handdator

Visa fullständig version : Mat efter träning (protein)


Chrilleman
2004-07-18, 18:56
Om man skulle vilja äta mat efter träningen istället för att dricka vassleprotein, vad finns det då att välja på?
Läste i någon post att äggvita innehåller snabba proteiner. Vad finns det mer?

Jag tänkte inte byta ut de goda drinkarna efter träningen, utan är mest nyfiken :D

King Grub
2004-07-18, 19:04
Originally posted by Chrilleman
Vad finns det mer?

Inget.

Och problemet med äggvitor är att de bara innehåller 3-4 gram protein per styck.

Jompi
2004-07-19, 01:49
Originally posted by King Grub


Inget.

Och problemet med äggvitor är att de bara innehåller 3-4 gram protein per styck.

Måste ju finnas någon mat med fint protein efter träningen?

Avesta
2004-07-19, 03:27
hemma gjord gainer:eating:

King Grub
2004-07-19, 08:56
Originally posted by Jompi


Måste ju finnas någon mat med fint protein efter träningen?

Nej.

Visst blev byggarna stora och starka innan vassleisolatets tid, men nej, det finns inget likvärdigt i matväg.

kampsporttjej
2004-07-19, 09:04
how about lättostkaka med sirap?

King Grub
2004-07-19, 09:10
Originally posted by kampsporttjej
how about lättostkaka med sirap?

Långsamt protein och extremt långsamma kolhydrater (ostkakan). Laktos och massor av fruktos i ostkakan, och ännu mer fruktos i sirapen. Sämre mat än lättostkaka efter träningen går knappt att hitta. :) Men som ett vanligt mellanmål passar den finfint.

Vanlig ostkaka innehåller vanligt socker, men för mycket fett för att den skall lämpa sig efter träningen. Och fortfarande långsamt protein.

Ready-to-takeoff
2004-07-20, 12:39
Originally posted by King Grub


Nej.

Visst blev byggarna stora och starka innan vassleisolatets tid, men nej, det finns inget likvärdigt i matväg.

jag tror att det finns fler alternativ än bara äggvita men jag vet inte vad bara.

Yankeee
2004-07-20, 12:48
Personligen tror jag inte det har så överdrivet stor betydelse vad man äter efter träningen så länge man sköter kosten i övrigt och det är "bra" mat man stoppar i sig.

King Grub
2004-07-20, 13:46
Originally posted by Ready-to-takeoff


jag tror att det finns fler alternativ än bara äggvita men jag vet inte vad bara.

Vadå tror? De enda snabba proteinerna hittar du i vassle och äggvita. Du kan inte tro fram fler alternativ. Vassle är dessutom det enda som är riktigt snabbt.

Ett rent aminosyretillskott, då. Men hur billigt blir det?

Timme
2007-05-01, 17:09
Vadå tror? De enda snabba proteinerna hittar du i vassle och äggvita. Du kan inte tro fram fler alternativ. Vassle är dessutom det enda som är riktigt snabbt.

Ett rent aminosyretillskott, då. Men hur billigt blir det?

Nu finns ju Esa Pro!

(sorry, var bara tvungen att bumpa denna 3 år gamla tråd :D)

Strongman
2007-05-01, 18:06
Nu finns ju Esa Pro!

(sorry, var bara tvungen att bumpa denna 3 år gamla tråd :D)

synd att esa pro inte är mat så du har bumpat helt i onödan :D

Rahf
2007-05-01, 18:22
synd att esa pro inte är mat så du har bumpat helt i onödan :D

Läs Grubbens senaste post.

von huff
2007-05-01, 19:11
innehåller mjölk vassle?läste i nån tråd att mjölk är bra efter träning

Handcuff
2007-05-01, 19:12
innehåller mjölk vassle?läste i nån tråd att mjölk är bra efter träning

Vassle ÄR mjölk...ja eller utvunnet från mjölk. Vassle är en restprdukt vid osttillverkning :)

King Grub
2007-05-01, 19:14
Vassle och kasein är mjölkproteinerna (och finns bara i mjölk och mjölkprodukter). Kasein tas upp långsamt, vassle snabbt. Fördelningen är 20/80 vassle/kasein i vanlig mjölk.

Eddie Vedder
2007-05-01, 19:15
innehåller mjölk vassle?läste i nån tråd att mjölk är bra efter träning

Ja, vassle är ett mjölprotein. Proteinet i mjölk består till 20% av vassle och 80% av kasein. Sen får du tänka på att om du vill få i dej exempelvis 30 gram protein från mjölk så får du räkna med en hel del extra kcal från kolhydrater och eventuellt fett. Sen är som sagt bara 20% av dom 30 grammen vassle.

Men visst är mjölk bra efter träning, Grub har ett antal abstracts från studier som kommit fram till detta.


EDIT: och i vanlig ordning är jag EN minut efter!

von huff
2007-05-01, 19:25
Vassle ÄR mjölk...ja eller utvunnet från mjölk. Vassle är en restprdukt vid osttillverkning :)

*gah!*