handdator

Visa fullständig version : Anatomi... teori


30cm
2004-07-23, 11:35
(Jaha moderaterna, nu har det varit riktigt segt :nono: )

Frågade detta i en annan tråd:

"Ex.1:
Kan man träna vastus lateralis separat utan att belasta vastus medialis? Alltså om man på benspark vinklar tårna innåt belastas vastus lateralis mer än vastus lateralis. (Jag kan egentligen inte namnen, kollar pådenna

Ex.2:
Kan man prioritera korta bicep före den långa genom att placera händerna längre ifrån varandra och skapa en vinkel som borde stimule korta bicep mer än långa? Eller får man med hela muskelgruppen lika mycket hur man än gör?

För övrigt vet jag att det är basövningar som gäller, jag försöker bara få lite bättre förståelse för anatomin.

edit: Kom på en till fråga. Kan olika delar av samma muskel tränas specifikt? Ex. Trapezuis är en muskel men tränas med flera övningar för olika delar av den. Shrugs tränar övre delen vid nacken medan roddövningar tar i mitten av ryggen mellan skulderbladen."


Svar:

Originally posted by Fatalist


De olika delarna av trapezius tränar du separat, eftersom de utför olika rörelser åt olika håll. De andra frågorna kan jag tyvärr inte besvara men jag tror de duktiga anatomivetarna detta forum besitter snart dyker upp här

:thumbup:

Originally posted by Arne Persson



1. Glöm det!

2. Det korta bicepshuvudet kan troligen engageras lite mer generellt vid förstärkt supination.

3. Eftersom M. trapezius, normalt tre delar, har så pass olika fiberriktningar så kann dessa olika delar påverka helt olika rörelser!

Sen hade jag ett par klyftiga följdfrågor:

"Supination...?

Hur kan det gå att engagera olika huvuden av bicep olika mycket men inte göra samma sak med quadricep? Vad är skillnaden? Hur vet man vad som gäller för övriga muskelgrupper?

Trapezius är väl bara en muskel eller är anatomikartan grovt förenklad? Om en muskel (trapezius) kan belastas ur olika vinklar på olika sätt borde även andra muskler fungera likadant. Betyder det då att man kan belasta övre och nedre magmuskulaturen, inre och yttre bröstet mm?"

Men då hängde sig hela kolozzeum och jag fick några bra PM som följer här:



MasterChief wrote on 23-07-2004 06:17:
Skillnaden mellan Biceps olika huvuden och Vastusmusklerna är att ena bicepsdelan passerar axelleden och den andra inte. De har därmed lite olika funktioner och teoretiskt bör det vara möjligt att få ena huvudet att jobba hårdare. Personligen tror jag det är helt meninslöst att göra sådana skillnader i praktiskt styrketräning men det kan ju vara intressant ur ett teoretiskt perspektiv.

Det finns olika typer av muskler. Biceps är spolformad och jobbar väldigt "linjärt" med dragriktningen. Trapezius är fjäderformad och har därmed ett helt annat arbetssätt. Därför gör man skillnad på Trapezius tre olika delar. Det är även anledningen till varför trapezius har så många olika funktioner och en del av musklen kan faktiskt arbeta som antagonist (motsatt effekt) mot en annan del av muskeln. Anatomikartan är inte förenklad.

Supination är när handflatan är vänd mot taket. (Armen är maximalt supinerad i slutläget när du skruvar in en skruv.)




Hades wrote on 23-07-2004 08:33:
Olika delar av trapezius utför rörelser i olika riktningar, därför kan du träna de olika delarna separat.
Rectus abdominis (raka magmusken) utför bara rörelse i en riktning, därför kan du inte träna dess övre och undre delar separat.
Du får tänka på hur muskelfibrerna löper. En muskelfiber kan inte dra ihop sig i halva sin längd.



Nils wrote on 23-07-2004 09:29:
Supinera handen genom att vrida handflatan uppåt.

Kolla lite på an muskelanatomibild.
En fiber får samma belastning längs med fibern. och tex bröst går inifrån och ut så det går inte att separera, däremot så är det olika bröstmuskelfibrer uppe på bröstet och nedtill, så det är möjligt att träna var för sig, även om det inte alltid är så lätt.
Trapsen går från axelområdet och ryggraden ifrån huvudet och ner på halva ryggen. Så där är det nästan svårt att hitta övningar som INTE tar helt olika på olika delar av trapsen.


Jag har inga ytterliga följdfrågor men tänkte lägga upp tråden iaf för allmän beskådning :thumbup:

30cm
2004-07-23, 13:05
Och en till från The Man:



Arne Persson wrote on 23-07-2004 11:57:
Supination = om du tex vrider handleden så att tummen pekar utåt åt sidan och handflatan pekar uppåt.

Du kan inte jämföra M. quadriceps femoris och M. biceps brachii. Dessa muskler har totalt olika förlopp och utseende. Biceps är tex en tvåledsmuskel men däremot så är det endast M. rectus femoris i M. quadriceps femoris som passerar två leder då den urspringer från bäckenbenet (nära höftleden) övriga tre huvuden urspringer från lårbenet. Samtliga huvuden passerar knäleden.

Beträffande M. trapezius så har den som tidigare nämnts delar som har helt olika fiberriktningar vilket gör att den kan utföra helt olika rörelser.

Vad gäller dina mage- och pecsundringar så jobbar muskeln i hela dess fiberlängd, dvs du kan inte koppla av tex övre delen av magen och bara träna den nedre mm.