handdator

Visa fullständig version : Mängd för insulintopp


Zozza
2004-07-20, 18:31
Kanske är en konstig fråga.. men.. hur mycket ska man ta ungefär för att det ska bli en insulintopp?

Är 50g Keso en insulintopp?

King Grub
2004-07-20, 18:34
Insulinindexvärdena är satta vid ett intag av 240 kcal från ett visst livsmedel. 240 kcal från vitt bröd ger ett II på 100. 240 kcal från keso ger större insulinpåslag än om du fått i dig samma mängd energi från vitt bröd. Större energiintag = högre värde, och lägre energiintag = lägre värde.

Zozza
2004-07-20, 20:25
50g Keso = 49 kcal

Det blir inte insulinpåslag va?

Vad ska II ligga på för att det ska klassa som insulinpåslag? 100?

King Grub
2004-07-20, 20:31
Originally posted by Zozza
50g Keso = 49 kcal

Det blir inte insulinpåslag va?

Vad ska II ligga på för att det ska klassa som insulinpåslag? 100?

Det är klart du får insulinpåslag. MEN DET ÄR INGET ATT VARA RÄDD FÖR! Du SKALL få insulinpåslag av allt du äter. Kroppen fungerar så. Det är nödvändigt för att blodsockret skall hållas under kontroll. Kroppen tar han om det själv genom att utsöndra andra hormoner (glukagon t ex).

Vad ska II ligga på för att det ska klassa som insulinpåslag? 100?

II 1 innebär insulinpåslag. Förvisso ett litet sådant.

Zozza
2004-07-20, 20:35
Ok, men för många insulintoppar per dag är dåligt för både muskelbygge och fettförbränning. Right?

Insulinpåslag och insulintopp kanske inte är samma sak förresten..?

Men jag kan alltså utan att skämmas äta runt 50g keso och pasta som kvällsmål ?

Trance
2004-07-20, 20:48
Ok, lyssna på grubben. Snälla, se vad han äter.

I min oinvigda åsikt så skulle 90% av alla här inne som vill växa växa bättre genom att ta en extra portion än om att kolla hysteriskt på II och GI.

Zozza
2004-07-20, 20:56
Yeah.. ni har rätt..

Ska gå o skämmas med en tallrik pasta o keso nu

:whipped:

Solle
2004-07-21, 00:23
Det är väl dålig insulinkänslighet man ska akta sig för? Inte insulinet i sig?

Sverker
2004-07-21, 06:59
Originally posted by Solle
Det är väl dålig insulinkänslighet man ska akta sig för? Inte insulinet i sig?

Ja.
Att regelbundet, till varje måltid få en kraftig frisättning av insulin leder till att kroppen reagerar sämre för insulinet nästa gång = dålig insulinkänslighet.

Man behöver insulin för att få in energi, glukos och aminosyror, i musklerna så att musklerna kan växa. Det är en sak.
I den andra vågskålen ligger att man inte skall konstant gå med höga halter insulin i blodet.

Vad jag minns så strävar King Grub efter två större insulintoppar per dag, en vid frukost och en direkt efter träningen. All annan tid vill han hålla insulinnivåerna lägre.

Sverker
2004-07-21, 07:06
Originally posted by Trance
Ok, lyssna på grubben. Snälla, se vad han äter.

I min oinvigda åsikt så skulle 90% av alla här inne som vill växa växa bättre genom att ta en extra portion än om att kolla hysteriskt på II och GI.

...hmm....

Det där känner jag igen. Träningen går dåligt så då äter man mer. Träningen går helt plötsligt mycket bättre tills man når en ny plattå. Man äter mer och träningen exploderar igen.......bulk kallades det på det gyllene åttiotalet.

Självklart ligger det något i vad du skriver Trance

:thumbup: Många skulle säkert få mycket bättre träningsresultat genom att inte äta som förr, dvs svälta kroppen, utan äta ordentligt så kroppen alltid är fylld med energi för muskeltillväxt.
Det hindrar inte den intresserade från att ta reda på vad den skall göra när ekvatormuskeln börjar växa.

King Grub
2004-07-21, 09:03
Originally posted by Sverker
Vad jag minns så strävar King Grub efter två större insulintoppar per dag, en vid frukost och en direkt efter träningen. All annan tid vill han hålla insulinnivåerna lägre.

Det tycker jag är en utmärkt filosofi. Och "lägre" betyder ju inte "obefintliga". Då får man sluta äta helt. :) "Toppen" vid frukost bör åstadkommas genom vassle eller mjölkprodukter, inte snabba kolhydrater, eftersom ett högt GI till frukost höjer GI:t på resten av dagens måltider. Dessutom är det tveksamt om det blir en riktig "topp", eftersom insulinnivåerna är så låga efter nattens fasta. Däremot är det ypperligt för att ta ta sig ur den katabola fasen och optimera tillväxtförutsättningarna.

Vid kortare pass fungerar det också utmärkt att toppa insulinnivåerna med druvsocker + vassle alldeles innan passet, vilket ger ett högre anabolt gensvar än att ta motsvarande drink efter. Både före och efter är... ja, just det, optimalt.

Hades
2004-07-21, 11:30
Originally posted by King Grub


...eftersom ett högt GI till frukost höjer GI:t på resten av dagens måltider.
Varför blir det så?

King Grub
2004-07-21, 11:43
Am J Clin Nutr. 1988 Oct;48(4):1041-7.

Second-meal effect: low-glycemic-index foods eaten at dinner improve subsequent breakfast glycemic response.

Wolever TM, Jenkins DJ, Ocana AM, Rao VA, Collier GR.

Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario, Canada.

The effects of the glycemic index (GI) of carbohydrate eaten the previous night on the glycemic response to a standard test meal eaten subsequently in the morning (breakfast) was studied. On separate evenings normal subjects ate low- or high-GI test meals of the same nutrient composition. The dinners consisted of single foods in two experiments and mixed meals containing several foods in the third. The differences between the observed glycemic responses to low- and high-GI dinners were predicted by their GIs. The glycemic responses to breakfast were significantly lower on mornings after low-GI dinners than after high-GI dinners. Eating, at dinner, foods with different fiber contents but the same GI had no effect on postbreakfast glycemia. We conclude that the GI predicts the difference between glycemic responses of mixed dinner meals; breakfast carbohydrate tolerance is improved when low-GI foods are eaten the previous evening.

Studien ovan gällde från kvällsmål till nästa dags frukost, men självklart gäller samma sak frukost till lunch, osv.

King Grub
2004-07-21, 11:44
Lågt GI till frukost sänker GI:t på lunchen:

J Nutr. 2002 Jun;132(6):1173-5.

Barley bread containing lactic acid improves glucose tolerance at a subsequent meal in healthy men and women.

Ostman EM, Liljeberg Elmstahl HG, Bjorck IM.

Department of Applied Nutrition and Food Chemistry, Center for Chemistry and Chemical Engineering, Lund University, Sweden.

In the present study, we evaluated whether a low glycemic index (GI) breakfast with lactic acid bread had an effect on glucose tolerance and insulinemia at a subsequent high GI lunch meal. A barley bread containing lactic acid and a reference barley bread were consumed in the morning after an overnight fast in random order by 10 healthy men and women. Four hours after the breakfasts, the subjects ate a standardized high GI lunch, and the blood glucose and insulin responses were measured for the next 3 h. Significant lowerings of the incremental glycemic area (-23%, P = 0.033) and of the glucose response at 95 min were found after the lunch meal when the barley bread with lactic acid was given as a breakfast. At 45 min after the lunch meal, the insulin level was significantly lower (-21%, P = 0.045) after the lactic acid bread breakfast, compared with the barley bread breakfast without lactic acid. We concluded that barley bread containing lactic acid eaten at breakfast has the potential to improve second-meal glucose tolerance at a high GI lunch meal 4 h later.

Hades
2004-07-21, 13:26
Det står väl att lågt GI till frukost sänker GI på efterföljande måltid, men inte att ett högt GI höjer det.
Alltså, det står väl ingenstans att en frukost med snabba kolhydrater skulle höja efterföljande måltiders GI över deras normala nivå? Även om effekten på sätt och vis blir densamma jämfört med att äta långsamma kolhydrater.

King Grub
2004-07-21, 13:42
Originally posted by Hades
Det står väl att lågt GI till frukost sänker GI på efterföljande måltid, men inte att ett högt GI höjer det.
Alltså, det står väl ingenstans att en frukost med snabba kolhydrater skulle höja efterföljande måltiders GI över deras normala nivå? Även om effekten på sätt och vis blir densamma jämfört med att äta långsamma kolhydrater.

The differences between the observed glycemic responses to low- and high-GI dinners were predicted by their GIs. The glycemic responses to breakfast were significantly lower on mornings after low-GI dinners than after high-GI dinners.

Högre GI vid en måltid ger högt GI även på nästa, jämfört med om man valt lågglykemiska kolhydrater vid det första målet, även om målen efter är identiska.

Hades
2004-07-21, 13:51
Ja, men du skrev "eftersom ett högt GI till frukost höjer GI:t på resten av dagens måltider."

I min värld är höja inte samma sak som "inte sänka". :)

Det var mest ordvalet jag reagerade på, jag förstår hur du menar. Sen vet jag inte hur man gick till väga för att fastställa GI-värdena från början.

Struntsamma.

King Grub
2004-07-21, 14:01
Jag menar verkligen "höjer". En high-GI dinner ger högre GI på samma frukost, jämfört om man valt lågglykemiska kolhydrater till middagen.

Hades
2004-07-21, 14:09
Jag fattar. Min tankegång var ungefär att om ett livsmedel har 100 i GI normalt så kanske den får 80 om man äter något riktigt långsamt till frukost. Men inte nödvändigtvis att den får mer än 100 om man äter något snabbt. Även om det är logiskt att utgå ifrån att det funkar åt båda hållen.

King Grub
2004-07-21, 14:25
Jag förstår också... nu. :D Det står ju inte i 100 % klartext att det omvända gäller. Logiken får vara min ledstjärna; den har inte svikit än.

Hades
2004-07-21, 14:40
Originally posted by King Grub
Jag förstår också... nu. :D Det står ju inte i 100 % klartext att det omvända gäller. Logiken får vara min ledstjärna; den har inte svikit än.
Vi kör på det. Har du någon teori om varför GI:t påverkas av tidigare måltider?

King Grub
2004-07-21, 14:46
Japp.

"Several physiologic mechanisms may be responsible for the extended metabolic effects of a diet characterized by low-GI foods. A key event is probably the improved insulin economy in the postprandial phase. Thus, the elevated insulin secretion associated with a high-GI meal may increase peripheral glucose uptake to such an extent that blood glucose concentrations are lower than fasting concentrations. To compensate for the low blood glucose concentrations, fatty acids are released, which results in relative insulin resistance."

Effect of the glycemic index and content of indigestible carbohydrates of cereal-based breakfast meals on glucose tolerance at lunch in healthy subjects

Helena GM Liljeberg, Anna KE Åkerberg and Inger ME Björck

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 69, No. 4, 647-655, April 1999

Yankeee
2004-07-21, 14:48
Har tänkt på en grej. Innebär t.ex 70 i II samma för alla personer? En vältränad person med bra insulinkänslighet borde inte få samma insulinpåslag som en person med dålig insulinkänslighet? Är II-värde ett genomsnittsvärde? Eller hur fungerar det?

Hades
2004-07-21, 14:54
Originally posted by Yankeee
Har tänkt på en grej. Innebär t.ex 70 i II samma för alla personer? En vältränad person med bra insulinkänslighet borde inte få samma insulinpåslag som en person med dålig insulinkänslighet? Är II-värde ett genomsnittsvärde? Eller hur fungerar det?

Det är ett index. Dvs man har utgått ifrån ett livsmedel (vitt bröd) och sedan ser man hur andra livsmedel förhåller sig till detta.

Så insulinutsöndringen kan ju vara helt olika mellan olika personer, men förhållandet mellan utsöndringen för ett visst livsmedel och referenslivsmedlet (vitt bröd) bör vara samma.

Hades
2004-07-21, 15:05
Originally posted by King Grub
Japp.

"Several physiologic mechanisms may be responsible for the extended metabolic effects of a diet characterized by low-GI foods. A key event is probably the improved insulin economy in the postprandial phase. Thus, the elevated insulin secretion associated with a high-GI meal may increase peripheral glucose uptake to such an extent that blood glucose concentrations are lower than fasting concentrations. To compensate for the low blood glucose concentrations, fatty acids are released, which results in relative insulin resistance."

Effect of the glycemic index and content of indigestible carbohydrates of cereal-based breakfast meals on glucose tolerance at lunch in healthy subjects

Helena GM Liljeberg, Anna KE Åkerberg and Inger ME Björck

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 69, No. 4, 647-655, April 1999
Många svåra ord och begrepp. Jag uppfattade nånting om att det har att göra med att blodsockerkurvan hamnar under "nollnivån" eller vad man ska säga. Det där sista med fettsyrorna förstod jag inte, inte heller vad det har för samband med GI på efterföljande måltid. Jag känner sig lite smått korkad när jag läser såna där texter.

Baha
2004-07-21, 16:16
begriper inte riktigt, som diabetiker kan jag säga att 240 kcal från keso inte kräver ens nära så stor insulinmängd som 240 kcal från vitt bröd?

King Grub
2004-07-21, 16:28
Originally posted by Baha
begriper inte riktigt, som diabetiker kan jag säga att 240 kcal från keso inte kräver ens nära så stor insulinmängd som 240 kcal från vitt bröd?

Konstigt.

En hel del av testerna är gjorda just på diabetiker.

Metabolism. 1988 Nov;37(11):1081-8.

The insulin and glucose responses to meals of glucose plus various proteins in type II diabetic subjects.

Gannon MC, Nuttall FQ, Neil BJ, Westphal SA.

Section of Endocrinology, Metabolism, and Nutrition, V.A. Medical Center, Minneapolis, MN 55417.

We previously have shown that ingested beef protein is just as potent as glucose in stimulating a rise in insulin concentration in type II diabetic patients. A synergistic effect was seen when given with glucose. Therefore, we considered it important to determine if other common dietary proteins also strongly stimulate an increase in insulin concentration when given with glucose. Seventeen type II (non-insulin-dependent) untreated diabetic subjects were given single breakfast meals consisting of 50 g glucose, or 50 g glucose plus 25 g protein in the form of lean beef, turkey, gelatin, egg white, cottage cheese, fish, or soy. The peripheral plasma concentrations of glucose, insulin, glucagon, alpha amino nitrogen, urea nitrogen, free fatty acids, and triglycerides were measured. Following ingestion of the meals containing protein, the plasma insulin concentration was increased further and remained elevated longer compared with the meal containing glucose alone. The insulin response curve was greatest following ingestion of the meal containing cottage cheese (360%) and was least with egg white (190%) compared with that following glucose alone (100%). The glucose response was diminished following ingestion of the meals containing protein with the exception of the egg white meals. The peripheral glucagon concentration was decreased following ingestion of glucose alone and increased following all the meals containing protein. The alpha amino nitrogen concentration varied considerably. It was decreased after glucose alone, was unchanged after egg white ingestion, and was greatest after ingestion of gelatin. The free fatty acid concentration decrease was 4- to 8-fold greater after the ingestion of protein with glucose compared with ingestion of glucose alone.

Baha
2004-07-21, 16:36
en teori är väl att tex keso skulle kunna höja blodsockret(och därmed frisätta insulin) under en väldigt väldigt lång tid, det ger så att säga ingen insulin topp men frisätter en liten del insulin under kanske 6 timmar eller mer, vilket oxå verkar framgå av texten

"Following ingestion of the meals containing protein, the plasma insulin concentration was increased further and remained elevated longer compared with the meal containing glucose alone"

så ett högt insulinidex behöver således inte ge ngn topp som det pratas om här utan frisläpper det extra insulinet under en lång lång tid.

därav behöver det inte alls märkas så mkt på en diabetiker.(eller ngn annan heller för den delen)

Sverker
2004-07-21, 16:45
Originally posted by Hades

Många svåra ord och begrepp. Jag uppfattade nånting om att det har att göra med att blodsockerkurvan hamnar under "nollnivån" eller vad man ska säga. Det där sista med fettsyrorna förstod jag inte, inte heller vad det har för samband med GI på efterföljande måltid. Jag känner sig lite smått korkad när jag läser såna där texter.

Det blir förhöjda halter av fettsyror i blodet. Fettsyrorna tränger sig före in i cellerna och används som energi. Kvar i blodet blir glukosen.

Det som frisätter fettsyrorna från depåerna är glukagon.
Glukagonet har frisatts pga det lägre blodsockret.

Enkelt uttryckt: Kroppen kör med både gas och broms ( insulin OCH glukagon ) samtidigt .

King Grub
2004-07-21, 16:50
Originally posted by Baha
en teori är väl att tex keso skulle kunna höja blodsockret

"The glucose area responses following ingestion of cottage cheese or egg white were very small"

Metabolism. 1992 Oct;41(10):1137-45.

Metabolic response to cottage cheese or egg white protein, with or without glucose, in type II diabetic subjects.

Gannon MC, Nuttall FQ, Lane JT, Burmeister LA.

Metabolic Research Laboratory, Veterans Affairs Medical Center, Minneapolis, MN.

Jag frågade professor Jennie Brand-Miller på University of Sydney, som utfört de största och bästa studierna på GI och II, och fick svaret:

"I honestly don't know why cheese and milk have such a different Insulin- and Glycemic scores. Maybe because of the way galactose is metabolized, maybe protein, maybe the fat, maybe all of them. I'm not sure. When it comes to milk, cottage cheese, and yoghurt, we are sure that it is bovine proteins that cause the massive insulin secretion, but why it differs so much in cheese is as of yet unknown. We know that it is so, but not why."