rock och monoski eller?

z_bumbi
2004-08-04, 15:58
Finns en sticky i kostforumet med olika databaser och andra sidor om livsmedel, kolla där.

Fischer
2004-08-06, 14:49
tack ibland ser inte ögena fast man vill det.... :cool:

mian701
2004-08-12, 10:29
Kul läsning:

http://www.keto.org/ketolog.htm :thumbup:

Dogge
2004-08-12, 11:45
Frukt är den bästa vattenkällan. Kranvatten går i princip bara rakt igenom kroppen.

Detta låter som total bullshit....
Fruktos är nog det snabbaste sättet att ta en ur ketosis.

AndersHermansson
2004-08-12, 11:47
Kul läsning:

http://www.keto.org/ketolog.htm :thumbup:
Galet :)
Keton fungerar riktigt bra för mig också. Har gått ned 1 kilo fett i veckan ungefär. Tappat i snitt 2½ kilo i alla övningar, förutom benpress där är jag lite svagare.