handdator

Visa fullständig version : Återhämtningsdryck, vilket blir bäst?


Chosen
2004-07-23, 12:45
Idag kör jag med rapid recovery efter träningen och jag har inget att klaga på.

Burken börjar dock ta slut och jag funderar nu på om jag ska:

1. Satsa på en ny burk Recovery vilket blir billigast.

eller

2. Köpa en burk Rapid Hydro Blend + Maltodextrin och blanda en egen.

Fördelarna jag ser med det sista är att man kan kontrollera mängderna Kolh/prot.
Nackdelen att man missar MCT-fettet.

Jag förstår att skillnaden troligen inte är jättestor men ska man ändå satsa på tillskott så kan man ju försöka optimera det utan att vara ekonomiskt dum ;)

Några tankar kring detta?

Fairing
2004-07-23, 13:50
Du kan faktiskt styra fördelningen protein/kolhydrater nu oxå för RR passar utmärkt att blanda ut med mer smaksatt protein.Smaken blir faktiskt grymt god med 1dl extra Complete i

Eller så kan du även köpa rent MCT och blanda precis som du vill om du vill köra med rent maltodextrin och Whey Hydro.

Billigast blir nog att köpa rent maltodextrin och Whey Hydro samt ev. MCT men jag han ej räkna på det

Såja , nu blir det inga fler inlägg på 2v pga SEMESTEEEEEER:cheers:

stenis
2004-07-24, 23:44
så, nu har jag fått hem 2kg exell vassle. Jag har även köpt en "ask" dextropur pulver. De jag undrar är om jag kan blanda vassle-pulvret med dextropur-pulvret och sedan blanda ihop de med vatten och dricka efter träning.? de blir ingen kemisk "cp-reaktion" eller nått sånt som inte är nå vidare att få i sig? ska väll bara vara att blanda om jag förstått de rätt, dock bäst o fråga så man e säker :)

MvH . stenis

supremo
2004-07-25, 06:08
Originally posted by stenis
så, nu har jag fått hem 2kg exell vassle. Jag har även köpt en "ask" dextropur pulver. De jag undrar är om jag kan blanda vassle-pulvret med dextropur-pulvret och sedan blanda ihop de med vatten och dricka efter träning.? de blir ingen kemisk "cp-reaktion" eller nått sånt som inte är nå vidare att få i sig? ska väll bara vara att blanda om jag förstått de rätt, dock bäst o fråga så man e säker :)

MvH . stenis

Det går alldeles utmärkt.

Sverker
2004-07-25, 06:39
Kemiskt sett händer ingenting eftersom sockret och proteinpulvret ligger var för sig i stora klumpar/kristaller. Det behövs vatten för att lösa upp kristallerna så att sockret och proteinet skall mötas.



....sedan behövs rejält med värme också...

Chosen
2004-07-25, 08:00
Originally posted by Sverker
....sedan behövs rejält med värme också...

Man bör inte hälla i kallt vatten då, eller hur menar du?


Var köper man rent MCT i pulverform förresten?
Känns som shakern kommer bli smockfull med pulver innan man har rätt mix :MrT:

Angus
2004-07-25, 08:12
www.kolozzeum.com har mct från fairing:thumbup:

Sverker
2004-07-25, 08:35
Originally posted by Chosen


Man bör inte hälla i kallt vatten då, eller hur menar du?

:MrT:

Tillsätt vattnet precis innan du dricker drinken.

Med värme menade jag att det inte skall vara kokande vatten !

Chosen
2004-07-25, 08:37
Originally posted by Sverker
Med värme menade jag att det inte skall vara kokande vatten !


You lost me :em: .. du sa att det behövdes rejält med värme och med det menade du att man inte skulle ha kokande vatten?

Bengt82
2004-07-25, 09:32
Han menade nog för att smälta samman kristallerna av dextropur och protein, dvs du ska inte blanda och sedan bränna pulvret med brännare. Tror inte du hade några sådana planer från början så komplicerade bara problemet.

Blanda ihop hur du vill, inget speciellt händer. Praktiskt om man alltid kör med samma sammansättning, håller man på att växla mellan bulk och deff ofta så kan det vara bättre att hålla separat och blanda i shakern direkt (mer protein under deff).

Monoxide
2004-07-25, 12:55
Originally posted by Chosen



You lost me :em: .. du sa att det behövdes rejält med värme och med det menade du att man inte skulle ha kokande vatten?


Sverker menade nog att för att få en "kemisk cp-reaktion" så krävs det rejält med värme. Så om du vill undvika det så ska du inte använda kokande vatten. You dig?

Chosen
2004-07-25, 16:17
Ait, nu är jag med .. misstolkad text från min sida helt enkelt :em:

stenis
2004-07-25, 18:38
ursäkta om jag e trögfattad nu :P men de är alltså bara att hälla proteinpulver & dextropurpulver tillsammans med KALLT vatten i shakern o sedan "shaka" ? ;) :)

MvH . stenis

King Grub
2004-07-25, 18:42
Originally posted by stenis
ursäkta om jag e trögfattad nu :P men de är alltså bara att hälla proteinpulver & dextropurpulver tillsammans med KALLT vatten i shakern o sedan "shaka" ? ;) :)

MvH . stenis

JA.