handdator

Visa fullständig version : mesigare variant av ätardag


Trytter
2004-07-24, 18:21
Nu är det så att min diet går mycket bättre om jag vet att jag kan få i alla fall ett litet break i veckan.
Men jag känner inte så värst för att ta en HEL dag var man svullar.
Inte heller bara en dag var man äter "lite" mer än vanligt.
Utan hade tänkt ha en måltid i veckan där jag äter precis vad jag vill och så mycket jag vill..
Ligger ganska lågt på kolhydraterna så det är dem jag är extremt sugen på när det gått ca en vecka.
Undrar mest om den ena måltiden kan ha samma positiva effekt på kroppen som en hel ätardag eventuellt kan ha?
Eller om en måltid inte är nog för att sätta lite fart på förbränningen igen.

(noteras bör att på den ena måltiden kan jag lätt inta dubbelt så många kcal som jag gör under en hel dag på diet)

King Grub
2004-07-24, 18:29
Genom tillfällig överätning (främst av kolhydrater) kan du höja leptinnivåerna, vilket möjliggör en ökad förbränning, speciellt som leptinnivåerna kan sjunka kraftigt på relativt kort tid under en deff.

Om en enstaka måltid verkligen hjälper till att få fart på förbränningen till den grad att det gör märkbar nytta är tveksamt, men den kan ändå vara gynnsam för att minska eventuell katabolism vid energiunderskott och fylla på tömda glykogendepåer.

Hursomhelst lär en måttlig överätning, liknande den du planerar, vara mer gynnsam än 10000+ dagar.