handdator

Visa fullständig version : Billig bra mat!?


Helea
2004-07-25, 14:02
Hallå där!

Nästa vecka flyttar jag till egen lya på 22kvm. Det jag oroar mig över är maten! :( Billigt och bra ska det va. Ngn som vet bra, billig mat?

Gröt på morronen e ju standard. Billigt oxå, så den e kvar. Men annars då?

Ngra tips på billig mat, billiga recept?

Kom igen nu. Ruska fram de bästa tipsen ur era huvven . tacksam för svaren! :cheers:

/Helena på 22kvm

:eating:

z_bumbi
2004-07-25, 14:06
Bönor, linser, köttfärs, ris, pasta, djupfrysta grönsaker.

Köttbitar på extrapris, köp en bunt på en gång och frys in.

Yankeee
2004-07-25, 14:20
Tonfisk, sojamjöl.

King Grub
2004-07-25, 14:20
ÄGG!

Sparrisen
2004-07-25, 14:36
mat är inte så dyrt, om man tänker efter. Skippa allt vad onyttig mat heter så ska det nog gå bra!

Kolisar:

- Ris
- Havregryn (gröt kan ätas 3ggr/dag)

Protein:

- Tonfisk
- Makrill
- Kycklingfilé (till extrapris)
- Sjömansbiff
- Kaseindrink

Extra fett:

- Rapsolja (1,5 l för 10 spänn)
- Dressingar baserade på rapsolja (kan få det mesta att smaka ok)

Dryck:

- Vatten!
- Mjölk
- Pepsi Max (lyx)




Är därtill frukt (billigt) och billiga grönsaker (morot etc).

snej
2004-07-25, 14:38
Ursäkta OT, men 22kvm :eek: :eek: :eek:

Sparrisen
2004-07-25, 14:39
Originally posted by snej
Ursäkta OT, men 22kvm :eek: :eek: :eek:

:confused:

22 kvm är stooooort!

;)

Löjtnant Blank
2004-07-25, 14:41
Nej, jag håller med SwedeForce, mat är inte dyrt om man tänker efter. Köp god, bra mat - tänk mindre på priset.

Det är märkligt att så många vill snåla in på maten, när det verkar vara helt okej att bränna åtskilliga hundralappar på alkohol varje helg. (Det var bara en generell tanke, Helea, ta det inte personligt.)

Callister
2004-07-25, 14:45
Billig mat är ju dyrare tycker jag. De har alltid värsta x-traprisen på lite fetare mat. :) Men det går att komma undan billigt, sant.
Se till att sluta röka/snusa om man gör det är ganska bra, skitdyrt. ;)

Yankeee
2004-07-25, 14:49
Originally posted by Callister
Billig mat är ju dyrare tycker jag.

Har du lust att utveckla det?

HenrY
2004-07-25, 14:52
Originally posted by Yankeee


Har du lust att utveckla det?

Haha, ja det var nått nytt d! :D

Callister
2004-07-25, 14:52
Originally posted by Yankeee


Har du lust att utveckla det?
Ja, billig mat är dyrare, tycker jag. :)
Det är ju så, fet mat ger mer energi, så därav blir det billigare. Men i "massa" så är det billigare med fetare/onyttigare mat..

z_bumbi
2004-07-25, 14:54
Originally posted by Callister
Billig mat är ju dyrare tycker jag. De har alltid värsta x-traprisen på lite fetare mat. :) Men det går att komma undan billigt, sant.

Jag håller inte med, nyttig mat är oftast billigare då man utesluter mycket av halvfabrikat och liknande som finns.

Frukt för 10-12 kr per kilo.

Färska grönsaker varierar men väljer man rätt så är det inte så farligt, frysta grönsaker ligger mellan 15-25 kr/kg för de vanligaste.

Bönor och linser är väldigt billigt, t ex vita bönor för 3 kr burken och i torkat tillstånd så får man betala 15-25 kr/kg.
Linser kostar oftast också runt 15-25 kr

Pasta, ris och även potatis är ingen större kostnad.

Osv.

Callister
2004-07-25, 14:56
Det finns ju alltid en lättare variant av ett livsmedel, det är ju nästan alltid dyrare.
Samma med naturgodis, mycket dyrare än vanligt godis.

Yankeee
2004-07-25, 14:59
Originally posted by Callister
Det finns ju alltid en lättare variant av ett livsmedel, det är ju nästan alltid dyrare.
Samma med naturgodis, mycket dyrare än vanligt godis.

Jag ser det så här. Om det behövs en lättare variant så är det inget att ha ;)

Nä, men självklart är light dyrare. Dels för att man måste lägga till något steg i produktionen och man tillverkar inte lika mycket. Plus att man kan lägga på lite för att folk kan tänka sig att betala mer för light.

Naturgodis är dyrt helt enkelt för att de vet att folk betalar mycket för det.

Callister
2004-07-25, 15:01
Originally posted by Yankeee


Jag ser det så här. Om det behövs en lättare variant så är det inget att ha ;)

Nä, men självklart är light dyrare. Dels för att man måste lägga till något steg i produktionen och man tillverkar inte lika mycket. Plus att man kan lägga på lite för att folk vill betala mer för light.

Naturgodis är dyrt helt enkelt för att de vet att folk betalar mycket för det.
Eftersom jag "bara" går ner i vikt sitter jag inte och äter tonfisk hela dagarna, utan jag kan äta nästan all sorts mat, i rätta mängder. Så det blir dyrare för mig eftersom jag i övrigt använder Light produkter, och naturgodis. :nono:

z_bumbi
2004-07-25, 15:01
Originally posted by Callister
Det finns ju alltid en lättare variant av ett livsmedel, det är ju nästan alltid dyrare.
Samma med naturgodis, mycket dyrare än vanligt godis.

Lättvarianter är ju inte alltid nyttigare och naturgodis är väl inget som klassas som nyttig mat? Mycket av det senare är ju minst lika "onyttigt" som vanligt godis.

Yankeee
2004-07-25, 15:05
Originally posted by Callister

Eftersom jag "bara" går ner i vikt sitter jag inte och äter tonfisk hela dagarna, utan jag kan äta nästan all sorts mat, i rätta mängder. Så det blir dyrare för mig eftersom jag i övrigt använder Light produkter, och naturgodis. :nono:

Light är ju egentligen bara något som gör en kass produkt lite bättre. Läsk, saft, korv, köttbullar, mjölkprodukter, osv, osv.

Callister
2004-07-25, 15:05
Originally posted by z_bumbi


Lättvarianter är ju inte alltid nyttigare och naturgodis är väl inget som klassas som nyttig mat? Mycket av det senare är ju minst lika "onyttigt" som vanligt godis.
Det är ju bättre fetter osv i naturgodis. :)
Med naturgodis menar jag nötter, osv. Nötter är iaf de jag brukar köpa, eller jag borde. :D

Yankeee
2004-07-25, 15:09
Originally posted by Callister

Det är ju bättre fetter osv i naturgodis. :)
Med naturgodis menar jag nötter, osv. Nötter är iaf de jag brukar köpa, eller jag borde. :D

Nötter är nötter. Sen att det kallas naturgodis är bara någon marknadsföringtjosan som gör att de kan ta mer betalt för dem ;)

Vad är det för fetter i torkade och sockarde bananer/persikor/osv?

Callister
2004-07-25, 15:10
Originally posted by Yankeee


Nötter är nötter. Sen att det kallas naturgodis är bara någon marknadsföringtjosan som gör att de kan ta mer betalt för dem ;)

Vad är det för fetter i torkade och sockarde bananer/persikor/osv?
De har gladare färger, därav får man en ökad mängd enfordiner i hjärnan, det leder till att du motionerar mer och steker köttbullarna i olja istället för smör. :)

King Grub
2004-07-25, 15:13
Ummm... det där med färger är bara relevant när det gäller naturliga frukter och grönsaker.

Callister
2004-07-25, 15:18
Originally posted by King Grub
Ummm... det där med färger är bara relevant när det gäller naturliga frukter och grönsaker.
Fan, jag som käkade naturgodis och trodde det skulle få ut mig. :confused:

King Grub
2004-07-25, 15:20
Originally posted by Callister

Fan, jag som käkade naturgodis och trodde det skulle få ut mig. :confused:

Det är inte själva färgerna som är nyttiga, utan det som finns i de naturella grönsakerna som åstadkommer färgerna. Det är inte att titta på dem som är effektivt, utan att äta grönsakerna och frukterna med olika färger.

Vore det att se färgerna som gav verkan, skulle du ju kunna titta ner i en påse spelkulor och vara nyttig.

Callister
2004-07-25, 15:23
Originally posted by King Grub


Det är inte själva färgerna som är nyttiga, utan det som finns i de naturella grönsakerna som åstadkommer färgerna. Det är inte att titta på dem som är effektivt, utan att äta grönsakerna och frukterna med olika färger.

Vore det att se färgerna som gav verkan, skulle du ju kunna titta ner i en påse spelkulor och vara nyttig.
Jag var faktiskt ironiskt till 110%. :)
Grub: http://smilies.jeeptalk.org/contrib/ruinkai/dazeda.gif


;)

King Grub
2004-07-25, 15:24
"De har gladare färger, därav får man en ökad mängd enfordiner i hjärnan, det leder till att du motionerar mer och steker köttbullarna i olja istället för smör." lät verkligen inte ironiskt.

Callister
2004-07-25, 15:26
Originally posted by King Grub
"De har gladare färger, därav får man en ökad mängd enfordiner i hjärnan, det leder till att du motionerar mer och steker köttbullarna i olja istället för smör." lät verkligen inte ironiskt.
Ok, jag uppmanade till att begå en sensuell handling gentemot mig själv, som skulle få ur mig skiten jag satte mig i. :rolleyes:

Helea
2004-07-25, 15:27
Originally posted by snej
Ursäkta OT, men 22kvm :eek: :eek: :eek:


haha, fasiken 22kvm e ju rena paradiset! Ivargefall för lilla mig. Får jag plats med en säng + att jag kan göra mat så e jag nöjd =)Bredband finns oxå. Perfekt, då kan jag hålla mig uppdaterad här hela tin hehe

Jag kan köpa 1kg bulgur för ENDAST 80 spänn! :D Så det antar jag att jag kommer leva mkt på hehe =) Ska skriva upp alla tips ni ger.

Eftersom det e första egna lägenheten känns dt som om jag vill ha lite extra koll på utgifterna. Har ju inte direkt mkt lön att leva på. Mn det lär bli mkt pasta tonfisk och makrill känner jag hehe

Alkoholen har jag inga direkta utlägg på. Har faktiskt skippat den nästan helt å hållet! Känns så himmla onödigt när man tränar så mkt som man gör (varje vardag). Vill ju få ut det mesta av träningen! Men jag har ett liv ändå. Jag looooovar ;)

Jäklar, man kanske skulle bli nykterist? hehe

/Helea

King Grub
2004-07-25, 15:28
Originally posted by Helea
Jag kan köpa 1kg bulgur för ENDAST 80 spänn! :D Så det antar jag att jag kommer leva mkt på hehe =) Ska skriva upp alla tips ni ger.

För 80 kronor får du många kilo potatis och pasta.

1 kilo bulgur skulle jag inte betala mer än 15-20 kronor för.

Semiramis
2004-07-25, 15:32
Om du har tillgång till frys är det en god ide att köpa hem några sorters torkade bönor, kikärtor etc., koka och frysa ner i portionsförpackningar. Kan sedan slängas ner i grytor, soppor, sallader, ja praktiskt taget vad som helst. Om du inte är van vid bönor, ta små mängder i början för att se hur bra magen klarar dem.

Helea
2004-07-25, 20:22
Originally posted by King Grub


För 80 kronor får du många kilo potatis och pasta.

1 kilo bulgur skulle jag inte betala mer än 15-20 kronor för.

upS! Sa jag 1kg? haha Jag menar 5kg! Jag får 5kg bulgur för 80kr. Med tanke på att jag blir mätt på 1dl per portion så räcker de 5kilona väldigt länge!

Semiramis:

Jag ska göra som du sa. Frysa in ärtor och bönor. Det e ju riktigt gott oxå! Använder det nästan till allt redan nu =)

King Grub
2004-07-25, 20:23
Då var det ju en annan sak. :)

Helea
2004-07-25, 20:30
Yepp, hehe

Försöker lägga upp lite bas matvaror att ha hemma. Ska se om jag fått det bra och rätt. Så bra men oxå så billigt som möljligt =)

Protein:
Tonfisk
Makrill
Kyckling
Bönor/linser
(får nog skippa kesellan & keson. det e ju inte det billigaste)

Kolhydrater:
Pasta
Potatis
Bulgur
havregryn

Extra fett
Linfröolja (el ska jag ta rapsolja? billigare)

Får nog skippa mina protte drinkar ett tag (tills jag får löneförhöjjning hehe)

Sådär. Det här tänkte jag ha som bas i skafferiet =) Well... vad tycks? Skulle ni byta ut ngt? Eller skulle ni lägga till ngt?

King Grub
2004-07-25, 20:38
Kolhydrater:

Rågflingor & rågmjöl till gröt
Couscous för lite snabbare kolhydrater.

z_bumbi
2004-07-25, 20:47
Originally posted by Helea
Yepp, hehe

Försöker lägga upp lite bas matvaror att ha hemma. Ska se om jag fått det bra och rätt. Så bra men oxå så billigt som möljligt =)

Protein:
Tonfisk
Makrill
Kyckling
Bönor/linser
(får nog skippa kesellan & keson. det e ju inte det billigaste)


Är du ute efter lågpris så är mycket nöt och fläskkött inte så dyrt, oftast i klass med kyckling eller lägre. Färs är oftast rejält billigt t ex men även hela bitar går att få tag på billigt.

Keso och kesella är bra komplement till den övriga maten och äter man något annat samtidigt så blir det inte så dyrt. Jag saknar nämligen lite mjölkprodukter som ger kalk i basfödan och då är ju keso/kesella bra.

pneumothorax
2004-07-25, 20:54
Originally posted by Löjtnant Blank
Nej, jag håller med SwedeForce, mat är inte dyrt om man tänker efter. Köp god, bra mat - tänk mindre på priset.

Det är märkligt att så många vill snåla in på maten, när det verkar vara helt okej att bränna åtskilliga hundralappar på alkohol varje helg. (Det var bara en generell tanke, Helea, ta det inte personligt.)

Mycket bra sagt!!!!!!! Det med alkoholen, alltså...
Annars kan jag säga, det är lätt att säga att man ska tänka mindre på priset, men det finns dom som måste tänka på priset. Det är inte alla som kan köpa mat utan att tänka sig för. Somliga måste verkligen vrida och vända på varenda krona.
Man kan göra nyttiga såser med krossade tomater, blanda i köttfärs, tonfisk, kycklingfilé i bitar el dyl (har du i kyckling är det jättegott att blanda i Garam Masala-krydda). Med ris eller pasta till. Fettsnålt och gott och nyttigt! Och billigt.
Gröt, som sagt. Kycklingfiléer med ris. Kyckligfiléer kan köpas till bra pris på Willys.

Helea
2004-07-25, 21:18
Jo, billiga recept letas det starkt efter! =) Tack för tipset!

:)

Yankeee
2004-07-25, 21:22
Originally posted by pneumothorax


Mycket bra sagt!!!!!!! Det med alkoholen, alltså...
Annars kan jag säga, det är lätt att säga att man ska tänka mindre på priset, men det finns dom som måste tänka på priset. Det är inte alla som kan köpa mat utan att tänka sig för. Somliga måste verkligen vrida och vända på varenda krona.

Ok, visst finns det verkligen folk som måste vända på varje krona. Men, de har ofta någon annan last som kostar. Röka, snusa, alkohol, osv. Åker man till willys (som finns överallt nu) och handlar 2ggr/mån och bara handlar mat så är det oftast inget problem. Eftersom att jag har varit i den sitsen själv så vet jag.

Trance
2004-07-25, 23:51
1. Kolhydrater t.ex. Pasta/ris/potatis/havregryn är inte dyrt, det är faktiskt väldigt billigt.

2. Protein är oftast vad som kostar, men det behöver inte kosta så mycket heller. Köpte 1 kg kycklingfile för 59 spänn, 59 spänn är vad det kostar att äta ute på lunchen. Så lagar du mat så kan man komma undan billigt.

Tonfisk är också billigt, köpte även frysta skalade räkor för 59kr kilot, tror räkor borde vara hyfsad mat.

Alaska pollok, torskliknande fisk som också är billig. Tror 400 gram kostade runt 15 kr, funderar dock på hur jag skall tillreda den fortfarande.

Sedan har vi pastasåserna, ICA, Dolmio osv. Grymt bra att ha hemma.

Ägg som sagt var, håller sig länge och man kan göra mycket med dem.

Lök är grymt billigt, och gör väldigt mycket i många maträtter.

Helea
2004-07-26, 19:51
Ok, visst finns det verkligen folk som måste vända på varje krona. Men, de har ofta någon annan last som kostar.

Träningen e en bra last å ha! hehe. E tvungen att sluta på kickboxningen nu. Kommer enbart köra på gymmet. Vilket inte är helt fel det med. Skulle ändå velat hållt på med boxningen ett bra tag till. Jag tror inte min hyresvärd vill att jag sätter upp en boxningssäck i taket hehe ,-)


Alaska pollok - tillred den precis som vanlig torsk! Det smakar ganska lika. Gott e dt ivargefall!!

Jag tänkte skriva upp alla utgifter jag kommer ha. Då kanske man kan hålla koll på det bättre. Det joag oroar mig mest för är inte maten - utan att inte ha råd me gym kort. Visst kan man träna hemma men... det e ju så tråååkigt! =P Men i värsta fall så....

/HellePelle

Yankeee
2004-07-26, 20:02
Originally posted by Helea


Jag tänkte skriva upp alla utgifter jag kommer ha. Då kanske man kan hålla koll på det bättre. Det joag oroar mig mest för är inte maten - utan att inte ha råd me gym kort. Visst kan man träna hemma men... det e ju så tråååkigt! =P Men i värsta fall så....

/HellePelle

Du får ragga upp en träningskompis. Springa, övningar med hjälp av varandra osv osv. Det är gratis ;)

Löjtnant Blank
2004-07-26, 20:15
Exakt hur fattig är man om man inte har råd med varken ordentlig mat eller ett gymkort? Du måste ju leva strax under existensminimum. Socialstyrelsen kan hjälpa dig ekonomiskt, om du ber dem.

Arwen
2004-07-26, 21:10
nog för att den svenska socialstyrelsen gör sitt för folkhälsan, men mat, gymkort etc ligger nog utanför deras befogenher/ansvarsområde;)

Helea
2004-07-26, 21:14
Originally posted by Löjtnant Blank
Exakt hur fattig är man om man inte har råd med varken ordentlig mat eller ett gymkort? Du måste ju leva strax under existensminimum. Socialstyrelsen kan hjälpa dig ekonomiskt, om du ber dem.

haha, jag e fattig! Nä, men ska ju flytta till eget nu. Men har inte direkt mkt i lön. Inte alls mkt faktiskt! :( Men hellre lever jag fattigt än att ödsla 3timmar till och från jobbet =/
Får väll söka bostadsbirdag! Det borde ju fungera! =)

Metal_boy_
2004-07-26, 21:41
Ärtsoppa

Trance
2004-07-26, 23:41
Originally posted by Helea


Alaska pollok - tillred den precis som vanlig torsk! Det smakar ganska lika. Gott e dt ivargefall!!
/HellePelle

Tips på hur, jag har inte tillgång till ugn :( så jag vet inte riktigt vad jag skall göra med den. Går det mikra den?

Callister
2004-07-26, 23:48
Originally posted by Metal_boy_
Ärtsoppa
Det är riktigt gott också :kinky:

Löjtnant Blank
2004-07-27, 16:22
Originally posted by Trance


Tips på hur, jag har inte tillgång till ugn :( så jag vet inte riktigt vad jag skall göra med den. Går det mikra den?
Stek den! Tre minuter på varje sida. Krydda med grovt malen peppar, salt och citron.

King Grub
2004-07-27, 16:47
Eller koka den. Kokt torsk (eller pollock) med kokt potatis, grönsaker och äggsås = :eating: