handdator

Visa fullständig version : Kebab = Malda hjärtan, lungor, svål, inälvor, osv?


Callister
2004-07-26, 11:32
Är det?

TCOG
2004-07-26, 11:42
beror på var du äter.....

Metal_boy_
2004-07-26, 11:47
Om du äter dagens på krematoriet så kan du nog få en riktig snuskmeny om det är vad du är ute efter...betala gärna med guldplomber också :eating: :D

DarthHolm
2004-07-26, 12:19
När jag i mina yngre år PRAOade på en asiatisk restaurang i området så malde vi ned allt rens från fläskfiléerna till köttfärs :thumbup:

King Grub
2004-07-26, 12:35
Det är nog en myt lika stor som den att pizzeriorna lägger råttkött på pizzorna. ;)

Men det är klart - inget hindrar en skrupellös kebabmånglare att använda vad han vill, om han inte blir upptäckt...

Sverker
2004-07-26, 13:45
De där ingredienserna låter mer som pölsa.

King Grub
2004-07-26, 13:46
Originally posted by Sverker
De där ingredienserna låter mer som pölsa.

Mmmm... Lungmos! :eating:

Tolkia
2004-07-26, 21:25
Originally posted by Sverker
De där ingredienserna låter mer som pölsa.
Ja, eller som korv ... åtminstone med tillägg av späck och potatisflingor. ;)
F.ö. skulle jag tro att åtminstone hjärta och lever är alldeles för dyrt för att hamna i kebebsmeten.

bubbe
2004-07-26, 21:51
Originally posted by Sverker
De där ingredienserna låter mer som pölsa.


:hbang: :hbang:

inget går upp mot riktigt nyttig husmanskost

FELLO
2004-07-26, 22:14
Kebab är av nötkött och fläsk.

xman
2004-07-27, 10:57
Kebab är gjord av enbart nötkött..
Gyros (giros) är gjord av fläskkött

I Sverige är kebaben ren kött/nötfärs men i området där kebaben ursprungligen kommer ifrån är kött.. och inte köttfärs....


I Sverige tillverkas "kebabrullarna" utav ett antal kända företag som sedan säljer till resp. resturanger.....

lite kebabfakta.. :eating:

Tolkia
2004-07-27, 13:46
Finns det inte någon sort som är gjord på (eller skall vi säga i original är gjord på) fårkött också?

Pandrone
2004-07-27, 14:04
Får ni också alltid "Gyros" när ni beställer Kebab? Här i skåne brukar man ofta få det, med undantag i Malmö(Falafel No1 osv).

Big_Vik
2004-07-27, 14:05
Läste lite om korv någonstans. förut var vi tvungna att kalla korven för pudding (vet inte vilken sort det rör sig om) eftersom den innehöll för lite kött och för mkt av massa annat. hehehe :D
man får väl hoppas att det förhåller sig lite annourlunda i dagens tider.

Sverker
2004-07-27, 15:14
För att få kallas korv så måste korven innehålla minst 20 % kött.
Namnskyddade korvar som falukorv, frukostkorv, prinskorv etc skall innehålla minst 40 % kött.

20 % är inte speciellt mycket men det är tillräkligt av muskelprotein ( aktin och myosin ) för att håla ihop korven och ge tuggmotstånd.

Svedberg
2004-07-27, 16:24
Pölsa? det är ju rent kött och korngryn, inge läskiga organ och rens :(

King Grub
2004-07-27, 16:49
Originally posted by Svedberg
Pölsa? det är ju rent kött och korngryn, inge läskiga organ och rens :(

Pölsa är en gammal svensk maträtt som gjordes efter slakt för att ta tillvara enklare delar av köttet, t ex hjärta, lungor och kokt småkött från ben. Man malde eller hackade köttet och blandade det med korngryn som var kokta i köttspadet, varpå anrättningen kryddades.

Svedberg
2004-07-27, 17:11
Hmm ok, aldrig hört talas om nån som gör den så nuförtiden precis, käkade det ganska frekvent hemma förut :eating:

King Grub
2004-07-27, 17:15
Originally posted by Svedberg
Hmm ok, aldrig hört talas om nån som gör den så nuförtiden precis, käkade det ganska frekvent hemma förut :eating:

Vanlig hederlig SCAN-pölsa.

"Innehåll:

Buljong, nötsenor, korngryn, nötlunga, svål, nöthjärta, nöttalg, grislever, lök, koksalt, kryddor, konserveringsmedel E250."

Yankeee
2004-07-27, 17:20
Usch :MrT:
Om det är minsta sena i kycklingfilen eller fläskfilen så får jag kväljningar. Skulle aldrig klara av att äta pölsa. Korv ska vi inte prata om :MrT:

Svedberg
2004-07-27, 17:34
Originally posted by Yankeee
Usch :MrT:
Om det är minsta sena i kycklingfilen eller fläskfilen så får jag kväljningar. Skulle aldrig klara av att äta pölsa. Korv ska vi inte prata om :MrT:

Hemgjord pölsa är fin mat ju :D

PePPinO
2004-07-27, 20:18
Stockarna köps väll färdiga om jag inte minns fel,alltså av grossiter.
Sen e ju frågan vad dom som tillverkar stockarna har i kötet men tveksamt om det e allt detta som ni sa!

Pdaddy
2004-07-27, 21:09
KEBAB kungen e här :naughty:

I stäket som inte ligger så långt ifrån Stockholm har de en KEBAB maker swett shop :D .
Å ja säger bara de, fiiii faaaan va de stinker där. De luktar TURK SVETT rent ut sagt, ja brukar stänga av ventilationen i bilden och hålla andan när ja åker förbi de stället.. HUBBA säger ja bara.

Tacka veta home made Gyros på fläskkarre, de e smarrrigt. Å så en massa go special sås på de (inte nån röd eller vit yougurt äckel sås).

Vanlig kebab kallar ja frö hundkött, men bästa KEBABEN finns i Nyköping på ett ställe som heter CAMPINO, ligger på östra storgatan tror ja, titta in där om ni har vägarna förbi. Köp då en KEBAB RULLE (gyros) med stark och vitlök sås, fina fisken säger ja bara (nu vattnas de i munnen på mig)

Shalom

Marcus

bubbe
2004-07-27, 21:14
Originally posted by King Grub


Vanlig hederlig SCAN-pölsa.

"Innehåll:

Buljong, nötsenor, korngryn, nötlunga, svål, nöthjärta, nöttalg, grislever, lök, koksalt, kryddor, konserveringsmedel E250."

:laugh:

Egentligen är det ju rätt, även om det känns läskigt varför
inte använda allt på djuren om dom ändå ska slaktas?
för att biffen ligger snyggt i en låda i hyllan i affären så är
det fortfarande ett djur som vi dödar och äter upp, det är ju
lika mycket döttdjur i delar som ex hjärna, hjärta osv. ändå
äcklas vi av tanken att äta just dom delarna.

Tolkia
2004-07-28, 08:05
Om det är minsta sena i kycklingfilen eller fläskfilen så får jag kväljningar. Skulle aldrig klara av att äta pölsa. Korv ska vi inte prata om
Senorna i pölsa är ju ganska finfördelade; jag undrar om man - i väldgjord pölsa - verkligen kan identifiera dem om man inte kör anrättningen i spektrofotometern eller något. Ser man till innehållet är nog pölsa BETYDLIGT bättre än korv; för att inte tala om de där livsmedelstekniska synderna som går under namn som "grillare" och liknande eftersom de innåhåller för lite kött för att ens få kallas "korv" (vilket vi ju nyss konstaterade egentligen inte är särskilt mycket!)
Pölsa? Det är ju rent kött och korngryn, inge läskiga organ och rens
Tja, frågan är väl mest vad som är "rent" kött och vad som är "läskigt"; hjärtat är ju en muskel som alla andra; hyfsat vältränad och fettnål lär den var också (det är ju få andra muskler som är aktiva i princip oavbrutet under en hel livstid). Faktum är, f.ö., att dissektionsövningar ger en vissa perspektiv på vad som vore "äckligt" att äta eller inte - eller snarare får en att inse att det ena inte är så mycket "äckligare" än det andra; det mesta ser ju ganska likadant ut. Skall man vara petig är det väl snarast de organ där man vet att det kan lagras obehagliga saker (typ pesticider, tungmetaller) som är "äckligast". Därmed inte sagt att man börjar äta allt; själv undviker jag fortfarande i möjligaste mån levre och njure eftersom jag tycker att både smaken och konsistensen är hemska.

30cm
2004-07-28, 08:30
Originally posted by King Grub


Vanlig hederlig SCAN-pölsa.

"Innehåll:

Buljong, nötsenor, korngryn, nötlunga, svål, nöthjärta, nöttalg, grislever, lök, koksalt, kryddor, konserveringsmedel E250."

Har du bilder och innehållsförteckning på alla livsmedel tillgängligt i svensk handel? ;) Jag menar, lite snygga bilder på bilar går väl an men du sitter och tittar på pölsa och ABBAs tonfisk istället.:notme:

Callister
2004-07-28, 08:43
Originally posted by 30cm


Har du bilder och innehållsförteckning på alla livsmedel tillgängligt i svensk handel? ;) Jag menar, lite snygga bilder på bilar går väl an men du sitter och tittar på pölsa och ABBAs tonfisk istället.:notme:
:laugh:

Finns oftast bilder & Innehållsförteckning på tillverkarens hemsida. ;)