handdator

Visa fullständig version : Deffa For Dummies tack!


Gabber
2004-07-21, 12:38
Tja!

Jag har suttit och läst allt jag hittat om deff m.m. men jag kan fortfarande inte begripa hur folk gör. Det krävs ju enormt mycket disciplin för det första och för det andra krävs det dedikation till någonting som man satsar för helhjärtat.

Sånt har inte jag tydligen, jo fast när det gäller min styrketräning.
Men nu har jag börjat höra att jag väger för mycket och det stämmer väl lite.

Jag har bilringar som jag vill minska på och jag vet att det inte går att punkförbränna, det är helt ok, jag går hellre ned i kroppsvikt även om det inte känns bra än att jag går upp i fettvikt.

Jag väger idag 90 kg och är 180. har tränat i 2,5 år nu seriöst 2 år. Har åstadkommit bra resultat m.m.

Finns det någonstans på nätet en Deffa For Dummies liknande artikel att inhämta?

Jag skulle behöva ett schema på mat som jag kan äta och som jag gillar. Har inga problem med att äta samma mat varje dag men har problem med att äta allt då jag inte tycker om allt.

Så jag behöver lite tips på vad jag kan äta mån till sön och när för att det ska bli optimalt. Och sedan gäller ju träningen förstås.

Tränar nu 5 dagar i veckan styrka.

Någon som kan hjälpa lite? Jag vet att det är en irriterade jobbig fråga.

King Grub
2004-07-21, 12:39
Originally posted by Gabber
Finns det någonstans på nätet en Deffa For Dummies liknande artikel att inhämta?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26881

Gabber
2004-07-21, 12:47
tack, jag har redan läst den och skrivit ut den för att läsa igen senare. det jag behöver hjälp med är det här med kcal och beräkningen.

man läster att man måste bränna mer än man äter m.m. jag fattar inte det helt enkelt.

vad tycker du om att gå upp kl 5 på morgonen varje dag och gå ut och springa eller promener snabbt?

sen komma hem och äta en stor och nyttig frukost och sen vid 5-6 tiden på kvällen styrketräna 1 h hårt? är detta idiotiskt eller bra?

vad får man ut utav detta om man samtidigt äter och sover rätt?

King Grub
2004-07-21, 13:24
man läster att man måste bränna mer än man äter m.m. jag fattar inte det helt enkelt.

Vad är svårt att förstå? Ditt energintag måste vara lägre än din energiförbrukning, helt enkelt, under ett dygn eller vilken tidsperiod du nu använder som referens.

vad tycker du om att gå upp kl 5 på morgonen varje dag och gå ut och springa eller promener snabbt?

Som jag skrev i länken:

"Även korta (15-20 minuter), riktigt intensiva pass före frukost är effektiva. Korta intervallpass innebär högre förbränning. Studier har dessutom visat att detta inte har en muskelproteinnedbrytande effekt, om det dagliga proteinintaget är högt nog (+2 gram per kilo kroppsvikt), och man äter direkt efter, gärna med vassle som del av proteinkällorna.

Morgonpromenader innan frukost är trots allt effektiva fettförbrännare, av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Dessutom är de skonsammare för kroppen, vilket kan vara en fördel, speciellt mot slutet av en diet då kroppsfettet är lågt och skaderisken högre. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller.

sen komma hem och äta en stor och nyttig frukost och sen vid 5-6 tiden på kvällen styrketräna 1 h hårt? är detta idiotiskt eller bra?

Det är vettigt, så länge du sköter de övriga målen väl.

Gabber
2004-07-21, 14:19
tack, en sista fråga

hur räknar jag energiförbrukning för mig? det är ju aldrig så att jag äter samma mat varje dag och att jag ens har koll på det.

måste jag sitta och väga och räkna och hålla på? det är detta jag inte fattar riktigt. men annars tack för hjälpen.

King Grub
2004-07-21, 14:30
hur räknar jag energiförbrukning för mig?

Din energiförbrukning (ungefärlig) räknar du ut på Uppladdningen i "deffguidens" länk ovan. Gör du olika saker olika dagar får du också göra fler än en uträkning.

måste jag sitta och väga och räkna och hålla på?

Återigen från den texten:

"Vad olika livsmedel har för energivärde och hur mycket protein, fett och kolhydrater de innehåller kan du hitta i Livsmedelsverkets (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp) tabeller. Det enda sättet att veta hur mycket maten du får i dig innehåller är att väga den och kolla i tabellerna. Tråkigt men sant. Allt annat blir rena gissningar."

Däremot behöver du inte sitta och väga. Det går lika bra stående. Mohahaha! :laugh: :thumbup:

Gabber
2004-07-21, 14:33
:D ok, tack för hjälpen.

norpx
2004-07-21, 14:39
Ja eller så hostar du upp cash och låter en dietist eller pt göra det åt dig om det nu är omöjligt att väga maten och slå upp i tabeller.