handdator

Visa fullständig version : Känningar i korsryggen, hjälp!


Medusa
2004-07-16, 22:04
EDIT: Alltså nedre delen av erector spinae.

När jag står upp länge eller går länge (Oftast efter 3-4 timmar) så får jag ont i korsryggen och det gör ont att böja sig framåt, men så fort jag har kommit förbi en punkt framåtböjd så släpper smärtan och om jag stretchar den så försvinner den för ett tag. Även när jag lägger mig eller sätter mig ner släpper smärtan direkt och kommer inte tillbaka (beror iofs på hur länge jag sitter/ligger).

Vad tror ni detta är? Allvarligt eller bara en ostretchad/kort muskel? Jag stretchar den sällan eller tränar den, nu på sistone har jag börjat stretcha den och det känns lite bättre varje dag, skall jag ändå söka hjälp och isåfall vart då?

Tack för hjälpen!

rossi
2004-07-16, 22:09
Sök alltid hjälp om något oroar dig i ryggen, man har liksom bara en rygg och går den sönder.... neh, men dra till vårdcentralen be om att få en remiss till en duktig läkare. :thumbup:

nordland
2004-07-16, 23:02
Originally posted by Medusa
EDIT: Alltså nedre delen av erector spinae.

När jag står upp länge eller går länge (Oftast efter 3-4 timmar) så får jag ont i korsryggen och det gör ont att böja sig framåt, men så fort jag har kommit förbi en punkt framåtböjd så släpper smärtan och om jag stretchar den så försvinner den för ett tag. Även när jag lägger mig eller sätter mig ner släpper smärtan direkt och kommer inte tillbaka (beror iofs på hur länge jag sitter/ligger).

Vad tror ni detta är? Allvarligt eller bara en ostretchad/kort muskel? Jag stretchar den sällan eller tränar den, nu på sistone har jag börjat stretcha den och det känns lite bättre varje dag, skall jag ändå söka hjälp och isåfall vart då?

Tack för hjälpen!

Stretcha höftböjjarna..... Då det mest troligt är de som är korta. Ju snabbare du börjar desto bättre, för du vill väl inte se ut som en "gravid anka" som en viss annan person gör :( :insane:

hum
2004-07-17, 00:08
Originally posted by rossi
Sök alltid hjälp om något oroar dig i ryggen, man har liksom bara en rygg och går den sönder.... neh, men dra till vårdcentralen be om att få en remiss till en duktig läkare. :thumbup:

Jag gick till familjeläkaren i våras för ryggbesvär.. väntar fortfaramde på remiss till sjukgymnast. snabba typer det där.

MasterChief
2004-07-17, 06:14
Gå till en riktigt seriös naprapat (helst med egen, lång erfarenhet inom styrketräning). Det är värt pengarna!

Medusa
2004-07-17, 06:33
Vilka muskler är höftböjarna? :em:

rossi
2004-07-17, 07:44
Originally posted by hum


Jag gick till familjeläkaren i våras för ryggbesvär.. väntar fortfaramde på remiss till sjukgymnast. snabba typer det där.

Jag brukar få mina direkt här i ghettot :thefinger :D

rossi
2004-07-17, 08:03
Edit: blev dubbel :naughty:

MasterChief
2004-07-17, 08:46
Medusa:
Höftböjarna: m. iliopsoas som består av två olika muskler M. Psoas Major och M. Iliacus. Psoasdelen utspringer bland annat från 12:e bröstkotan och 1-4:e ländkotan och förenar sig med iliacus och fäster på trochanter minor som är en liten knöl på övre delen av lårbenet insida. Muskelns främsta funktion är att böja höftleden. En stark och stel iliopsoas kan förstärka svanken och leda till en inte fördelaktig hållning, något som kan ge ryggproblem. Det här kan en naprapat reda ut på nolltid.

Åse Columbus
2004-07-17, 14:11
bild

http://www.exrx.net/Muscles/Iliopsoas.html

Damberg
2004-07-18, 09:02
Du kan även försöka stetcha gluteus maximus (sätesmuskeln), det hjälpte mig för några år sedan när jag hade ont i ryggen. Jag tror inte att du har för kort muskel i ryggen snarare tvärt om, för lång muskel i ryggen pga att några muskler i låret är för korta och därför "drar" ut ryggmuskulaturen. Börja också att stetcha benen flitigt. Mina ryggproblem försvann för några år sedan när jag började träna karate och jag är övertygad om att det var för att jag stretchade benen efter varje träning.

Ett enkelt test för att se om du har spända böjmuskler i höften är att ligga ner på golvet och dra upp ett knä mot bröstkorgen. Om det andra benet lyfter från golvet, måste du börja stretcha dina höftböjmuskler.


http://www.*******.se/f_s/cribb/september_2002/cribb_fs_11_september_2002.asp

Så här kan du stretcha benen:
http://www.fitness-magazine.com/sommar04/stretcha.html

Nu hoppas jag att det är just i musklerna du har ont och inte i ryggraden, då kan det vara början på diskbrock. Det är lätt att vrida till någon disk om man har dålig teknik i marklyft eller knöböj.

Alcazara
2004-07-18, 19:52
Originally posted by Medusa
EDIT: Alltså nedre delen av erector spinae.

När jag står upp länge eller går länge (Oftast efter 3-4 timmar) så får jag ont i korsryggen och det gör ont att böja sig framåt, men så fort jag har kommit förbi en punkt framåtböjd så släpper smärtan och om jag stretchar den så försvinner den för ett tag. Även när jag lägger mig eller sätter mig ner släpper smärtan direkt och kommer inte tillbaka (beror iofs på hur länge jag sitter/ligger).

Vad tror ni detta är? Allvarligt eller bara en ostretchad/kort muskel? Jag stretchar den sällan eller tränar den, nu på sistone har jag börjat stretcha den och det känns lite bättre varje dag, skall jag ändå söka hjälp och isåfall vart då?

Tack för hjälpen!

Jag hade exakt samma problem för några år sedan och bad en sjukgymnast titta på det...I mitt fall var orsaken att nedre ryggmusklerna hade dragit ihop sig + att jag var stel i höftböjarna. Så med lite extra stretching varje dag gick det tillsist bort. Föressten kan jag känna av det idag med, men det går bort med stretching.

Hoppas det löser sig för dej!:thumbup:

Fridebe
2004-07-18, 21:27
Originally posted by MasterChief
Medusa:
Höftböjarna: m. iliopsoas som består av två olika muskler M. Psoas Major och M. Iliacus. Psoasdelen utspringer bland annat från 12:e bröstkotan och 1-4:e ländkotan och förenar sig med iliacus och fäster på trochanter minor som är en liten knöl på övre delen av lårbenet insida. Muskelns främsta funktion är att böja höftleden. En stark och stel iliopsoas kan förstärka svanken och leda till en inte fördelaktig hållning, något som kan ge ryggproblem. Det här kan en naprapat reda ut på nolltid.


Mmmm...härligt när folk vet vad dom pratar om.
Naturligtvis är det höftböjarna som "spökar".

TILL ALLA STELA !

Lägg en stång i ställningen, precis som du har den vid bänkpress, ha också bänken där du brukar ha den vid bänkpress.

Ställ dig till vänster om bänken med ansiktet mot stängen och greppa stången som vid bänkpress...fast uppifrån.., och ställ höger knä så långt bak som möjligt på bänken, och vänster fot bredvid bänken på golvet, så långt fram som möjligt.

Skjut fram/häng ner höften mot bänken så långt det går.
Be din kompis att ställa sig bakom dig och böja högerbenet mot gluteus. När det börjar att "sträna och dra" (..och DET gör det, jag lovar) så skall han hålla emot benet när du, under 10 sek. försöker att räta ut det. När du sen försiktigt släpper trycket så går ni en bit till, och upprepar sen proceduren för att komma så långt som möjligt med foten.

HÄCKEN ÄR MÅLET !

Var försiktiga, det är lätt att sträcka sig...eller kompisen ;-). Det ska göra ont, men GOTT ont om ni förstår vad jag menar.

:hbang:

Mehdi
2004-07-18, 21:37
Originally posted by Fridebe



Mmmm...härligt när folk vet vad dom pratar om.
Naturligtvis är det höftböjarna som "spökar".

TILL ALLA STELA !

Lägg en stång i ställningen, precis som du har den vid bänkpress, ha också bänken där du brukar ha den vid bänkpress.

Ställ dig till vänster om bänken med ansiktet mot stängen och greppa stången som vid bänkpress...fast uppifrån.., och ställ höger knä så långt bak som möjligt på bänken, och vänster fot bredvid bänken på golvet, så långt fram som möjligt.

Skjut fram/häng ner höften mot bänken så långt det går.
Be din kompis att ställa sig bakom dig och böja högerbenet mot gluteus. När det börjar att "sträna och dra" (..och DET gör det, jag lovar) så skall han hålla emot benet när du, under 10 sek. försöker att räta ut det. När du sen försiktigt släpper trycket så går ni en bit till, och upprepar sen proceduren för att komma så långt som möjligt med foten.

HÄCKEN ÄR MÅLET !

Var försiktiga, det är lätt att sträcka sig...eller kompisen ;-). Det ska göra ont, men GOTT ont om ni förstår vad jag menar.

:hbang:

Då stretchar man främst recutus femoris. Men även denna muskel roterar fram bäckenet, precis som Iliopsoas.
Vill min ha bäckenet bakåtroterat så är väl en mjuk Iliopsoas och rectus femoris att föredra, även ett par stela hamstrings och gluteus är behändiga :)

Mitt råd till dig, Medusa, är att stretcha samtliga muskler runt om bålen ordentligt under någon vecka för att utvärda resultat.



:cool: