handdator

Visa fullständig version : Om hudbristningar!!!!


byggaren
2004-07-18, 01:31
En tanke jag fick var att om man kör sträck övningar typ flyes så kan det lättare spricka upp och bli bristningar i huden?
Antagligen så jag ute och cyklar...

Pez
2004-07-18, 04:14
Originally posted by byggaren
En tanke jag fick var att om man kör sträck övningar typ flyes så kan det lättare spricka upp och bli bristningar i huden?
Antagligen så jag ute och cyklar...

Ja du är ute och cyklar, hudbristningar uppstår mestadels genom volymökningar - antingen genom mer muskler eller mer fett.

Shadow Warrior
2004-07-18, 08:40
Originally posted by Pez


Ja du är ute och cyklar, hudbristningar uppstår mestadels genom volymökningar - antingen genom mer muskler eller mer fett.

Jag fick mina bristningar i axel/bröst/biceps när jag körde tunga flyes för flera år sedan..... och så vitt jag kommer ihåg så växte jag inte särskilt mycket just då....

Klein
2004-07-18, 11:07
Hudbristningar uppstår på grund av dålig kost i samband med att man växer. För lite fett framför allt.

scudmissile
2004-07-18, 11:20
Jag fick mina första på axeln efter 6-7 set sneda flyes

byggaren
2004-07-18, 11:32
Originally posted by scudmissile
Jag fick mina första på axeln efter 6-7 set sneda flyes

Såg genast en kraftig ökning av hudbristningar när jag började köra flyes, men det behöver ju inte ha med att göra. Fick dom också på axeln, slarvar inte med kost specillt mycket heller, eller några speciella ökning i massa eller styrka..

TCOG
2004-07-18, 13:12
äsh det är bara att leva med det...

jag ha bristningar på hela kroppen nästan (Axlar,Triceps,Biceps,Rygg, Rumpa, Quads, lite på hams,Underarmar....

bara vader jag inte har det på.....men det kommer nog....bara att vänja sig det....

kampsporttjej
2004-07-18, 15:01
vad är "flyes"?

King Grub
2004-07-18, 15:05
Originally posted by kampsporttjej
vad är "flyes"?

http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/DBFly.gif

jakke
2004-07-18, 15:27
Originally posted by TCOG
äsh det är bara att leva med det...

jag ha bristningar på hela kroppen nästan (Axlar,Triceps,Biceps,Rygg, Rumpa, Quads, lite på hams,Underarmar....

bara vader jag inte har det på.....men det kommer nog....bara att vänja sig det....
Jupp :hbang: Men det är lika fult för det..

Shadow Warrior
2004-07-18, 15:54
Originally posted by jakke

Jupp :hbang: Men det är lika fult för det..


Nej! Det är Hardcore!! :smash:

nordland
2004-07-18, 19:16
ju mer pumpad muskeln är desto större är chansen till att huden kommer att brista. IOM det så kan övningar som sträcker på huden ordentligt leda till bristningar, ex flyes...

Fatalist
2004-07-18, 20:08
Originally posted by nordland
ju mer pumpad muskeln är desto större är chansen till att huden kommer att brista. IOM det så kan övningar som sträcker på huden ordentligt leda till bristningar, ex flyes...

Och flyes ger ordentlig pump därmed ökar det risken för en bristning att uppstå

:thumbup:

Action
2004-07-18, 20:18
Det kommer aldrig vara snyggt med bristningar.... Hardcore tycker jag heller inte att det är. Tror det beror mest på vilken typ av hud man har och hur pass tight skinnet sitter.

Själv är jag född i ett stort skinn som jag ännu inte vuxit klart i.... därav endast en liten bristning i ena armhålan som knappt syns...:D

JAM
2004-07-18, 22:23
Originally posted by Pez
Ja du är ute och cyklar, hudbristningar uppstår mestadels genom volymökningar - antingen genom mer muskler eller mer fett. Det har väl framför allt att göra med kraftiga hormonförändringar i kroppen? Jag fick alla mina bristningar (bröstet ut mot biceps samt på triceps) under de första två månaderna jag tränade "seriöst" (åt mer). Viktskillnaden var väl 1-2 kg (varav 0,95-1,95 runt magen :D), så några volymökningar var det inte frågan om...

EDIT: Notera "framför allt". Självklart spelar även volymförändringar, hudtyp, mm in.

Johnny
2004-07-19, 12:52
Jag har hört från en kille som forskat på området att det är främst hormonerna som spelar in när det uppstår bristningar. Vet dock inte så mycket mer om det, men jag vet att huden är bra mycket mer elastisk än många tror. Den kan töjas ut bra långt innan det är den som sätter stopp.
Så jag köper förklaringen med hormoner.

//Johnny

JAM
2004-07-19, 18:35
Nu ger jag mig ut på lite tunn is här, men va fan. :D

När personer har fått svåra brännskador så kan man, för att få fram hud att transplantera, pumpa upp en balong under patientens hud. Man fyller dagligen(?) på koksaltlösning i den och efter ett tag har man fått mycket ny hud som man kan flytta till det önskade området. Hur är det med hudbristningar i dessa fall? Här snackar vi ruskig volymökning och inga hormonförändringar. Bristningar sker väl några "lager" ner under den ytliga huden? Kanske läggs balongen in ovanför de lager som vi som tränar får bristningar i.

Gravida kan ju också få bristningar. Där handlar det om rejäla volymskillnader, men även i det fallet om kraftiga hormonförändringar. Så jag tycker att den här hormonteorin verkar väldigt vettig.

pellepedal
2004-07-19, 18:38
Läste i en bok idag att det blir lättare att få bristningar om man har brist på zink.

Metal_boy_
2004-07-19, 18:46
Originally posted by Action
Det kommer aldrig vara snyggt med bristningar.... Hardcore tycker jag heller inte att det är. Tror det beror mest på vilken typ av hud man har och hur pass tight skinnet sitter.

Själv är jag född i ett stort skinn som jag ännu inte vuxit klart i.... därav endast en liten bristning i ena armhålan som knappt syns...:D

förklaringen är nog att du är en liten fitnessfjolla och knapt har växt nått :D ;)

Action
2004-07-19, 18:51
Originally posted by Metal_boy_


förklaringen är nog att du är en liten fitnessfjolla och knapt har växt nått :D ;)

Ja det har du alldeles rätt i..... Alltid vuxit långsamt av förklarliga skäl..;)

acidbl00d
2004-07-19, 18:57
Originally posted by Action


Ja det har du alldeles rätt i..... Alltid vuxit långsamt av förklarliga skäl..;)

Var du inte lite rund innan du började träna? De borde ju vara till fördel

Action
2004-07-19, 18:59
Originally posted by acidbl00d


Var du inte lite rund innan du började träna? De borde ju vara till fördel

Nope.. det blev jag under åren jag tränade..:D Alltså till en nackdel i så fall..