handdator

Visa fullständig version : Lats-drag, fram eller -bakpå?


lauria
2004-07-22, 10:18
Alltså hur kör ni latsdrag?

lauria
2004-07-22, 10:33
Jag kör iaf frampå men ska nog testa och köra lite bakpå näst nästa vecka..

King Grub
2004-07-22, 10:40
Jag tycker personligen att bakom känns bäst.

Men latsdrag frampå med brett grepp aktiverar muskeln mest och bäst.

The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 16, No. 4, pp. 539–546. A Comparative Electromyographical Investigation of Muscle Utilization Patterns Using Various Hand Positions During the Lat Pull-down. JOSEPH F. SIGNORILE, ATTILA J. ZINK, and STEVEN P. SZWED

This study aimed at investigating the effects of different hand positions on the electromyographic (EMG) activity of shoulder muscles during the performance of the lat pull-down exercise. Ten healthy men performed 3 repetitions of the lat pull-down exercise using their experimentally determined 10RM (repetition maximum) weight. Four different common variations of the lat pull-down were used: close grip (CG), supinated grip (SG), wide grip anterior (WGA), and wide grip posterior (WGP). Normalized root mean square of the EMG (NrmsEMG) activity for the right posterior deltoid (PD), latissimus dorsi (LD), pectoralis major (PM), teres major (TM), and long head of the triceps (TLH) were recorded using surface electrodes and normalized using maximum voluntary contractions. Repeated measures analysis of variance for each muscle detected statistical differences (p < 0.05) in myoelectric activity among hand positions during both the concentric and eccentric phases of the exercise. During the concentric phase, NrmsEMG results for the LD included WGA > WGP, SG, CG. For the TLH: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG, SG. For the PD: CG, WGA, SG > WGP. For the PM: CG, WGA, SG > WGP. During the eccentric phase, the LD produced the following patterns: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG. The TLH pattern showed WGA > SG and CG. For the PD: CG > WGA, WGP. The results indicate that changes in handgrip position affect the activities of specific muscles during the lat pull-down movement. Also, performance of the lat pull-down exercise using the WGA hand position produces greater muscle activity in the LD than any other hand position during both the concentric or eccentric phases of the movement.

Usama Bin Liftin
2004-07-22, 10:51
Det är väl en smaksak!

Frampå erbjuder ju möjligheten att köra extremt tung!

Bakom nacken försöker jag koncentrera mig på att maximalt spänna musklerna genom att köra med lättare vikt och väldigt långsamt temo. Anser att skaderisken är för stor för att köra bakom nacken i alla fall om det är tungt, det är ju inte direkt kroppens naturliga rörelsemönster

Gudfadern
2004-07-22, 11:29
Latsdrag med V handtag känns iaf bäst för mig. :)

FUn-tex SSwinger
2004-07-22, 11:46
latsdrag fram , har testat i intervaller bakom huvet, alltid resulterat i axel problem dagen efter, trots strikt utförande är väl värt att påpeka. Som med allt annat så funkar det för några och vice versa.

fletchta
2004-07-22, 11:50
Jag har haft problem med att känna latsdragen i ryggen, och provade många olika grepp, däribland bakom nacken, men tyckte inte att det kändes bra heller. Jag bestämmde mig i våras för att ge "bakom nacken" en andra chans och körde några pass på ganska lätt vikt, och plötsligt lossnade rörelsen helt och kändes perfekt och jag kunde höja vikten och ändå ha finfin kontakt.

Kalleh
2004-07-22, 12:04
Personligen skiter jag i vilket, jag kör både framför och bakom för att få lite variation. På mitt gym sitter det en lapp med en varning för att köra latsdrag bakom huvudet. Det ska vara farligt för nån muskel (kommer ej ihåg vilken). Är detta enbart bullshit?:confused:

Börje H
2004-07-22, 12:14
Fram

Kika här, finns mycket för och emot:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890&highlight=Latsdrag+bak+nacken

pellepedal
2004-07-22, 12:23
Jag kör frampå. Känns bäst.
Ska dock börja slänga in några set bakpå ibland för lite variation.

Har hört att bakpå kan fresta på axlarna på fel sätt.

Svarten81
2004-07-22, 12:52
framför kör jag har testat bakom men får krampkänning i axlarna så det är något jag kommer att hålla mig ifrån

bubbleman
2004-07-22, 19:37
Framför, körde bådeoch innan men iom att jag inte tyckte det vara någon större skillnad så kör jag fram, lättare att göra fel när man kör bakom sägs det ju också.

Fultjack
2004-07-22, 19:41
bubbelman du läste inte arnes inläggi l länken tidigare i tråden då?

bubbleman
2004-07-22, 20:15
Originally posted by Fultjack
bubbelman du läste inte arnes inläggi l länken tidigare i tråden då?

Har gjort det innan.... Men vad man hör överallt annars så är det fram som gäller. När ju började på mitt nya gym (läs skitgym) så var man tvungen att gå en snabbgenomgång på maskinerna och även instruktören där förbannade drag bakom nacken.

Jag snappar ofta upp vad Arne skriver och tycker att han verkar mycket kunnig men jag litar inte till 100% på folk som jag aldrig träffat, speciellt när han säger tvärtemot vad andra säger. Jag kör på framför, verkar säkrare, även om bakom kanske är bättre.

Arne Persson
2004-07-22, 20:43
Originally posted by bubbleman


Har gjort det innan.... Men vad man hör överallt annars så är det fram som gäller. När ju började på mitt nya gym (läs skitgym) så var man tvungen att gå en snabbgenomgång på maskinerna och även instruktören där förbannade drag bakom nacken.

Jag snappar ofta upp vad Arne skriver och tycker att han verkar mycket kunnig men jag litar inte till 100% på folk som jag aldrig träffat, speciellt när han säger tvärtemot vad andra säger. Jag kör på framför, verkar säkrare, även om bakom kanske är bättre.


Du får hoppa på mina ickePTauktoriserade kurser;) , där lär jag ut Latsdrag både fram och bak.

Brezjnev
2004-07-22, 20:54
Kör för det mesta framför, får bättre kontakt så. V-handtag brukar jag också använda lite då och då.

Arne Persson
2004-07-22, 20:57
Originally posted by Brezjnev
Kör för det mesta framför, får bättre kontakt så. V-handtag brukar jag också använda lite då och då.

Du skall INTE jämföra Latsdrag där du har rak stång och ryggdrag med V-grepp det är två helt olika rörelser du utför i axelleden.

Brezjnev
2004-07-22, 21:03
Originally posted by Arne Persson


Du skall INTE jämföra Latsdrag där du har rak stång och ryggdrag med V-grepp det är två helt olika rörelser du utför i axelleden.

Dessa två menar jag alltså: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html och http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBCloseGripPulldown.html
Visst rörelsen är annorlunda men båda två biter skitbra på mina lats.

Jorgen
2004-07-22, 21:19
Föredrar latsdrag bak. Kan köra mycket tyngre och striktare då. Skall jag köra framför huvudet så blir det chins istället för latsdrag.

//Jörgen

Karl_alfred
2004-07-22, 21:37
Originally posted by Jorgen
Föredrar latsdrag bak. Kan köra mycket tyngre och striktare då. Skall jag köra framför huvudet så blir det chins istället för latsdrag.

//Jörgen
Samma här förutom att jag får ta av när jag kör bakom, men det tar bättre. Tycker även om smala till bröstet.

Mccartney
2004-07-22, 22:39
Jag har tränat Friidrott sedan jag var 13 år och har alltid kört både framför och bakom. Idag när jag är 28 år kör jag framåt med "v" handtag och bakåt kör jag med rak.

Bakom får man mer av nack muskulaturen och djupare delen av latsen.

Dem som säger det är farligt att köra bakom nacken..........dem vet nog inte vad dem prata om.

Ingen styrkeövning är farlig om man kan tekniken och inte lägger på för mycket vikt.......

Jag kör mycket chins som komplement då kör jag chins 2ggr/vecka 4x7st med en extra vikt på 22 kilo.

Klara man chins så klara man alla sorts latsdrag.

bubbleman
2004-07-23, 17:56
Originally posted by Arne Persson



Du får hoppa på mina ickePTauktoriserade kurser;) , där lär jag ut Latsdrag både fram och bak.

Gärna, hälsar du på i Småland någon gång?

Åse Columbus
2004-07-23, 22:31
Blandar fram o bak.......börjar med fram o avslutar med bak....:cool:

Überbiffen
2004-07-23, 23:03
Kör mot bröstet, mina axlar gillar inte latsdrag bakom nacken.

Frantic
2004-07-24, 08:59
Efter att ha mördat latsen med chins kör jag nåra set smala framför.

Arne Persson
2004-07-24, 09:06
Hinner jag (läs: orkar jag) så skall jag göra lite EMG mätningar på lämpliga offer i helgen och testa aktiviteten i olika latsdrag. Självfallet under fältmässiga hardcoreformer.

Allan
2004-07-24, 09:19
För att trassla till det ytterligare då - greppvidden i latsdraget påverkar också, eftersom ett för brett grepp kommer att involvera teres på bekostnad av latsen....

allan

JAM
2004-07-24, 21:57
Originally posted by Allan
För att trassla till det ytterligare då - greppvidden i latsdraget påverkar också, eftersom ett för brett grepp kommer att involvera teres på bekostnad av latsen....

allan Hur brett är idealet för latsen då? Vilken vinkel ska man ha i armbågarna eller underarm/stång då stången t.ex. är alldeles under hakan?

This is not me...
2004-07-24, 22:13
Originally posted by JAM
Hur brett är idealet för latsen då? Vilken vinkel ska man ha i armbågarna eller underarm/stång då stången t.ex. är alldeles under hakan?

Det är onödigt med för brett grepp. Blir onaturlig rörelse och påfrestar för mycket bara.

Kör du framför huvudet kan du lyfta tyngre och du får också ett större rörelsemoment än om du körde bakom. Att ha stort rörelsemoment är trots bland det viktigare när man ska träna.

Mittt råd är därför att köra framför för de ger mer helt enkelt.

Jorgen
2004-07-24, 22:21
Originally posted by This is not me...
Kör du framför huvudet kan du lyfta tyngre
Inte jag, det skiljer 15-20kg mellan framför och bakom för min del. Starkare bakom alltså.

//Jörgen

Allan
2004-07-24, 22:23
Originally posted by This is not me...


Det är onödigt med för brett grepp. Blir onaturlig rörelse och påfrestar för mycket bara.


Nu ska jag bara fråga dig: Varför då? Jag menar, jag vet svaret och det är inte det du skriver, men hur motiverar du ditt svar. Känsla, erfarenhet, kunskap?

allan

This is not me...
2004-07-24, 22:32
Originally posted by Allan


Nu ska jag bara fråga dig: Varför då? Jag menar, jag vet svaret och det är inte det du skriver, men hur motiverar du ditt svar. Känsla, erfarenhet, kunskap?

allan

Ett för brett grepp stressar lederna i axlarna onödigt mycket, särskilt om man kör tungt.
När man är i högst upp i kontraktionen bör underarmarna vara helt raka neråt golvet.

Jag motiverar svaret med alla dessa tre : Känsla, erfarenhet och kunskap! :)

Och varför är det inte så som jag skriver då?
hur motiverar du dej? Känsla erfarenhet eller kunskap?
För motsäger du mej är det fel! :cool:

Allan
2004-07-24, 22:37
Originally posted by This is not me...

När man är i högst upp i kontraktionen bör underarmarna vara helt raka neråt golvet.



Jag begrep inte det där. Kan du förklara mer ingående?

allan

Allan
2004-07-24, 22:55
Nå, drag uppifrån med brett grepp involverar helt enkelt latissimus sekundärt. Det är teres major som jobbar i det kraftansamlande momentet. Latissimus kopplas in i långt lägre grad än om du håller ett smalare grepp.
Att det skulle slita på lederna håller jag inte med om. Just det breda greppet är ett av de moment där människan är som starkast i förhållande till belastningen, och våra senor och muskelfästen är byggda just för det. Skaderisken ligger i långt högre utsträckning längre ner mot kroppen, och då framförallt över armbågen.

allan

Munter
2004-07-24, 23:43
Jag var med om en kul grej häromdagen. Har kört latsdrag bakom huvudet i 5-6 år, aldrig fått någon kontakt om jag kör frampå. Nåväl, det var slut på vanliga stänger på gymmet så jag knep en kortare stång som tvingade in händerna 1-1.5dm längre in. Vips fick jag riktigt bra kontakt, rörelsen klaffade helt. Har grov värk idag (första gången på flera år jag lyckas få träningsvärk i just latsen). Så hädanefter blir det nog att köra pass med drag frampå också.

Allan
2004-07-24, 23:55
Kul att du skrev det där Munter - kolla den här
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/67/orsak_o_verkan_del_2.htm


allan

Munter
2004-07-25, 10:33
Bra artikel. Dom skriver faktiskt en läsnyttig sådan per år i alla fall, så mycket kan jag ge dem (trots att den är från 1987).

Danzig
2004-07-25, 11:21
Favorit i repris(?)

Latsdrag eller Pulldown som den också kan kallas bör oftast utföras med en axelbred underhandsfattning.

När man "failar" i latsdrag är det oftast på grund av biceps eftersom den är svagare än latsen. Detta leder till att man tvingas avbryta övningen innan latsen blivit tillräckligt stimulerade.

Genom att använda en axelbred underhandsfattning placerar man biceps i sin starkaste position vilket gör att den inte "failar" lika tidigt och därmed tillåter bättre stimulering av latsen.

Biceps svagaste position är vid en bred överhandsfattning.

Ytterligare anledning att använda en axelbred underhandsfattning är att rörelsen blir som längst med bra stretch och djup kontraktion vilket är positivt.

Förövrigt är det möjligt att EMG-mätningar är överskattade och av mindre värde än vad vissa vill ge sken av. Har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget.

Arne Persson
2004-07-25, 11:24
Originally posted by Danzig
Favorit i repris(?)

Latsdrag eller Pulldown som den också kan kallas bör oftast utföras med en axelbred underhandsfattning.

När man "failar" i latsdrag är det oftast på grund av biceps eftersom den är svagare än latsen. Detta leder till att man tvingas avbryta övningen innan latsen blivit tillräckligt stimulerade.

Genom att använda en axelbred underhandsfattning placerar man biceps i sin starkaste position vilket gör att den inte "failar" lika tidigt och därmed tillåter bättre stimulering av latsen.

Biceps svagaste position är vid en bred överhandsfattning.

Ytterligare anledning att använda en axelbred underhandsfattning är att rörelsen blir som längst med bra stretch och djup kontraktion vilket är positivt.

Förövrigt är det möjligt att EMG-mätningar är överskattade och av mindre värde än vad vissa vill ge sken av. Har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget.

Kan Kolozzeums okrönte expert Danzig lite mer i detalj förklara för undertecknad hur EMG-mätningar är överskattade mm? :confused:

Arne Persson
2004-07-25, 11:31
Originally posted by Danzig
Favorit i repris(?)

Latsdrag eller Pulldown som den också kan kallas bör oftast utföras med en axelbred underhandsfattning.

När man "failar" i latsdrag är det oftast på grund av biceps eftersom den är svagare än latsen. Detta leder till att man tvingas avbryta övningen innan latsen blivit tillräckligt stimulerade.

Genom att använda en axelbred underhandsfattning placerar man biceps i sin starkaste position vilket gör att den inte "failar" lika tidigt och därmed tillåter bättre stimulering av latsen.

Biceps svagaste position är vid en bred överhandsfattning.

Ytterligare anledning att använda en axelbred underhandsfattning är att rörelsen blir som längst med bra stretch och djup kontraktion vilket är positivt.

Förövrigt är det möjligt att EMG-mätningar är överskattade och av mindre värde än vad vissa vill ge sken av. Har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget.

Det var ju skönt att du kom med denna fina slutsats, då behöver jag inte besvära mig i dag med att asa ner min EMG-utrustning (som säkerligen är av undermålig kvalitet enl. Herr Danzig) och utföra lite studier på ställda problemställningar.

Danzig
2004-07-25, 11:56
Originally posted by Arne Persson


Kan Kolozzeums okrönte expert Danzig lite mer i detalj förklara för undertecknad hur EMG-mätningar är överskattade mm? :confused:

Originally posted by Danzig


Förövrigt är det möjligt att EMG-mätningar är överskattade och av mindre värde än vad vissa vill ge sken av. Har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget.

Arne Persson
2004-07-25, 11:59
Originally posted by Danzig


Har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget.



Varför? Jag har det mesta i huvudet själv, skall jag hjälpa dig med lite referenser om EMG mm?

Danzig
2004-07-25, 12:00
Originally posted by Arne Persson


Det var ju skönt att du kom med denna fina slutsats, då behöver jag inte besvära mig i dag med att asa ner min EMG-utrustning (som säkerligen är av undermålig kvalitet enl. Herr Danzig) och utföra lite studier på ställda problemställningar.

Kan du inte sluta löjla dig och motivera varför EMG-mätningar ger relevant information istället? Någon kanske är intresserad.

Arne Persson
2004-07-25, 12:01
Originally posted by Danzig


Kan du inte sluta löjla dig och motivera varför EMG-mätningar ger relevant information istället? Någon kanske är intresserad.

Efter er min herre.;)

Danzig
2004-07-25, 12:08
Originally posted by Arne Persson


Efter er min herre.;)

Vad hände nu? Alldeles nyss erbjöd du dig ju!

Du kanske inte uppfattade det men jag...

...har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget.

Arne Persson
2004-07-25, 12:22
Originally posted by Danzig


Vad hände nu? Alldeles nyss erbjöd du dig ju!

Du kanske inte uppfattade det men jag...

...har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget.

Jag skall gärna dela med mig EFTER att jag hört dina åsikter utvecklade först, med tanke att du faktiskt först ganska självsäkert lade fram dina negativa åsikter om EMG. Förresten, vet du vad en EMG-mätning är för något, hur den går till, har du varit med på en EMG-mätning, känner du till dess fördelar och felkällor?

Du Danzig, en rolig sak hände mig på en styrketräningskurs för sjukgymnasterjag hade för en del år sedan. Där var en person med liknande attityd som du som tvunget skulle käfta emot hela tiden. Vi diskuterade bl.a hantellyft åt sidan och hur man lämpligast isolerade M. deltoideus pars acromialis (dvs mellersta delen). Jag hävdade min teknik och han såklart sin som logiskt borde föra över arbetet mer på M. d. pars clavicularis (dvs främre delen). Jag påtalade detta för honom men självfallet stod han på sig. Det fanns inget annat att göra be honom ta av sig tröjan och fästa elektroderna på hans muskler. Jag ställde in den på online läge så han såg exakt vad som hände. Först körde han ett antal med sin teknik och direkt därefter med min teknik och sedan ett par till med han egen teknik. Utslaget var ungefär dubbelt så stort med min teknik som med hans egen. Hann blev i alla fall övertygad. Det var väl en liten trevlig solskenshistoria?:D

Munter
2004-07-25, 12:27
Finns det en större tillfredsställelse än att sätta folk på plats?

Arne Persson
2004-07-25, 12:30
Originally posted by Munter
Finns det en större tillfredsställelse än att sätta folk på plats?

Tveksamt! :D
Hur som helst, jag har den största respekt för den aktuella personen i fråga! Han fick själv en en bekräftelse hur han kunde förbättra sin egen teknik vilket han var tacksam för.

Arne Persson
2004-07-25, 12:43
Danzig! Du är självfallet mycket välkommen (seriöst faktiskt!) till Lödde så skall jag göra några EMG-mätningar på dig. Sedan får du bilda dig din egen uppfattning om metoden.

Danzig
2004-07-25, 12:56
[QUOTE]Originally posted by Arne Persson


Jag skall gärna dela med mig EFTER att jag hört dina åsikter utvecklade först, med tanke att du faktiskt först ganska självsäkert lade fram dina negativa åsikter om EMG. Förresten, vet du vad en EMG-mätning är för något, hur den går till, har du varit med på en EMG-mätning, känner du till dess fördelar och felkällor?

Originally posted by Danzig
Förövrigt är det möjligt att EMG-mätningar är överskattade

Att du klassar ovanstående för en självsäker kommentar är ju en förklaring till din inställning till mig och det jag skriver.

Du Danzig, en rolig sak hände mig på en styrketräningskurs för sjukgymnasterjag hade för en del år sedan...
...Det var väl en liten trevlig solskenshistoria?:D

På ett sätt är det en positiv upplevelse att upptäcka att man tidigare gjort fel. Det innebär att man inte har gjort allt på bästa sätt vilket innebär att det finns potential för förbättringar.

Jag gör eller tycker inget för sakens skull. Det är självbedrägeri. Jag har färre psykologiska beroenden än de flesta, speciellt när det gäller styrketräning. ...På tal om att jag "tvunget måste käfta emot hela tiden".

Danzig
2004-07-25, 13:04
Originally posted by Arne Persson
Danzig! Du är självfallet mycket välkommen (seriöst faktiskt!) till Lödde så skall jag göra några EMG-mätningar på dig. Sedan får du bilda dig din egen uppfattning om metoden.

Kanske är det oundvikligt att vi möts nån gång, vem vet. Än så länge känner jag inte att jag skulle få ut nåt av det dock...

z_bumbi
2004-07-25, 13:33
Originally posted by Danzig


Kanske är det oundvikligt att vi möts nån gång, vem vet. Än så länge känner jag inte att jag skulle få ut nåt av det dock...

:D

Arne Persson
2004-07-25, 16:56
Originally posted by Danzig


Kanske är det oundvikligt att vi möts nån gång, vem vet. Än så länge känner jag inte att jag skulle få ut nåt av det dock...

Det har jag självfallet full förståelse för!;)

JAM
2004-07-25, 16:58
Originally posted by Danzig
Förövrigt är det möjligt att EMG-mätningar är överskattade och av mindre värde än vad vissa vill ge sken av. Har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget. När du skrev den första av de ovan citerade meningarna, hade du väl i alla fall någon tanke på varför det skulle vara överskattat? En liten, liten aning i alla fall? Att du sedan skriver att du inte kan dela med dig av fler detaljer på den punkten, gör ju det hela rätt skrattretande. Låt bli att skriva något alls i stället.

Det är ungefär som att jag skulle posta en ny tråd där jag hävdar att djupa knäböj är väldigt överskattade för benens utveckling, men att jag tyvärr inte kan förklara varför. Vad tillför jag genom det?

MasterChief
2004-07-26, 15:11
Jag kan väl också slänga in handsken och säga att jag är väldigt tveksam till EMG som mätmetod. Det roliga i sammanhanget, Arne, är att du gärna dissar folk som kommer med "studier" och dylikt om de på något sätt avviker från din "tro". När sedan någon ifrågasätter värdet av EMG så skriver du att du gärna kommer med "studier"...hmmm...Ibland har jag lite svårt att få ihop det. Selektiv perception? ;)

Själv ser jag värdet med EMG som med bioelektrisk impedans. Den kan ge en fingervisning men det är långt från en exakt vetenskap. Relationen mellan EMG och muskelaktivering är minst sagt komplicerad och är specifik till mätutrustningen och tekniken som används vid handhavandet; inte olikt kroppsfettmätning.

Arne Persson
2004-07-26, 15:27
Originally posted by MasterChief
Jag kan väl också slänga in handsken och säga att jag är väldigt tveksam till EMG som mätmetod. Det roliga i sammanhanget, Arne, är att du gärna dissar folk som kommer med "studier" och dylikt om de på något sätt avviker från din "tro". När sedan någon ifrågasätter värdet av EMG så skriver du att du gärna kommer med "studier"...hmmm...Ibland har jag lite svårt att få ihop det. Selektiv perception? ;)

Själv ser jag värdet med EMG som med bioelektrisk impedans. Den kan ge en fingervisning men det är långt från en exakt vetenskap. Relationen mellan EMG och muskelaktivering är minst sagt komplicerad och är specifik till mätutrustningen och tekniken som används vid handhavandet; inte olikt kroppsfettmätning.

Att jag ifrågasätter studier beror på att många av forskare som utför studierna vet knappt vad en hantel är och ännu mindre hur man använder den. Jag själv är ganska noga med att använda fältmässiga studier, om det gäller GYMPROBLEM, på folk som verkligen kan träna. Jag har genomfört flera hundratals mätningar och har nog fått ganska bra koll på hur dom skall utföras fältmässigt, dessutom har jag och bra koll på metodens felkällor. Jag har själv ifrågasatt flera EMG-mätningar just med tanke på hur de har utförts. Den utrustning jag har uppfyller alla vetenskapliga krav på känslighet mm
http://www.biomation.com/Megawin.html

Du kan knappast jämföra Bioimpedansmätningar med EMG. JAg råkar faktiskt även äga en Body Stat 1500 bioimpedansmätare också.;)
http://www.bodystat.com/1500_sports_and_fitness.htm

Allan
2004-07-26, 15:56
Originally posted by Danzig


Förövrigt är det möjligt att EMG-mätningar är överskattade och av mindre värde än vad vissa vill ge sken av. Har tyvärr inte mer detaljer att dela med mig av på den punkten i dagsläget.

Jag och Arne kan komma till Gbg med ganska kort varsel för att byta erfarenheter. Ställer du upp, eller är du enbart intresserad av att ha rätt?

allan

pellepedal
2004-07-26, 17:19
Originally posted by MasterChief
Jag kan väl också slänga in handsken och säga att jag är väldigt tveksam till EMG som mätmetod. Det roliga i sammanhanget, Arne, är att du gärna dissar folk som kommer med "studier" och dylikt om de på något sätt avviker från din "tro". När sedan någon ifrågasätter värdet av EMG så skriver du att du gärna kommer med "studier"...hmmm...Ibland har jag lite svårt att få ihop det. Selektiv perception? ;)

Själv ser jag värdet med EMG som med bioelektrisk impedans. Den kan ge en fingervisning men det är långt från en exakt vetenskap. Relationen mellan EMG och muskelaktivering är minst sagt komplicerad och är specifik till mätutrustningen och tekniken som används vid handhavandet; inte olikt kroppsfettmätning.

Klart att Arne är lite selektiv, och hålle rpå sitt eget.
Det gör vi väl alla på det här forumet, eller?

Danzig
2004-07-26, 20:21
Originally posted by Allan


Jag och Arne kan komma till Gbg med ganska kort varsel för att byta erfarenheter. Ställer du upp, eller är du enbart intresserad av att ha rätt?

allan

Nog för att det (oftast) är lättare att föra en givande disskution "face to face" men som sagt, än så länge känner jag inte att jag skulle få ut nåt av det.

Jorgen
2004-07-26, 20:37
Originally posted by Danzig
Nog för att det (oftast) är lättare att föra en givande disskution "face to face" men som sagt, än så länge känner jag inte att jag skulle få ut nåt av det.
Du hade nog fått mer ut av det än att sitta här och diskutera.

//Jörgen

Danzig
2004-07-26, 20:48
Originally posted by Jorgen

Du hade nog fått mer ut av det än att sitta här och diskutera.

//Jörgen

Som om jag inte gör något annat. Min aktivitetsnivå här är blygsam jämfört med de flesta.

Arne Persson
2004-07-26, 21:07
Originally posted by Danzig


Nog för att det (oftast) är lättare att föra en givande disskution "face to face" men som sagt, än så länge känner jag inte att jag skulle få ut nåt av det.

Jag, som vanlig dödlig, bugar mig för dig o store mästare!:bow:

Jorgen
2004-07-26, 21:15
Originally posted by Danzig
Som om jag inte gör något annat. Min aktivitetsnivå här är blygsam jämfört med de flesta.
Du förstod nog inte vad jag menade. Ni hade nog kommit fram till mer på kortare tid om ni hade träffats irl än att sitta här och disskutera. Eftersom din tid tydligen är väldigt begränsad så verkar väl det vara ett lysande förslag. Har två medlemmar frivilligt anmält sig till att komma och träffa dig för meningsfulla diskussioner så förstår jag inte riktigt vad problemet är? Eller du anser att du är fulllärd?

//Jörgen

Danzig
2004-07-27, 17:14
Originally posted by Arne Persson


Jag, som vanlig dödlig, bugar mig för dig o store mästare!:bow:

Keep your pants on, andra kan bli avundsjuka.

Danzig
2004-07-27, 17:24
Originally posted by Jorgen

Du förstod nog inte vad jag menade. Ni hade nog kommit fram till mer på kortare tid om ni hade träffats irl än att sitta här och disskutera. Eftersom din tid tydligen är väldigt begränsad så verkar väl det vara ett lysande förslag. Har två medlemmar frivilligt anmält sig till att komma och träffa dig för meningsfulla diskussioner så förstår jag inte riktigt vad problemet är? Eller du anser att du är fulllärd?

//Jörgen

Baserat på disskutionerna här har man ju fått ett hum om hur givande ett sådant möte skulle kunna bli. Det räcker inte med att ha mycket att säga eller en bestämd uppfattning för att intressera mig. (Tänk dig en väldigt ödmjuk ton samtidigt som du läser föregående mening)

Jorgen
2004-07-27, 17:26
*tänker mig en ödmjuk ton* :D Då förstår jag inte varför du diskuterar på nätet heller, det intresserar dig ju tydligen inte. ;)
Eller?

//Jörgen

Allan
2004-07-27, 17:32
Du är bra stöddig du, hehe - nå det är bara kul. Hittills har du icke presterat mer än att du rapat upp dåliga översättningar av ett tveksamt PT-koncept (från Kanada va) men det är ju det forumet är till för. Att utbyta åsikter - och förhoppningsvis också lära sig något.
Det jag kan bli förbannad på är att du konsekvent nedvärderar lust och vilja som viktiga komponenter i träningen. För mig visar det bara att DU_INTE_HAR_EN_SUSNING om hur det är att träna hårt.
Ditt "koncept" kan du säkert sälja till folk som tittar på klockan medan de tränar och som sätter likhetstecken mellan höga priser och kvalitet. Och jag kan lova dig att jag eller Arne, eller ett rätt stort antal människor på det här forumet, skulle kunna ge de stackars själarna bättre och snabbare resultat till en billigare penning.
Men det är OK - bara du är medveten om det. Och vilka du säljer till. Ta med tidtagaruret till bensparken och räkna sekunder. Sen kan du ju undra varför folk kommer att välja bort din träning så snart de fått smak på "the real thing".

allan
lite kinkig idag pga av tilltagande träningsvärk

Danzig
2004-07-27, 18:03
Originally posted by Allan

Det jag kan bli förbannad på är att du konsekvent nedvärderar lust och vilja som viktiga komponenter i träningen.

Kan minnas att det disskuterats EN gång. Konsekvent?

Ditt "koncept" kan du säkert sälja till folk som tittar på klockan medan de tränar och som sätter likhetstecken mellan höga priser och kvalitet.

Vad har höga priser med mig att göra?

Och jag kan lova dig att jag eller Arne, eller ett rätt stort antal människor på det här forumet, skulle kunna ge de stackars själarna bättre och snabbare resultat till en billigare penning.

Finns det billigare än gratis?

Danzig
2004-07-27, 18:11
Originally posted by Jorgen
*tänker mig en ödmjuk ton* :D Då förstår jag inte varför du diskuterar på nätet heller, det intresserar dig ju tydligen inte. ;)
Eller?

//Jörgen

Jag ser det som underhållning med viss chans till att finslipa resonemang, hjälpa nån samt ställa till det för dem som annars i lugn och ro kunde komma med olämpliga rekommendationer utan att ifrågasättas.