handdator

Visa fullständig version : Kreatin - finns i sjön?


Sparrisen
2004-07-20, 16:33
Tja,

Jag körde ett tag med kreatin förra sommaren, och märkte stora skillnader. Jag ökade direkt någar kilon i kroppsvikt och kunde därtill märka att jag blev aningen "starkare". Jag körde då med uppladdningsfas och sedan perioder med kreatin och perioder utan. Efter uppladdningen intog jag 10g per dag.

Efter en tid slutade jag med kreatin. Delvis berodde det på alla "rykten" om dess eventuella biverkningar etc, men även på att jag hade en skada som ev kunde bero på fel i njurarna. Nu var det inget fel på njurarna - men det sitter likt förbannat kvar ett tveksamhetspöke någonstans i bakhuvudet.

Jag funderer dock på att börja med lite kreatin igen, kanske enbart 5g per dag, utan uppladdningsfas och utan uppehåll. Hur fungerar det? Är det bara att slänga både pengarna och kreatinet i sjön?

EiseltUK
2004-07-20, 16:35
5 gram funkar, men det tar lite längre tid i början om du inte kör uppladdningen.

/ Henrik

Johan O
2004-07-20, 18:10
Jag läste i nån gammal fitnessblaska att det hade utförts någon sorts undersökning på amerikanska fotbollspelare, där dom blev matade med blott 5g kreatin per dag. Och spelarna hade tydligen uppvisat förbättrade resultat trots den låga mängden.

Yankeee
2004-07-20, 18:11
Här får du ett par sidor du kan läsa :)

http://bodybuilding.about.com/cs/getbig/a/aa091503.htm

bedlam
2004-07-21, 06:22
jag har alltid kört med uppladdning+5g/dag. och jag märker skillnad på när jag är utan eller ej. jag ska dock prova köra med 10g/dag nästa gång jag kör kreatin. Men jag har även en kompis som körde 5g/dag utan uppladdningen, han märkte inget alls (han körde en period med uppladdning för det, och då märkte han stora skillnader).

det är iaf mina erfarenheter!, begränsade men kanske vad du vill veta :)
sen så är är väll det ganska individiuellt hur man reagerar på kreatin?, vissa får en rejäl boost, andra knappt någon alls... alla blir iaf pluffsiga *flina*

Knäböj
2004-07-21, 06:32
Originally posted by SwedeForce
Tja,

Jag körde ett tag med kreatin förra sommaren, och märkte stora skillnader. Jag ökade direkt någar kilon i kroppsvikt och kunde därtill märka att jag blev aningen "starkare". Jag körde då med uppladdningsfas och sedan perioder med kreatin och perioder utan. Efter uppladdningen intog jag 10g per dag.

Efter en tid slutade jag med kreatin. Delvis berodde det på alla "rykten" om dess eventuella biverkningar etc, men även på att jag hade en skada som ev kunde bero på fel i njurarna. Nu var det inget fel på njurarna - men det sitter likt förbannat kvar ett tveksamhetspöke någonstans i bakhuvudet.

Jag funderer dock på att börja med lite kreatin igen, kanske enbart 5g per dag, utan uppladdningsfas och utan uppehåll. Hur fungerar det? Är det bara att slänga både pengarna och kreatinet i sjön?
Själv kör jag alltid med 5 dagars uppladdning. Skillnaden vid uppladdning/Inte uppladdning är att du får effekten efter ca:5-6 dagar med uppladdning medans det tar nästan en månad utan.
Mitt råd är att du kör 5-10g/dag tills du känner effekt (3-4v), därefter ca:5g/dag i 6veckor.:thumbup: