handdator

Visa fullständig version : Gainer efter träning förstör inslulinkäsnligheten?


johnnytex
2004-07-25, 20:54
Efter träning om man då tar i sig 1g kolhyd/kg i dextropur som typ har GI på 124. Och gör detta cirka 5 ggr i veckan vilket är så ofta jag tränar, kommer detta då att påverka min insulinkänslighet? Jag menar om man äter mat med högt GI så försämras ju insulinkänsligheten, eller detta gäller inte efter träning?

z_bumbi
2004-07-25, 20:57
Det gäller i mycket mindre grad efter träningen då kroppen är inställd på att få i sig föda så fort som möjligt.

Tränar man dessutom 5 dagar i veckan så lär inte problemet vara så stort överhuvudtaget.

johnnytex
2004-07-25, 21:01
Så du menar att jag med väldigt, väldigt gott samvete kan ta en gainerdrink efter mina fyra styrkepass samt mitt ena HIIT-pass i veckan utan att negativt påverka min insulinkänslighet? :confused:

Pez
2004-07-25, 21:46
Originally posted by johnnytex
Så du menar att jag med väldigt, väldigt gott samvete kan ta en gainerdrink efter mina fyra styrkepass samt mitt ena HIIT-pass i veckan utan att negativt påverka min insulinkänslighet? :confused:

Träning påverkar ju insulinkänsligheten positivt - så om inte annat borde det ta ut problemet.
Dock skulle jag tro att Bumbi har rätt - det är inte ett problem.

AndersHermansson
2004-07-26, 05:46
Är insulinkänsligheten i princip ett mått på hur inställd kroppen är på att ladda in glycogen i musklerna?

Sverker
2004-07-26, 06:43
Se insulinet som är en nyckel som låser upp dörren till musklerna.

Är muskeln tom på glykogen/kolhydrat så rusar glukosen in och fyller upp de tomma lokalerna.

Är det redan fullt så blir det stopp och mer insulin får utsöndras för att öppna fler dörrar och trycka in glukosen på andra ställen.

King Grub
2004-07-26, 08:59
Originally posted by AndersHermansson
Är insulinkänsligheten i princip ett mått på hur inställd kroppen är på att ladda in glycogen i musklerna?

Nja, det är ett mått på hur mycket insulin som behöver frisättas när du äter något. Ju bättre insulinkänslighet, desto mindre insulin. Samtidigt känner receptorerna av att det finns insulin tillgängligt i blodet lättare, vilket gynnar glykogeninlagringen och muskelbygge.

bubbleman
2004-07-26, 13:02
Originally posted by Sverker
Se insulinet som är en nyckel som låser upp dörren till musklerna.

Är muskeln tom på glykogen/kolhydrat så rusar glukosen in och fyller upp de tomma lokalerna.

Är det redan fullt så blir det stopp och mer insulin får utsöndras för att öppna fler dörrar och trycka in glukosen på andra ställen.

:thumbup: