handdator

Visa fullständig version : 305kg i mark?


Snubben_25
2004-07-18, 20:55
Hur möjligt är det att en snubbe som är 21 år gammal och som har jobbat som bonde från 6 årsåldern , tar 305 kg i marklyft utan bälte eller några handskar eller kryta o sånt bs.

Fakta om snubben

Jobbat som bonde 1959-1974.
Inga maskiner , bara jobb me händerna.
All sorts möjlig jobb , allt från att såga ved , vakta får (lol) , lyfta hela tiden , lyfta tunga stenar ved och annat , huggasten , plöjja osv osv. Snubben brukade jobba 12-14 timmar varje sommar , annars var jobbade han 4-6 timmar då han gick i skolan.

Längd :189cm
Vikt då : 88kg

Han är ofattbart stark nu med fast han är 51 snart. För exempel så lyfter han 42 kg med lillfingret , medans jag klarar av 19 kg.
Nuför tiden har han blitt mycket magrare och väger 80 kg.
han säger att hans farfar och farsan var mycket starkare än han själv då han var 21 år gammal. Han är en genetisk freek och har en styrka som få har men utan nån träning? Jag fattar ingenting.

Hur är detta möjligt? Va har han fått styrkan ifrån? Är det för att han jobbade som bonde i 15 år intensivt (och då är det INTE som dagens bond jobb där man sätter sej på traktorn och plöjjer i 10 timmar lysnadens på energy hahaha)

Att ta 305 kg i marklyft har jag svårt att tro för de som inte tränar just marklyft..

jag skulle uppskatta om nån kunnig kunde förklara ...

Jax
2004-07-18, 21:00
Det är inte bara träning på gym som ger muskler ;)
Prövat att bygga en stenmur någon gång? Nä inte jag heller men jag gissar på att det är jobbigt.

Kalleh
2004-07-18, 21:21
Jag har ägnat mig åt att gräva några gånger efter en haltimmes slit är man mörare i ryggen än efter vilket mark pass som helst.

-AG-
2004-07-18, 22:30
Originally posted by Snubben_25
Hur möjligt är det att en snubbe som är 21 år gammal och som har jobbat som bonde från 6 årsåldern , tar 305 kg i marklyft utan bälte eller några handskar eller kryta o sånt bs.

Han är ofattbart stark nu med fast han är 51 snart.

Att ta 305 kg i marklyft har jag svårt att tro för de som inte tränar just marklyft..


Han säger att han gjorde det för 30 år sen... för det första kan man aldrig vara helt säker på att vikterna stämmer och för det andra är det oftast nåt helt annat än marklyft de menar även om de säger det. Man blir inte någon mästare i marklyft av bondjobb, man blir bättre än folk med stillasittande jobb men har ingen chans mot de som tävlar.

Slartibartfast
2004-07-19, 06:25
Min morfar grävde dräneringsdiken för hand och blev genom det byns starkaste man. Min mormor berättar alltid om hur stark och rippad han var.

Det går även en historia om hur han under kriget blev överkörd av en traktor, men klarade sig genom att spänna bringan så att uniformsknapparna sprätte åt alla håll :hbang:

Tyvärr hann jag aldrig träffa honom, men han låter mäktig.

Min mormor berättar om hur han kommer hem från en hel dag på fältet smutsig och blodig och min mormor säger "Ja, varför har jag någonsin gift mig med en slas som dig". Och då tar morfar i henne och så valsar de runt i köket :D

Lite OT där, men.

Knappast tog han 300 i mark, men det är klart att man blir stark av kroppsarbete.

Fultjack
2004-07-19, 08:35
jag tror det är helt möjligt faktiskt, tänk hur mycket tunga saker han har burit och släpat på, sen om det var exakt 305 kg är svårt att säga, men tror inte det är omöjligt att hamna däromkring

stahlberg
2004-07-19, 08:37
Klart man kan bli stark av kroppsarbete. Ändå är de flesta "historier" om "byns starka män" stora överdrifter. Nog kan jag berätta om mig själv att jag gjort 500 kg i marklyft, sedan är det er sak om ni är tillräckligt godtrogna för att tro mig eller ej. Liknande historier har en tendens att växa från fjädrar till höna. Personligen tror jag bara på resultat som är gjorda på tävling med pålitliga domare eller på resultat som jag sett med egna ögon.

"Alla" har en kompis som lyfter 200-250 kg i bänkpress (beroende på vad man tycker är mycket) i sitt källargym.

Lillgrabben
2004-07-19, 10:13
Detta kanske är lite offtopic men marklyft är faktiskt i min mening i princip den enda övningen som man kan prestera hyggligt i utan att specialträna den.

Gamla tiders kroppsarbete var ofta ganska likt marklyft,kronlyft etc, däremot så var det nog inte så vanligt att folk låg på rygg & pressade upp saker på raka armar. Det var inte heller vanligt att folk hade tunga saker på axlarna medans de satte sig ner på huk & reste sig upp igen.....

Detta i kombination med att marklyft i princip är den enda övningen som man kan vålda upp ganska bra vikter i gör att jag är benägen att tro att vissa historier kan vara ganska sanna. Däremot så torde inte utförandet på många lyft kunna jämföras med vad gemene man kallar "marklyft" ( beroende på höjd från golvet etc). Historier om 500 kg etc torde väl vara skrönor men nog har det funnits ngt fenomen som orkat dra 300 utan att specialträna marken......


Fan vad jag svamlar idag, bäst att sluta skriva före jag trasslar in mig i nåt konstigt resonemang..... :em:


Trevlig förmiddag!

MVH

Klein
2004-07-19, 11:14
Hade inte Kurt Landby svenska rekordet i marklyft på 400 kg?

Arne Persson
2004-07-19, 12:14
Originally posted by Klein
Hade inte Kurt Landby svenska rekordet i marklyft på 400 kg?

Det lyftet var nog mer åt kronlyftshållet.

-AG-
2004-07-19, 13:11
Originally posted by Arne Persson


Det lyftet var nog mer åt kronlyftshållet.

OM det var 400kg lyfte han antagligen ovanför knäna. Jag tror inte han var nån stjärna i marklyft. Har för mig att han provat det nere på sporthallen nån gång för många år sen, vet inte hur mycket det blev, men inte så extremt iaf. Däremot var han duktig i andra styrkemoment.

-AG-
2004-07-19, 18:49
Oftast lyfte man på detta sätt förr i världen, och det kan lätt heta marklyft när de berättar...

http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=4586

Kan tilläggas att Leif (i artikeln) gör en hel del i marklyft (350 har jag för mig) och är gammal styrkelyftare med bla svensk juniorrekord sammanlagt i klass 110kg.

Snubben_25
2004-07-20, 12:38
Jag tror at -AG- har rätt. Det måste nog ha vart på det sättet han lyfte. Men jag ska fråga han nu i helgen så får han förklara exakt hur han gjorde och va han lyfte. Men 305 kg i mark tog han nog inte. Har svårt att tro , we shall see:thumbup: