handdator

Visa fullständig version : Ang. Kryssdrag


AdrenalineRush
2004-07-15, 02:12
Jag har märkt att det finns olika sätt att utföra kryssdrag för bröst på. Vissa står o pressar som om de vore en vanlig pressövning, andra kör den som flyes med lite framåtlutning och sen har jag lagt märke till att nästan alla proffs kör den som flyes fast lutar sig så att överkroppen nästan är parallell med golvet.
Vilket sätt är bäst att göra för muskelutväcklingen?? Jag kör bara de två sistnämnda själv.

Börje H
2004-07-15, 06:31
Det beror på vart man vill att övningen skall ta på bröstmuskulaturen. En mer upprät position engagerar pars abdominalis, vilket brukar benämnas "undre delen av bröstet". Detta förutsatt att rörelsen görs med armarna strävande mot golvet. Ju mer framför kroppen armarna förs destå mer förflyttas belastningen mot pars sternocostalis "mittre delen av bröstet". Samma sak händer om man lutar sig framåt. Det gäller att tänka till vilken vinkel motståndet kommer ifrån och placera kroppen efter det.
När det gäller om man skall pressa eller göra en flyes-rörelse så är det väl iof valfritt. Min uppfattning är dock att det är bättre att pressa med stång eller hantlar om man nu vill utföra en press. Utnyttja istället det faktum att som flyes-övning är detta en riktig killer som nyper rejält. Det enda negativa med detta utförande är att man inte kan utnttja triceps som hjälp och därmed måste sänka vikterna rejält. Alltså ingenting för viktkåta slynglar :D

lyckegard
2004-07-15, 17:26
Sedan kan antingen nävarna mötas eller korsas längst ner. Och så finns det stående, liggandes och sittandes kryssdrag. Tänkte bara :mallan:

Arne Persson
2004-07-15, 19:47
Här är lite från mitt rörelsekompendium.

Cable cross over (Kryssdrag): Med denna övning kan man pga dess stora variationsmöjligheter träna den stora bröstmuskelns samtliga delar(M. pectoralis major pars sternocostalis , M. p. m. pars abdominalis och M. p. m. pars clavicularis). Men även deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et. acromialis) är inkopplade i denna övning.
Utförande (övre trissor) aktiverar främst: M. pectoralis major pars sternocostalis , M. p. m. pars abdominalis. Men även deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et. acromialis: Övningens rörelse är främst en adduktiion i axelleden.
Det som är viktigt i denna övning är att armbågsvinkeln är konstant genom rörelsebanan, samt att linan följer underarmens riktning så att ingen onödig belastning av armbågsleden uppstår. Armbågsvinkeln skall som sagt vara konstant och all rörelse skall ske i axelleden.
Starta övningen med armarna i en svag vinkel i armbågsleden och maxialt utsträckta i axelleden. Stå i passande kroppsposition (visas under kursen) för sedan fram handtagen i en rät linje till dess att händerna möts(se bild). upprepa. Övningen kan även utföras med en arm åt gången och kan då utföras i en 135° rörelsebana.
Utförande (nedre trissor) aktiverar främst M. pectoralis major pars clavicularis, och M. p. m. pars sternocostalis). Men även deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et. acromialis): Övningens rörelse är främst en adduktion/flexion i axelleden.
Starta övningen med armarna hängandes vid sidan av kroppen och med en svag vinkel i armbågsleden. Låt underarmarna vara i fas med linorna (visas) så att det inte uppstår skadliga belastningar på bl.a. armbågsleden. För armarna snett uppåt/ihop till händerna möts snett ovanför huvudet så att det även uppstår en flexion i axelleden som särskilt aktiverar den stora bröstmuskelns övre del (M. pectoralis major pars clavicularis). Denna rörelse går liksom den föregående att utföras med en hand i en 135° rörelse.

Solle
2004-07-15, 23:08
Tjenare Adrenalin! Upp med journalen igen! :kickass:

Sorry för OT men fick upp nåt felmeddelande när jag skulle pma :em: