handdator

Visa fullständig version : Vilket proteintillskott ska man använda till mellanmålen ? Jag kör vassle all the way


negative
2004-07-26, 22:13
Hej.

Jag har lite problem att få i mig protein när jag äter mellanmål (3ggr per dag) ett mellan mål brukar bestå av kall pasta och en prottedrink(Vassle).
Nu tycker jag att det verkar som man läser att vassle bara ska tas på morgonen och före/efter träningen. Funkar det även som mellanmål eller ska jag köpa kassein eller nåt.
Jag tycker det verkar omöjligt att uppnå 300g+ utan en massa proteintillskott.

Jag använder vassletillskott säkert fyra ggr per dag just nu. Bra eller dåligt ?


Markus

Jakobbus
2004-07-26, 22:29
då är det bättre med ett kasein pulver på dina mellanmål, fast allra bäst blir det med riktig proteinrik mat!

negative
2004-07-26, 22:57
Originally posted by jakobbus
då är det bättre med ett kasein pulver på dina mellanmål, fast allra bäst blir det med riktig proteinrik mat!


Varför är det bättre ?


Markus

Pez
2004-07-27, 00:06
Vad väger du? Hur mycket tränar du?
Behöver du få i dig 300gr+ protein/dag?

Men visst - det är ingen lätt sak att pilla i sig 250-300gr protte utan tillskott.

negative
2004-07-27, 00:36
Originally posted by Pez
Vad väger du? Hur mycket tränar du?
Behöver du få i dig 300gr+ protein/dag?

Men visst - det är ingen lätt sak att pilla i sig 250-300gr protte utan tillskott.

Väger 114kg tränar 4ggr i veckan.

Jag är 198cm lång så jag är ju inte så biffig. Hur mycket protte tror ni att jag behöver få i mig per dag ?


Markus

King Grub
2004-07-27, 06:23
Originally posted by negative



Varför är det bättre ?


Markus

Därför att vasslets aminosyreutsöndring toppar efter 20-40 minuter. Protein från mat (eller kaseintillskott) varar i ett antal timmar så du har aminosyretillgång ända fram till nästa mål.

negative
2004-07-27, 11:26
Originally posted by King Grub


Därför att vasslets aminosyreutsöndring toppar efter 20-40 minuter. Protein från mat (eller kaseintillskott) varar i ett antal timmar så du har aminosyretillgång ända fram till nästa mål.

Ajdå! Då blir det till att skaffa kasein då !


Grub: Hur mycket protein behöver jag som väger 114kg 198cm tränar 4ggr v ?


Markus

King Grub
2004-07-27, 11:27
Originally posted by negative


Ajdå! Då blir det till att skaffa kasein då !


Grub: Hur mycket protein behöver jag som väger 114kg 198cm tränar 4ggr v ?


Markus

2-3 gram per kilo kroppsvikt och dag. Mer än så är garanterat att elda för kråkorna.

Monoxide
2004-07-27, 11:49
Man ska ju inte blanda sin återhämntningsdrink med mjölk för att kaseinet i mjölken koagulerar i magen och saktar ner upptaget av all protein. Men borde det då inte gå bra att blanda vassle med mjölk, och dricka som ett mellanmål, eftersom kaseinet saktar ner vasslet?
Om vi nu ger blanka fasen i II alltså.



/Monoxide, som funderat på det där ett tag nu.

negative
2004-07-27, 12:34
Originally posted by King Grub


2-3 gram per kilo kroppsvikt och dag. Mer än så är garanterat att elda för kråkorna.

Har beställt protec nu, hoppas det funkar bättre !

Klein
2004-07-28, 17:02
Originally posted by King Grub


2-3 gram per kilo kroppsvikt och dag. Mer än så är garanterat att elda för kråkorna.

Man skulle ju kunna problematisera det hela med att koncentrera sig på 'lean bodymass' eftersom fettvävnad har föga att göra med proteinbehov och dessutom skiljer så mycket mellan olika personer. Där kan nog upp emot 4g/kg om dagen vara rimligt.

Jakobbus
2004-07-28, 17:56
Originally posted by Klein


Man skulle ju kunna problematisera det hela med att koncentrera sig på 'lean bodymass' eftersom fettvävnad har föga att göra med proteinbehov och dessutom skiljer så mycket mellan olika personer. Där kan nog upp emot 4g/kg om dagen vara rimligt.

Menar du att om man är fet så kan kroppen tillgodogöra sig mer protein??????

King Grub
2004-07-28, 18:45
Originally posted by Klein


Man skulle ju kunna problematisera det hela med att koncentrera sig på 'lean bodymass' eftersom fettvävnad har föga att göra med proteinbehov och dessutom skiljer så mycket mellan olika personer. Där kan nog upp emot 4g/kg om dagen vara rimligt.

Det finns väl absolut inga som helst studier som pekar på att ett sådant proteinintag över huvud taget är nödvändigt eller innebär några fördelar, oavsett muskelmassa, fettmängd eller om man utövar styrkesporter, muskelbygge eller konditionsidrotter.

Inte om man äter kolhydrater...

Phillips SM. Protein requirements and supplementation in strength sports. Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95.

Tarnopolsky M. Protein requirements for endurance athletes.
Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):662-8.

Fielding RA, Parkington J. What are the dietary protein requirements of physically active individuals? Nutr Clin Care. 2002 Jul-Aug;5(4):191-6.

Pez
2004-07-28, 21:51
Originally posted by jakobbus


Menar du att om man är fet så kan kroppen tillgodogöra sig mer protein??????

Han menar snarare att det förhåller sig tvärtom..