handdator

Visa fullständig version : Böj, i smith lr fria?


lauria
2004-07-15, 22:09
Morsning!!!

Kör ni böj i smith lr fria-böj?

och va vilken anledning?

Jag har alltid kört fria, men ja ska nog börja me smith ist för jag känner att där behöver ja inte bry mig om någon balans, utan bara ösa på!!

Medusa
2004-07-15, 22:18
Fria såklart, därför att de är farligare! :whipped:

TCOG
2004-07-15, 22:20
böj : fria

frontböj : i smith

Kalleh
2004-07-15, 22:44
Kör i smithen nu. Har haft ett ganska lång uppehåll med knäböjandet till förmån för löpträning men nu jävlar ska det sättas igång. Det blir fria så småningom men jag börjar lugnt i smithen.

Chris
2004-07-15, 23:12
Såg en kille idag på gymmet, stod jätte brett med benen, gjorde kvartsböjar ner på en bänk, sen reste sig. Så ska man iallafall INTE köra.

Kör fria böj, och gå djupt!

Yankeee
2004-07-15, 23:18
Originally posted by Chris
Såg en kille idag på gymmet, stod jätte brett med benen, gjorde kvartsböjar ner på en bänk, sen reste sig. Så ska man iallafall INTE köra.

Kör fria böj, och gå djupt!

Folk som lirar hockey brukar köra den övningen. Så någon anledning finns det väl :)

Chris
2004-07-15, 23:25
Slutsats: Hockeyspelare vågar inte köra knäböj. :nono:

Yankeee
2004-07-15, 23:28
Det var någon hockeylirare på mitt gym som hade med sig någon instruktör från hockeyförbundet eller nåt. Då snackade de en massa om den övningen. Det skulle typ simulera när man reste sig från bänken eller något sånt :)

emmzan
2004-07-16, 05:52
Originally posted by Chris
Såg en kille idag på gymmet, stod jätte brett med benen, gjorde kvartsböjar ner på en bänk, sen reste sig. Så ska man iallafall INTE köra.

Kör fria böj, och gå djupt!

Gå fram och fråga varför - finns en massa roliga anledningar till att folk kör som dom gör. Behöver inte alltid innebära att dom är blåsta :D

Zakath
2004-07-16, 06:50
Läs Allans Knäböjs artiklar, han rekommenderar absolut INTE böj i smith..

King Grub
2004-07-16, 09:00
Jag är lite sned i ryggen, och att då tvingas anpassa det efter Smithen känns obehagligt.

drkrupp
2004-07-16, 10:40
Jag försökte köra fri böj i början, men provade i smithen efter en tid och tyckte den kändes behagligare, så för min del blir det oftast i smith (fullt djup med fötterna strax framför stången - hälarna i linje med stången ungefär). Men vilka nackdelar (skador?) det kan ge framöver vet jag inte.

Jag försöker få med några fria böj emellanåt, så jag blir bättre på dem.

Börje H
2004-07-16, 11:47
Originally posted by Chris
Slutsats: Hockeyspelare vågar inte köra knäböj. :nono:

Fel slutsats!:nono:
Rätt slutsats: Hockeyspelare jobbar mestadels i vinklar som är mindre än 90' under xplosiva skär och tränar därför i dessa vinklar...

Däremot så används "vanliga" böj under perioder för att bana in en bra teknik.

Korta böj är en bra övning för att lära sig hantera större vikter och träna ett explosivt sluttryck. Obs! Då bör ett powerrack eller mycket rutinerade passare användas.:thumbup:

Styrkebyggare
2004-07-16, 11:57
Fria böj är helt enkelt en mer naturlig och följsam rörelse än att låsa all horisontell förflyttning i smithen. Tycker också att den bygger en underbar stabilitet runt hela kroppen.

Skillnaden mellan mer isolerad benträning och fri benträning uppenbaras rätt tydligt när någon som enbart kört benpress och de två andra "huvudmaskinerna" - curl och extension, skall börja köra böj. Då spelar det ingen roll om man så kör med 500 kg i pressen och fullt mag i de övriga maskinerna - så långt över 100 kommer man inte ändå. Inte om man kör RIKTIGA böj iaf.
Sen är väl iof böj i smith en bättre övning ur detta perspektiv än de ovan nämda, men lika bra blir det ju inte.


Jag kör däremot utfall i smithen, pga att det blir för jäkla vingligt när man blir trött annars...

aliquis
2004-07-16, 12:26
Fria, för rörelsen blir mer naturlig och jag kan gå djupare.
Sålänge man inte lastar på mer än man klarar av behövs väl inte smith? Men vore schysst att ha passare på de tyngre böjarna kanske, eller köra i sådan däringa burhistoria ;D

Styrkebyggare
2004-07-16, 13:34
Originally posted by aliquis
Fria, för rörelsen blir mer naturlig och jag kan gå djupare.
Sålänge man inte lastar på mer än man klarar av behövs väl inte smith? Men vore schysst att ha passare på de tyngre böjarna kanske, eller köra i sådan däringa burhistoria ;D

burhistoria - Powerrack

Passare är inte dumt ibland. Brukar ta hjälp av två utvalda (:D ) snubbar att passa i sista setet. Man har ju inte direkt lust att chansa med 180-190 kg på axlarna.

När jag tränar mer styrkelyftinriktat med utrustning och bröte så har jag vanligen pass på samtliga tyngre set.

Kristian
2004-07-16, 15:06
Jag kör numera knäböj i smith då gymmet saknar powerrack...tycker inte att det känns fel alls i smithen.

lyckegard
2004-07-16, 17:04
Originally posted by Chris
Såg en kille idag på gymmet, stod jätte brett med benen, gjorde kvartsböjar ner på en bänk, sen reste sig. Så ska man iallafall INTE köra.

Kör fria böj, och gå djupt! Box squat.
Finns hur många olika sorters böj som helst. De flesta är inte dåliga, även om skadorisken är något förhöjd.

Jag böjde mina första 5 månader i hacklift (provade smith en enstaka gång med instruktör men det var kasst) nu kan jag utföra vanliga böj med 2/5 av den vikten jag tar i hacklift och 1/3 av min hackliftvikt kan jag stå på balansplatta och böja.
Saknad bålstyrka någon?

Arne Persson
2004-07-16, 17:07
För mig är knäböj i smithmaskinen detsamma som att köra hacklift.

Kebab-Arne
2004-07-16, 17:48
"Det är om man böjer fritt eller i smith som avgör hur stora ben man får" eller hur fan det nu var... Alltså böja fritt = stora ben, jämfört med att böja i smith. Nej, jag har ingen större fakta bakom det citatet men mina ben har ju knappast gått bakåt sen jag lämnade smithen.

Dessutom ska visst knäna inte må så bra av att böja i smith, de mår ej heller bra av hackliften, har jag hört. Vet någon nåt mer om det? Arne?

Styrkebyggare
2004-07-16, 17:58
Originally posted by Kebab-Arne
"Det är om man böjer fritt eller i smith som avgör hur stora ben man får" eller hur fan det nu var... Alltså böja fritt = stora ben, jämfört med att böja i smith. Nej, jag har ingen större fakta bakom det citatet men mina ben har ju knappast gått bakåt sen jag lämnade smithen.

Dessutom ska visst knäna inte må så bra av att böja i smith, de mår ej heller bra av hackliften, har jag hört. Vet någon nåt mer om det? Arne?


Vad gäller hackliften så handlar det iaf delvis om hur långt bak på plattan du sätter fötterna. Om du sätter dem längst bak så böjer du åtskilliga fler grader i knävecken än om du har dem längre fram och skapar ett djävulusiskt tryck i knäna i bottenläget om du går djupt. Om man har fötterna någotsånär långt fram eller begränsar djupet (dålig lösning) så är det väl inte så farligt.

Kebab-Arne
2004-07-16, 18:13
Originally posted by Styrkebyggare



Vad gäller hackliften så handlar det iaf delvis om hur långt bak på plattan du sätter fötterna. Om du sätter dem längst bak så böjer du åtskilliga fler grader i knävecken än om du har dem längre fram och skapar ett djävulusiskt tryck i knäna i bottenläget om du går djupt. Om man har fötterna någotsånär långt fram eller begränsar djupet (dålig lösning) så är det väl inte så farligt.

Jo, det låter vettigt.

Förövrigt fick jag träningsvärk i röven när jag böjde i smithen så för min del så tog smithen mer på röven än det gör att böja fritt. Då jag inte längre får nån träningsvärk i röven.

pellepedal
2004-07-16, 18:42
Originally posted by Kebab-Arne
[B

Dessutom ska visst knäna inte må så bra av att böja i smith, de mår ej heller bra av hackliften, har jag hört. Vet någon nåt mer om det? Arne? [/B]

Jag fick lite känningar i ryggen förr när jag körde i smithen med.

Action
2004-07-16, 19:04
Blir så trött på alla som skriver att så ska man inte köra, det är helt fel att köra på det sättet.

Det finns mer än ett bra sätt att träna och de flesta har sina anledningar till varför de tränar på det sättet!

Jag kör knäböj i smith med bänk bakom. Ställer bänkern så jag snuddar den med baksidan av rumpan. Jag har den där för att gå lagom djupt varje repetition. Har benen aningen framför stången för då belastas mina knän på ett sätt så att jag inte får problem med dem. Att köra djupare än så är helt uteslutet i ngn övning för mina knän!! Vid smith slipper man även att få obalans samt lyfta av och förflytta sig framåt/bakåt med tunga vikter vilket också kan vara frligt för knän!!

drkrupp
2004-07-16, 19:21
Kul att fler kör böj i smith, det gör det mer legitimt på något vis. Fast idag blev det böj med fri stång för min del.

Sverker
2004-07-16, 19:32
Kör båda faktiskt. Men det är helt olika övningar.


Knäböj är KUNG och kan möjligen ersättas med knäböj fram.

Knäböj i Smithen är mer lik hacklift och varieras med hackliften.

lyckegard
2004-07-16, 19:42
I toppläget, ska man sträcka ut benen så de blir hypersträckta eller ska man vända innan benen är helt raka eller ska man ha helt raka ben utan att spänna dem ytterliggare?
Tänkte i skadoförebyggande syfte.
(när jag tränade poser hemma så upptäckte jag av att spänna benen fick man rejält ont och jag har blivit tillsagd att aldrig i benpress eller hacklift ha helt raka ben utan ha fötterna framför knäna för att inte få helt utsträckta ben (lärt mig kompensera det och har fötterna längre bak för att få en bättre betoning på Quads utan att sträcka benen till 0 vinkel).

HenrY
2004-07-16, 19:42
Kör fria knäböj.

När jag kör frontböj blir det i Smithen!

drkrupp
2004-07-16, 23:32
Originally posted by lyckegard
I toppläget, ska man sträcka ut benen så de blir hypersträckta eller ska man vända innan benen är helt raka eller ska man ha helt raka ben utan att spänna dem ytterliggare?


Hypersträcka låter inget vidare. Dessutom avlastar det väl benmusklerna. Jag vänder rörelsen före utsträckt läge, utan paus. Möjligen stannar jag för att andas en extra gång inför det sista repet.

manlix
2004-07-17, 13:05
Hmm, Smith... värdelös maskin tycker jag. Känns otroligt jobbigt att vara låst. Sen mister du ju en del träning av de muskler som måste stabilisera en fri vikt. Detta är MINA åsikter. :) Gillar man smith så kör man ju det...

Varför kör inte alla fulla knäböj? Så otroligt skönt att pressa upp vikten ända nerifrån golvet. :)

Åse Columbus
2004-07-17, 14:22
den här använder jag på World Class i sumpan..man kan stå med ansiktet inåt eller utåt..själv väljer jag att stå med ansiktet inåt

http://www.precor.com/cpr_str.php?cat=pl&mod=562

Semiramis
2004-07-17, 15:52
Jag får inte till någon bra teknik i Smith, lutar mig för mycket mot stängen så det blir med fri stång, går inte att luta sig mot den!