handdator

Visa fullständig version : ALA+fett?


stx
2004-07-15, 07:46
Hej, jag läste på ett annat forum och där fanns det en person som skrev att man skulle undvika att ta ALA tillsammans med fett.
Varför? och hur mycket fett spelar in?
Han har inte svarat på min fråga så jag provar här.

Förutom efter träning så äter jag mer eller mindre fett till alla mina andra mål.

Prankie
2004-07-15, 07:52
Du ska äta ALA 20minuter före ditt mål. Sen är det bara att käka din vanliga måltid.

stx
2004-07-15, 07:55
Jo det vet jag. Jag fick intrycket att han menade att man inte ska ta ALA till dom mål som innehåller fett. Jag kanske missuppfattade honom?

Pez
2004-07-15, 10:45
Originally posted by stx
Jo det vet jag. Jag fick intrycket att han menade att man inte ska ta ALA till dom mål som innehåller fett. Jag kanske missuppfattade honom?

Du bör se till att ta ALAt tillsammans med dina kolhydratrika mål, men det innebär ju inte att du ska undvika fett - låter som att det kan ha blivit en missuppfattning där.

Sverker
2004-07-15, 10:53
ALA och fett bryr sig inte om varandra.

Äter du fett ( rent fett dvs olja eller kapslar ) kommer det att klumpa ihop sig i magsäcken och ligga där en god stund för att därefter tömmas ned i tarmarna i små portioner.

ALA löser sig visst i fett men ännu hellre i magsaften och kommer snabbt att tömmas ned i tarmarna och rusa ifrån fettet.

De möts alltså inte !


Äter man en blandad måltid tillsammans med ALA kommer det att följa med olika aminosyror, socker, organiska syror som citronsyra eller mjölksyra, mineraler som kalcium, fosfat etc.
Många av dessa komponenter kan reagera med och förstöra ALA och det är därför ALA skall ätas separat.