handdator

Visa fullständig version : Ålder för styrketräning


Jocke88
2004-07-18, 15:56
Frågan är enkel, svaret kan däremot va betydligt svårare...

;)


Hur gammal borde man vara innan man börjar med lite lätt styrketräning? Är det bra att börja tidigt eller är det dåligt?
Ska man vänta tills man blir ca 15, 16 år eller kan man börja betydligt tidigare?


Tack på förhand

King Grub
2004-07-18, 15:59
Comparison of 1 and 2 days per week of strength training in children.

Faigenbaum AD, Milliken LA, Loud RL, Burak BT, Doherty CL, Westcott WL.

Department of Exercise Science and Physical Education, University of Massachusetts-Boston, 02125, USA.

The purpose of this study was to compare the effects of 1 and 2 days per week of strength training on upper body strength, lower body strength, and motor performance ability in children. Twenty-one girls and 34 boys between the ages of 7.1 and 12.3 years volunteered to participate in this study. Participants strength trained either once per week (n = 22) or twice per week (n = 20) for 8 weeks at a community-based youth fitness center. Each training session consisted of a single set of 10-15 repetitions on 12 exercises using child-size weight machines. Thirteen children who did not strength train served as age-matched controls. One repetition maximum (1RM) strength on the chest press and leg press, handgrip strength, long jump, vertical jump, and flexibility were assessed at baseline and posttraining. Only participants who strength trained twice per week made significantly greater gains in 1RM chest press strength, compared to the control group (11.5 and 4.4% respectively, p < .05). Participants who trained once and twice per week made gains in 1RM leg press strength (14.2 and 24.7%, respectively) that were significantly greater than control group gains (2.4%). On average, participants who strength trained once per week achieved 67% of the 1RM strength gains. No significant differences between groups were observed on other outcome measures. These findings support the concept that muscular strength can be improved during the childhood years and favor a training frequency of twice per week for children participating in an introductory strength training program.

King Grub
2004-07-18, 15:59
Sports Med. 1993 Jun;15(6):389-407.

Resistance training during preadolescence. Issues and controversies.

Blimkie CJ.

Department of Physical Education, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada.

High intensity resistance training appears to be effective in increasing strength in preadolescents. Children make similar relative (percentage improvement), but smaller absolute, strength gains compared with adolescents and young adults in response to similar resistance training programmes. Resistance training appears to have little if any effect on muscle size, and strength gains during training have been associated with increases in levels of neuromuscular activation and changes in intrinsic contractile characteristics of muscle. Although unsubstantiated, improved motor coordination probably also contributes to the increase in strength, especially for more complex strength manoeuvres. On the basis of limited information, training-induced strength gains are lost during detraining, and the decay in strength has been associated with a reduction in neuromuscular activation. Resistance training appears to have no effect on somatic growth (height or weight) and body composition, and no proven positive influence on sports performance, injury rate or recovery from injury during preadolescence. The risk of injury from prudently prescribed and closely supervised resistance training appears to be low during preadolescence. Lastly, short term resistance training appears to have no detrimental effect during preadolescence on either cardiorespiratory fitness or resting blood pressure.

King Grub
2004-07-18, 15:59
J Am Acad Orthop Surg. 2001 Jan-Feb;9(1):29-36.

Strength training for children and adolescents.

Guy JA, Micheli LJ.

Boston Children's Hospital, Boston, MA, USA.

Strength, or resistance, training for young athletes has become one of the most popular and rapidly evolving modes of enhancing athletic performance. Early studies questioned both the safety and the effectiveness of strength training for young athletes, but current evidence indicates that both children and adolescents can increase muscular strength as a consequence of strength training. This increase in strength is largely related to the intensity and volume of loading and appears to be the result of increased neuromuscular activation and coordination, rather than muscle hypertrophy. Training-induced strength gains are largely reversible when the training is discontinued. There is no current evidence to support the misconceptions that children need androgens for strength gain or lose flexibility with training. Given proper supervision and appropriate program design, young athletes participating in resistance training can increase muscular strength and do not appear to be at any greater risk of injury than young athletes who have not undergone such training.

King Grub
2004-07-18, 16:00
Clin Sports Med. 2000 Oct;19(4):593-619.


Strength training for children and adolescents.

Faigenbaum AD.

Department of Human Performance and Fitness, University of Massachusetts, Boston, USA.

The potential benefits of youth strength training extend beyond an increase in muscular strength and may include favorable changes in selected health- and fitness-related measures. If appropriate training guidelines are followed, regular participation in a youth strength-training program has the potential to increase bone mineral density, improve motor performance skills, enhance sports performance, and better prepare our young athletes for the demands of practice and competition. Despite earlier concerns regarding the safety and efficacy of youth strength training, current public health objectives now aim to increase the number of boys and girls age 6 and older who regularly participate in physical activities that enhance and maintain muscular fitness. Parents, teachers, coaches, and healthcare providers should realize that youth strength training is a specialized method of conditioning that can offer enormous benefit but at the same time can result in serious injury if established guidelines are not followed. With qualified instruction, competent supervision, and an appropriate progression of the volume and intensity of training, children and adolescents cannot only learn advanced strength training exercises but can feel good about their performances, and have fun. Additional clinical trails involving children and adolescents are needed to further explore the acute and chronic effects of strength training on a variety of anatomical, physiological, and psychological parameters.

Jocke88
2004-07-18, 16:12
Okej, om ja då förstod det rätt, min bror är 10 år gammal är det då okej att börja köra lite styrka med honom hemma?

Tack så mkt för svaren King Grub:bow:

Sparrisen
2004-07-18, 19:25
Det beror väl helt på hur välutvecklad man är. Själv tycker jag inte man bör börja förräns man fyllt 16 - minst!!!

En tioåring har väl så lite testosteron i kroppen att det inte ger ett smack... ;)

smalisen
2004-07-18, 19:30
Originally posted by SwedeForce
Det beror väl helt på hur välutvecklad man är. Själv tycker jag inte man bör börja förräns man fyllt 16 - minst!!!

En tioåring har väl så lite testosteron i kroppen att det inte ger ett smack... ;)

Håller inte med dig, från och med 13 år är det Ok. Riktigt allvarlig träning ska man dock vänta tills man blir 15-16 år.

Mellan sju och 13 års ålder ska man däremot simma :)

smalisen
2004-07-18, 19:30
Nu blev det något fel...två posts igen..

Admins, varför kan jag inte ta bort mina egna posts?

Wiiking
2004-07-18, 19:56
Originally posted by SwedeForce
Själv tycker jag inte man bör börja förräns man fyllt 16 - minst!!!


Hur motiverar du det? Varför skulle det vara fel att börja tidigare?

Själv hängde jag ofta med farsan när jag var liten och körde armhävningar, situps, chins i den mån jag orkade samt lätta övningar med vikter. Körde även en hel del vighetsövningar. Är väl mycket bättre det än att sitta hemma i soffan!?

Sparrisen
2004-07-18, 20:00
Originally posted by Wiiking


Hur motiverar du det? Varför skulle det vara fel att börja tidigare?

Själv hängde jag ofta med farsan när jag var liten och körde armhävningar, situps, chins i den mån jag orkade samt lätta övningar med vikter. Körde även en hel del vighetsövningar. Är väl mycket bättre det än att sitta hemma i soffan!?

Vem har sagt att man ska sitta hemma i soffan? :confused:

tennis, fotboll, basket, löpning, simming, baseball, vattenpolo, bandy, handboll, judo, boxning, brottning, längdhopp, kulstötning, kajak, gymnastik, orientering, bordtennis, badminton etc etc.....

Det finns väl massor att göra???!?!?!?!?

Fatalist
2004-07-18, 20:02
Originally posted by Wiiking


Hur motiverar du det? Varför skulle det vara fel att börja tidigare?

Själv hängde jag ofta med farsan när jag var liten och körde armhävningar, situps, chins i den mån jag orkade samt lätta övningar med vikter. Körde även en hel del vighetsövningar. Är väl mycket bättre det än att sitta hemma i soffan!?

Japp håller med, men tyngre övningar som marklyft och knäböj borde man väl vänta med, man känne rnog inte sin kropp så väl när man är 10 år (inte vad jag minns :) )

Simning borde han syssla med, stimulerar både muskler och kondition bra :thumbup:

Wiiking
2004-07-18, 20:08
Originally posted by SwedeForce


Vem har sagt att man ska sitta hemma i soffan? :confused:

tennis, fotboll, basket, löpning, simming, baseball, vattenpolo, bandy, handboll, judo, boxning, brottning, längdhopp, kulstötning, kajak, gymnastik, orientering, bordtennis, badminton etc etc.....

Det finns väl massor att göra???!?!?!?!?

Nä visst, man behöver inte sitta hemma i soffan. För mig hade det dock antagligen varit alternativet då flera av ovanstående sporter varit lite knepiga i byn jag bodde. Ca 200 invånare. Å andra sidan, vad är det som hindrar mig från att hålla på med andra sporter samtidigt som jag styrketränar?

Det jag mer intresserar mig av är på vilket sätt exempelvis fotboll och badminton varit bättre för mig?

Wiiking
2004-07-18, 20:13
Originally posted by Fatalist


Japp håller med, men tyngre övningar som marklyft och knäböj borde man väl vänta med, man känne rnog inte sin kropp så väl när man är 10 år (inte vad jag minns :) )


Precis. Naturligtvis körde jag ingen marklyft och knäböj, ryck och stöt och sånt!

Jag menar att styrketräning följer samma regler som andra sporter. Man kör på lugn och säker nivå. Om ungen är fjorton och säger att han vill börja med löpning. Inte säger du då att han är alldeles för ung för att springa maraton! Naturligtvis börjar man med kortare sträckor.

När det gäller styrketräning verkar de flesta tro att om en ung person ska börja så är det första han gör att slänga på 100kg i knäböjen för att se vad som händer. Då kan jag lika gärna påstå att vattenpolo är livsfarligt eftersom det inte kan vara nyttigt för en ungdom att vara under vatten mer än 2 minuter!

Arne Persson
2004-07-18, 20:34
Originally posted by SwedeForce


Vem har sagt att man ska sitta hemma i soffan? :confused:

tennis, fotboll, basket, löpning, simming, baseball, vattenpolo, bandy, handboll, judo, boxning, brottning, längdhopp, kulstötning, kajak, gymnastik, orientering, bordtennis, badminton etc etc.....

Det finns väl massor att göra???!?!?!?!?

Mycket av detta är fan så mycket mer påfrestande för kroppen än styrketräning.

Sparrisen
2004-07-18, 21:10
Originally posted by Arne Persson


Mycket av detta är fan så mycket mer påfrestande för kroppen än styrketräning.

Men som 10-åring skulle du få ut så mycket mer utav det än bara träning...

Jag tror det är risk för att man bränner ut sig om man börjar i tidig ålder. Därtill så kör nog de flesta utan den rätta tekniken, förståndet och maten. Resultatet blir nog inte så bra och skaderisken är stor.

Fors
2004-07-18, 21:16
Originally posted by SwedeForce


Men som 10-åring skulle du få ut så mycket mer utav det än bara träning...

Jag tror det är risk för att man bränner ut sig om man börjar i tidig ålder. Därtill så kör nog de flesta utan den rätta tekniken, förståndet och maten. Resultatet blir nog inte så bra och skaderisken är stor.

Samma sak gäller för de flesta man ser på gymmen - de kör med fel teknik och sköter inte kosten. Självklart ska ungarna instrueras av kunnigt folk och få en hum om det här med nyttig mat.

Sparrisen
2004-07-18, 21:18
Originally posted by Fors


Samma sak gäller för de flesta man ser på gymmen - de kör med fel teknik och sköter inte kosten. Självklart ska ungarna instrueras av kunnigt folk och få en hum om det här med nyttig mat.

Helt riktigt.

Arne Persson
2004-07-18, 21:19
Originally posted by SwedeForce


Men som 10-åring skulle du få ut så mycket mer utav det än bara träning...

Jag tror det är risk för att man bränner ut sig om man börjar i tidig ålder. Därtill så kör nog de flesta utan den rätta tekniken, förståndet och maten. Resultatet blir nog inte så bra och skaderisken är stor.

Jag hade själv tränat styrketräning från 10 årsåldern om jag hade haft möjlighet.
Jag tror tvärtemot att styrketräningen är perfekt att öka koordinationen, styrkan såklart, samt skydd mot skador som är till hjälp i andra idrotter. Sist men inte minst så är den oerhört befrämjande för tillväxten ÄVEN innan PUBERTETEN! Jag har inte bränt ut mig under alla år av träning och hoppas jag kan hålla på ett bra tag till trots att jag började i alldeles för tidig ålder.

Sparrisen
2004-07-18, 21:24
Originally posted by Arne Persson


trots att jag började i alldeles för tidig ålder.

aha!!! Det finns alltså en undre gräns! Vart går den då?

:D

Arne Persson
2004-07-18, 21:40
Originally posted by SwedeForce


aha!!! Det finns alltså en undre gräns! Vart går den då?

:D

Tja, min snart treåriga dotter försöker trycka mina grippers, böja mina järnstänger och lyter lite små viktskivor och poserar och jag hindrar henne inte.;)

DarthHolm
2004-07-18, 21:47
Originally posted by Arne Persson


Tja, min snart treåriga dotter försöker trycka mina grippers, böja mina järnstänger och lyter lite små viktskivor och poserar och jag hindrar henne inte.;)

Du som är god vän med Robert kan väl be honom bygga ihop nått? :D

bubbleman
2004-07-18, 22:03
Tror personligen att man kan träna ganska ung på gym bara man tränar kontrollerat och med många repetitioner.

Man and Machine
2004-07-18, 22:15
Originally posted by bubbleman
Tror personligen att man kan träna ganska ung på gym bara man tränar kontrollerat och med många repetitioner.

Håller med dig fast hur många unga gör det i praktiken?

Fors
2004-07-18, 22:31
På ett annat forum såg jag en grabb på 12 bast som hade 40 cm runt armen och bara tränade armar. Reppade på 40 i bicepscurls. Kanske lite felstrukturerat, men han lär ju vara kung bland polarna.

bubbleman
2004-07-18, 22:37
Originally posted by Fors
På ett annat forum såg jag en grabb på 12 bast som hade 40 cm runt armen och bara tränade armar. Reppade på 40 i bicepscurls. Kanske lite felstrukturerat, men han lär ju vara kung bland polarna.

Sjukt och äckligt....
Håller med dig fast hur många unga gör det i praktiken?

Jag har faktiskt aldrig träffat någon under 15 som tränat så jag vet inte. Mina spekulationer är ju teoretiska och hur det ser ut i praktiken är ju en annan sak;)

Fatalist
2004-07-18, 22:59
Originally posted by bubbleman
Tror personligen att man kan träna ganska ung på gym bara man tränar kontrollerat och med många repetitioner.

Jag tror det går lika bra att köra på låga reps bara man inte lägger sig på en vikt som är potentiellt skadlig för senor/fästen/skelett/muskel :thumbup:

Arne Persson
2004-07-18, 23:28
Originally posted by Fatalist


Jag tror det går lika bra att köra på låga reps bara man inte lägger sig på en vikt som är potentiellt skadlig för senor/fästen/skelett/muskel :thumbup:

Som tex sådana belastningar som barnen utsätts för vid hopp, sprint, kast, fotboll, brottning mfl. socialt accepterade sysselsättnningar. ;)

Självklart går det bra att köra med låga reps, dock måste ungarna instrueras korrekt samt undervisas i att det är ingen lekstuga dom är i.

Jocke88
2004-07-18, 23:34
Originally posted by Wiiking


Precis. Naturligtvis körde jag ingen marklyft och knäböj, ryck och stöt och sånt!

Jag menar att styrketräning följer samma regler som andra sporter. Man kör på lugn och säker nivå. Om ungen är fjorton och säger att han vill börja med löpning. Inte säger du då att han är alldeles för ung för att springa maraton! Naturligtvis börjar man med kortare sträckor.

När det gäller styrketräning verkar de flesta tro att om en ung person ska börja så är det första han gör att slänga på 100kg i knäböjen för att se vad som händer. Då kan jag lika gärna påstå att vattenpolo är livsfarligt eftersom det inte kan vara nyttigt för en ungdom att vara under vatten mer än 2 minuter!



Ja här håller ja absolut med dig!
Ja menar ju inte att ja ska pressa han me massa skittunga vikter o sånt, men lite lättare grejjer borde väl funka ( min bror är dessutom stor för att vara 10år) och det som ni sa att andra sporter kan vara mer krävande, det stämmer ju, själv tränar jag judo och är även barntränare där, o där är d minsta 7år och där kör vi ju armhävningar, situps, knäböj m.m, o inte sitter föäldrarna o klagar på d.. så då borde ju en 10 klara av att köra lite lätt...

Tack för ditt svar

Kalleh
2004-07-19, 00:02
Läste ett reportage om detta i en styrkelyftstidning för några år sedan. Någon menade att det bara var nyttigt att börja träna tidigt (i 10 års åldern) men att man främst då lade tyngdpukten på teknik för att vänta med de tunga vikterna ett par år.

Styrkebyggare
2004-07-19, 07:38
Det var inte så himla länge sen som styrketräning ansågs vansinnigt farligt ur skadesynpunkt, och absolut inte skulle användas som t.ex. komplementsträning inom fotboll, hockey mm.

På senare tid har man tvingats insé fakta kring detta, men fortfarande så sitter det tydligen djupt hos vissa att barn - de skall banne mig inte hålla på med vikter. Detta motiveras med allt ifrån att de kan skada sig i gymmet till att senor och fästen inte hänger med - vissa självutnämnda vetenskapsmän har t.o.m. påstått för mig att barnen kan stanna i växten.

Som Arne skrev så finns det en himla massa "socialt accepterade" idrotter som sliter så in i helsicke mycket mer på kroppen än korrekt utförd styrketräning - framförallt ur skadesynpunkt. Brottning, judo, spjutkastning - you name it...

Eftersom styrketräning kräver en relativt lång tid av inlärning och disciplin så talar vi självklart om instruerad träning i dessa sammanhang där en kunnig vuxen hela tiden övervakar och är behjälplig. Detta är naturligtvis viktigare ju yngre den tränande är.

Att en 10-åring inte skulle får ut lika mycket av styrketräning som av andra sporter finner jag fullständigt grundlöst. Självklart får barnen själva avgöra om de vill syssla med fotboll eller styrketräning, men om de tycker det är kul så är det en fritidssysselsättning så god som någon annan.

Åse Columbus
2004-07-19, 11:46
Originally posted by Arne Persson


, dock måste ungarna instrueras korrekt samt undervisas i att det är ingen lekstuga dom är i.

Där satt den!!

Många föräldrar tar med sig barn o låter den "löpa amok" bland vikter o stänger. Och åter igen så kan inte Åse hålla käft!! Så hon har en förmåga att påtala detta för dessa föräldrar, en del tar det bra och rättar sina glin, andra tycker att man inte ska lägga sig i....om sedan deras ungar gör illa sig så kommer de o klagar hos ägaren. Allvarligt talat..sådana föräldrar borde portas! Men men...sådan förälder---sådan unge

:smash:

Arne Persson
2004-07-19, 11:56
Originally posted by Åse Columbus


Där satt den!!

Många föräldrar tar med sig barn o låter den "löpa amok" bland vikter o stänger. Och åter igen så kan inte Åse hålla käft!! Så hon har en förmåga att påtala detta för dessa föräldrar, en del tar det bra och rättar sina glin, andra tycker att man inte ska lägga sig i....om sedan deras ungar gör illa sig så kommer de o klagar hos ägaren. Allvarligt talat..sådana föräldrar borde portas! Men men...sådan förälder---sådan unge

:smash:

Själva blev vi UPPFOSTRADE av vaktmästaren vad som hände om vi inte satte tillbaks vikterna, annars så tränade vi väl på vind för våg eftersom det inte fanns någon instruktör då. Vi lever i alla fall än i dag.

lyckegard
2004-07-19, 12:03
ge honom en intruduktion bestående av lätta hantlar (alltså varken överbelastning eller utmattning) konditionsträning (se listan ovan) och övningar med sin egen kroppsvikt! (knäböj, raka marklyft (rörelsen), chins (assisterade), övningen under bordet (ta tag i bordskanten med kroppen under bordet och dra dig mot bordet), Går runt vandrandes på tår. När han har hållt på med intruduktionen i en-två så låter du han leka med lite större vikter.

Man dör inte av styrketräning.

Åse Columbus
2004-07-19, 12:09
Originally posted by Arne Persson


Själva blev vi UPPFOSTRADE av vaktmästaren vad som hände om vi inte satte tillbaks vikterna, annars så tränade vi väl på vind för våg eftersom det inte fanns någon instruktör då. Vi lever i alla fall än i dag.

Absolut...ja är inte emot att ta med sina barn...bara de inte utgör en fara för andra....

kommer väl ihåg Johan Oldenmark tog med sig sin son till gymmet...o använde honom som vikt i vissa övningar, men lärde honom samtidigt vad man inte fick göra på gymet.

Metal_boy_
2004-07-19, 14:32
jag tycker man ska vänta tills kroppen har fått sin naturliga utveckling...tror inte man får ut speciellt mycket av träningen om man har pipröst och bäbispung.då heller inte testosteronet flödar ordentligt i kroppen..och då menar jag styrketräning för att bygga massa...sen är det säkert bra att ha som att bara hålla igång och va aktiv men då räcker det med gummisnoddar i dörrposten

Metal_boy_
2004-07-19, 14:40
på mitt gym finns ett lekrum bredvid där ungarna kan kolla på film och leka....långt ifrån alla barn håller sig där inne och man blir lite orolig när dom springer omkring inne på gymet och leker för jag tror att varken dom eller föräldrarna inser vilka olyckor som kan hända där inne om dom kommer i närheten av någon som tränar riktigt tungt...o inte bara det ..det räcker med att dom klämmer sig i skjutbara stolar eller mellan viktmagasin som nån sitter o drar upp och ner med...så jag håller med Arne att folk borde informeras om att det inte är en lekstuga där...dels tycker jag det för olycksriskerna och dels för att det finns folk som störs av gapande o springande när dom försöker fokusera sig i en övning

Grandi
2004-07-19, 20:40
Öhumm.. De e ganska många som skriver vad dom TYCKER i denna fråga. Hur många är det som verkligen orkade läsa igenom de VETENSKAPLIGA rapporterna som Grubben postade på första sidan? Det kan vara värt att ta en titt... :thumbup:

stiffler
2004-07-19, 21:30
http://www.msnbc.msn.com/id/5278028/?GT1=3584 (kanske inte on topic, men ändå intressant) avis ju :)

Tricklev
2004-07-20, 00:33
Originally posted by Grandi
Öhumm.. De e ganska många som skriver vad dom TYCKER i denna fråga. Hur många är det som verkligen orkade läsa igenom de VETENSKAPLIGA rapporterna som Grubben postade på första sidan? Det kan vara värt att ta en titt... :thumbup:

Mja, ganska många som skrev här ine är inte helelr helt okunniga.

Sen i stort sett alla dom som sa att styrketräning var fel borde läsa rapporterna:D

Hnke
2004-07-20, 00:35
Originally posted by Metal_boy_
[B].tror inte man får ut speciellt mycket av träningen om man har pipröst och bäbispung./B]

MEN VAFAN!!! när jag jag få börja träna då???? :D

lyckegard
2004-07-20, 10:47
Ni som säger att man inte får ut ngt av träningen med bebispung. Titta på tjejer då. Visst finns det vältränade tjejer?

(P-piller är väl östrogen precis som ryssfemmor är testosteron? Då borde väl tjejer kunna överäta p-piller för att kroppen ska producera testosteron och få manliga muskler på samma sätt som killar får bitch tits?)

Hnke
2004-07-20, 17:48
Originally posted by lyckegard
Ni som säger att man inte får ut ngt av träningen med bebispung. Titta på tjejer då. Visst finns det vältränade tjejer?

(P-piller är väl östrogen precis som ryssfemmor är testosteron? Då borde väl tjejer kunna överäta p-piller för att kroppen ska producera testosteron och få manliga muskler på samma sätt som killar får bitch tits?)
ehhhh? va, käkar du östrogen så får du inte muskler nä, kille som tjej... du får bröst b.la

ErikWrestlingFreaket
2004-07-28, 23:48
Jag började ju träna vid 13års åldern,och såklart fanns det folk i klassen som gick runt och sa att det var dåligt att träna med skivstång och sånt.

Så dom gick runt där och skröt om att dom hade sån träningsvärk för att dom hade gjort 80 situps(exempel) och 40armhävningar(exempel)igår.:D

En i klassen som förr var normal längd har nästan gått och blivit en av dom korta och han kör sitps och armhävningar.Det visar ialla fall i detta fallet att hans teori inte funka.:devil:

Knepigt nog växer(just nu växer jag som mest) jag trots att jag tränar med skivstång och kör knäböj och sånt seriöst:rolleyes:

Arne Persson
2004-07-29, 00:05
Jag tror att alla bör vänta med styrketräningen tills fontanellerna i skallen har slutit sig (vid c.a 25 års åldern och uppåt) så att man inte riskerar att skallen plötsligt börjar växa.;)

Metal_boy_
2004-07-29, 00:47
jag tycker iaf att det är bra med åldersgränsen på gymmen iaf...jag är trött på att det ska vara en jävla lekstuga när det komer in gäng me småsnoppar och ska spela tuffa för varandra...gapa o skrika o slå ihjäl sig ..allt för att impa på varandra...känga i arslet o ut me dom...

Beast
2004-07-29, 01:29
Jag tycker ålder inte spelar nån roll, sålänge man gör rätt. En polare började seriöst när han var 14, och nu ligger han runt 110kg och ganska rippad.

Krokodil
2004-07-29, 01:43
Jag var 14 bast när jag kikade in på gymmet första gången. På den tiden (början av 80-talet) fanns det inga åldersgränser vad jag vet. Skötte man sig inte fick man en tillrättavisning av de stora gossarna.

Man kaxade inte gärna med tungviktarna när man själv hade en kropp som en anorektisk gråsparv.. :nono:

När jag tänker efter så var det nog en nyttig miljö för en tonåring.

Numero1
2004-07-29, 12:38
Största problemet anser jag vara dålig teknik. Om de skall köra styrketräning så skall de träna mycket lätt teknikträning först innan det kan bli tal om att lägga på nämnvärda vikter. (Dvs ingen skillnad mot vuxna) Dessutom krävs en strikt uppsyn på ett gym eftersom det finna många tunga vikter och redskap som kan skada barnen. jag blir irriterad på folk som har med sig barn till gymmet som springer omkring, när de tränar.

Idrotta utomhus med kompisarna är nog roligare...

Numero1
2004-07-29, 12:40
...men rent fysiskt så håller jag med Arne, det är nog större risk att skada sig genom att hoppa från träd...

manlix
2004-07-29, 21:25
Styrketräning tror jag inte alls är farligt sett ur skadesynpunkt om man gör det rätt. Det är ju en kontrollerad träning. Alla andra aktiviteter som räknats upp här är ju inte alltid under kontrollerade former och då kan det hända massa oförutsett som resulterar i skador.

10 år? Hmm. Det beror ju på hur man är i huvudet när man bör börja träna.

Skicka killen till en judoklubb. Jag har hållt på med judo i 8 år nu och det är bra för musklerna, konditionen, smidigheten, snabbheten och koordinationen. Dessutom får han disciplin också. :D

Allan
2004-07-29, 21:34
Strukturerad OL-träning i klubb under kunnig ledare? Absolut! Skicka dit dom när de är åtta! Träna på gym på egen hand - bara totalglöm!

allan

Numero1
2004-07-30, 09:17
Allan: Jag håller med dig.

vacon
2004-07-30, 14:13
DU KAN STANNA I VÄXTEN!

Tricklev
2004-07-30, 14:41
Originally posted by vacon
DU KAN STANNA I VÄXTEN!


FInns absolut inget som stöder det.

Tex Arne började när han var 12, faen nu blec han bara 195(har jag för mig)

King Grub började väll när han var 14, nu blev han bara 190(har jag för mig)

Sen så kan du testa läsa forskningsrapporterna Grub postade i början av tråden.

Arne Persson
2004-07-30, 15:00
Originally posted by vacon
DU KAN STANNA I VÄXTEN!

Är du dum på riktigt?

z_bumbi
2004-07-30, 15:23
Originally posted by Metal_boy_
jag tycker iaf att det är bra med åldersgränsen på gymmen iaf...jag är trött på att det ska vara en jävla lekstuga när det komer in gäng me småsnoppar och ska spela tuffa för varandra...gapa o skrika o slå ihjäl sig ..allt för att impa på varandra...känga i arslet o ut me dom...

Lär dem träna istället, mycket bättre på sikt då några kanske håller sig på gymet i framtiden istället för att göra av med sin energi på diverse otyg.

Att låta yngre träna utan uppsikt är förkastligt men det är ju upp till varje gym att se till att de får den hjälp de behöver, tyvärr funkar det väldigt dåligt på de flesta gym.

Arne Persson
2004-07-30, 15:30
Kan någon ge mig ett enda konkret exempel på någon som stannat i växten pga styrketräning?

Beast
2004-07-30, 16:52
Finns inget som säger att man skulle stanna i växten det är en grej föräldrar och lärare säger till en när man är ett litet barn... och du som skrev det får nog lära dig att det heller inte finns troll eller tomtar.... jobbigt?
:)

Mccartney
2004-07-30, 17:30
Skivstångsteknik som Knäböj,frivänding,ryck kan börjas tränas redan 13 -14 års åldern...........men med ett kvastskaft.....

Vill man börja bygga muskler så finns det många medecin bollar som väger 1-8kg och dem är utmärkta att köra lite allmänstyrka med.

Men allt man kör innan 15års åldern skall vara lätt.........man kan köra lite lätt bänkpress,bencurl, legextension bara för att få in tekniken.

Men man kan lika gärna köra armhävningar,dips,chins....övningar som man andvänder sin egen kroppsvikt.

Köttbullen
2004-07-30, 17:38
Jag börja inte styrketräan förrän jag var 16 , men hade tränat löppning sen jag var 10 , o hade byggt upp min kropp rätt bra.

Jag tror inte de e så farligt o träna tidigt om man gör övningarna rätt , samt inte alldelse för tunga vikter.

Arne Persson
2004-07-30, 18:18
Originally posted by Mccartney
Skivstångsteknik som Knäböj,frivänding,ryck kan börjas tränas redan 13 -14 års åldern...........men med ett kvastskaft.....

Vill man börja bygga muskler så finns det många medecin bollar som väger 1-8kg och dem är utmärkta att köra lite allmänstyrka med.

Men allt man kör innan 15års åldern skall vara lätt.........man kan köra lite lätt bänkpress,bencurl, legextension bara för att få in tekniken.

Men man kan lika gärna köra armhävningar,dips,chins....övningar som man andvänder sin egen kroppsvikt.

Att använda kroppen som belastning verkar tydligen vara ok, trots att belastningarna kan vara fan så mkt tyngre än motsv. övnngar med skivstång. Gamla skrönar är svåra att utrota! Suck!:(

Allan
2004-07-30, 18:37
Vill man bli nåt är det lika bra att köra med belastningar. Kvastskaft o liknande är bara skräp - det växer man ifrån på en månad om man har det minsta talang för det.
Men man ska naturligtvis inte dra på mer än man klarar - vilket man f ö inte ska göra som vuxen heller, något många verkar glömma.
Rent fysiologiskt finns det ingenting som säger att belastande styrketräning under ordnade former skulle vara mer skadligt eller destruktivt än t ex friidrott eller fotboll. Vi behöver bara se på skadefrekvenserna inom olika idrotter.
Jag har jobbat en del med sprinters i olika åldrar och jag kan säga att de belastningar de utsätter t ex sina knän för i olika sprint- och hopplekar är vida mer farligt än eventuella knäböjar eller ryck. Och detta inom samma åldersgrupp.

allan

Grahn
2004-07-30, 18:48
Fotboll och innebandy har ju en rätt extrem skadefrekvens...

Beast
2004-07-30, 22:59
Mccartney: sen när behöver man träna in tekniken på bencurls? och hur kan nån göra fel i den?

manlix
2004-07-30, 23:03
Svinga? Bara falla ner när man går tillbaka? Annars vet jag inte. :D

Krokodil
2004-07-30, 23:14
Originally posted by Arne Persson


Att använda kroppen som belastning verkar tydligen vara ok, trots att belastningarna kan vara fan så mkt tyngre än motsv. övnngar med skivstång. Gamla skrönar är svåra att utrota! Suck!:(

Fick höra av en gympalärare på gymnasiet att knäböj med stång var rena döden för knäna, han rekommenderade svikthopp med kompisen på ryggen i stället! :confused:

Arne Persson
2004-07-30, 23:20
Originally posted by Krokodil


Fick höra av en gympalärare på gymnasiet att knäböj med stång var rena döden för knäna, han rekommenderade svikthopp med kompisen på ryggen i stället! :confused:


Saliga äro de enfaldiga, så han lär ju trots allt komma till himmeln i alla fall. :angel:

Tricklev
2004-07-31, 00:32
Som nåogn annan i tråden sagt, lustigt att det ska vara bättre och träna med kroppen, inte fan känner dina muskler skillnad på vad det är den lyfter, bara att den lyfter, finns endast fördelar med att köra med vikter, istället för med kroppen.

King Grub
2004-07-31, 10:07
Originally posted by Krokodil


Fick höra av en gympalärare på gymnasiet att knäböj med stång var rena döden för knäna, han rekommenderade svikthopp med kompisen på ryggen i stället! :confused:

http://www.crazy-board.net/vB/images/smilies/schildlool2.gif

Grandi
2004-07-31, 10:16
Angående fotbollens och innebandyns skadefrekvens kan jag nämna vad min idrottsläkare i yngre år konstaterade då jag skulle in för min andra knäoperation:

Jaa du, så mycket har jag sett under mina år att fotboll i mina ögon inte är en sport, utan en diagnos på en skada :cryout:

ErikWrestlingFreaket
2004-08-01, 11:24
Vad är svikthopp?

z_bumbi
2004-08-01, 12:14
Originally posted by Beast
Mccartney: sen när behöver man träna in tekniken på bencurls? och hur kan nån göra fel i den?

Kolla på vilket gym som helst så ser man massor av konstigheter i bencurl.
I liggande är det vanligaste nog att man använder alldeles för mycket vikt och bänder upp vikten utan att använda baksida lår, för för att sen böja benen när vikten väl är uppe i toppläget.
Vid stående så skjuter man tillbaka hela benet så man får upp vikten en bit och sen curlar man den.
Sittande har jag inte tänkt på vad som förekommer oftast men bändandet som förekommer i liggande curl finns även där.
(Tack JP för rådet att observera andras utförande på gymet.)

Det krävs oftast teknikträning i samtliga övningar och inte bara i början utan regelbunden kontroll på något sätt är bra, om man utför det själv eller använder sig av någon annan beror mycket på egen kunskap och självklart vilket övning det är.

Krokodil: Det kallar jag humor. :D

Jocke88
2004-08-01, 20:39
Originally posted by manlix
Styrketräning tror jag inte alls är farligt sett ur skadesynpunkt om man gör det rätt. Det är ju en kontrollerad träning. Alla andra aktiviteter som räknats upp här är ju inte alltid under kontrollerade former och då kan det hända massa oförutsett som resulterar i skador.

10 år? Hmm. Det beror ju på hur man är i huvudet när man bör börja träna.

Skicka killen till en judoklubb. Jag har hållt på med judo i 8 år nu och det är bra för musklerna, konditionen, smidigheten, snabbheten och koordinationen. Dessutom får han disciplin också. :D


Jo han har vart o tränat lite judo där ja själv kör o är även tränare där så han va me där o testade, men han tyckte tyvärr inte att det var så kul så det blev inget av det