handdator

Visa fullständig version : Lågt blodsocker.


Nadja
2004-07-21, 20:53
Nu har jag börjat få lite ordning på maten. Äter mkt mer kolhydrater och det fungerar hur bra som helst med träning samt jobb!:D Jag har t.om gått ner ivikt fast jag egentligen hade tänkt lägga på mig lite.
Men! Ett moln på himlen för mig trots allt: jag har börjat få "skumma" blodsockerfall. De kommer vid olika tider på dygnet och ofta direkt efter måltiderna. Detta hände aldrig när jag åt en mindre mängd (dvs under 100 g kolh/dygn) kolhydrater. När "fallen" kommer, känns det som om jag skulle kunna äta hur mkt som helst men när jag försöker äta mer får jag jävulsk magvärk och/eller huvudvärk. Har även blivit superyr vid några tillfällen och varit tvungen att lägga mig ner.

Jag äter 5-6 ggr per dag, 3-4 h mellan måltiderna.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på och/eller vad jag kan göra för att få bukt med detta? MVH Nadja

King Grub
2004-07-21, 21:00
Vad äter du för typ av kolhydrater? Lågglykemiska eller högglykemiska? Äter du en välkomponerad måltid med alla makronutrienter (fett, protein och kolhydrat) eller är det bara kolhydrater?

Nu hinner jag inte se vad du svarar på de frågorna i dag. :sleep: Det låter som om det skulle kunna bero på fel sorts kolhydrater, felaktigt komponerade mål, eller t o m kanske bara "ovana" vid kolhydratmängderna.

Hur är blodtrycket?

christian
2004-07-21, 21:05
Skriv gärna vad en typisk måltid består av.

För mig låter det som att du ligger på en rätt låg blodsockernivå mellan måltiderna och känner därför av fallet efter blodsockerpeaken efter måltiden. (svår mening det där...)

Yrslerkänslorna kan förklaras av att du äter lite mer mat än vanligt och då ökar också rusningen av blod för att bryta ned maten. Behovet av vatten ökar också med ökad mängd kolhydrater.

Nadja
2004-07-22, 10:39
Ok..exempel på måltider: (utan inbördes ordning

;) )

1. Rostbiff, broccoli, äpple, grovt bröd.
2. Banan, keso, knäckebröd.
3. Ris (parboiled), tonfisk, grönsallad, rapsolja.
4. Risgrynsgröt, halvmörk smörgås med ägg.
5. Kyckling, potatis, rapsolja, blandade grönsaker.

Det jobbigaste är efter träningen; jag har inga problem med att exempelvis cykla med hög intensitet/medelintensitet i ca 90 min..men efter passet är jag inte ett dugg sugen på vare sig protein eller kolisar. Äter ca 1.5 timma innan träningen och då oftast..(här får jag allt bekänna färg...;) )...exempelvis en bägare Minimeal, banan och något kallskuret exempelvis kalkon, rökt skinka eller rostbiff.

Hur är det med GI för Minimeal? Jag ser ju också att det är en del socker i det men även risgryn och mjölk. Äter aldrig sylten utan tar färsk frukt till istället.

Kan även säga att det enda som jag inte könner mig illamående av efter cardioträning är just..MINIMEAL!!
:em:

Jag räknade på 3 dagars matintag och snittar kring 1800 kcal. 60 E % kolhydrat, 25 E % protein, 15 E % fett.

Jag blev mkt förvånad att jag inte hamnade högre i energi (räknade just ut det): Jag känner mig ganska mätt om man säger så. Nu under sommaren arbetar jag stående 8 h per dag och jag tränar 5-6 dagar i veckan. Senast jag tog blodtryck var det "optimalt" enligt doktorn (120/80??Minns inte om det är beteckningen för tryck..) Min vilopuls är ca 50.

Diana
2004-07-22, 20:06
minimeal har snabba kolisar de brukade ja käka efter träningen förr, blåbärsmaken e uunderbar:)
ja tror fortfarande du käkar för lite eftersom du får blodsockerfall o sånt, stressar du mkt? när ja gjorde de förut fick ja oxå blodsockerfall helatiden, stress verkar ökar förbränningen av allt utom fett- man känner sej tom o yr i huvvet:)

Dr.Stein
2004-07-23, 22:30
Känner igen det där, blir visserligen aldrig hungrig efter träning, men ofta trött efter ett rejält mål mat. Antar att det beror på att det går åt energi till att bryta ner maten, och inte är ett blodsockerfall.
Har jag fel??