handdator

Visa fullständig version : Mat, magsäck m.m.


Whey
2004-07-21, 20:10
Nu har jag vart i Frankrike i nästan två veckor. Förutom två middagar har jag ätit FÖR LITE - något som jag inte alls borde göra. Detta har gjort att jag förmodligen tappat några kilon.

Idag kom jag hem, och utav en slump vägde både jag och min två år yngre bror oss. Det vågen visade var inte alls bra - jag vägde 60 kg, och min bror vägde 70. Då han inte alls är överviktig, utan snarare mer vältränad än mig - trots urusel kost funderar jag på att övergå till hans kosthållning ett tag nu under lovet. Dels för att gå upp i vikt, dels för att njuta.

Det mest negativa med vägningen var att jag fick lite överdriven aptit och åt mig proppmätt, väntade ett tag, åt ännu mer, väntade ett tag, knödde i mig ännu mer, väntade lite och åt lite till. Detta gissar jag att har tänjt ut min magsäck ganska så rejält. Något jag inte direkt är stolt över.

Några saker jag nu undrar är:

1. Är min magsäck troligen uttänjd efter min middag? (åt ungefär detta till middag: massa sallad, 250g pasta, 250g fläskfile, 200g gräddsås, 100g choklad, olivolja, vinäger och lite till)

2. Kommer den att dras ihop igen, isf hur lång tid tar det?

3. Tar magen skada av sådana här megaätningar?

4. Skall jag fortsätta äta normalt efter detta, eller skall jag skippa mat en längre tid (läs. lägga mig och sova)?

5. Jag har under en längre tid räknat allt jag ätit och dokumenterat detta. Borde jag sluta med det?

6. Kan det vara en ide att börja äta lite vad som helst, och inte bry mig om att tänka speciellt mkt på maten förrän spegeln ger signaler till det?

Tacksam för seriösa och välskrivna svar...

King Grub
2004-07-21, 20:14
1. Är min magsäck troligen uttänjd efter min middag? (åt ungefär detta till middag: massa sallad, 250g pasta, 250g fläskfile, 200g gräddsås, 100g choklad, olivolja, vinäger och lite till)

Ja.

2. Kommer den att dras ihop igen, isf hur lång tid tar det?

Ja, magsäcken både tänjer ut sig och drar ihop sig kraftigt vid behov, och den anpassar sig fort till förändringar.

3. Tar magen skada av sådana här megaätningar?

Inte om det inte är frågan om dagliga sådana. Stenåldersmänniskan åt sig garanterat stoppmätt när tillfälle erbjöds.

4. Skall jag fortsätta äta normalt efter detta, eller skall jag skippa mat en längre tid (läs. lägga mig och sova)?

Är det sovdags skall du naturligtvis göra det.

5. Jag har under en längre tid räknat allt jag ätit och dokumenterat detta. Borde jag sluta med det?

Påverkar det ditt dagliga liv och dina tankar? I så fall är svaret ja.

6. Kan det vara en ide att börja äta lite vad som helst, och inte bry mig om att tänka speciellt mkt på maten förrän spegeln ger signaler till det?

Det finns inget anledning att medvetet äta skräp, men en ultrastrikt diet innebär inte fördelar heller, utan kan leda till brister om man inte verkligen har tokkoll på vad man sysslar med, och är mentalt påfrestande i längden.

Damberg
2004-07-22, 18:13
Äter du så mycket. Enligt mina beräkningar över 2000kcal. 250g pasta? Jävlar, det är mycket det! Hur många gånger per dag äter du då?

Ja du ska äta mycket för att gå upp i vikt. Men många små mål är bättre. Jag väger 77kg och äter runt 4000kcal per dag.

Igår åt jag:
Kl 6 Frukost 540 kcal
kl 9 Mellamål 593 kcal
kl 12 Lunch 793 kcal
kl 14 Mellanmål 505 kcal
kl 17 Middag+ protein 934 kcal
kl 20 Gainer med mjölk 556
kl 22 kvällsmål 592
Totalt 4450 kcal

Jag gör en kostregistrering just nu, därför vet jag exakt vad jag äter. Inget jag gör till vardags alltså.

Whey
2004-07-22, 20:03
Jag har all kost jag ätit under våren registrerad. Slutade med det igår vilket förmodligen kommer att ge mig mer njutning av maten.

Nej, jag äter inte alltid så mycket - som exempel så har jag under sommaren ibland ätit under 1000 kcal på en dag :(

Jag vet att det är bättre med ett utspritt intag, men jag tänkte att när jag ändå hade vilja att äta energirik mat så kunde jag väl för en gångs skull lassa på rejält... Normalt skulle ett sådant mål få mig att dagen efter svälta mig själv och köra massa konditionsträning för att bränna bort maten (jag är medveten om att det inte fungerar). Men kombinationen av att min bror vägde så mycket mer och att mamma tyckte att jag såg ut som svältande afrikaner gjorde att jag istället för en sådan reaktion började äta lite mer som jag tidigare gjort. Jag tror till och med att jag skall äta potatis nästa gång det serveras, kanske till och med korv. Och jag skall nog börja äta hela ägg igen, och inkludera fler mejeriprodukter i min kosthållning. Och jag skall definitivt sluta väga messmöret jag har på mackan. Kanske skall tillåta mig att äta pizza eller lasagne någon gång snart också. :D

King Grub
2004-07-22, 20:10
Till och med potatis? Vad är det för fel på potatis?

Och ja, du skall definitivt sluta väga messmöret. Det, min vän, är ett steg in på ätstörningarnas stig.

Jag tror inte din bror ser mer vältränad ut än du därför att han äter mer skräp, utan därför att han äter mer.

Yooo
2004-07-22, 22:13
Jag lade av med att väga maten och mår mycket bättre psykist sedan dess, det tärde på mig som fan och jag blev lätt deprimerad. Btw börjar jag närma mig 70, känner mig verkligt stolt. Käkat runt 4000k senaste tiden men det går endå uppåt väldigt långsamt.

Whey
2004-07-23, 08:01
Till och med potatis? Vad är det för fel på potatis?
Högt II... Finns substitut med lägre :D

Och ja, du skall definitivt sluta väga messmöret. Det, min vän, är ett steg in på ätstörningarnas stig.
Jo, jag började ana det...

Jag tror inte din bror ser mer vältränad ut än du därför att han äter mer skräp, utan därför att han äter mer.
Självklart är det så, men eftersom skräpet inte verkar vara till någon skada så tänker jag tillåta mig själv att titta på saker med högt II, GI och/eller fettinnehåll.

Nu vet jag i alla fall att jag, om jag mot förmodan skulle bli jättefet av detta beteende. Har psykiska möjligheter att äta mindre och stå över saker som är mindre bra för hälsan.

En snabb avslutningsfråga jag har är, om jag nu skulle äta alldeles för mycket och lägga på mig massa fett. Är det då möjligt att återvända till ungefär samma fettmängd som jag befinner mig på nu. Eller för att skriva vad jag egentligen undrar: Jag har för mig att jag hört att man när man blir fet antingen fyller på befintliga "fettsäckar", eller skapar nya, beroende på något som jag inte kommer ihåg. Om man skapar massa nya så borde väl dessa ta en viss plats och därmed omöjliggöra en framtida underhudsfettsreducering till lika låg nivå som är möjligt utan dessa extra "säckar". Hur ligger det till egentligen?

Whey
2004-07-23, 08:04
Originally posted by Yooo
Jag lade av med att väga maten och mår mycket bättre psykist sedan dess, det tärde på mig som fan och jag blev lätt deprimerad. Btw börjar jag närma mig 70, känner mig verkligt stolt. Käkat runt 4000k senaste tiden men det går endå uppåt väldigt långsamt.

Skulle tro att jag inte riktigt käkar så mycket varje dag än, men kanske. Enda nackdelen med att jag inte väger maten är att jag inte får riktigt samma trevliga utspridning av mitt intag. Mitt mål är nu att "köra om" min bror så fort som möjligt. Men som relativ rimlig tidsmarginal har jag tänkt mig innan jul. Rimligt?

King Grub
2004-07-23, 09:32
Högt II... Finns substitut med lägre :D

Insulin är muskelbyggande också...

Kroppen tar hand om det själv. Det finns ett hormon som heter glukagon också.

Och om du tror att du, som ung, tränande individ med en vettig kosthållning, skulle försämra insulinkänsligheten genom att äta potatis...

...så tror du fel.

Yooo
2004-07-23, 11:41
En snabb avslutningsfråga jag har är, om jag nu skulle äta alldeles för mycket och lägga på mig massa fett. Är det då möjligt att återvända till ungefär samma fettmängd som jag befinner mig på nu. Eller för att skriva vad jag egentligen undrar: Jag har för mig att jag hört att man när man blir fet antingen fyller på befintliga "fettsäckar", eller skapar nya, beroende på något som jag inte kommer ihåg. Om man skapar massa nya så borde väl dessa ta en viss plats och därmed omöjliggöra en framtida underhudsfettsreducering till lika låg nivå som är möjligt utan dessa extra "säckar". Hur ligger det till egentligen?


Vad gör lite fett? Brudar diggar inte deffmonster specielt inte muskelbefriade sådanna! ;)

Whey
2004-07-23, 19:07
Jag vet, och jag är inte direkt stolt över mina ätstörningar. Men det går ju åt rätt håll :D

Om någon förstår min fråga om fettlagringen ovan skulle jag uppskatta ett trevligt svar på den...

highiq
2004-07-23, 19:21
Originally posted by Whey
Jag vet, och jag är inte direkt stolt över mina ätstörningar. Men det går ju åt rätt håll :D

Om någon förstår min fråga om fettlagringen ovan skulle jag uppskatta ett trevligt svar på den...

För att ge ett extremt exempel -
en anorektiker på 35Kg har mycket mer underhudsfett än en 100Kg's BB som har deffat inför en tävling.

King Grub
2004-07-23, 19:29
Originally posted by Whey
Jag vet, och jag är inte direkt stolt över mina ätstörningar. Men det går ju åt rätt håll :D

Om någon förstår min fråga om fettlagringen ovan skulle jag uppskatta ett trevligt svar på den...

Det skapas inte nya fettceller förrän det är frågan om rejäl fetma.