handdator

Visa fullständig version : Posta era bästa Low-Carb maträtter!


AndersHermansson
2004-07-23, 01:58
Har precis påbörjat ketogen diet. Vill veta era bästa låg-kolhydrats rätter!

Prankie
2004-07-23, 06:58
En stor bit flintastek med några salladblad.
Fläskarré i marinad.
Stekt bacon med ägg.
Prottepulver med olivolja <- inte gött! :D

Patte
2004-07-23, 08:21
Allt som går att göra med ägg, lågkolhydrats-falukorv och massa ost :)

Brukar knäcka ner några ägg i stekpannan och slänga över lite fetaost mm. Går att lägga på lite tomat också om du inte tar för mycket!

Whey
2004-07-23, 08:26
Tja, eftersom det proteinrika oftast är det godaste på tallriken enligt mig och eftersom jag älskar att äta sallad så skippar jag bara ris/pasta/potatis/dylikt.

Annie
2004-07-23, 13:27
1 - häll upp en burk tonfisk, krydda med pizzakrydda och lägg på några skivor ost, mikra en stund till osten smält så blir det nästintill en "bottenlös pizza". Ät med ngn kolisfattig grönsak.

2- torsk är också gott att "ostgratinera" i mikro, men då skipar jag helst pizzalryddan.

3- Lax med grönsaker är ju alltid mums :)

4 - Stek kyckling i små bitar, blanda med valio´s keso och eventuell lite naturella jordnötter (inneh. en del kolisar men man behöver ju inte ta så väldigt mkt)

Vill man ha mer fett är det ju bara att ta lite olja till, t ex linfrö eller raps.

Munter
2004-07-23, 14:44
Ni som säger er gå på ketogena dieter, kollar ni ens om ketonkroppar produceras eller skippar ni bara kolhydraterna för att komma ner i kalorier? När jag testade nämnda diet var det förvånansvärt lätt att komma ur "ketosis" genom att äta sallad, lätta frukter eller dylikt. Måhända att jag är känslig, vad vet jag. Det finns billiga stickor på Apoteket som avslöjar ketonkroppar i urinen, om ni verkligen vill veta.

Prankie
2004-07-23, 14:50
Originally posted by Munter
Ni som säger er gå på ketogena dieter, kollar ni ens om ketonkroppar produceras eller skippar ni bara kolhydraterna för att komma ner i kalorier? När jag testade nämnda diet var det förvånansvärt lätt att komma ur "ketosis" genom att äta sallad, lätta frukter eller dylikt. Måhända att jag är känslig, vad vet jag. Det finns billiga stickor på Apoteket som avslöjar ketonkroppar i urinen, om ni verkligen vill veta.

Jag testade allafall. Jag åt aldrig mer än 20-30gram kolhydrater iform av salld per dag. Och då var jag i djup ketosis. Annars är det bara att pissa lite och känna lukten. :)

Annie
2004-07-23, 14:55
Ja, jag kollade också...tog en väldans lång tid innan jag nådde ketosis dock...kanke 2-3 dagar även om jag i början körde hård konditionsträning för att "tömma" glykogenlagren ordentligt" och skynda på det hela. Men, jag har även hört att man inte behöver få stort utslag på stickorna även om man ligger i ketosis, det skulle i så fall bero på att de mesta ketonkropparna "användes" som energi och därmed inte fanns i så stor koncentration i urinen.

// Annie

AndersHermansson
2004-07-23, 15:20
Tack för recepten alla! :eating:

Annie: jo det är bara överskottet som hamnar i urinen tror jag.

Min andedräkt är inte så fin :D

Arwen
2004-07-24, 16:51
precis avnjutit följande:

300g ryggbiff, serverades medium med nymalen svartpeppar och havssalt.

till köttet åt jag en sallad på rödlök, tomat och basilika med lite olivolja.

perfekt till en liten pilsner på verandan och Noice "Tonårsdrömmar" på CD´n......