handdator

Visa fullständig version : bra recept på nyttigt hamburgerbröd?


acke_t
2004-07-17, 20:30
ngn som har ngt bra recept på ett lättbakat nyttigt hamburgerbröd?

John M
2004-07-18, 14:45
Jag hittade något nytt i affären förra veckan som är bra att ersätta vetemjöl mm med. Kraske kli heter det, det är skalet på veten. Hela 50 gram kostfibrer per hundra gram vara och endast 12 gram kolhydrater. Innehåller ungefär 5-6 gånger så lite energi som vetemjöl. Används det tillsammans med grahamsmjöl t ex, istället för vetemjöl, så kan du ju dra ner enrgiinnehållet bra mycket.:hbang: Har dock inget recept på hamburgerbröd :notme:

bubbleman
2004-07-19, 19:25
Originally posted by John M
Jag hittade något nytt i affären förra veckan som är bra att ersätta vetemjöl mm med. Kraske kli heter det, det är skalet på veten. Hela 50 gram kostfibrer per hundra gram vara och endast 12 gram kolhydrater. Innehåller ungefär 5-6 gånger så lite energi som vetemjöl. Används det tillsammans med grahamsmjöl t ex, istället för vetemjöl, så kan du ju dra ner enrgiinnehållet bra mycket.:hbang: Har dock inget recept på hamburgerbröd :notme:

Det blir inga problem med att brödet blir hårt/ramlar sönder lätt med det "mjölet"?

John M
2004-07-19, 19:28
Originally posted by bubbleman


Det blir inga problem med att brödet blir hårt/ramlar sönder lätt med det "mjölet"?

nja, det har jag iof inte en aning om. :)

Tolkia
2004-07-22, 23:31
Alltså, om det är kruskakli ni menar så är det INTE något slags mjöl, det är som namnet antyder KLI. Det innehåller massor med fibrer och minimalt med energi jämfört med vetemjöl, men ungefär noll komma noll gluten, så det binder inte för fem öre. En deg på kruskakli blir ungefär som sågspån utrört i vatten. Däremot kan man ersätta ett par dl mjöl med kli per liter degvätska (tips brukar finnas på förpackningen och i vanliga kokböcker) om man vill ha ett fiberrikare (och oftast godare) bröd. Grahamsmjöl är ett vetemjöl där man malt mer hela vetekornet, alltså ungefär som vanligt vetemjöl plus vetekli; det smakar bra, men bör kombineras med vetemjöl för att inte hamburgerbröden skall bli som små knalliga golfbollar. En tumregel för att inte får ett alltför tungt bröd brukar vara hälften vetemjöl hälften "grovt mjöl"; undantag t.ex. surdegsrågbröd och pumpernickel.