handdator

Visa fullständig version : Vad går ni på...


pellepedal
2004-07-21, 09:02
Vad äter ni för kosttillskott för tillfället?
Vore kul och höra vad olika personer använder.

Själv använder jag vassleprotein (olika märken), Twinlab kreatin fuel loading drink, Twinlab ZMA. Börjar med Twinlab 7-Keto på fredag.

King Grub
2004-07-21, 09:09
Postades det inte en identisk tråd för mindre än en vecka sedan?

Nåja:

Vassleisolat.

Multivitamin/mineral.

C-brus.

Prankie
2004-07-21, 09:10
Vassleprotein
Mjölkprotein

lauria
2004-07-21, 09:22
Originally posted by King Grub
Postades det inte en identisk tråd för mindre än en vecka sedan?

Nåja:

Vassleisolat.

Multivitamin/mineral.

C-brus.

Det var nog min du postade i :D

Nu har jag ingenting...Men jag får nya tillskott v 32..
Som grund kör jag gainer, ultra milk whey, whey 80, kreatin och vitamin/mineraler....

Halldin
2004-07-21, 09:23
Originally posted by King Grub
Postades det inte en identisk tråd för mindre än en vecka sedan?


Jo :)

Vassle+Druvsocker
Kreatin
Multivitamin/mineral

Förresten Grub, varför tar du extra C-vitamin? Får du inte i dig det ändå?

stybb
2004-07-21, 09:28
Protein (dextropur till det)
Glutamine
Järn
Multivitamin
C-Brus

pellepedal
2004-07-21, 09:29
Originally posted by King Grub
Postades det inte en identisk tråd för mindre än en vecka sedan?



Sorry. Missade den.

King Grub
2004-07-21, 09:51
Originally posted by Halldin
Förresten Grub, varför tar du extra C-vitamin? Får du inte i dig det ändå?


Mycket möjligt, men värdena som anges som rekommenderat dagligt intag är bara tillräckligt för att hålla skörbjuggen borta. Jag vet inte om det påverkar mig positivt att ta 500 mg extra om dagen (jag känner ju ingen "effekt"), men eftersom det inte innebär några negativa biverkningar och bara kostar en blygsam summa, så vet jag inte varför jag skulle vilja vara utan de eventuella fördelarna.

Originally posted by pellepedal


Sorry. Missade den.

Du är förlåten. ;)

Herkulez
2004-07-21, 10:05
Originally posted by King Grub
Postades det inte en identisk tråd för mindre än en vecka sedan?

Nåja:

Vassleisolat.

Multivitamin/mineral.

C-brus. samma här

pneumothorax
2004-07-21, 10:09
Eiselt gainer och Exell vassle.

Börje H
2004-07-21, 10:37
Originally posted by King Grub



Mycket möjligt, men värdena som anges som rekommenderat dagligt intag är bara tillräckligt för att hålla skörbjuggen borta. Jag vet inte om det påverkar mig positivt att ta 500 mg extra om dagen (jag känner ju ingen "effekt"), men eftersom det inte innebär några negativa biverkningar och bara kostar en blygsam summa, så vet jag inte varför jag skulle vilja vara utan de eventuella fördelarna.



Du är förlåten. ;)

Vanligt sätt att tänka det där "lite mer kan inte vara fel.." Rek för C-vitamin är satt till 60mg/dag, den nedre gränsen för att undvika skörbjugg är 10mg/dag och övre gränsen till 100mg/dag (allt enligt Nordiska näringsrek).
Att ta 5-dubbla dosen har kanske inga direkta toxiska effekter men man skall vara medveten om att C-vitamin som agerar som antioxidant i måttliga doser kan verka som en prooxidant i större mängder. Det beror oxå på hur mycket E-vitamin som omsätts eftersom C-vitaminet verkar tillsammans med E-vitamin för att "släcka ut" fria radikaler.

Personligen tror jag att man skall vara lite försiktig vid supplementering av enstaka vitaminer eller mineraler. Visst kan det var vattenlösliga vitaminer, som fallet med C-vitamin, men det handlar ändå om kemiska ämnen som har en funktion i kroppen. Ett lågdoserat multitillskott är det som jag skulle rekomendera om man tror sig ligga i underkant på intaget av någon mineral eller vitamin.

Det jag själv käkar:
-Gainers Alltid efter träning!
-Kreatin 6-veckorsperioder

King Grub
2004-07-21, 10:44
J Contemp Dent Pract. 2004 May 15;5(2):1-13.

Vitamin C in health and disease.

Bsoul SA, Terezhalmy GT.

Department of Diagnostic Science at the University of Texas Health Science Center, San Antonio, TX, USA.

Vitamins are essential to maintain normal metabolic processes and homeostasis within the body. The amount of a specific vitamin required by an individual varies considerably and it is influenced by such factors as body size, growth rate, physical activity, and pregnancy. Most vitamins are stored minimally in human cells, but some are stored in liver cells to a greater extent. Vitamins A and D, for example, may be stored in sufficient amounts to maintain an individual without any intake for 5 to 10 months and 2 to 4 months, respectively. However, a deficiency of vitamin B compounds (except vitamin B12) may be noted within days, and the lack of vitamin C will manifest within weeks and may result in death in 5 to 6 months. The current recommended dietary allowance (RDA) of vitamin C is 75 mg for woman and 90 mg for men, based on the vitamin's role as an antioxidant as well as protection from deficiency. High intakes of the vitamin are generally well tolerated, however, a Tolerable Upper Level (TUL) was recently set at 2 g based on gastrointestinal upset that sometimes accompanies excessive dosages.

Pflugers Arch. 2003 Sep;446(6):658-64. Epub 2003 Jul 12.

Influence of vitamin C diet supplementation on endogenous antioxidant defences during exhaustive exercise.

Tauler P, Aguilo A, Gimeno I, Fuentespina E, Tur JA, Pons A.

Laboratori de Ciencies de l'Activitat Fisica, Dept Biologia Fonamental i Ciencies de la Salut, Universitat de les Illes Balears, Crta. Valldemossa, km 7,5, 07071, Palma de Mallorca, Balearic Islands, Spain.

We determined the effects of dietary vitamin C supplementation on erythrocyte antioxidant enzymes and on plasma antioxidants during athletic competition and short-term recovery. Blood samples were taken from 16 volunteer endurance athletes, participating in a duathlon competition, under basal conditions and both immediately and 1 h after the competition. The results were analysed taking into account the individual vitamin C intake and the plasma levels. Athletes were assigned to either the vitamin C-supplemented or control groups ( n=8 each). The control group had normal plasma ascorbate levels, the supplemented group high levels as a result of the higher vitamin C intake. Uric acid and lactate dehydrogenase increased after the competition only in the control group. Plasma ascorbate decreased after short-term recovery in the supplemented group. Erythrocyte catalase activity increased after the competition in the supplemented group. Glutathione peroxidase activity (determined with cumene hydroperoxide as substrate) increased only in the control group after short-term recovery. This pattern may suggest an important role for plasma ascorbate, and dietary vitamin C supplementation, in the defence against oxidative stress induced by exercise and in avoiding negative effects on erythrocyte integrity.

Int J Vitam Nutr Res. 1996;66(1):19-30.

Vitamin C and human health--a review of recent data relevant to human requirements.

Weber P, Bendich A, Schalch W.

Roche Vitamins & Fine Chemicals, Paramus, NJ 07652, USA.

The recent scientific literature indicates that beyond merely protecting against scurvy vitamin C contributes to many aspects of human health. The main areas of research reviewed include: 1. Vitamin C requirements of smokers. The data indicate that the vitamin C requirement of smokers is higher by at least 60 mg per day (up to 140 mg per day) than that of nonsmokers. 2. Important functions of the body, such as immune response, pulmonary function, and iron absorption are related to vitamin C intakes. Daily vitamin C intake of at least 150-200 mg per day enhance these functions. 3. Vitamin C may play critical roles in the prevention of CHD, cancer and cataract. Based on the available data, vitamin C intakes of at least 80-120 mg per day are associated with lowering the risk of these chronic diseases. . The literature documents that these and much higher intake levels of vitamin C are safe.

Good enough for me. :cool:

Börje H
2004-07-21, 10:52
Som sagt "kanske" bra i doser upp till 200mg. "Kanske" ej farligt upp till 2000mg.
Brusa på om du känner för det :thumbup:

Kan väl föresten erkänna att jag talar lite med kluven tunga i frågan... För inte allt för länge sedan så brusade jag 1000 mg efter varje pass och inte tog jag någon sssskk skakk skada av det;)

TCOG
2004-07-21, 11:04
Vassle
Multivitamin
Fiskolja

Zodd
2004-07-21, 11:13
Vassle
Multivitamin
Morötter (hemligheten till ökad styrka)

ivandrago
2004-07-21, 11:39
vassle
kreatin
druvsocker
multivitamin
kaffe

Toker
2004-07-21, 12:39
gainer "Dalblads gainer explosion "
protein "Self progen"
dioscin "Self"
Glycerol "Apoteket"
Zink "Skip"
magnezium "Okänd"
b-6 "Okänd"
synerlin "Self"

ska inhandlas
v12 "San"
Nytric EFX "Maxelit"

pojken85
2004-07-21, 16:47
Jag använder då:
Whey3 (3 olika sorters vassle) + maltodex
Glutamine innan och efter träning
Multivitamin + mineraler

Sen äter jag mycket :P

HenrY
2004-07-21, 22:29
Exell Vassle
Multivitamin, Multimineral
Linfrö Olja
Ska börja en kreatin kur efter sommaren med!;)

Yankeee
2004-07-21, 22:40
Vassle
Kreatin
Multivitamin
C-vitamin

illuminaughty
2004-07-21, 23:14
Vassle
C-brus
Fiskolja
Morötter
Ahlgrens bilar
Rosenrot

Dessutom köpte jag på mig ginseng i veckan av misstag.

stenis
2004-07-21, 23:45
Vassle + Druvsocker
Multivitamin

. stenis

Tompi
2004-07-22, 01:36
protein, linfröolja, glutamin, äppelcidervinäger ibland oxå kreatin.

Börje H
2004-07-22, 06:33
Originally posted by Toker

dioscin "Self"
Glycerol "Apoteket"
Zink "Skip"
magnezium "Okänd"
b-6 "Okänd"
synerlin "Self"

ska inhandlas
v12 "San"
Nytric EFX "Maxelit"

Varför:confused:
Äter du så ofantligt dålig mat att du behöver supplementera magnesium, zink och B6?

Honn
2004-07-22, 07:53
Originally posted by Börje H


Varför:confused:
Äter du så ofantligt dålig mat att du behöver supplementera magnesium, zink och B6?

Ser ut som Toker gör eget ZMA.
Toker: Om det är så att du gör eget ZMA. Sover man lika bra på ditt hemkok som på orginalet?

lauria
2004-07-22, 09:15
Originally posted by Börje H


Varför:confused:
Äter du så ofantligt dålig mat att du behöver supplementera magnesium, zink och B6? ´

Antagligen för att det blir zma som sagt...Och zma ska hjälpa kropppen att skapa med testosteron...Om jag inte mins fel.

Ervin
2004-07-22, 09:18
Protein som håller på o tar slut...
Kreatin
Och vanlig mat :eating:

Börje H
2004-07-22, 10:08
Originally posted by lauria
´

Antagligen för att det blir zma som sagt...Och zma ska hjälpa kropppen att skapa med testosteron...Om jag inte mins fel.

Visst fattar jag att det skall efterlikna ZMA. ;)
Maximuscle menar att ZMA "optimerar" testosteron med 43,7%:laugh: :laugh: :laugh:

Usama Bin Liftin
2004-07-22, 10:25
-Vassle
-Kasein
-Gainer
-BCAA
-Glutamine
-Antioxidanter
-Multivitamin & Mineraler
- NOX
- HMB
-ZMA

lauria
2004-07-22, 10:29
Originally posted by Usama Bin Liftin
-Vassle
-Kasein
-Gainer
-BCAA
-Glutamine
-Antioxidanter
-Multivitamin & Mineraler
- NOX
- HMB
-ZMA


Det var en hel del det...:bpump:
Vad är NOX? är det nitric oxide du menar?

Usama Bin Liftin
2004-07-22, 10:33
Originally posted by lauria



Det var en hel del det...:bpump:
Vad är NOX? är det nitric oxide du menar?

Orkade inte skriva hela namnet ;)

Börje H
2004-07-22, 10:35
Originally posted by Usama Bin Liftin
-Vassle
-Kasein
-BCAA
-Glutamine
-Antioxidanter
-Multivitamin & Mineraler
- NOX
- HMB
-ZMA

Jag måste göra något fel.. Äter inget av ovanstående och har ändå lyckats lägga på mig 40 kg under mina år av träning :confused:

Usama Bin Liftin
2004-07-22, 10:39
Originally posted by Börje H


Jag måste göra något fel.. Äter inget av ovanstående och har ändå lyckats lägga på mig 40 kg under mina år av träning :confused:

Du har ju inte en aning hur jag ser ut eller hur :D

sen är det skillnad på 40kilo fett och 40kilo muskler men släng upp en bild i medlemsbilder så kan jag se vart dom 40 kilona satt sig på dig, iofs har jag redan en gissning

Börje H
2004-07-22, 10:52
Originally posted by Usama Bin Liftin


Du har ju inte en aning hur jag ser ut eller hur :D

sen är det skillnad på 40kilo fett och 40kilo muskler men släng upp en bild i medlemsbilder så kan jag se vart dom 40 kilona satt sig på dig, iofs har jag redan en gissning

:laugh: :laugh: :laugh:

Eftersom jag gått upp mindre än 3kg/år så tror jag nog att det mesta är muskler :bpump:

Usama Bin Liftin
2004-07-22, 11:02
Originally posted by Börje H


:laugh: :laugh: :laugh:

Eftersom jag gått upp mindre än 3kg/år så tror jag nog att det mesta är muskler :bpump:

Då så jag väntar fortfarande på bilden:thumbup:

Metal_boy_
2004-07-22, 11:15
Gainer
Vassleprotein
ska köpa på mig nya vitamineral snart

Metal_boy_
2004-07-22, 11:19
Originally posted by Toker
gainer "Dalblads gainer explosion "
protein "Self progen"
dioscin "Self"
Glycerol "Apoteket"
Zink "Skip"
magnezium "Okänd"
b-6 "Okänd"
synerlin "Self"

ska inhandlas
v12 "San"
Nytric EFX "Maxelit"


slösa inte pengar på v12...den är ren skit..innehåller inte ett piss som gör bättre styrka eller nått

du kan gärna få komma hit o hämta mina 2 burkar så jag blir av me skiten istället...

tacka vet jag vanligt hederligt kreatin...allt nytt krimskrams med dunderreklam är bara smörja

Börje H
2004-07-22, 11:23
Originally posted by Usama Bin Liftin


Då så jag väntar fortfarande på bilden:thumbup:

Om du menar halvgay spännarbilder så lär du få vänta länge... Iof kanske det blir några träningsbilder framöver. Håll utkik!

Usama Bin Liftin
2004-07-22, 11:24
Originally posted by Börje H


Om du menar halvgay spännarbilder så lär du få vänta länge... Iof kanske det blir några träningsbilder framöver. Håll utkik!

Låter bra :thumbup:

Langster
2004-07-22, 12:26
Vassleprotein
MRP
Gainer
Fiskolja
KCG
ZMA
Multivitamin/mineral
Arginine alpha-ketoglutarate

(Optimum Nutrition och Fairings produkter är de som jag använder oftast)

Fler än vanligt för mig just nu. De 3-4 första är de som jag alltid använder i vanliga fall.

ZMA... Det är inte dyrt alls, många tycker att det funkar bra (inkl. jag). Är man dum i huvudet om man provar hur det fungerar för en själv då? Skärpning!

Upp emot 3 kg muskler per år... Det är inte många ens tunga steroidmissbrukare som kommer upp i de siffrorna. Jag tror många är sugna att se bilder på Börje nu.

Börje H
2004-07-22, 12:36
Originally posted by Langster

Upp emot 3 kg muskler per år... Det är inte många ens tunga steroidmissbrukare som kommer upp i de siffrorna. Jag tror många är sugna att se bilder på Börje nu.

Läs: mindre än 3 kg, sa jag att allt var muskler? Tror nog inte det, svårt att se ut som en senig fotbollsspelare och samtidigt bygga muskler ;)

By the way tävlingsbilder finns naturligtvis på www.umeapower.com

Gudfadern
2004-07-22, 12:41
Vassla
Fiskolja
Multivitamin

Räcker gott och väl!

pellepedal
2004-07-22, 12:54
Originally posted by Börje H


Om du menar halvgay spännarbilder så lär du få vänta länge... Iof kanske det blir några träningsbilder framöver. Håll utkik!

Halvgay spännarbilder eller råbögiga svettiga träningsbilder.
Vilket är värst? ;)

Langster
2004-07-22, 13:41
Originally posted by Börje H


Läs: mindre än 3 kg, sa jag att allt var muskler? Tror nog inte det, svårt att se ut som en senig fotbollsspelare och samtidigt bygga muskler ;)

By the way tävlingsbilder finns naturligtvis på www.umeapower.com Du skrev först att det mesta var muskler och jag skrev UPP EMOT 3 KG eftersom du skrev under 3 kg, inte under 2 kg, eller hur?

Bara tjafs det här. Men jag tjafsar med dig eftersom du tjafsar! Har du provat ZMA? Nej. Uttala dig inte då. Jag säger inte att det är är ett dunderpreparat, det är bara lite vitaminer och mineraler, inget märkligt med det. Men det är väl inget fel att testa det?

Jag hittade inga bilder på dig på Umeåpower, ej heller några resultat, varken från tävling eller klubbrekord. Men du kanske heter nåt annat än Börje? Vem vet.

Usama Bin Liftin
2004-07-22, 13:45
Originally posted by Langster
Du skrev först att det mesta var muskler och jag skrev UPP EMOT 3 KG eftersom du skrev under 3 kg, inte under 2 kg, eller hur?

Bara tjafs det här. Men jag tjafsar med dig eftersom du tjafsar! Har du provat ZMA? Nej. Uttala dig inte då. Jag säger inte att det är är ett dunderpreparat, det är bara lite vitaminer och mineraler, inget märkligt med det. Men det är väl inget fel att testa det?

Jag hittade inga bilder på dig på Umeåpower, ej heller några resultat, varken från tävling eller klubbrekord. Men du kanske heter nåt annat än Börje? Vem vet.

Börje är = Malin :confused:


"skojar" ;)

ZerOOne
2004-07-22, 16:40
Just nu blir det gainer och kreatin...

Toker
2004-07-22, 17:06
Originally posted by Metal_boy_



slösa inte pengar på v12...den är ren skit..innehåller inte ett piss som gör bättre styrka eller nått

du kan gärna få komma hit o hämta mina 2 burkar så jag blir av me skiten istället...

tacka vet jag vanligt hederligt kreatin...allt nytt krimskrams med dunderreklam är bara smörja

tycker v12 funkade utmärkt ökad pump och styrkan ökade.

så kommer gärna förbi och hämtar upp dina två burkar :thefinger

angående zma japp tycker jag sover lika bra på mitt egna som om jag skulle köpa de tillsammans...

nordland
2004-07-22, 20:10
Gainer
Protein
Kreatin
Kolhydrater
Multivit/mineral

Allt utom proteinet från Ultimate Nutrition. Proteinet från Dalblads.

Avesta
2004-07-22, 21:54
använder inget.

efter 7-8 månader fick jag avatar-kroppen.
Ökningarna fortsätter och musklerna växer, Sylvester Stallone snart.
hehe, man får hoppas.
:smokin:

Vill inte börja med pulver och tabletter.

CroCop
2004-07-22, 22:59
Creaphos
Kreatin
ProTargo protein
ALA
Multivitamintabletter
Zinktabletter
C-vitamin
Ostkaka
Oboy
:)

Börje H
2004-07-23, 06:19
Originally posted by Usama Bin Liftin


Börje är = Malin :confused:


"skojar" ;)

He, he inte Malin. Men jag finns med på klubbrekordslistan :thumbup:

Och nej jag heter inte Börje.

Börje H
2004-07-23, 06:47
Originally posted by Langster

Bara tjafs det här. Men jag tjafsar med dig eftersom du tjafsar! Har du provat ZMA? Nej. Uttala dig inte då. Jag säger inte att det är är ett dunderpreparat, det är bara lite vitaminer och mineraler, inget märkligt med det. Men det är väl inget fel att testa det?



Visst tjafsar jag. Det är ju själva grejen med att leta "mirakelmedel" som jag tycker är så desperat. Om det nu fanns ett sådant skulle alla veta om det och det skulle sälja som bara f-n. Jag har naturligtvis oxå letet med ljus och lykta efter kosttillskott som möjligtvis har en ergogen effekt, jag har tuggat cernitol, zink, magnesium, koffein, kreatin, multivitaminer och brusat c-vitamin i mängder. Men efter att ha synat dem i sömmarna återstår endast ett fåtal. Eller egentligen bara ett: Kreatin (och i vissa fall koffein).
ZMA är precis som du säger bara ett vitamin och mineraltillskott och varför skulle det då ha så bra effekt? Zink är ju med i testosteron produktionen och B6 vid aminosyraomsättningen, visst. Men får man i sig nog mycket via kosten så ser jag ingen ide med att äta tillskott. Det låter naturligtvis tråkigt att säga det men det verkar i dagsläget som att det inte finns några kosttillskott på marknaden som skall ha en riktigt bra prestationshöjande effekt, frånsett kreatin och koffein.

Och visst kan man prova, det är väl inget fel med det, men det är ju oftast att slänga pengarna i sjön. Men folks vilja att prova allt som stavas konstigt och låter häftigt när ju en hel industri och det är ju naturligtvis därför det kommer nya "underpreparat" hela tiden.

Min mening är att det är bättre att koncentrera sig på "energitillskott" som gainer och möjligtvis protein om man deffar, samt kreatin förutsatt att man inte är en non-responder vill säga.

Men som sagt: Prova allt som finns.. till slut kommer ni till insikt.
:cool:

Dante
2004-07-23, 07:55
Triple whey fuel

Omega 3

Sverker
2004-07-23, 08:09
Börje H !

Ide´n bakom ZMA var ju att elitidrottsmän faktiskt hade brist på både zink och magnesium. Vilket är inte så konstigt eftersom dessa mineral kräver att man äter " bra " mat, magert kött, fullkorns, grönsaker, mjölk etc.

Genom att återställa nivåerna i kropen med tillskott förbättrades resultaten för idrottarna.

Ifall man nu äter bra och inte har brist men upptäcker att man sover bättre så är det ju ingen nackdel,

;)

Börje H
2004-07-23, 08:29
Originally posted by Sverker
Börje H !

Ide´n bakom ZMA var ju att elitidrottsmän faktiskt hade brist på både zink och magnesium. Vilket är inte så konstigt eftersom dessa mineral kräver att man äter " bra " mat, magert kött, fullkorns, grönsaker, mjölk etc.

Genom att återställa nivåerna i kropen med tillskott förbättrades resultaten för idrottarna.

Ifall man nu äter bra och inte har brist men upptäcker att man sover bättre så är det ju ingen nackdel,

;)

Jag hör dig.
Men vad jag opponerar mig mot är den övertro speciellt yngre killar har på kosttillskott. Det är inte sunt att skapa en känsla av att man "måste" äta en massa piller för att det skall bli några resultat. Det gäller att börja i rätt ordning genom att analysera sitt kostintag och göra növändiga förändringar där. Mycket finns att vinna på detta samt att låta någon kunnig person kolla över träningsrutinen.

Vilken seriös idrottare äter inte rikliga mängder fullkornsbröd, magert kött, mjölk och grönsaker :confused:

Honn
2004-07-23, 08:30
Vet inte om ZMA har någon direkt effekt på min träning, men det är inte därför jag köper det. Det är för sömnens skull. Jag sover mycket bättre med ZMA än utan.

Börje H: Magert kött? Nej, nej det är feta köttbitar som räknas. Karré :eating:

Langster
2004-07-23, 10:10
Originally posted by Börje H


Visst tjafsar jag. Det är ju själva grejen med att leta "mirakelmedel" som jag tycker är så desperat. Om det nu fanns ett sådant skulle alla veta om det och det skulle sälja som bara f-n. Jag har naturligtvis oxå letet med ljus och lykta efter kosttillskott som möjligtvis har en ergogen effekt, jag har tuggat cernitol, zink, magnesium, koffein, kreatin, multivitaminer och brusat c-vitamin i mängder. Men efter att ha synat dem i sömmarna återstår endast ett fåtal. Eller egentligen bara ett: Kreatin (och i vissa fall koffein).
ZMA är precis som du säger bara ett vitamin och mineraltillskott och varför skulle det då ha så bra effekt? Zink är ju med i testosteron produktionen och B6 vid aminosyraomsättningen, visst. Men får man i sig nog mycket via kosten så ser jag ingen ide med att äta tillskott. Det låter naturligtvis tråkigt att säga det men det verkar i dagsläget som att det inte finns några kosttillskott på marknaden som skall ha en riktigt bra prestationshöjande effekt, frånsett kreatin och koffein.

Och visst kan man prova, det är väl inget fel med det, men det är ju oftast att slänga pengarna i sjön. Men folks vilja att prova allt som stavas konstigt och låter häftigt när ju en hel industri och det är ju naturligtvis därför det kommer nya "underpreparat" hela tiden.

Min mening är att det är bättre att koncentrera sig på "energitillskott" som gainer och möjligtvis protein om man deffar, samt kreatin förutsatt att man inte är en non-responder vill säga.

Men som sagt: Prova allt som finns.. till slut kommer ni till insikt.
:cool: Om du vill att de "unga killarna" ska lyssna på dig så var väl det här en bättre attityd?
Min burk zma kostade 150 kr tror jag... Då kändes det dumt att INTE prova det. Jag visste att det inte var nåt dunderpreparat och jag förväntade mig inga mirakel. Men jag kan säga att träningen har gått bra senaste tiden. Jag har trots allt tränat (kampsport, gymnastik och numera styrketräning) i typ 13-14 år, så jag vet hur min kropp svarar på olika saker. Som de flesta som tränat ett tag vet så är det svårt att hålla en jämn nivå på träningen efter ett tag. När man hela tiden tänjer gränserna för vad man klarar av tar kroppen stryk och extra tillsatser av vissa ämnen KAN hjälpa återhämtning osv, trots att man äter ordentligt.
Jag har provat många kosstillskott som jag aldrig kommer att prova igen. Men jag har alltid kollat upp vad de innehåller först och tänkt igenom vilken effekt de borde ha osv. Något alla borde göra och inte bara gå på de tjusiga namnen.
Egentligen är en gainer efter passet det enda kosstillskott man behöver, det håller jag med om, jag äter faktiskt sällan ens vitamintillskott. Men produkter som vassleprotein och måltidsersättare förenklar och sparar tid. Kreatin är helt klart den bästa prestationshöjaren, finns inget som kan jämföras med det. Om man sen vill testa att lägga till andra ämnen och se vad som händer tycker jag det ska vara fritt fram, så länge man vet vad det är man stoppar i sig.

Börje H
2004-07-23, 11:21
Originally posted by Langster
Egentligen är en gainer efter passet det enda kosstillskott man behöver.Men produkter som vassleprotein och måltidsersättare förenklar och sparar tid. Kreatin är helt klart den bästa prestationshöjaren, finns inget som kan jämföras med det. Om man sen vill testa att lägga till andra ämnen och se vad som händer tycker jag det ska vara fritt fram, så länge man vet vad det är man stoppar i sig.

"Och visst kan man prova, det är väl inget fel med det, men det är ju oftast att slänga pengarna i sjön. Men folks vilja att prova allt som stavas konstigt och låter häftigt när ju en hel industri och det är ju naturligtvis därför det kommer nya "underpreparat" hela tiden.

Min mening är att det är bättre att koncentrera sig på "energitillskott" som gainer och möjligtvis protein om man deffar, samt kreatin förutsatt att man inte är en non-responder vill säga."


Vi är ju på samma lag ju ;)

Kimo
2004-07-23, 14:04
Apotekets multivitamin sport
ZMA
Vitlökskapslar
Exell vassle
Dahlblads mjölkprotein
dBx kreatin
Eiselt kreatinpyruvat

För att få slut på ZMA-tjafset är det lika bra att lägga fakta på bordet:

En kombination av Zink och Magnesium (ZMA)
ökar testosteronhalten och styrkan för idrottsmän.

L. R. Brilla, Western Washington Universitet, Bellingham, WA 98225, och
V. Conte, BALCO Laboratories, Burlingame, CA 94010.

En dubbel-blind test studie utfördes för att se hur en speciell formula av zink
och magnesium (ZMA) påverkade testosteron nivåerna och styrkan på idrottsmän.
Spelarna i ett Universitets lag i Amerikansk fotboll tog blodprov vid början och efter
en 8 veckors period av intensiva träning.
Idrottsmännen delades upp i 2 grupper. Den ena gruppen fick ZMA,
och den andra gruppen fick ett placebo i 8 veckor.

ZMA gruppen tog 3 kapslar på kvällen.
3 kapslar innehöll 30 mg av Zink (monomethionine/aspartate),
450 mg av Magnesium (aspartate) och 10.5 mg av vitamin B-6.
Nivåerna av Zink och Magnesium i blodet ökade i ZMA gruppen med
29.1% (.804 till 1.038 mcg/ml) och 6.2% (19.43 till 20.63 mcg/ml), medan nivåerna minskade
i placebo gruppen med 4.4% (.836 till .799 mcg/ml) och 9.2% (19.68 till 18.04 mcg/ml),

Totala och fria testosteron nivåer i blodet ökade i ZMA gruppen med 32.4%
(567.9 till 752.7 ng/dl), och 33.5% (132.1 till 176.3pg/mL),
medan nivåerna minskade i placebo gruppen med
10.5% (588.8 till 526.8 ng/dL) och 10.2% (141.0 till 126.6 pg/mL),

Nivåerna av tillväxthormon IGF-1 ökade i ZMA gruppen med 3.6%
(424.2 till 439.3 ng/mL) och minskade i placebo gruppen med 21.5% (437.3
till 343.3 g/mL).
För att bestämma styrkan användes en Biodex dynamometer.
Man mätte maximal styrka på quadricep på höger ben vid 180 grader
per sekund (styrka) och 300 grader per sekund (funktionsdugligt kraft).

ZMA gruppen ökade vid 180 grader med 11.6% (189.9 till 211.8)
jämfört med placebo gruppen som ökade med 2,4 % (204.2 till 209.1) och

ZMA gruppen ökade vid 300 grader per sekund med 18.2 % (316.5 till 373.7),
i kontrast till 9.4 % (369.5 till 404.3) för placebo gruppen.
Dessa forskningsresultat innebär att ett intag av ZMA på kvällen

kraftigt ökar nivåerna av Testosteron och Tillväxthormon (IGF-1) i blodet.
Dessutom kan de idrottsmän som tar ZMA räkna med en betydande styrkeökning.
Publicerad i:
Sports Medicine, Training and Rehabilitation Journal, November 1998

Om man sedan har pillerfobi eller har någon ogrundad "princip" mot kosttillskott är det väl tråkigt för dessa.

Honn
2004-07-23, 14:22
Nu gillar jag iofs ZMA, men jag litar inte riktigt på på studier av V. Conte och Balco när det gäller testosteron. Han kan ju spetsa studierna med lite THG.

Edit. La in ordet spetsa. Såg knepigt ut innan.

Börje H
2004-07-23, 14:55
Originally posted by Honn
Nu gillar jag iofs ZMA, men jag litar inte riktigt på på studier av V. Conte och Balco när det gäller testosteron. Han kan ju studierna med lite THG.

Håller tyvärr med. Och jag menar det verkligen.


Vitlök?? År 2004? I rest my case...;)

hobbitar
2004-07-23, 19:30
Vem tog bort mitt inlägg??

Jag skämta ju bara :D

Dk1ng
2004-07-24, 10:50
Min lista med ungefärlig prioritering samt hur jag äter dem:

1. Vassle: frukost samt efter träning
2. Maltodextrin: efter träning
3. Kasein: innan sänggående
4. MRP: Vid jobb/studier när tiden inte tillåter lagad mat var 3:e timme, tar ofta en frukt eller två till.
5. Multivitamin: dagligen för att säkerställa att man får i sig det man behöver.
6. Omega3: dagligen genom kost, tabletter eller både och.
7. Kreatin: periodvis
8. Glutamin: inget tillskott jag ser som nödvändigt, men äter det ändå periodvis.

Jag håller mitt tillskottsintag till saker som jag anser vara "basic", inga mirakelmedel eller trendiga och dyra tillskott. Dessutom får jag bra priser på vissa tillskott så jag kan unna mig att ta dem även om jag inte finner dem helt nödvändiga, som ex. betalar jag 100:- för 500g glutamin och 50:- för 500g kreatin..:D

wepp
2004-07-25, 01:35
whey80 , star nutrition kreatin

Löjtnant Blank
2004-07-25, 11:56
Samma som King Grub och Herkulez.