handdator

Visa fullständig version : Prioritera muskelgrupper?


Daijmen
2004-07-15, 10:59
För det första har jag följande schema:

Dag 1 Axlar/rygg
Dag 2 Bröst/Ben
Dag 3 Biceps/Triceps

Eftersom jag vill prioritera Axlar/rygg då jag tycker det är viktigast för mej just nu, kan jag köra Axlar/rygg dag 4 me så att det blir sammanlagt 2 ggr i veckan eller ska jag bara köra en gång iaf för att musklerna ska få återhämta sej? Mitt gym har bara öppe måndag till torsdag nu på sommarn.

Om man absolut bara ska köra en gång i veckan hur kan man då satsa mer på en viss muskelgrupp?
:confused:

mangs
2004-07-15, 11:52
Om du nu vill prioritera axlar och rygg skulle jag istället lägga upp schemat något åt detta hållet (om man utgår från ditt):

Dag 1 Rygg
Dag 2 Vila
Dag 3 Bröst/Ben
Dag 4 Biceps/Triceps
Dag 5 Vila
Dag 6 Axlar
Dag 7 Vila


Alltså kör du alla muskelgrupper en gång per vecka men du köra axlar och rygg på varsin dag och kan lägga ner krut på dem med fler övningar/ tyngre belastning.

Daijmen
2004-07-15, 12:05
Ok det kan jag göra sen när gymmets öppetider är de vanliga igen. Men om jag kör axlar/rygg måndag OCH torsdag, är det bättre för muskelutvecklingen eller ska man bara köra en gång i veckan för bästa resultat

acidbl00d
2004-07-15, 12:17
Originally posted by Daijmen
Ok det kan jag göra sen när gymmets öppetider är de vanliga igen. Men om jag kör axlar/rygg måndag OCH torsdag, är det bättre för muskelutvecklingen eller ska man bara köra en gång i veckan för bästa resultat

Musklerna växer inte när du tränar de växer när du vilar...

Daijmen
2004-07-15, 12:20
Jo tack jag vet det. Men frågan e om jag tjänar mer på att ha 2 axlar/rygg pass i veckan eller om 1 är bättre. Annars kan man ju köra ett pass varje månad så kan musklerna vila i 30 dagar o på så sätt "Bygga upp sig mer". Därför undrar jag om 2 pass är bättre för muskeltilväxten eller inte

Dipshit
2004-07-15, 13:17
Originally posted by Daijmen
Jo tack jag vet det. Men frågan e om jag tjänar mer på att ha 2 axlar/rygg pass i veckan eller om 1 är bättre. Annars kan man ju köra ett pass varje månad så kan musklerna vila i 30 dagar o på så sätt "Bygga upp sig mer". Därför undrar jag om 2 pass är bättre för muskeltilväxten eller inte

Ett alternativ kan ju va att inte stirra sig blind på den 'vanliga veckan'...
Gör din egen med lite fler dagar! :thumbup:

Man and Machine
2004-07-15, 13:30
Testa att prioritera genom att köra någon muskelgrupp en dag extra precis som du nämde. Funkar bra för mig. Skulle du märka att du blir sliten kan du ju bara lägga ner det extra passet. Prova dig fram. :bpump:

Yankeee
2004-07-15, 13:45
Mitt råd är inte köra axlar 2ggr / veckan. Du kommer att bli övertränad och eller skadad ganska snart. Glöm inte heller att köra rotatorcufsövningar (vilket jag struntade i början och fick sota för senare)

Daijmen
2004-07-15, 15:25
oK Tack för svaren, vad exakt innebär rotatorcufsövningar?

Jense
2004-07-15, 15:31
Originally posted by Daijmen
oK Tack för svaren, vad exakt innebär rotatorcufsövningar?

http://www.chadnicholls.net/tips/rotator.htm

där står om cufträning :D

datorjaevel
2004-07-18, 11:38
precis axlar är en muskelgrupp ja aldrig skulle rekommendera att träna hårt 2ggr i veckan då de får stryk av väldigt många andra övningar....

pellepedal
2004-07-18, 12:13
Originally posted by datorjaevel
precis axlar är en muskelgrupp ja aldrig skulle rekommendera att träna hårt 2ggr i veckan då de får stryk av väldigt många andra övningar....

Om du sköter allt runtomkring, sömn, kost, osv.. Och inte köt typ 20 set plus, behöver du inte oroa dig för överträning om du kör en muskel 2 ggr/vecka.

Yankeee
2004-07-18, 12:32
Originally posted by pellepedal


Om du sköter allt runtomkring, sömn, kost, osv.. Och inte köt typ 20 set plus, behöver du inte oroa dig för överträning om du kör en muskel 2 ggr/vecka.

Det är skillnad på att köra ben 2 gånger i veckan och axlar.

Bara ett exempel.

Måndag: axlar
Tisdag: ben
Onsdag: bröst
torsdag: armar/axlar
Fredag: vila
Lördag: rygg
Söndag: vila

Axlar varje dag i princip, så är det och så kommer det bli om man ska ha två axelpass i veckan.