handdator

Visa fullständig version : Synpunkter om träningsupplägg!


byggaren
2004-07-14, 23:41
Måndag. Bröst: bänk 3 set, lutande hantelpress 3 set, flyes 3 set, hantelpress 2-3 set.
Triceps: dips 3 set, liggande tricepspress till pannan 2-3 set, rep ovanför huvdet 3 set (vet inte riktigt namnet), pushdown 3 set.

Tisdag. Underarmar: med först stången (den vanliga övningen) sen med en hantel 4 set båda. Vet ej namnen på övningarna.
Mage: vanliga först med vikt 4 set, sen en övning så att det tar på nedre delen (man ligger på en bänk och lyfter upp bena mot taket, raka ben) 3 set, sen en övning för sidorna av magen 2 set.

Torsdag. Rygg: marklyft 3 set, chins 3 set, skivstångsrodd 2-3 set, sittande rodd 2-3 set.
Axlar, traps: Militärpress 3 set, upprätt rodd 3 set, kryssdrag 3-4 set, hantelpress 2 set. trapiuslyft med stång 3-4 set.

Fredag. Biceps: bicepscurl 3-4 set, hammercurl 3 set, växlande hantelcurl 3 set.
Ben, vader: bencurl 3 set, benböj 3-4 set, benspark 3 set (framsida). Utfall 3-4 set, stela marklyft 3 set (baksida).
Vader 4 set i bencurlen.

Vill inte ha synpunkter på vilka muskelgrupper jag ska köra tillsammans på samma dag, vill mera vet om jag kör övningarna i rätt ordning och om jag ska ta bort någon övning eller lägga till någon? Nån som har en fundering......

Är väl inte hundra på alla namn på övningarna och vissa vet jag inte namnet på heller som ni märker.........

Mindek
2004-07-15, 01:45
Brukar avsluta bröstpassen med flyesen eftersom de strechar ut.

Kör tricepspressen bakom/runt huvudet istället för mot pannan. Läs triceps 101 i "best-of".

Du kan inte träna nedre delen av magen, men kör benlyften ändå om de känns bra.

Skulle nog kör benböjen först i benpassen.

JAM
2004-07-15, 11:58
* Som Mindek sa så tycker jag att du ska avsluta med flyes för brösten. Den passar ypperligt som sistaövning.
* Tricepsextension bakom huvudet, precis som Mindek sa.
* Väldigt många tricepsset tycker jag. Du kör lika många set för lilla triceps som för stora ryggen...
* Tisdagen ser ju väääldigt lugn ut! Mage och underarmar - vilket semesterpass! ;)
* Jag vet inte vad "trapiuslyft" är, men om den tar på baksida axlar är det bra. Annars: Lägg in något för baksidan.

Jag vet att du inte villa ha sådana här kommentarer, men jag bjuder på en ändå: ;)
* Fredagen ser hemsk ut! Framsida lår, baksida lår, vader och biceps! Jag skulle ha flyttat baksida lår och kankse även vaderna till tisdagen.
* Väldigt få benset - ca 20 set för stora låren och vaderna, jämfört med 21 set för lilla biceps och triceps...

byggaren
2004-07-15, 22:14
Originally posted by JAM
* Som Mindek sa så tycker jag att du ska avsluta med flyes för brösten. Den passar ypperligt som sistaövning.
* Tricepsextension bakom huvudet, precis som Mindek sa.
* Väldigt många tricepsset tycker jag. Du kör lika många set för lilla triceps som för stora ryggen...
* Tisdagen ser ju väääldigt lugn ut! Mage och underarmar - vilket semesterpass! ;)
* Jag vet inte vad "trapiuslyft" är, men om den tar på baksida axlar är det bra. Annars: Lägg in något för baksidan.

Jag vet att du inte villa ha sådana här kommentarer, men jag bjuder på en ändå: ;)
* Fredagen ser hemsk ut! Framsida lår, baksida lår, vader och biceps! Jag skulle ha flyttat baksida lår och kankse även vaderna till tisdagen.
* Väldigt få benset - ca 20 set för stora låren och vaderna, jämfört med 21 set för lilla biceps och triceps...


Du kanske har rätt, att man skulle flytta baksida ben till tisdag. Sen när jag säger kryssdrag för axlar så menar jag baksida. (kanske har fel namn, men man ligger på en bänk och kryssdrag med typ remmar om du förstår då).

Så min fråga är om det måste läggas till nån mer övning för baksida axlar?

Med trapslyft menar jag att man har en stång i handen (axelbredd), håller armarna raka och lyfter uppåt med trapetius.... Om du fattar nu då, är inte så het på att förklara.

Får nog också ta att sänka några sätt för armar med, eller tycker du att jag ska höj för ben och låta seten på armarna vara?

JAM
2004-07-16, 19:48
Sen när jag säger kryssdrag för axlar så menar jag baksida. (kanske har fel namn, men man ligger på en bänk och kryssdrag med typ remmar om du förstår då). OK, på så sätt. Då har du med en för baksidan. :thumbup: Så min fråga är om det måste läggas till nån mer övning för baksida axlar? Tja, jag skulle nöja mig med fyra set på den övningen. Kanske kan du variera lite mellan två övningar från pass till pass.Med trapslyft menar jag att man har en stång i handen (axelbredd), håller armarna raka och lyfter uppåt med trapetius....De kallas vanligtvis "shrugs". Med skivstång kan man köra bakom eller framför kroppen. Hantlar kan också användas. Kom ihåg att inte rulla med axlarna. Dra dem bara rakt upp och släppa sakta ner.Får nog också ta att sänka några sätt för armar med, eller tycker du att jag ska höj för ben och låta seten på armarna vara?Hmm, det får du nog bestämma själv. Så länge benen får fler än vad armarna får så blir det bättre "balans" mellan antalen.

byggaren
2004-07-16, 23:45
Originally posted by JAM
OK, på så sätt. Då har du med en för baksidan. :thumbup: Tja, jag skulle nöja mig med fyra set på den övningen. Kanske kan du variera lite mellan två övningar från pass till pass.De kallas vanligtvis "shrugs". Med skivstång kan man köra bakom eller framför kroppen. Hantlar kan också användas. Kom ihåg att inte rulla med axlarna. Dra dem bara rakt upp och släppa sakta ner.Hmm, det får du nog bestämma själv. Så länge benen får fler än vad armarna får så blir det bättre "balans" mellan antalen.

Okej, tack ska du ha för hjälpen.