handdator

Visa fullständig version : ryggsmärta


andreas__123
2004-07-25, 09:59
Är en kille på 17 år, som inte gör mycket annat än att sitta still, för ett par månader sedan började jag få problem med ryggen, det började med att jag fick ryggskott, vilket varade i 3veckor. Någon vecka efter det kom ischias nerven i kläm, det varade i cirkus 1.5månader, och jag gjorde i stort sett ingenting för att göra något åt det (såsom promenad etc.), det försvann någorlunda innan jag började på mitt sommarjobb. På sommarjobbet började jag få känningar igen, då började jag göra situps här hemma(hade läst nånstans att det underlättar för ryggen om man har hyfsade magmuskler, så jag körde 48situps varannan dag, man måste ju börja någonstans.). Allt verkade frid o fröjd och jag fick inte ont utan bara känningar, då tänkte jag att jag skulle ut o ta en joggingtur för att bygga upp konditionen lite.Dagen efter hade jag extremt ont i ryggen, och nu, 2 dagar efter är ischias i kläm igen och ont gör det.

notering: ichias för mig, gör ont aningen över vänstra höften och strålar ned till vaden.

Någon som har tips eller övningar som kan underlätta för ryggen samt underlätta smärtan?

Tack på förhand, Andreas

Hades
2004-07-25, 10:12
Originally posted by andreas__123
Är en kille på 17 år, som inte gör mycket annat än att sitta still, för ett par månader sedan började jag få problem med ryggen, det började med att jag fick ryggskott, vilket varade i 3veckor. Någon vecka efter det kom ischias nerven i kläm, det varade i cirkus 1.5månader, och jag gjorde i stort sett ingenting för att göra något åt det (såsom promenad etc.), det försvann någorlunda innan jag började på mitt sommarjobb. På sommarjobbet började jag få känningar igen, då började jag göra situps här hemma(hade läst nånstans att det underlättar för ryggen om man har hyfsade magmuskler, så jag körde 48situps varannan dag, man måste ju börja någonstans.). Allt verkade frid o fröjd och jag fick inte ont utan bara känningar, då tänkte jag att jag skulle ut o ta en joggingtur för att bygga upp konditionen lite.Dagen efter hade jag extremt ont i ryggen, och nu, 2 dagar efter är ischias i kläm igen och ont gör det.

notering: ichias för mig, gör ont aningen över vänstra höften och strålar ned till vaden.

Någon som har tips eller övningar som kan underlätta för ryggen samt underlätta smärtan?

Tack på förhand, Andreas
En naprapat borde kunna lösa ditt problem, åtminstone tillfälligt. Sen kan du ju börja träna så slipper du många problem i framtiden. Jag tror inte det spelar så stor roll vad du gör, huuvdsaken är att du aktiverar dig. Hitta någon sport du tycker är rolig.

andreas__123
2004-07-25, 10:15
Vad är en naprat? Och ja, jag har börjat spela fotboll, både med kompisar och i en lite sämre klubb för att hålla igång, men det är ju mindre lätt när ryggen börjar spöka när jag börjar springa o så.

Pudzianovski
2004-07-25, 11:19
Originally posted by andreas__123
Vad är en naprat? Och ja, jag har börjat spela fotboll, både med kompisar och i en lite sämre klubb för att hålla igång, men det är ju mindre lätt när ryggen börjar spöka när jag börjar springa o så.

Naprapat (http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=12557)

andreas__123
2004-07-25, 11:25
oh, tack, fick lite kött på benen där. =)

Svarten81
2004-07-25, 11:39
tror du lider av för klena ryggmuskler i o m att du sitter stilla mycket. Detta har lett till att musklerna inte orkar hålla ryggen på plats vid belastning o det uppstår en låsning som trycker på nerven.

Semiramis
2004-07-25, 12:50
Om man har problem med ischiasnerven är det värt att pröva att stretscha sätesmusklerna. OBS inte vid akut smärta. Det är inte ovanligt att ischiasnerven kommer i kläm om sätesmuskulaturen är spänd och då får man rejält ont.

andreas__123
2004-07-25, 14:13
Svarten81: Ja det är mycket möjligt, har du några tips på övningar som kanske stärker den/de muskler?

Semiramis: Hur stretchar man sätesmusklerna?

Semiramis
2004-07-25, 14:26
Så här till exempel:

http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/Lying.html

finns flera bra stretchar på exrx.net

andreas__123
2004-07-25, 15:37
okej, ska kika runt lite då =)

Edit: hade svårt att hitta några med värdefulla stretch-övningar än de du gav mig, tror du att du skulle kunna vara så snäll och ge länk till övriga stretchningar eller kanske lite riktlinjer på hemsidan?

Svarten81
2004-07-25, 19:21
Originally posted by andreas__123
Svarten81: Ja det är mycket möjligt, har du några tips på övningar som kanske stärker den/de muskler?

Semiramis: Hur stretchar man sätesmusklerna?

har ett bra rygg schema ska försöka scanna in det så kan jag skicka det till dig. massa bra rehabövningar

andreas__123
2004-07-25, 21:30
Vore jättesnällt, ser fram emot det. =)

Åse Columbus
2004-07-27, 10:55
http://hem.passagen.se/ahgren/stretching.htm

http://www.enteract.com/~bradapp/docs/rec/stretching/

http://exercise.about.com/cs/flexibility/l/blstretch.htm

lite info...:smokin:

Numero1
2004-07-27, 12:17
Ryggresningar
Marklyft
Raka marklyft

andreas__123
2004-07-27, 14:19
Åse Columbus; oj, man tackar! =D

Numero; okej, ska kika på nätet om jag hittar hur man utför de övningarna.