handdator

Visa fullständig version : Max OT


Daijmen
2004-07-18, 17:20
Har läst om Max OT på www.*******.se och de står för en helt annorlunda träning än jag är van vid. T.ex så ska man max gymma 30 min per dag för bäst resultat enligt dom, jag brukar köra 1 - 1.5 timme. Endast tunga basövningar men jag kör lite av varje. De hävdar att deras metod är bäst för muskeltillväxt vilket jag såklart vill ha men jag ser inte en människa som verkar köra efter den + att det känns slappt att bara stanna på gymmet 30 min när man kan mycke längre.

Så min fråga är, har ni erfarenhet av den metoden och måste man isåfall följa den så extremt noggrant som dom påstår på hemsidan? Eller räcker det att köra på som vanligt me gymmande 4 ggr i veckan och inge krångel

Metal_boy_
2004-07-18, 17:52
Originally posted by Daijmen
Har läst om Max OT på www.*******.se och de står för en helt annorlunda träning än jag är van vid. T.ex så ska man max gymma 30 min per dag för bäst resultat enligt dom, jag brukar köra 1 - 1.5 timme. Endast tunga basövningar men jag kör lite av varje. De hävdar att deras metod är bäst för muskeltillväxt vilket jag såklart vill ha men jag ser inte en människa som verkar köra efter den + att det känns slappt att bara stanna på gymmet 30 min när man kan mycke längre.

Så min fråga är, har ni erfarenhet av den metoden och måste man isåfall följa den så extremt noggrant som dom påstår på hemsidan? Eller räcker det att köra på som vanligt me gymmande 4 ggr i veckan och inge krångel

gå efter principerna men gör ditt eget shema och lägg upp hur du vill köra och me vilka övningar..strunta i att dom pissar på en del övningar som tex isolationsövningar..ta me dem om du tycker det e kul...kör efter max-ot men fastna inte där..variation ärm det bästa

lauria
2004-07-18, 18:27
Originally posted by Metal_boy_


gå efter principerna men gör ditt eget shema och lägg upp hur du vill köra och me vilka övningar..strunta i att dom pissar på en del övningar som tex isolationsövningar..ta me dem om du tycker det e kul...kör efter max-ot men fastna inte där..variation ärm det bästa

Stämmer bra de!!!:thumbup:

Ot funkar bra men om man kör ett eget så tyck ja de funka bätter

Daijmen
2004-07-18, 19:39
Stämmer det att man inte ska träna mer än 30 min åt gången?

Ervin
2004-07-18, 21:21
det bruakr oftast inte ta mer än 30 minuter... men gör det det så är det inge fel du gör. vissa tränar uppåt 1½ timma. ingen fara med det!

Daijmen
2004-07-18, 21:24
Men är det bättre att hålla passen korta (30 min) som Max OT anser va extremt viktigt eller ska man ta den tid man behöver?

Hur kan dina pass bli 30 min, kör du bara ett fåtal olika övningar?

Ervin
2004-07-18, 21:28
passen kan väl variera från 30-45minuter. Jag gillar o köra intensivt det är nog darför. Behöver inte så mycket vila mellan varje set. och det är typ 2 set per övning.

Oavsett hur man än kör o hur länge så har det sina för- och nackdelar... Man kan prova sig fram... sök lite på forumet så kan du få bättre svar än det här svaret.

Daijmen
2004-07-18, 21:30
Det man vill ha är ju maximalt me muskeltillväxt....det som gör mig förvirrad är att vissa snackar om korta intensiva pass medans andra, tex en bekant till mej har tränat 7 dar i veckan, 365 dagar om året under snart 2 år och gått från smal till riktig biff...

Det har funkat bra för dej me korta intensiva pass?

Ervin
2004-07-18, 21:38
Det är från person till person. Jag har kört 8-10 reps förut 3-4 set. Nu kör jag enligt Max-OT.
8-10 reps har funkat för mig men jag ville testa det här o se hur det funkar för mig. Det är bara o testa sig fram o se vad man får för svar på träningen. Men sköt maten, det är viktigare.

Är du nybörjare eller har du tränat ett tag?

shifty
2004-07-18, 21:40
Originally posted by Ervin
det bruakr oftast inte ta mer än 30 minuter... men gör det det så är det inge fel du gör. vissa tränar uppåt 1½ timma. ingen fara med det!

Vet folk här som tränar mellan 2-3 timmar, så det är fara med det? :)

Daijmen
2004-07-18, 21:42
jag e väl halvnybörjare har tränat ett halvår kanske...har börjat käka en massa me, jag va riktigt smal i början och nu e jag väl lite mera normal och har fått lite muskler iaf. Du sa att du har bytt till Max OT, menar du att du kör 4-6 reps me riktigt tung vikt? Hur funkar Max OT för dej då, vore intressant o höra.

Ervin
2004-07-18, 21:47
Originally posted by shifty


Vet folk här som tränar mellan 2-3 timmar, så det är fara med det? :)

Dom kommer nog dö!!! :P :nono: :rolleyes:

Ervin
2004-07-18, 22:03
Originally posted by Daijmen
jag e väl halvnybörjare har tränat ett halvår kanske...har börjat käka en massa me, jag va riktigt smal i början och nu e jag väl lite mera normal och har fått lite muskler iaf. Du sa att du har bytt till Max OT, menar du att du kör 4-6 reps me riktigt tung vikt? Hur funkar Max OT för dej då, vore intressant o höra.

Men då är du fortfarande i nybörjar fasen, :eating: :bpump: :eating: :sleep:... så ska ditt schema se ut.

Här är min träningsdagbok om det intresserar dig....
där är jag i andra veckan med Max-Ot... http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13689&perpage=15&pagenumber=14

Kör enligt deras program och jag tycker det funkar ok... Man får bättre kontakt med lättare vikter o fler reps men kontakten är helt ok med det tunga vikter också, visst man cheatar lite mer men det ska man också göra när man kör tunga set...
Har inte kört så få reps och så tungt förut. Hittills så tycker jag det är skoj som fan och ser fram emot varje pass eftersom man får lyfta ganska så tunga vikter. Får väl hoppas att det ger fina resultat också.

Daijmen
2004-07-18, 22:07
ok tack så mycke, använder du nå kosttillskott? jag ska iaf köpa min första burk Twinlab Triple Whey Fuel, vet att den kanske e dyr men när den e slut ska jag leta billigare märken.

Ervin
2004-07-18, 22:10
just nu så kör jag med Whey-80 och Godis efter träningen.

På fredag ska jag beställa Exell Vassle från Kolozzeum shoppen.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=30&products_id=86

Ska testa det o se hur det funkar...

Twinlabs grejer är bra men jag tycker att priset är :eek:
Skulle nog köpa billigare tillskott även ifall jag hade tillräckligt med pengar för ett Twinlab tillskott.

shifty
2004-07-18, 22:11
Originally posted by Daijmen
ok tack så mycke, använder du nå kosttillskott? jag ska iaf köpa min första burk Twinlab Triple Whey Fuel, vet att den kanske e dyr men när den e slut ska jag leta billigare märken.

Jag råder dig till att INTE köpa den, väldigt dyr jämfört med vad du kan hitta. Kör exell eller whey80 som båda är billiga och minst lika goda som Triple Whey Fuel'en.

Daijmen
2004-07-18, 22:12
ok men jag e rädd att affären bara har saker som twinlab etc...
Godis är det dina kolhydrater efter träning då? ere inte bättre o käka typ russin eller dricka oboy eller nått, man blir väl fet av godis ;)

Daijmen
2004-07-18, 22:16
Hur billiga är Exell och Whey 80 då exakt? Twinlaben kosta ca 300 kr för 1.7 Kg om jag inte minns fel..kanske lite billigare

JAM
2004-07-18, 22:16
Originally posted by Daijmen
ok tack så mycke, använder du nå kosttillskott? jag ska iaf köpa min första burk Twinlab Triple Whey Fuel, vet att den kanske e dyr men när den e slut ska jag leta billigare märken. Vad äter du direkt efter träningen då? Ett rent proteinpulver som Whey Fuel eller andra som nämnts ovan är kanon, men du måste även se till att få i dig snabba kolhydrater av något slag. Du kan slå ihop de båda intagen genom att köpa en s.k. gainer, eller så äter du ditt prottepulver tillsammans med t.ex. dextropyr, maltodextrin, potatismos, vitt bröd, skumgodis eller liknande. Det förstnämnda är att rekommendera. Sikta på 0,8-1,2 g snabba kolhydrater/kilo kroppsvikt.

Daijmen
2004-07-18, 22:17
vad exakt är dextropyr och hur kan jag få i mig det?

Jag käkar mat efter träningen, nåra kokta ägg o pasta typ :hbang:

shifty
2004-07-18, 22:19
Originally posted by Daijmen
Hur billiga är Exell och Whey 80 då exakt? Twinlaben kosta ca 300 kr för 1.7 Kg om jag inte minns fel..kanske lite billigare

1 kg Triple Whey Fuel kostar runt 300-350 kronor.
1 kg Exell kostar 160 kronor.

Ervin
2004-07-18, 22:19
Originally posted by Daijmen
ok men jag e rädd att affären bara har saker som twinlab etc...
Godis är det dina kolhydrater efter träning då? ere inte bättre o käka typ russin eller dricka oboy eller nått, man blir väl fet av godis ;)

Gå till någon annan affär då, eller beställ över internet... funkar skit bra. Fast tänk på att frakten kostar också.... så tänk igenom vad du ska beställa och vart.

hehe, man blir fet utav energiöverskott inte utav godis :P

Godis är jätte bra efter träning. I det här fallet bättre än russin. Finns ingeting negativt (förutom kanske hål i tänderna) med godis efter träning. Visst finns det bättre grejer än godis men jag föredrar godis faktiskt. Och snabba kolhydrater (godis i det här fallet) efter ett träningspass är bara positivt då det med eller utan protein påskyndar återuppbyggningen utav musklerna.

shifty
2004-07-18, 22:20
Originally posted by Daijmen
vad exakt är dextropyr och hur kan jag få i mig det?

Jag käkar mat efter träningen, nåra kokta ägg o pasta typ :hbang:

Dextropur är druvsocker och finns att köpa i vilken matbutik som helst för 15 kronor har jag för mig (400 gram).

Ervin
2004-07-18, 22:21
Originally posted by Daijmen
vad exakt är dextropyr och hur kan jag få i mig det?

Jag käkar mat efter träningen, nåra kokta ägg o pasta typ :hbang:

det är jätte bra o äta mat efter träning fast du ska äta en stadig måltid ~1 timma efter att du har fått i dig snabba kolhydrater och vassle protein som du ska ta direkt efter träningen.

Daijmen
2004-07-18, 22:24
Så genom t.ex Exell får jag i mej protein eller hur? och genom godis...kolhydrater? eller druvsocker? elelr är det samma sak? om inte är druvsocker oxå viktigt för muskelbyggandet ? :confused:

Ervin
2004-07-18, 22:28
Originally posted by Daijmen
Så genom t.ex Exell får jag i mej protein eller hur? och genom godis...kolhydrater? eller druvsocker? elelr är det samma sak? om inte är druvsocker oxå viktigt för muskelbyggandet ? :confused:

Jepp du får i dig Vassle protein via Exell protein vilket är det proteinet som tas upp snabbast utav kroppen. Druvsocker är en slags sort kolhydrater. Finns olika sorter, druvsocker, mjölksocker o sånt. Druvsocker är det snabbaste. I godis har du snabba kolhydrater och i bröd och i potatis mos också.

Det viktiga för muskelåterhämtningen är vassle protein (snabbare protein) och snabba kolhydrater (druvsocker, vitt bröd, skum godis eller gelegodis, potatismos osv....)

Medusa
2004-07-19, 07:22
Hur kommer det sig att många på det här forumet är fientligt inställda mot s.k optimala program när MAX OT är så brett accepterat? I denna tråd har det inte dykt upp ett enda påhopp än, kan det vara alla reklam från AST måhända? :booty:

Metal_boy_
2004-07-19, 16:29
när jag kör max-ot så brukar det bli ett 50min pass så det där spelar ingen större roll ..betydelsen i det syftet är mer om man har laddat upp kroppen med bra och mycke föda vid ett bra tillfälle innan sitt pass

Avesta
2004-07-19, 17:13
i början tog det 40-50 minuter, nu ca 70-80 min.
Men jag har aldrig känt mig så här stark, det är nu jag får riktigt bra kontakt och känner att jag verkligen utvecklas.
I början behöver man inte mer än 40-50 min, men efter 1 år så får man bara lust att träna lite mer.

under 1 år körde jag strikt max-ot schema
hjälper för alla kroppsdelar, dock inte riktigt vader och biceps.
men tricarna och ryggen växer som ogräs.
Så nu kör jag med 10 rep på vader och biceps.

pellepedal
2004-07-19, 18:25
Originally posted by Daijmen
Men är det bättre att hålla passen korta (30 min) som Max OT anser va extremt viktigt eller ska man ta den tid man behöver?

Hur kan dina pass bli 30 min, kör du bara ett fåtal olika övningar?

Det finns lite hormonhalter i kroppen som sjunker efter 45-60 minuter. Visst kan man träna längre än så, men man får räkna med att det tar lite längre tid att återhämta sig.

Dessutom, om man kan få bra träning på 45 minuter, varför stå där och slita ut sig i en timme till? Du växer knappast bättre av det i alla fall.

JAM
2004-07-19, 18:29
Originally posted by Medusa
Hur kommer det sig att många på det här forumet är fientligt inställda mot s.k optimala program när MAX OT är så brett accepterat? I denna tråd har det inte dykt upp ett enda påhopp än, kan det vara alla reklam från AST måhända? :booty: Ja, varför är många negativa tro?

1. AST som företag har en rätt... "annorlunda" marknadsföring av sina saker och program. :laugh:
Ingen kan som AST sälja en shaker som om den vore utvecklad hos NASA eller skriva en artikel som högintensiv intervallträning som om träningsformen upptäcktes i förrgår.

2. Det finns inget optimalt program som passar alla.

Gör vi reklam för AST genom att berätta för en kille om hur träning i allmänhet fungerar? Dessutom handlar ju den största delen av inläggen om kost.

This is not me...
2004-07-20, 21:29
Max-ot är bra!

Skiljer sig din träning mycket från MAX-OT bör du ta dej en funderar om du tränar så himla bra egentligen...

Arne Persson
2004-07-20, 21:36
Originally posted by This is not me...
Max-ot är bra!

Skiljer sig din träning mycket från MAX-OT bör du ta dej en funderar om du tränar så himla bra egentligen...

För mig är Max-OT uppvärmning. Jag vill ha betydligt mer träning för mina stackars klena muskler!

Medusa
2004-07-20, 21:36
Det känns som att MAX OT drar på för mycket, det blir lätt överdrivet...

Medusa
2004-07-20, 21:37
Originally posted by Arne Persson


För mig är Max-OT uppvärmning. Jag vill ha betydligt mer träning för mina stackars klena muskler!

"One man's workout is another man's warm up" :D

This is not me...
2004-07-20, 21:40
Originally posted by Arne Persson


För mig är Max-OT uppvärmning. Jag vill ha betydligt mer träning för mina stackars klena muskler!

Vet du vad som händer med dina fibrer om du kör långa pass och hur det påverkar dej?

Vet du det så har du förklaringen kanske till varför dina muskler är klena ;)

Arne Persson
2004-07-20, 21:47
Originally posted by This is not me...


Vet du vad som händer med dina fibrer om du kör långa pass och hur det påverkar dej?

Vet du det så har du förklaringen kanske till varför dina muskler är klena ;)

Jag tror att jag efter några år av träning har i alla fall hyffsad koll vad som händer när jag kör långa pass.

Jag tror just att du lärt mig något nytt! Tack!:D

This is not me...
2004-07-20, 21:50
Va bra då :naughty:

Allan
2004-07-20, 21:55
Originally posted by This is not me...


Vet du vad som händer med dina fibrer om du kör långa pass och hur det påverkar dej?


Japp - jag blir starkare och får större muskler!


allan

Arne Persson
2004-07-20, 21:58
Originally posted by Allan


Japp - jag blir starkare och får större muskler!


allan

:thumbup:

This is not me...
2004-07-20, 22:11
Originally posted by Allan


Japp - jag blir starkare och får större muskler!


allan

Joo...men tänk om du hade kunnat bli ännu starkare och större då?

Jag tar mig friheten att klippa in ett svar som Lizard gav som jag tyckte var bra och där han förklarar det hela så mycket bättre än vad jag skulle kunna göra.



[I]"Jag ska försöka mig på ett kort svar på en komplex fråga.

Ju längre ditt pass håller på dessto mer energirationell blir kroppen. Den försöker välja det system som klarar den genom hela arbetet och då kommer den att söka alla möjligheter för att lyckas. Flera olika system samverkar, men lite ytligt kan jag beskriva det som att den väljer att använda de fibrer i dina muskler som bäst lämpar sig för ihållande arbete - typ I. Visst kan man bli stark i typ I fibrer med (försök brotta omkull Gunde Svan får du se) men den nästan omänskliga förmågan att lyfta hundratals kilo i bänkpress till exempel är ett resultat av vältränade typ II fibrer. Dessutom har de en rent kometisk fördel - de svullnar upp i takt med styrkeökningen och blir större till skillnad från typ I som mest vill bli bättre och bättre på att vara rationella med resurserna.
Dessutom kommer kroppen att slita med att få energin att räcka till till de autonoma funktionerna (de som inte styrs av medvetandet, andning, tarmar osv) när du håller på länge. Det betyder att den kommer att använda onödiga saker som fett, men för all del också muskler till en viss del, för att skapa byggstenar till energiomvandlingen. Det hela styrs inte av viljan i första hand utan dett sker i hypofysen som sänder ut signalhormon som i sin tur sätter sprutt på de mest lämpliga hormonerna till ändamålet.

Om du tränar i ett moderat tempo men med rejäla vikter och korta pass behöver inte kroppen (om du har ätit ordentligt innan vill säga) skifta från typ II till typ I utan typ II används uteslutande. Dessutom, om passet inte är för långvarigt sprutar kroppen ut ut såna hormoner som sägar "kamp" och ditt system tömmer alla depåer, dvs du blir anabol.

Blir passen längre eller/och tätare i tempo kommer kroppen att använda de mycket mer effektiva typ I.
Även om vikterna och är höga men passen långa så kommer kroppen att aktivera de hormoner som gör sig av med onödiga saker i kroppen - du blir katabol.

Mitt råd till dig kort och gott är att inte överstiga en timme, helst runt 30-40 minuter för att fullt ut utnyttja din tillväxtpotential.

Vill du veta hur du samtidigt ska förlänag vilan mellan seten och få kortare pass kan jag ge dig några tips.


Lizard" [I/]

Källa :http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/p-52867/highlight-.html#52867

Arne Persson
2004-07-20, 22:25
Originally posted by This is not me...


Joo...men tänk om du hade kunnat bli ännu starkare och större då?

Jag tar mig friheten att klippa in ett svar som Lizard gav som jag tyckte var bra och där han förklarar det hela så mycket bättre än vad jag skulle kunna göra.



[I]"Jag ska försöka mig på ett kort svar på en komplex fråga.

Ju längre ditt pass håller på dessto mer energirationell blir kroppen. Den försöker välja det system som klarar den genom hela arbetet och då kommer den att söka alla möjligheter för att lyckas. Flera olika system samverkar, men lite ytligt kan jag beskriva det som att den väljer att använda de fibrer i dina muskler som bäst lämpar sig för ihållande arbete - typ I. Visst kan man bli stark i typ I fibrer med (försök brotta omkull Gunde Svan får du se) men den nästan omänskliga förmågan att lyfta hundratals kilo i bänkpress till exempel är ett resultat av vältränade typ II fibrer. Dessutom har de en rent kometisk fördel - de svullnar upp i takt med styrkeökningen och blir större till skillnad från typ I som mest vill bli bättre och bättre på att vara rationella med resurserna.
Dessutom kommer kroppen att slita med att få energin att räcka till till de autonoma funktionerna (de som inte styrs av medvetandet, andning, tarmar osv) när du håller på länge. Det betyder att den kommer att använda onödiga saker som fett, men för all del också muskler till en viss del, för att skapa byggstenar till energiomvandlingen. Det hela styrs inte av viljan i första hand utan dett sker i hypofysen som sänder ut signalhormon som i sin tur sätter sprutt på de mest lämpliga hormonerna till ändamålet.

Om du tränar i ett moderat tempo men med rejäla vikter och korta pass behöver inte kroppen (om du har ätit ordentligt innan vill säga) skifta från typ II till typ I utan typ II används uteslutande. Dessutom, om passet inte är för långvarigt sprutar kroppen ut ut såna hormoner som sägar "kamp" och ditt system tömmer alla depåer, dvs du blir anabol.

Blir passen längre eller/och tätare i tempo kommer kroppen att använda de mycket mer effektiva typ I.
Även om vikterna och är höga men passen långa så kommer kroppen att aktivera de hormoner som gör sig av med onödiga saker i kroppen - du blir katabol.

Mitt råd till dig kort och gott är att inte överstiga en timme, helst runt 30-40 minuter för att fullt ut utnyttja din tillväxtpotential.

Vill du veta hur du samtidigt ska förlänag vilan mellan seten och få kortare pass kan jag ge dig några tips.


Lizard" [I/]

Källa :http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/p-52867/highlight-.html#52867

Det är tur att man aldrig har läst för mycket olika teorier och snöat in på dessa, då hade man säkert blivit en tvivlare och fått noll resultat av sin "felaktiga" träning. Jag har dessutom lite koll på muskelfysiologin, men kör trots allt min multisetträning.

This is not me...
2004-07-20, 22:29
Ja alla vägar leder väl till Rom.
De tar bara olika lång tid kanske ;)

Arne Persson
2004-07-20, 22:32
Originally posted by This is not me...
Ja alla vägar leder väl till Rom.
De tar bara olika lång tid kanske ;)

Ja, jag har bara tränat sedan 1970 och inte kommit ens halvväg. Jag antar att du redan är framme?;)

Allan
2004-07-20, 22:41
Originally posted by This is not me...


Joo...men tänk om du hade kunnat bli ännu starkare och större då?


Eftersom du är nyreggad här ska jag inte vara spydig eller elak, men jag har svårt att tro att jag hade blivit sådär jättemycket större på något annat sätt...Och det säger jag eftersom alla dessa metoder inte är annat än sätt att sälja gammal gröt på.
Använd dessa metoder med urskiljning - väv in dem i er träning på ett smart sätt. Vissa perioder tränar jag hysteriskt med set, under andra perioder har jag avsevärt högre intensitet.
Och - för femtioelfte gången - för mig har det aldrig varit en belastning att gå till gymet. Det är fortfarande det roligaste jag vet efter 29 år. Kunde jag skulle jag vara där varje dag.
Jag har också sett olika nyskapande metoder både komma och gå - och de som var deras främsta förespråkare spelar numer golf, lite lagom lönnfeta i nedre medelåldern....Medan vi traditionella multisetare faktiskt nöter på högt upp i åldern.
Jag har också ofta frågat mig hur man kan följa ett sånt program - det fordrar ju raksträcka mellan alla övningar. Så ser det sällan ut på de gym jag frekventerar - Delta, Fairing, FC...Så hur gör man då?
Kommer tillbaka en annan dag? Skaffar ett nytt gym?
Nästan alla som förespråkar de här rigida lösningarna är antingen gynnade personer som kan komma ifrån på udda tider, eller skolungdomar med håltimmar. Jag längtar verkligen efter att faktiskt träffa en framgångsrik person som byggt HELA sin fysik efter de här koncepten. Och som har ett heltidsarbete sedan ett par år....annars räknas det inte.


:thumbup:


allan