handdator

Visa fullständig version : Kan överintag av protein/kolhydrater va farligt?


slakker
2004-07-15, 16:56
Hej,

jag har precis köpt ett nytt kosttillskott (Top of the line - Gainer pro) vilket skulle vara väldigt bra för snabb viktökning.

Som sagt, det står att man kan ta upp till tre portioner om dagen på förpackningen. Då undrar jag om det kan vara skadligt för kroppen på något sätt, om man tar dessa tre portioner plus regelbundna måltider?

Tex njurar och dylikt, eller om det ger någon överbelastning på nåt annat organ?

Värt att tillägga är kanske att jag är relativt ovan att träna och precis börjat käka tillskott i den mängden.

King Grub
2004-07-15, 17:02
En sådan gainer skall du enbart ta efter (och möjligen före, om du tränar korta (runt 45 minuter) pass) träningen. Att inta snabba kolhydrater vid andra tidpunkter är förkastligt och leder bara till försämrad insulinkänslighet och fettinlagring, inte ökad muskeltillväxt.

Ett överskott av kolhydrater i allmänhet är inte farligt; du blir bara tjock av det. :)

Ett överskott av protein är inte heller farligt, så länge det håller sig inom någorlunda rimliga nivåer. Över 3 gram per kilo kroppsvikt och dag lär dock vara att elda för kråkorna och leder inte till ökad muskeltillväxt.