handdator

Visa fullständig version : Horisontella -och vertikala övnignar....


lauria
2004-07-17, 23:40
Tjena!!!

När ni tränar rygg, kör ni lika många Horisontella -och vertikala övnignar...Ex som jag Chins 4set
Latsdrag brett/smaltgrepp 3set
Skivstångs-rodd 4set
Kabelrodd med smalt grepp 3set..

lyckegard
2004-07-18, 00:08
När jag tränar rygg tränar jag de övningar som jag känner för. Men roddliknande övningar är överlägset chinsliknande övningar. (inte i att de är bättre utan att de är roligare att utföra).

Shadow Warrior
2004-07-18, 08:46
Jag kör alltid drag övningar mot nedre delen utav kroppen först, detta eftersom rodd och mark involverar fler muskelgrupper, chins ser jag mer som en isolationsövning för lattsen. Specifik träningför ryggraden/nacken och korsryggen lägger jag sisst, Såhär körde jag sisst....

Marklyft 2x6* 3x3
Sittande Rodd i Hävarmsmaskin 3x5
Fristående enhandshantelrodd 4x5
Chins 3xMax
Tysk Brygga 1x15sec* 1x30sec med vikt
Hyperextensions med vikt 1x10

* = uppvärmningsset

lyckegard
2004-07-18, 11:22
http://www.exrx.net/Muscles/Rhomboids.html Är det inte Rhomboids som ska jobba mest under chins?

lauria
2004-07-18, 14:43
Lite off topp i denna tråden då:

Jag har fått för mig att vertikala övningar sopm chins, latsdrag..byggger ut vidden på ryggen, stämmer de?
Och att rodd övnignar bygger tjockleken och djupet, stämmer de?

Shadow Warrior
2004-07-18, 15:58
Originally posted by lauria
Lite off topp i denna tråden då:

Jag har fått för mig att vertikala övningar sopm chins, latsdrag..byggger ut vidden på ryggen, stämmer de?
Och att rodd övnignar bygger tjockleken och djupet, stämmer de?

Drag uppifrån övningar bygger mest lats vilket ger ökad vidd, rodd övningar involverar latsen med men även andra rygg muskler till stor utsträckning (då främst traps, romboids och baksida axel) alltså brukar man säga att rodd ger mer tjocklek fast den igentliga sanningen är att de bygger mer traps, romboids och baksida axel.

lauria
2004-07-18, 16:11
Okej :thumbup:

Fatalist
2004-07-18, 20:18
Originally posted by lyckegard
http://www.exrx.net/Muscles/Rhomboids.html Är det inte Rhomboids som ska jobba mest under chins?

Bara under slutmomentet eller om du drar ihop skulderbladen under chinsen annars är det latsen som drar armarna bakåt

z_bumbi
2004-07-21, 16:03
Originally posted by Fatalist


Bara under slutmomentet eller om du drar ihop skulderbladen under chinsen annars är det latsen som drar armarna bakåt

Romberna ska väl jobba genom hela övningen? Annars gör man nog något fel någonstans.