Visa fullständig version : Omega-3 hos apoteket
Är apotekets omega-3 ngt att rekomendera?
Anledningen till att jag frågar är att jag i princip kan få tag i detta gratis men är lite osäker på dess kvalite.
Säljs det på apoteket så kan du lungt käka det!! Är det sen nästan gratis för dig så skulle du ju kunna käka det ändå... :D
Enklast och säkrast att bedömma kvaliten på någon fiskolja är att smaka på den. De som kan hända med oljan är att den angrips av luften och härsknar. Detta visar sig med en tydlig fisksmak. Ren opåverkad fiskolja är smaklös ( OBS ren utopi ! ) och en dålig olja kommer du inte ens så nära att du vill smaka !
Mindre smak = bättre olja.
Nja... oxiderad olja smakar och luktar tydligt härsket. Bra olja kan smaka lite fisk om den är naturligt. Esterifierad olja kan vara lite mindre smaklös. De bösta och mest stabila oljorna är naturligt (35-38% omega-3) och de jag har smakat påminner lite om makrill i smaken.
Den klassiska fiskstanken kommer inte från oljan, utan från fiskfjället som utsöndrar ett sekret. :)
/ Henrik
Appropå fiskolja hur tillverkas den ?
ser framför mig en stor mixer där man kör ner allt fiskavfall och rens... :D :D
Ja, jag undrar också.
[ 28 September 2001: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
Jag tror att det sker med någon typ av separation som skiljer ut oljan. Typ som när man blandar till en egen dressing med olja och vinäger så lägger de sig i två skickt.
/ Henrik
Eiselt:
Jag har oxo hört talas om att bra omega-3 olja skall smaka lite fisk.. har aldrig intagit det själv än.
Är det bra att gå på omega-3 under uppbyggnadsfas, med andra ord när man bulkar?
Jag tror mer på det under deff, men visst kan man ta lite även under uppbyggnaden för att bl a öka insulinkänsligheten.
/ Henrik
Omega-3 dvs ALA, DHA,EPA etc är ett livstidsprojekt ? För att hålla blodkärlen mjuka, nervtrådarna friska och bra balans mellan alla prostaglandinerna behövs alltid ett tillskott av Omega-3 fett. Hur mycket finns det inget bra svar på bara man kommer över några gram per dag. Senaste forskningen säger att balansen Omega -6 - Omega -3 är det absolut viktigaste. Eftersom vår västerlänska diet ger ett stort överskott av Omega-6 måste vi öka Omega - 3 intaget.
Någon som har referens på att Omega - 3 ökar fettförbränningen ?
Omega 3 & 6 finns även i Rapsolja och Valnötter eller valnötsolja. Om man tror att man har överskott på omega 6 och för lite av omega 3 så kan man ta Linfröolja istället, den innehåller bara omega 3. En annan bra olja är druvkärneolja som innehåller nyttigt fett, jag vet dock inte omega förhållandena i druvkärneoljan.
Även krossade linfrön är en bra källa till nyttigt fett, det ökar dessutom testeronet lite i kroppen genom att den sänker kortisolet.
Ett enkelt sätt att alltid få i sig detta nyttiga fett är att ta det i proteindrinken varje dag. Det påverkar inte smaken, proteindrinken blir bara lite "smidigare" med tex. rapsolja. :D
Även krossade linfrön funkar fint i proteindrinken.
Det ska finnas någon studie som visat att alfa-linolensyra ska kunna öka förbränningen. Om fiskolja bränner fett så sker det nog indirekt via prostaglandinernas effekt på desaturasenzymer (hämmer den negativa effekten av insulin).
/ Henrik
"Om man tror att man har överskott på omega 6 och för lite av omega 3 så kan man ta Linfröolja istället, den innehåller bara omega 3."
Säker? Jag tyckte då det stod såväl Omega 6 som Omega 3 på min Linfröolja-flaska senast jag kollade..?
[ 10 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bamse ]
Det var en gammal fråga du plockade fram här Bamse.
Har skrivit på annat ställe att linoljan är ca 55 % alfa-linolen ( omega-3 ) och 10 - 15 % linolsyra ( omega-6 ) dvs 1 : 4.
Efter att läst igenom detta ämnet bet jag håll i en av mina omega3 kapslar.. smaken var öhm.. som lukten utanför en fiskbil.. inte ruttet utan färsk fisk..inte speciellt stark smak..
vad tror ni?..att dömma av vissa inlägg ska de ju vara helt smaklösa?
Nej ! smaklös är en utopi :D även om jag har haft möjlighet att smaka och använda helt smaklös fiskolja.
Enkelt uttryckt så får du vad du betalar för. Köp från företag med gott anseende och så färskt som möjligt. Av erfarenhet vet jag att de fiskoljor som finns på apoteket är av bra kvalite´.
De kapslar du har idag låter som att de är fullt användbara. Kanske skulle du gå upp en prisklass ifall det är besvärande med uppstötningar av fisk.
[ 11 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
Fiskolja luktar rejält med fisk, iaf de märken jag prövat. Så länge du förvarar dem svalt, stängda och håller på koll bäst-före datumet så är det bara att dricka.
Ang ngn som frågade om fiskolja under bulk-period, det fungerar inte så. Fiskoljans positiva effekter sker efter en lång period av användning och blabla...finns säkert en zillion threads om det.
Lars Brinkhoff
2011-03-10, 10:34
Är det något speciellt märke av fiskolja som har bra anseende?
Nej ! smaklös är en utopi :D även om jag har haft möjlighet att smaka och använda helt smaklös fiskolja.
Enkelt uttryckt så får du vad du betalar för. Köp från företag med gott anseende och så färskt som möjligt. Av erfarenhet vet jag att de fiskoljor som finns på apoteket är av bra kvalite´.
De kapslar du har idag låter som att de är fullt användbara. Kanske skulle du gå upp en prisklass ifall det är besvärande med uppstötningar av fisk.
[ 11 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
Jag brukar rapa "fisk" en tid efter 1g intag, är de dåliga? Datumet har ej gått ut.
Säljs det på apoteket så kan du lungt käka det!! Är det sen nästan gratis för dig så skulle du ju kunna käka det ändå... :D
Helt krafsfri är inte apoteket numera, tyvärr. Kanske inte så mycket krafs när det gäller digererbara saker iofs.
Jösses vilken gammal tråd, före min tid!http://i279.photobucket.com/albums/kk143/faeini1/zombie.gif
Lillleif
2011-03-27, 20:28
Jag kan rekommendera Star nutritions omega3 regular och Fairings fish fats. Inga krusiduller eller konstiga smaker i de burkar jag haft hemma iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.