handdator

Visa fullständig version : Vassle + Socker efter träning = ?


Coldsmith
2004-07-18, 19:20
Istället för gainer så tar jag en halvliter mjölk 30 gram vassleprotein och en god portion strösocker i efter träning. Ger detta önskad effekt eller stöter jag på problem som jag inte tänkt på då?

Det jag tänker mig är att sockret snabbt ser till att blodsockret återställs, insulin frigörs, vassleproteinet körs raka vägen till trasiga muskler och tillsammans med höga energinivåer och insulinnivåer så blir det en kraftig anabol effekt.

Eller är jag ute och cyklar? Tar även en del kreatin + glutamin innan träning och en del kreatin efter träning. Har fått för mig att det ska öka testosteron-halten i kroppen. Ska jag lägga om det så jag bara tar före eller efter träning?

King Grub
2004-07-18, 19:33
Skippa mjölken. Kaseinet koagulerar i magsäcken och gör att vasslet tas upp avsevärt långsammare. (1). Vatten är överlägset. Med mjölk kan du inte utnyttja insulinpeaken eftersom det inte finns några lättillgängliga aminosyror att tillgå. Insulin är inte anabolt utan protein att tillgå.

Byt ut strösockret mot druvsocker. Det ger betydligt bättre
glykogeninlagring än strösocker och bättre insulinsvar. (2)

Det absolut bästa är att ha både snabbt protein och snabba kolhydrater direkt tillgängliga efter passet (3), och då bör det inte finnas något som saktar ner något av dessa, speciellt inte kasein. Ersätt den mängd kolhydrat och protein du skulle fått från mjölken och strösockret med druvsocker eller maltodextrin för kolhydraterna och vassle för proteinet, för OPTIMAL (!!!) effekt. :D

Resten av upplägget är okej, även om det där med testosteronhalten är tveksamt.

Glutaminet används vid nitrogentransport och av immunförsvaret (4), och de synergistiska effekterna av drinkens övriga ingredienser gör den till en perfekt kreatintransporter. (5)

1. Mahe R., Roos N., Benamouzig R., Davin L., Luengo C., Ganon L.,Gausseres N., Rautureau J. and Tome D (1996). Gastrojejunal kinetics and the digestion of [15N]beta-lactoglobulin and casein in humans: the influence of the nature and quantity of the protein. Am J. Clin Nutr, 63, 546-552.

2. J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. Rennie “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”. Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000

3. E. Borsheim, M. G. Cree, K. D. Tipton, T. A. Elliott, A. Aarsland, and R. R. Wolfe. Effect of carbohydrate intake on net muscle protein synthesis during recovery from resistance exercise. J Appl Physiol, February 1, 2004; 96(2): 674 - 678.

4. Groff, J. & Gropper, S. (2000) Advanced Nutrition and Human Metabolism, 3rd ed.. United States: Wadsworth.

5. Green et al. Am J Physiol. 271(5 Pt 1):E821-6; 1996

Wilson
2004-07-19, 04:16
grub: är inte godis en hel del vanligt socker? jag trodde det inte var någon större skillnad på att käka socker eller dextrupur efter träning.

Sverker
2004-07-19, 07:10
Recepten på olika gelegodis varierar mycket men räkna med att allt godis innehåller 50 % socker ( dvs sackaros, fruktos + glokos som sitter ihop ) och 50 % stärkelsesirap.
Stärkelsesirap är en tjockflytande sirap som är i princip flytande maltodextrin och består av olika långa kedjor av glukos.


Denna blandning tillsammans innehåller alltså 75 % glukos och 25 % fruktos.
Fruktosen hamnar i levern och bygger upp leverglykogen och sparar all annan glukos för de hungriga musklerna.

King Grub
2004-07-19, 08:55
Originally posted by Wilson
grub: jag trodde det inte var någon större skillnad på att käka socker eller dextrupur efter träning.

Jo, det är det.

Fructose is less insulinogenic than glucose; the lower insulin response to the sucrose than to the glucose polymer drinks may be due to the fructose component of sucrose or may be related to a more rapid gastric emptying of the glucose polymer drink. The former explanation is the most feasible, because the calculated gastric emptying times for 330 ml of 18.5% (wt/vol) glucose polymer and sucrose drinks were 69.8 ± 2.9 and 66.5 ± 2.5 min respectively.

The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks. Doyle et al. using multiple regression analysis, found that 94% of the variance in glycogen synthesis rates in the literature could be attributed to variation in plasma glucose and insulin concentrations. In the studies reported in this paper, the glucose response to the carbohydrate supplements was lower in the 12% sucrose trial than in the other two trials during the first hour of recovery. During the second hour of recovery, the plasma glucose response was higher in the glucose polymer trial than in either sucrose trial. The availability of glucose for incorporation into hepatic and skeletal muscle stores was therefore greater in the glucose polymer trial…. In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle.

J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. Rennie “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”. Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;

King Grub
2004-07-19, 09:33
Originally posted by Sverker
Denna blandning tillsammans innehåller alltså 75 % glukos och 25 % fruktos.
Fruktosen hamnar i levern och bygger upp leverglykogen och sparar all annan glukos för de hungriga musklerna.

Förenklat räkneexempel:

Byggare 1 äter 100 gram kolhydrat, fördelat på 25 gram fruktos och 75 gram glukos. Fruktosen hamnar i levern, och glukosen (75 gram) går till musklerna.

Byggare 2 äter 100 gram kolhydrat i form av glukos. Levern stjäl 25 gram, och 75 gram går till musklerna.

Vad är skillnaden, förutom att byggare 1 får sämre insulinsvar, långsammare magsäckstömning och sämre glykogeninlagring?

Sverker
2004-07-19, 10:34
Blir det mindre av skumbananer nu King Grupp ?...eftersom rent maltodextrin/glykossirap är överlägset !

King Grub
2004-07-19, 10:42
Originally posted by Sverker
Blir det mindre av skumbananer nu King Grupp ?...eftersom rent maltodextrin/glykossirap är överlägset !

Grupp? :MrT:

Old news, by the way!

Avslöjandet! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26601&perpage=15&pagenumber=1) :D

Sverker
2004-07-19, 10:54
Originally posted by King Grub


Grupp? :MrT:

Old news, by the way!

Avslöjandet! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26601&perpage=15&pagenumber=1) :D

Förlåt kungen:em: jag tänker fortare än jag skriver och ibland vill fingrarna inte skriva eller ens tänka åt mig. Korrekt Kung Grub.

Jag har ingen dator i sommarstugan så vad som hände i slutet av juni och början av juli är ett svart hål för mig.

Sverker
2004-07-19, 10:58
Tråkigt att du lämnat fruktosen King Grub.

Återhämtning räknas inte bara i mängden glykogen.
Jag ser att halterna av stresshormon är så pass höga direkt efter träningen att risken är stor att levern tar hand om det snabba och dyra vassleproteinet och gör glukos av det istället.

Jag tror att det är bättre att mätta musklerna OCH levern SAMTIDIGT.

Fairing
2004-07-19, 11:22
Sverker!
Instämmer:thumbup:

King Grub
2004-07-19, 11:35
Både glukos och fruktos fyller på levern; vasslet behöver inte stryka med.

Ann Nutr Metab. 1987;31(2):126-32.

Effects of glucose or fructose feeding on glycogen repletion in muscle and liver after exercise or fasting.

Conlee RK, Lawler RM, Ross PE.

In athletics, muscle and liver glycogen content is critical to endurance. This study compared the effectiveness of glucose and fructose feeding on restoring glycogen content after glycogen was decreased by exercise (90-min swim) or fasting (24 h). After 2 h of recovery from either exercise or fasting there was no measurable glycogen repletion in red vastus lateralis muscle in response to fructose. In contrast, glucose feeding induced a similar and significant carbohydrate storage after both depletion treatments (8.44 mumol X g-1 X 2 h-1). In the liver, following 2 h of recovery, the rates of glycogen storage were similar after either glucose or fructose ingestion, but fasting caused a greater rate of repletion (83 mumol X g-1 X 2 h-1) than exercise (50 mumol X g-1 X 2 h-1). After 4 h of recovery fructose-fed exercised animals had the highest glycogen concentration (165 mumol X g-1) followed by the glucose-fed exercised group (119 mumol X g-1). These values were 50 and 36%, respectively, of that measured in the normal-fed liver (327 mumol X g-1). In contrast, liver glycogen values in the fasted group decreased between the 2nd and 4th hour of recovery in response to both feeding regimens. From these results we conclude that fructose is a poor nutritional precursor for rapid glycogen restoration in muscle after exercise, but that both glucose and fructose promote rapid accumulation of glycogen in the liver.

Efter fyra timmar har man förhoppningsvis hunnit äta vanlig mat. Då kan man koncentrera sig på glykogeninlagring i musklerna och att toppa insulinet efter träningen.

Fairing
2004-07-19, 11:42
Originally posted by King Grub


Förenklat räkneexempel:

Byggare 1 äter 100 gram kolhydrat, fördelat på 25 gram fruktos och 75 gram glukos. Fruktosen hamnar i levern, och glukosen (75 gram) går till musklerna.

Byggare 2 äter 100 gram kolhydrat i form av glukos. Levern stjäl 25 gram, och 75 gram går till musklerna.

Vad är skillnaden, förutom att byggare 1 får sämre insulinsvar, långsammare magsäckstömning och sämre glykogeninlagring?

jaha.. då får du räkna om då....:cool: :D

King Grub
2004-07-19, 12:03
Originally posted by Fairing


jaha.. då får du räkna om då....:cool: :D

På vad?

"In the liver, following 2 h of recovery, the rates of glycogen storage were similar after either glucose or fructose ingestion"

"The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks"

Jag tycker mina beräkningar stämmer rätt bra. ;)