handdator

Visa fullständig version : Bicepsfråga!


Gabber
2004-07-22, 13:30
Tja!

Biceps som jag har förstått det består av två muskler.

Long Head (Outer)
Short Head (Inner) enligt exrx

vilken av de här ska man köra mest. jag antar att bredare grepp tränar utsidan om vi kör med rak skivstång.

vilken ska pressas mest, eller ska man träna lika många set på båda.

eller så är jag ute och cyklar.

vilken av de är det som gör att biceps ser större ut, det är väl den korta va?

mangs
2004-07-22, 14:59
Ett tips är att köra Biceps med basövningar typ curl med stång, hammercurl, hantelcurl och inte bekymra sig över vilken övning som tar på vilket huvud. vad som behövs är mer massa overall och det åstadkommer man genom att köra tungt på styrkepassen, äta ordentligt och låta musklerna vila. Svårare än så är det inte.

Sparrisen
2004-07-22, 15:07
Originally posted by Gabber
jag antar att bredare grepp tränar utsidan om vi kör med rak skivstång.



Tvärtom!!!!

Ett bredare grepp skulle i så fall träna biceps korta huvud (inre) mera!

Jorgen
2004-07-22, 15:28
Originally posted by Gabber
Tja!
Biceps som jag har förstått det består av två muskler.
Long Head (Outer)
Short Head (Inner) enligt exrx
vilken av de här ska man köra mest. jag antar att bredare grepp tränar utsidan om vi kör med rak skivstång.
vilken ska pressas mest, eller ska man träna lika många set på båda.
eller så är jag ute och cyklar.
vilken av de är det som gör att biceps ser större ut, det är väl den korta va?
Två muskler ja, men dom är Biceps brachii och Brachialis, vi kan slänga med Brachioradialis också men det skiter vi i. :D
Överarmens framsida tränas med fördel med rak skivstångscurl och olika varianter av hantelcurl. Jag anser inte att hammercurl fyller någon funktion annat än i variationssyfte.
Tänk på att triceps gör 3/5 av överarmens volym och bör således tränas minst lika hårt för att få en rejäl klubba. :D

//Jörgen

Sparrisen
2004-07-22, 15:35
Originally posted by Jorgen

Två muskler ja, men dom är Biceps brachii och Brachialis,

//Jörgen

Jepp, men jag förstod att han menade biceps brachii's korta och långa huvuden... ;)

Jorgen
2004-07-22, 15:47
Originally posted by SwedeForce
Jepp, men jag förstod att han menade biceps brachii's korta och långa huvuden... ;)
Jag gissar att Gabber är lite utav en nybörjare som inte har 100 koll på anatomin. Att prickskjuta biceps brachiis två muskelbukar lär inte vara det lättaste om ens möjligt. I vilket fall som helst så är det inget man behöver oroa sig om innan man har armar i en rejäl storlek.

//Jörgen

Metal_boy_
2004-07-22, 16:27
Originally posted by Jorgen

Två muskler ja, men dom är Biceps brachii och Brachialis, vi kan slänga med Brachioradialis också men det skiter vi i. :D
Överarmens framsida tränas med fördel med rak skivstångscurl och olika varianter av hantelcurl. Jag anser inte att hammercurl fyller någon funktion annat än i variationssyfte.
Tänk på att triceps gör 3/5 av överarmens volym och bör således tränas minst lika hårt för att få en rejäl klubba. :D

//Jörgen

om du kör hammercurl med endast lite vinkel o då menar jag lite..så prickar du Brachioradialis skapligt bra..annars tar hammern mer på ovansidan av underarmarna och ger endast en liten stum känsla i utsidan av armen