handdator

Visa fullständig version : Omsättning


Hoffa
2004-07-26, 16:43
Man säger ju att man sparar på musklerna om man äter mycket protein under en diet där man lever på ett energiunderskott...

Men om man använder den formlen när det kommer till fett så blir det ju konstigt..

Om man äter mycket fett under en diet som man lever på energiunderskott så ska kroppen spara på fettdepåerna...?

Man säger ju att mycket fett stimulerar och ökar fettförbränningen?

Man vill ju förbränna fettet i fettdepåerna och inte det som finns i blodomloppet ;)

Men man måste förbränna det i blodomloppet innan man förbränner det i depåerna va?

Vad jag menar är att mycket protein sparar musklerna och då borde mycket fett spara fettdepåerna rent logiskt

Men så är ju inte uppenbarligen..
Varför?

Hoffa
2004-07-26, 19:47
Ingen som vet?

datorjaevel
2004-07-26, 19:52
För att man skall bränna fett så måste fettet finnas i blodet, fett i fettceller kan inte förbrännas. På något sätt så måste fettet lockas ut från fettcellerna. Fettceller måste bli tillsagda att det skall släppa iväg fett, blir de inte tillsagda så behåller det fettet i sig. Det som säger till fettceller att släppa iväg fett kallas för hormoner (hormon=signalämne).

Det går att locka ut fett från fettceller genom att sänka nivån kcal som man käkar varje dag, då är det framförallt glukagon som stimulerar fettceller tilll att släppa iväg fett. Nackdelen med detta är att så fort man äter kolhydrater i någorlunda stor mängd så slutar fettceller släppa iväg fett.
Morgonpromenader bränner mer fett än vid annan tidpunkt, det beror på att hjärnan förbrukat mycket glukos under natten och kroppen har långsamt pyttsat ut mer och mer fett, uppvakningshormoner har också en fettfrisättande effekt. På morgon har man alltså en något högre nivå fett i blodet än annars. Finns det mycket fett i blodet så är det också möjligt att bränna en större andel fett vid aktivitet.

Effe stimulerar noradrenalin och adrenalin. dessa två hormoner har den gynsamma effekten att de säger till fettceller att släppa iväg fett, det sker utan att man måste sänka kolhydraterna. Men effe fungerar inte speciellt bra självt, det var några månader sedan jag läste igenom exakt hur det fungerade och det är en jävla massa namn hit och dit som jag inte kommer ihåg nu (orkar inte uppdatera mig...) men koffein hindrar en grej som gör att fettet släpps än mer. cyckliskt AMP kallas det ämne som får igång hela fettfrisättningen i fettceller.

Effe ensamt fungerar alltså inte alls lika bra som när det används i kombination med koffein. man kan säga att 1 + 1 = 5. jag vet ej exakt hur mycket starkare effekten blir när effe kombineras med koffein men den blir klart starkare.

Att bara käka effe och inte göra något "extra" bränner kanske någon procent mer i fett, men detta är försumbart. petar man i sig effe (EC) utan att ta vara på på den fettfrisättning som dessa två ämnen framkallar så eldar man verkligen för kråkorna.

Används EC rätt så kan man dubbla hastigheten på en fettförbränningen. Jag har själv testat en hel del nu detta året och personligen tycker jag det är EXTREMT bra om man använder det rätt. Det går att behålla muskelmassa på ett helt annat sätt vid diet. Man behöver inte ta varje dag, jag själv har tagit kanske 2, ibland tre dagar i veckan och ganska låg dos. Men då jag tagit så har jag försökt att promenera c.a. 90 minuter samt kört ett hårt träningspass. Tar man vara på den högre nivå av fett som kommer när EC tas så ökas andelen fett i "citronasyra cykeln". I varje cell finns så kallade mitokondrier, det är dessa som är cellens kraftverk, de har till uppgift att bilda ATP som sedan används för cellens arbete. fett och kolhydrater används i citronsyra cykeln (läs: kemisk reaktion för att framställa ATP). och även syre.

Tips för att få så bra effekt som möjligt:
En del tar EC på morgonen, detta anser jag vara rätt meningslöst. då har kroppen redan en högre nivå fett i blodet och det är onödigt att ta något eftersom effekten redan finns där. Bättre då att ta i kombination med träning, dels orkar man träna hårdare och även lägga in en lång promenad i samband med träningen. det går utmärkt att ta en proteindrink eller käka lite för fettfrisättningen som sker av adrenalin och noradrenalin påverkas inte på samma sätt som när det frisätts av glukagon.

för att EC skall "slå" så hårt som möjligt, att man inte skall ta mer än nödvändigt alltså så ta på tom mage. ät inte på tre timmar innan man tar EC, det går bra att äta 30 minuter efter. börja aktivera dig 60-90 minuter efter du tagit EC, för då har fettfrisättningen börjat ta fart (läs: det finns mer fett i blodet)

datorjaevel
2004-07-26, 19:53
Har man lyckats stimulera fettceller att släppa iväg fett så är det upp till personen att själv aktivera sig för att förbränna fettet, aktiverar sig personen inte så går fettet tillbaka till fettceller.

Ytterligare kan sägas att när fett tas upp av andra celler så har de ingen speciell "pump" eller liknande för att pumpa i det i sig. när det gäller glukos så sköts detta av insulinet som öppnar (har glömt namn på den pump som drar in kolisarna). Det är koncentrationen fett i blodet som styr upptaget av fett, högre koncentration och mer fett går in i cellerna.

När fett transporteras i blodet så sköts transporten av speciella proteiner, om fettet inte transporteras av ett protein så är det osynligt för cellerna och kan ej användas. dessa proteiner kallas för lipoproteiner, har för mig att det finns 6 olika eller nått i den stilen. LDL står för "low denisty lipoprotein" och är en typ av "transportör" av fett. Det fett som binder till LDL består till stor del av kolesterol, lite drygt 40% av det fett som transporteras med LDL är kolesterol, det är en skillnad när fett transporteras med LDL och det är att cellerna har svårt att ta in detta fett. Lipoproteiner som transportear fettet fäster i cellerna som sedan absorberar fettet, men LDL bundet fett är det som absorberas sämst och det verkar där som cellerna kan styra det. Är celler "mätta" så verkar de inte ta in mer LDL bundet fett och detta skiljer sig från andra former av lipoproteiner. Det är också därför som LDL bundet fett räknas till det "farliga fettet". Detta blir sist kvar i blodet om man inte förbrukat det och förbrukar man det inte så blir det liggandes i ådrorna. Detta gör ådrorna mindre elastiska eftersom det stelnar och bildar så kallat plack. HDL (high density lipoprotein) har en förmåga att plocka upp LDL bundet fett och när fett är bundet som HDL så kan levern absorbera fettet igen. HDL räknas ibland till det "goda fettet", men det beror mest på att fett i den formen kan tas upp av levern samt att detta fetttransporterande protein kan hämta in fett som är bundet till LDL.

datorjaevel
2004-07-26, 19:53
Jag tror att största orsaken till att insulin måste reglera kolisarna har att göra med hjärnan. Hjärnan måste ha glukos för att fungera, får inte hjärnan glukos så dör man rätt snabbt. det är lika allvarligt som att syret tar slut.

Citronsyracykeln som tillverkar ATP i alla celler fungerar inte med enbart fett och syre, det måste finnas kolisar för att denna kemiska reaktion skall fungera. Kolisar är alltså mycket viktigare än fett och därav är upptaget av dessa reglerat med insulin. Viktiga celler för kroppens överlevnad får första tjing på kolisarna medan oviktiga inte är lika insulinkänsliga och får när de andra blivit mätta.

När det gäller att inte lägga på sig fett så handlar det i första hand om att inte äta mer än vad man förbrukar. Är det bara detta det handlar om så är ekvationen enkell.
Men för oss som gillar muskler är det inte lika lätt för vi vill ha så mycket muskler som möjligt men lite fett.
Då gäller det att ta tillvara på de tillfällen när det finns mycket fett i blodet och se till att bränna fettet då, för då används en högre andel fett. Gör man det så kan man äta mer kolisar på andra tider vilket är mycket viktigt för IGF-1 produktionen som ser till att muskler bibehålls.

Maximalt dåligt för ökad muskelmassa:
En person som äter endast en måltid per dag kommer inte tillverka mycket IGF-1. När personen äter så lassar den in mat som skall räcka för resterande tid på dygnet. Detta gör att blodet fylls med så mycket energi att insulinet sprutar ut, blir det tillräckligt mycket insulin så börjar fettceller käka kolhydrater, då används kolisarna helt onödigt för det är mycket bättre dessa går till musklerna då IGF-1 produktionen styrs i hög grad av hur mycket kolisar som går in i musklerna. När så väl enmåltidssnubbens mat har förts i cellerna så sjunker blodsockret och det gör att IGF-1 produktionen avstannar. Eftersom det inte finns energi till musklerna när mängden energi i blodet är låg så slutar de att växa, kroppen prioriterar bort musklerna skulle man kunna säga, det är inte nödvändiga för vår överlevnad.
Denna person äter på maximalt dåligt sätt för att tillverka IGF-1 vilket gör att personen knappt får någon muskelmassa. Som i sin tur leder till lite fettförbrännande massa vilket leder till att ha lätt att dra på sig fett eftersom personen inte förbrukar så mycket energi.

datorjaevel
2004-07-26, 19:54
"Fett brinner kolhydraters låga":
Alla kemiska processer i kroppen kräver energi, i nästan alla fall så står ATP för den energi som driver de kemiska processerna. ATP bildas i citronsyracykeln vilket är en kemisk process som skapar ATP från glukos, fett och syre. Citronsyracykeln fungerar dock inte enbart på fett, det krävs något som kallas oxaloacetate.

Citronsyracykeln använder Acetyl-CoA och Oxaloacetate för att bilda ATP i slutändan. Fett kan omvandlas till Acetyl-CoA men Oxaloacetate kan endast skapas av glukos, protein eller till viss del från glycerol men den mängden räcker inte.
Det är detta de menar med att "fett brinner i kolhydraters låga". Kroppen lagrar kolhydrater så även om du är tom i magen så finns det kolhydrater lagrade för ett tag, beror lite på hur mycket energi du gör av med.

Socker:
Socker är snabba kolhydrater vilket innebär att det snabbt går ut i blodet efter man ätit. Det gör att insulin skickas ut som fungerar som en signal till celler att de får lov att absorbera glukos. Mer glukos i blodet innebär mer insulin, fettceller svarar också på insulin. Men de svarar dåligt så det krävs en del insulin för att fettceller skall reagera. Men går blodsockret upp så blir det tillräckligt med insulin för att även fettceller skall absorbera sockret vilket inte är speciellt önskat.
Socker påverkar också levern, levern är kroppens kemiska fabrik kan man säga. Den är superduktig på att producera byggstenar m.m. Stiger blodsockret så ställer levern om sig vilket är ogynsamt för fettutsöndring, förmodligen är det levern som tillverkar alla lipoproteiner m.m. som transporterar fett.
Glukagon är också ett hormon som minskar med högt blodsocker, detta leder till minskad fettutsöndring från fettceller.
Man kan säga att socker och annat sött gör så att fettet sparas till bättre tider, det är signalen för att mura in fettet ordentligt.

datorjaevel
2004-07-26, 19:55
"Men går blodsockret upp så blir det tillräckligt med insulin för att även fettceller skall absorbera sockret vilket inte är speciellt önskat."

Detta förutsätter att glykogenlagren är fulla. Inträffar inte under en hypokalorisk diet.

är man "tömd" så tar musklerna emot mer glukos än när de är påfyllda. Men då stiger heller inte blodsockret för cellerna tar upp det medan det kommer ut.

Personligen så anser jag att dieter där man tömmer sig är dåliga, de är mycket katabola.
Ketodieter fungerar rätt ok om man måste bränna mycket fett, det är också en katabol diet men inte lika katabol som när man ligger på gränsen att gå in i ketosis.

Kroppen är som mest katabol precis innan den går in svält. Att ha jämnare diet är bättre för bevarandet/ökning av muskler. Istället gäller att ta tillvara de tillfällen då det är som mest effektivt att bränna högre andel fett.

Hur man lägger upp sin diet beror givetvis på hur mycket som måste bort.

datorjaevel
2004-07-26, 19:57
Mycket fett? Finns inga belägg för att ketodieter skulle bränna mer fett än en traditionell diet. Om jag säger så här då, det är en säker diet om man inte lyckas med en diet med kolhydrater i. Och logiskt så borde en ketodiet bränna mer fett än traditionell diet eftersom kroppen ökar på tillväxthormonet. Finns kolhydrater i kosten så sköts ämnesomsättningen i första hand av insulin, men saknas kolhydrater så sköts det som jag förstått i huvudsak av tillväxthormon. Tillväxthormon bromsar också den katabola "nivån", alltså en person som tömmer sig minskar sin IGF produktion, men denna går upp något igen när kroppen går in i svält och det jag läst är att detta beror på att kroppen ökar tillväxthormonet.
Det finns många andra nackdelar med ketodieter så jag själv skulle aldrig välja den typen.


ALLA hypokaloriska dieter är katabola. Det beror lite på utgånsläget. Är man topptränad innan dieten sätts igång så blir det svårt att öka muskelmassa, men är man inte topptränad så går det absolut att öka.
Exempel:
* En person som preppat hårt och tränat extremt hårt i ett halvår och sedan sätter igång dieten kommer med all sannolikhet att minska i muskler under dieten.
* En person tränat hårt under ett halvår men kanske varit ren och så sätter personen igång dieten och lägger på prepp så kommer den att öka mycket i muskler.
* En person som kört halvårt utan prepp och tänkt börja dieta samt samtdigit börjar tränar extremt hårt kommer också öka i muskelmassa.

För alla tre fallen gäller att de har lite koll på kosten och vet på ett ungefär hur man skall äta.

datorjaevel
2004-07-26, 20:00
nu har ja bara skummat igenom den här skiten som är skrivet av en som studerat om fett..... säger inte att allt skulle stämma eller så o ja orkar inte länka eller trykka in ännu mer fast de finns en hel del. du får väl läsa lite så kanske du får en uppfattning. känner mig som ett jevla spam offer så de får va nog. king grub får gärna rätta det som e fel så blir de bra.

Hoffa
2004-07-26, 21:16
Tackar datorjevel!

Lite intressant fanns med..

Men den killen som skrev det verkar vara riktigt positiv inställd till efedrin och andra olagliga preparat...han käkade efedrin själv och förespråkade det...:thefinger
Han skrev också om att "preppa" ungefär som det vore normalt att göra det..:thefinger


Har man lyckats stimulera fettceller att släppa iväg fett så är det upp till personen att själv aktivera sig för att förbränna fettet, aktiverar sig personen inte så går fettet tillbaka till fettceller.

Det är lite fel, man måste skapa ett energiunderskott bara så förbränns fett..

datorjaevel
2004-07-27, 13:17
vettofan om han e positiv te olagliga preparat eller om han berättar hur de funkar med såna också. hoppas de vart lite klarare iaf

a_p
2004-07-27, 17:42
Intressant, släng in länken är du snäll.

Hypokaloriska, vad för något?!