handdator

Visa fullständig version : Knäböj, ryggen


Halldin
2004-07-24, 14:56
Jag undrar (om ni kan tyda min fina målning) om en sådan här hållning (lutning) är acceptabel eller ej vid knäböj.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/squat.jpg

Värt att notera är att detta är utan vikter, eller stång. Med vikter kan lutningen vara ännu mer.

Är huvudsaken att ryggen är rak (jämn belastning på diskar) eller måste man vara sådär jobbigt upprätt? Och hur ska jag lyckas med det, jag ramlar bara bakåt om jag försöker räta mig mer.

Egentligen samma problem i marklyften.

Använder inte bälte.

pellepedal
2004-07-24, 18:22
OT: Det ser ut som när man sitter i skogen och skiter.
Fast han har glömt byxorna på.
:notme:

Halldin
2004-07-24, 18:28
Är det inte det knäböj går ut på :confused:

Shadow Warrior
2004-07-24, 18:33
Det där är inte acceptabel hållning enligt min mening... ryggen ska vara rak... kanske går du för djupt?

Halldin
2004-07-24, 19:43
Troooor inte det.. nuddar inte stjärten i golvet direkt

JAM
2004-07-24, 21:54
Låt någon kompis fota eller filma dig när du böjer så kan vi bedömma det då.

Trytter
2004-07-24, 22:07
Så där ser jag alltid ut när jag gör böj:confused:

Trillar ju som du säger bakåt om man rätar mer på ryggen

ivandrago
2004-07-24, 22:45
Har samma problem.

Vet att Arnold vek ryggen ganska mycket, och i sin bok skriver han att han helt enkelt är byggd så att han inte kan ha ryggen helt upprätt när han kör böj.

http://www.schwarzenegger.it/gallery/musclegallery1/m549.jpg

Halldin
2004-07-24, 23:23
Originally posted by JAM
Låt någon kompis fota eller filma dig när du böjer så kan vi bedömma det då.
Det kan nog ordnas imorgon, men vi talar 5-7mb för 10 sekunder i låg upplösning och 15 bilder i sekund. (digitalkamera)

Skulle visserligen kunna använda funktionen för att ta flera bilder på rad, kanske.

abjorn
2004-07-25, 01:38
Har fortfarande inte fattat varför man ska gå så där j-vla djupt i böjen :confused: Får själv mest ont i knäna och korsryggen om jag går för djupt. Runt 90 grader mot golvet tycker JAG är fullt tillräckligt.

emmzan
2004-07-25, 12:32
Originally posted by abjorn
Har fortfarande inte fattat varför man ska gå så där j-vla djupt i böjen :confused: Får själv mest ont i knäna och korsryggen om jag går för djupt. Runt 90 grader mot golvet tycker JAG är fullt tillräckligt.

Mina knän känns som dom kommer gå sönder om jag vänder vid 90 grader...


Halldin> På teckningen är ju persronen ända nere på huk och så djupt är det ju knappast nödvändigt att gå - mkt svårt att hålla ryggen lodrät isåfall.

Har du svårt att hålla uppe ryggen och fäller även om du går grundare så är det ju ofta stretching och en väldans massa övning som gäller!

Halldin
2004-07-25, 13:10
Skulle ta en bild där jag knäböjer med en stol, och vad händer när jag ska sätta ner stolen?

Jo, stolsbenet träffar kanten på en tallrik som flyger ner i golvet, och potatis flyger kors och tvärs genom rummet. Typiskt :MrT:

Vi pratar om en sån här lutning ... med en stol

Edit: Det räcker att jag böjer knäna bara lite så åker röven ut, går bara inte o vara helt upprätt.

z_bumbi
2004-07-25, 13:28
Originally posted by abjorn
Har fortfarande inte fattat varför man ska gå så där j-vla djupt i böjen :confused: Får själv mest ont i knäna och korsryggen om jag går för djupt. Runt 90 grader mot golvet tycker JAG är fullt tillräckligt.

Vilken kroppsdel är det som är i 90-grader mot golvet?

Krub
2004-07-25, 13:30
Originally posted by emmzan


Mina knän känns som dom kommer gå sönder om jag vänder vid 90 grader...


Halldin> På teckningen är ju persronen ända nere på huk och så djupt är det ju knappast nödvändigt att gå - mkt svårt att hålla ryggen lodrät isåfall.

Har du svårt att hålla uppe ryggen och fäller även om du går grundare så är det ju ofta stretching och en väldans massa övning som gäller!

OffTopic.
Om jag inte håller emot tillräckligt på nervägen och tvärnitar vid "90 grader" så känns det som fan i knäna. Då om jag istället går djupt(utan att hålla emot tillräckligt) så tar det tillslut stop av sig själv och då är det klart att knäna inte känner nånting, men det gör knappast benen heller.

Kanske det som är felet för dig, den negativa perioden går för snabbt?

OnTopic.
Jag tror du kan ha ryggen i dom flesta vinklar, bara den är rak.

Big_Vik
2004-07-25, 14:03
stretcha fotlederna god dammit! :insane:

edit: du går antagligen upp på tå va?? testa stretcha fotleder, vader, baksida lår, gluteus.!

exakt sådär såg mina böjar ut halvvägs ner förut. Med hjälp av ett halvårs stretching, bredare fotställning, lätta böjar och ännu mer lätta böjar ser mina djupa böjar ganska bra ut :)
pröva även värma med några lätta set i benpressen.
(det är Allans tips alltihop) :thumbup:

Halldin
2004-07-25, 15:53
Nej, jag står inte på tå.
Men jag provade att göra det, och då var ryggen mycket mer rak.

Är det någon har bra länkar med beskrivningar till stretchningar för dessa?

Kreout
2004-07-25, 15:53
Sådär ser jag ut om jag försöker mig på "ass to the grass" böjar. Mina förkortade hamstrings gör att jag inte kan hålla ryggen rak hela vägen ner. Min lösning är att inte gå så långt ner förrän du genom stretchning av de muskler som föreslås högre upp kan hålla god form även längst ned. Angående att du fäller fram ryggen så är alla skapta på olika sätt, och om man har långa lårben i förhållande till skenben så blir följden att man måste flytta fram överkroppen för att få jämvikt. Så är det för mig iaf.

emmzan
2004-07-25, 16:32
Originally posted by Krub


OffTopic.
Om jag inte håller emot tillräckligt på nervägen och tvärnitar vid "90 grader" så känns det som fan i knäna. Då om jag istället går djupt(utan att hålla emot tillräckligt) så tar det tillslut stop av sig själv och då är det klart att knäna inte känner nånting, men det gör knappast benen heller.

Kanske det som är felet för dig, den negativa perioden går för snabbt?


Negativa fasen är lugn och fin!

Vad menar du med att du går djupt UTAN att hålla emot tillräckligt och att då varken knän eller ben känner något?

Styrkebyggare
2004-07-25, 21:12
Så länge man inte fäller ryggen så mycket att det blir problem att hålla den (dvs det blir ryggen snarare än benstyrkan som avgör hur tungt man kör) så tycker jag att man kan tillåta det.

Det där Arnold skrev om att inte kunna köra helt upprätt på grund av kroppsbyggnaden skulle jag vilja betona. Det är helt enkelt en himla skillnad på de naturliga vinklar folk får - i synnerhet när man börjar gå lite djupare. Detta kan man ju (och bör också) givetvis jobba på, men en i stort sett lodrät rygg är knappast optimalt för alla.

Krub
2004-07-25, 21:39
Originally posted by emmzan


Negativa fasen är lugn och fin!

Vad menar du med att du går djupt UTAN att hålla emot tillräckligt och att då varken knän eller ben känner något?

Lår mot vad. Typ som att studsa stången i bänkpress. Ioförsej borde det väll ta en del på lederna, men musklerna behöver nog knappt göra något arbete.

Mccartney
2004-07-25, 22:35
tips............kan vara så att du har för korta hälsennor och tappar balansen där med. Lägg i såfall något milimeter tjockt under hälarna.


Sedan vill man hålla ryggen bra så riktar blicken på en punkt uppåt.

Djupare än 90grader.........beror på hur mycket du kör......själv kör jag extremt djupt i bland. Och det är framför allt att få "ändan" starkare.


Risken finns att man skadar menisken med att gå fördjupt om man inte är riktigt vältränad.

Kör själv knäböj tre gånger i veckan och varierar då med Halv knäböj=90grader, Djupa knäböj, samt grod Knäböj.

Mccartney
2004-07-25, 22:36
hur ryggen beter sig under knäböj har också med hur stark man är i ryggen samt Magen.

drkrupp
2004-07-26, 00:37
När jag böjer är min rygg mer upprätt i bottenläget än halvvägs ner. Åtminstone känns det så. (Jag fungerar så även utan vikt på axlarna.)

z_bumbi
2004-07-26, 09:20
Originally posted by Mccartney
Sedan vill man hålla ryggen bra så riktar blicken på en punkt uppåt.

Ibland funkar det bättre att fästa blicken rakt fram eller att bara hålla upp huvudet. En del får en ökad svank om de fäster blicken högt upp och det är ju inte alltid önskvärt.

Djupare än 90grader.........beror på hur mycket du kör......själv kör jag extremt djupt i bland. Och det är framför allt att få "ändan" starkare.

90 grader i vilken led?

Risken finns att man skadar menisken med att gå fördjupt om man inte är riktigt vältränad.

Menisken? Det enda jag någonsin har hittat är att om man redan har problem med korsbanden så kan det i vissa lägen inte vara bra att gå fullt djup. Menisken var något nytt, var hittar jag mer om den skadan och hur en uppkommer?

Mccartney
2004-07-26, 18:42
Har aldrig hört att korsbandet skulle gå sönder.......i och med knäböj.

Korsbandskador kommer oftast om man är i rörelse och foten fastnar. Då kan korsbandet gå i sönder. (sidorörelse).

z_bumbi
2004-07-26, 19:22
Originally posted by Mccartney
Har aldrig hört att korsbandet skulle gå sönder.......i och med knäböj.

Korsbandskador kommer oftast om man är i rörelse och foten fastnar. Då kan korsbandet gå i sönder. (sidorörelse).

Korsbanden går inte sönder i knäböjen (Vilket jag inte heller skrev.) om de är friska från början men om man redan har en sådan skada så kan det bli problem.
Man belastningen korsbanden olika beroende på hur djupt man går så har man problem med korsbanden ska man fråga någon om hjälp med just knäböjen samt gissar jag de flesta andra benövningar eftersom problemet antagligen kan uppstå även där.

Menisken är väl skapt för att belastas i full rörelse och jag har inte sett något om att den kan gå sönder vid full rörelse så det var därför jag frågade om det.