handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin eller Vitargo?


Big Al
2004-07-21, 18:03
Tja gänget!!, nån som vet ingående vad det är för skillnad på Maltodextrin och Vitargo, är det nån stor skillnad?

/A

King Grub
2004-07-21, 18:20
Vitargo är en effektiv (men dyr) form av kolhydrat som i flera studier har visat sig vara effektivare än dextropur och maltodextrin när det gäller att lagra in glykogen efter ansträngning. Vitargo lagrades då in 70% snabbare än stärkelsesirap. (1) Magsäckstömningen var också betydligt (80%) snabbare. (2)

Effektivt? Jajamen. Värt priset? Vet ej.

1. K. Piehl Aulin, K. Söderlund, E. Hultman, European Journal of Applied Physiology, Volume 81, Number 4, January 2000, Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses.

2. Improved gastric emptying rate in humans of a unique glucose polymer with gel forming properties. Scand J Gastroenerol 2000;35:1143-1149. J B Lieper, K Piehl-Aulin, K Söderlund

Big Al
2004-07-21, 18:30
Tack Grubben! :thumbup: , ska nog prova iaf få se!

William
2004-07-21, 19:01
Har du råd så testa Vitargo! Tycker själv att det är grymt bra och vida överlägset både druvsocker och maltodextrin. Placebo? Ingen aning men det känns suveränt dagen efter ett pass:thumbup:

Mvh
William

Big Al
2004-07-21, 19:47
Originally posted by William
Har du råd så testa Vitargo! Tycker själv att det är grymt bra och vida överlägset både druvsocker och maltodextrin. Placebo? Ingen aning men det känns suveränt dagen efter ett pass:thumbup:

Mvh
William Thx polarn!, blir nog att trycka i sig lite Vitargo efter träningen då! :thumbup:

Yankeee
2004-07-21, 20:03
Det verkar onekligen intressant. Men satan i gatan va dyrt det var. Får se om man har lite pengar över någon gång :)

William
2004-07-21, 20:30
Originally posted by Big Al
Thx polarn!, blir nog att trycka i sig lite Vitargo efter träningen då! :thumbup:

Anytime!

Ett tips är att du inte avänder shakern utan en stavmixer eller liknande för det löser sig relativt dåligt. Du måste skaka ett bra tag innan det är drickbart. En shaker funkar men mixer är helt klart att föredra!

mvh

William

Fairing
2004-07-22, 07:12
Waxy Maize (förädlad majstärkelse) som finns i våran Rapid Recovery är snäppet vassare en Vitargo tack vare att det är mer Amylopektin i Majs en potatis.

Till er alla som bara vill ha billigt:
Köp potatismjöl (lyckebystärkelsen (vitargo) torka bort fukten i ugn och vips så har ni en patenterad kolhydratskälla:naughty:

Samma sak kan ni göra med Majs mjöl.

Fördelen med Vitargo som jag ser det är en hög molekylvikt som gör att man kan blanda den oerhört stark och ändå få en hypotonisk dryck

Pdaddy
2004-07-22, 07:22
Now we'r talking :D

Ska åka å köpa lite ungnar så ja kan börja torka majsmjöl :thumbup:

M

William
2004-07-22, 10:56
Originally posted by Fairing
Waxy Maize (förädlad majstärkelse) som finns i våran Rapid Recovery är snäppet vassare en Vitargo tack vare att det är mer Amylopektin i Majs en potatis.



Lasse, varför skulle en större mängd amyopektin göra RR vassare? Hänger inte riktigt med på resonemanget :confused:

Vitargo har liknande GI som glukospolymerer och ger liknande insulinsvar men ger ändå snabbare glykogeninlagring så jag har svårt att se sambandet med mängden.

Mvh

William

Sverker
2004-07-22, 11:43
För att få så snabb tömning av magsäcken som möjligt behövs en kolhydrat med så långa kedjor av glukos som möjligt, dvs hög molekylvikt.

För att få en snabb sönderdelning av stärkelsekedjorna som möjligt till fritt glukos behövs många ställen som möjligt för enzymerna, amylaserna , att arbeta på.
Det är ändarna på de långa trådarna av glukos som är angreppspunkten för amylaserna.

Stärkelse finns i två former:
Amylos, som är raka kedjor av glukos, dvs få ändar för amylaserna att arbeta på.

Amylopektin, kraftigt förgrenade kedjor av glukos= massor av ställen för amylaserna att arbeta på.


Alla olika stärkelsesorter, majs, potatis, ris, vete etc innehåller en blandning av dessa.

Majs stärkelse består till 99 % av amylopektin och alla andra sorters stärkelse håller lägre andel, ned mot 70 % eller tom 50 %.

Skillnaden blir alltså högt GI mot extremt högt GI:D

William
2004-07-22, 12:39
Jo det har jag koll på men grejen är ju den att Vitargo har den högsta molekylvikten av alla kolhydrater på marknaden så vitt jag vet samtidigt som det slår glukospolymerer i glykogeninlagringshastighet.

Maltodextrin är ju väldigt lättnedbrytbart och Vitargo sopar banan med maltodextrin.

Glukos och maltodextrin ligger ju på 140 i GI på vittbrödskalan och mycket högre än så kommer man ju inte. Maltos ska vist ha över 150 vissa rissorter som är praktiskt taget sönderkokade ska visst ligga lite över 160.

Vitargo är ändå 70 % snabbare än glukos och maltodextrin trots liknande GI-värden så jag tvivlar på att GI-värdet är en begränsande faktor i det här fallet, jag tror andra mekanismer spelar större roll. Dock vet jag inte vilka det skulle vara :D

Sen har ju Vitargo den snabbaste magtömningshastigheten som jag känner till. Så oavsett amylopektinmängd i Vitargo, tror jag inte att RR är vassare :em:

Sen så tvivlar jag starkt på att Vitargo innehåller samma stärkelsekomposition som potatis. Oavsett stärkelsekälla så är det ju fullt möjligt att rena fram en potatisprodukt som innehåller endast amylopektin.

Lasse, sitter du på några siffror som jag inte känner till?

Nitrometan
2004-07-22, 13:04
Kolhydratkällan i RR (Rolls Royce?) är nästan densamma som i Vitargo (fast vitargo har tagit patent på sin torkade potatis). Enda skillnaden är att råvaran som kolhydraterna "tillverkas" av är majs istället för potatis. Vilket alltså ger en högre halt av amylopektin. Som Vitargo fast bättre.

Ungefär så...

Nitrometan
2004-07-22, 13:07
Originally posted by William
Sen så tvivlar jag starkt på att Vitargo innehåller samma stärkelsekomposition som potatis. Oavsett stärkelsekälla så är det ju fullt möjligt att rena fram en potatisprodukt som innehåller endast amylopektin.


Visst är det möjligt. Något jobbigt, men möjligt. Tror du att de har brytt sig om att göra det? Tror du att det är därför Vitargo blir som potatismjölsklister i shakern? :confused:

William
2004-07-22, 13:13
Originally posted by Nitrometan
Kolhydratkällan i RR (Rolls Royce?) är nästan densamma som i Vitargo (fast vitargo har tagit patent på sin torkade potatis). Enda skillnaden är att råvaran som kolhydraterna "tillverkas" av är majs istället för potatis. Vilket alltså ger en högre halt av amylopektin. Som Vitargo fast bättre.

Ungefär så...

Har du koll på mängden amylopektin i Vitargo?

Jag menar bara att källan inte spelar ngn roll egentligen eftersom det är möjligt att koncentrera amylopektin från potatis oxå så att man kommer upp i 99 % amylopektin i en produkt. Det innebär ju egentligen bara att man plockar bort amylos och sprarar amylopektin.

Så min fråga kvarstår, innehåller RR mer amylopektin än Vitargo? De enda svaren hittils säger ngt om är ju stärkelsekällan vilket är irrelevant.

Mvh

William

William
2004-07-22, 13:17
Originally posted by Nitrometan


Visst är det möjligt. Något jobbigt, men möjligt. Tror du att de har brytt sig om att göra det? Tror du att det är därför Vitargo blir som potatismjölsklister i shakern? :confused:

Anledning till det är ju att molekylvikten ligger på typ 500 000 dalton. Tror inte att det har med amylosen att göra.

Jag pratade med projektansvarige på Lyckeby som tog fram Vitargo och enligt honom höll dom på i några år innan dom fick den som dom ville så jag tvivlar på att det bara är rent potatismjöl.

Men jag vet ju inte säkert...

Mvh

William

Fairing
2004-07-22, 13:22
William!

Känner en tidigare kemist på Lyckebystärkelsen som numera är råvaruförsäljare och visst sitter jag på siffror som inte du har tillgång till annars hade vi valt Vitargo eller "potatisstärkelse" .
Vi har utgått från hennes kunskap när vi tillverkade Rapid Recovery.Man skall även kombinera Stärkelse med Fruktos , maltodextrin för optimal glykogeninlagring enligt henne

Sen är det skillnad på maltodextrin och maltodextrin ochså beroende på andel dextros så man förenklar det hela om man bara säger "maltodextrin" Maltodextrin med lägre dextroshalt är betydligt dyrare och kan blandas mycket starkare.

Vi har hållt på med massor av projekt för att ta fram den "ultimata" sportdrycken men det knivigt för allt har sina för och nackdelar. Lösligheten på stärkelse är väldigt dåligt och många idrottare kräver mycket bra löslighet på sin dryck.

Trots 1000tals lite diverse sportdryck i olika sammansättningar under flera år så väljer ändå våra sponsrade uthållighetsidrottare Sloow Carbs som nr 1 och fråga mig inte varför så nu har vi lagt projektet på hyllan ett tag framöver.

Sammansättningar vi har provar är Rent Potatisstärkelse , Majsstärkelse (olika varianter) , Maltodextrin kombinerat med båda stärkelsetyperna , den sammansättningen som finns i Rapid Recovery , rent maltodextrin osv.

Fairing
2004-07-22, 13:35
Originally posted by William


Har du koll på mängden amylopektin i Vitargo?

Jag menar bara att källan inte spelar ngn roll egentligen eftersom det är möjligt att koncentrera amylopektin från potatis oxå så att man kommer upp i 99 % amylopektin i en produkt. Det innebär ju egentligen bara att man plockar bort amylos och sprarar amylopektin.

Så min fråga kvarstår, innehåller RR mer amylopektin än Vitargo? De enda svaren hittils säger ngt om är ju stärkelsekällan vilket är irrelevant.

Mvh

William

JA!

William
2004-07-22, 13:50
Originally posted by Fairing
William!

Känner en tidigare kemist på Lyckebystärkelsen som numera är råvaruförsäljare och visst sitter jag på siffror som inte du har tillgång till annars hade vi valt Vitargo eller "potatisstärkelse" .
Vi har utgått från hennes kunskap när vi tillverkade Rapid Recovery.Man skall även kombinera Stärkelse med Fruktos , maltodextrin för optimal glykogeninlagring enligt henne

Sen är det skillnad på maltodextrin och maltodextrin ochså beroende på andel dextros så man förenklar det hela om man bara säger "maltodextrin" Maltodextrin med lägre dextroshalt är betydligt dyrare och kan blandas mycket starkare.

Vi har hållt på med massor av projekt för att ta fram den "ultimata" sportdrycken men det knivigt för allt har sina för och nackdelar. Lösligheten på stärkelse är väldigt dåligt och många idrottare kräver mycket bra löslighet på sin dryck.

Trots 1000tals lite diverse sportdryck i olika sammansättningar under flera år så väljer ändå våra sponsrade uthållighetsidrottare Sloow Carbs som nr 1 och fråga mig inte varför så nu har vi lagt projektet på hyllan ett tag framöver.

Sammansättningar vi har provar är Rent Potatisstärkelse , Majsstärkelse (olika varianter) , Maltodextrin kombinerat med båda stärkelsetyperna , den sammansättningen som finns i Rapid Recovery , rent maltodextrin osv.

Ok!:D

Angående ert val av stärkelse så säger du att det beror på siffror som du har tillgång till, men är det enda faktorn som inverkar på valet? Priset bör väl ändå spela in eller?

Jo visst är det skillnad på matodextrin och maltodextrin, jag menar bara att, såvitt jag vet iaf, spelar det inte så stor roll när det gäller glykogeninlagringshastighet. Både glukos och maltodextrin verkar överlag anses som likvärdiga på den punkten. Därav skrev jag bara maltodextrin :)

Lösligheten håller jag med om, på den punkten suger Vitargo.

mvh

William

William
2004-07-22, 13:52
Originally posted by Fairing


JA!

Ok igen!!:D

Är då mitt antagande korrekt att du menar att RR är vassare pga av att dess stärkelse innehåller störe andel amylopektin? Samt att det är enda faktorn som gör den vassare?

Hur är det med RRs magtömningshastighet? Vad har RR för osmolalitet?

Mvh

William

Fairing
2004-07-22, 17:40
se PM:D

byggaren
2004-07-23, 17:44
Nån som kan säga vad det där fantastiska Vitargo kostar?

Miko
2004-07-27, 17:37
Fairing

Nu är RR ingen ren kolhydratsprodukt och på grund av att jag just köpt 18 kilo vasslehydrolysat - helt utanför min intresseram. Således undrar jag om eran rena kolhydratprodukt "Energy Booster" innehåller eran amylopektinrika förädlade majsstärkelse?

Slartibartfast
2004-07-28, 08:59
Originally posted by King Grub
Vitargo är en effektiv (men dyr) form av kolhydrat som i flera studier har visat sig vara effektivare än dextropur och maltodextrin när det gäller att lagra in glykogen efter ansträngning. Vitargo lagrades då in 70% snabbare än stärkelsesirap. (1) Magsäckstömningen var också betydligt (80%) snabbare. (2)

Grub är med andra ord inte OPTIMAL! :eek:

Miko
2004-07-30, 17:55
Originally posted by Fairing
Waxy Maize (förädlad majstärkelse) som finns i våran Rapid Recovery är snäppet vassare en Vitargo tack vare att det är mer Amylopektin i Majs en potatis.

Till er alla som bara vill ha billigt:
Köp potatismjöl (lyckebystärkelsen (vitargo) torka bort fukten i ugn och vips så har ni en patenterad kolhydratskälla:naughty:

Samma sak kan ni göra med Majs mjöl.

Fördelen med Vitargo som jag ser det är en hög molekylvikt som gör att man kan blanda den oerhört stark och ändå få en hypotonisk dryck

Så, du menar att ifall jag köper mig lite potatismjöl och torkar den i ugnen så har jag en produkt med samma egenskaper som Vitargo, med liknande löslighet och smak (minus smakämnena förståss) osv?

Det låter som ett mycket bra alternativ till att köpa tex. dyra glukospolymer eller ens dextros.

tristan
2004-07-30, 18:20
Originally posted by Fairing

Till er alla som bara vill ha billigt:
Köp potatismjöl (lyckebystärkelsen (vitargo) torka bort fukten i ugn och vips så har ni en patenterad kolhydratskälla:naughty:

Samma sak kan ni göra med Majs mjöl.



Ursäkta om jag är trög, men du menar alltså att detta skulle vara bättre att äta efter träningen än tex. dextros?:confused:

I sådana fall ska jag nog prova, men vad är egentligen meningen med att torka stärkelsen i ugnen. Lite fukt gör väl inget, det blir ju ändå blött när man blandar i vatten???

Och en fråga till husmor, i vilken temeratur och hur länge skall det torkas?

Angus
2004-07-30, 18:56
det där kanske är skrivet med glimten i ögat för det finns så många som just jagar billigt på kollozzeum:confused:

fothermucker
2004-07-31, 00:16
Tur man får det gratis...(polarens farsa är en av kemisterna bakom skiten):thumbup:

kampsporttjej
2004-08-02, 21:23
ey, hur i helsike kan långa kolhydrater absorberas fortare
än korta? glukos är ju kort och går "rakt ut i blodet"!

King Grub
2004-08-03, 06:26
ey, hur i helsike kan långa kolhydrater absorberas fortare
än korta? glukos är ju kort och går "rakt ut i blodet"!

Komplexa/enkla kolhydrater går inte direkt att översätta till långsamma/snabba.

Sverker
2004-08-03, 06:51
ey, hur i helsike kan långa kolhydrater absorberas fortare
än korta? glukos är ju kort och går "rakt ut i blodet"!

De långa kedjorna måste naturligtvis klippas upp till korta kedjor och vidare till ren glukos av olika amylaser. Amylaser är enzymer som arbetar extremt fort och de finns alltid i överskott för att garantera att kroppen tar upp den viktiga glukosen. Det är faktiskt det sista steget när fritt glukos tas upp i tarmen som är det begränsade steget.
Spelar alltså ingen roll hur långa kedjorna är från start.


Det finns något som heter osmotisk tryck eller potensial. Det betyder att små molekyler som t e x fritt glukos tar till sig och binder vatten mycket hårdare än stora molekyler som stärkelse som egentligen är gigantisk.
denna egenskap att dra till sig vatten kan irritera megen och sänker också tömningshastigheten från magsäcken ned i tarmarna.
det är därför stärkelse är snabbare än ren glukos.


Nackdelen med stärkelse är att den lätt blir till en gel/tjock gröt och blir trögflytande och mer svårdrucken. Alltså en avvägning mellan egenskaperna när man väljer kolhydrat till sin drink.