handdator

Visa fullständig version : Muskelfästen, oförändrade?


Lyricist
2004-07-14, 21:50
Min flickväns Mor stötte på en sjukgymnast som förklarade att muskelfästena var för svaga för hennes muskler som förklaring till hennes och min flickväns fysiska problem i sammband med ansträngning. Samt att muskelfästen inte byggs upp eller förbättras efterhand man styrketränar - lät lite konstigt då jag läst att tex i samband med doping så trasas fästena sönder i vissa fall pga allt för stor belastning på musklerna då fästena inte hänger med i samma utvecklingstakt. Men för de flesta byggarna och kraftmän så antog jag att de byggdes upp eftersom de tränar/de.

Vad är era reaktioner och tankar kring det här?

Allan
2004-07-14, 21:53
Flyttas till ett mer seriöst forum//allan

Pez
2004-07-14, 22:36
Originally posted by Lyricist
Min flickväns Mor stötte på en sjukgymnast som förklarade att muskelfästena var för svaga för hennes muskler som förklaring till hennes och min flickväns fysiska problem i sammband med ansträngning. Samt att muskelfästen inte byggs upp eller förbättras efterhand man styrketränar - lät lite konstigt då jag läst att tex i samband med doping så trasas fästena sönder i vissa fall pga allt för stor belastning på musklerna då fästena inte hänger med i samma utvecklingstakt. Men för de flesta byggarna och kraftmän så antog jag att de byggdes upp eftersom de tränar/de.

Vad är era reaktioner och tankar kring det här?

Muskelfästena reagerar väl på regelbunden "sund" belastning genom att bli starkare och anpassa sig precis som muskler?
Det är iallafall min uppfattning.

Då prepps kommer in i bilden kan styrkan öka radikalt och på så sätt kan det med lite otur (viktkåthet, oerfarenhet, ren otur) innebära att fästena får för mycket stryk och rasar.

Arne Persson
2004-07-14, 23:38
Originally posted by Lyricist
Min flickväns Mor stötte på en sjukgymnast som förklarade att muskelfästena var för svaga för hennes muskler som förklaring till hennes och min flickväns fysiska problem i sammband med ansträngning. Samt att muskelfästen inte byggs upp eller förbättras efterhand man styrketränar - lät lite konstigt då jag läst att tex i samband med doping så trasas fästena sönder i vissa fall pga allt för stor belastning på musklerna då fästena inte hänger med i samma utvecklingstakt. Men för de flesta byggarna och kraftmän så antog jag att de byggdes upp eftersom de tränar/de.

Vad är era reaktioner och tankar kring det här?

"Min flickväns Mor stötte på en sjukgymnast som förklarade att muskelfästena var för svaga för hennes muskler som förklaring till hennes och min flickväns fysiska problem i sammband med ansträngning. Samt att muskelfästen inte byggs upp eller förbättras efterhand man styrketränar "

Extremt skitsnack!!!!! :booty: Dock inte det minsta förvånande då jag har hör samma rappakalja från andra individer från samma yrkeskår. Självfallet anpassar sig muskler och senor efter den ansträngning den utsett för.

Semiramis
2004-07-15, 06:17
Vad jag har fått lära mig (Axelssons massageutbildning) är att det tar längre tid för senor och ligament att bli starka än för muskler, vilket är en av förklaringarna till att det är många nyblivna entusiastiska joggare som gör illa sig efter ett par månader i spåret. Kan det varit det sjukgymnasten farit efter? Om det skulle vara så att muskelfästen inte utvecklade sig med träningen skulle vi väl ändå få se andra typer och mycket fler skador på styrketränande. Enligt min uppfattning varierar kvaliten på sjukgymnaster enormt, många är oerhört duktiga och kunniga, andra direkt farliga. Jag tycker nog att det låter som den som din flickväns mor stötte på var av den senare arten.

Börje H
2004-07-15, 06:39
Originally posted by Arne Persson


Extremt skitsnack!!!!! :booty: Dock inte det minsta förvånande då jag har hör samma rappakalja från andra individer från samma yrkeskår. Självfallet anpassar sig muskler och senor efter den ansträngning den utsett för.

Eftersom jag tillhör Arnes absoluta yrkeskår, sjukgymnast, så är det nog på plats att dementera dessa påståenden.
Naturligtvis så blir även muskelfästena starkare av träning och det krävs normalt stora krafter för att ruptera ett sådant. Det är dock inte helt ovanligt att muskelfästen kan ta skada vid snabba okontrollerade rörelser speciellt om någon patologisk (sjuklig) förändring finns i fästet.
Men helt riktigt som det sägs ovan så kan bruk av AS bidra till att belastningen ökar i så rask takt att muskelfästet inte "hinner med". Men det är nog inte fallet denna gång eller?? ;)

Arne Persson
2004-07-15, 07:29
Originally posted by Börje H


Eftersom jag tillhör Arnes absoluta yrkeskår, sjukgymnast, så är det nog på plats att dementera dessa påståenden.
Naturligtvis så blir även muskelfästena starkare av träning och det krävs normalt stora krafter för att ruptera ett sådant. Det är dock inte helt ovanligt att muskelfästen kan ta skada vid snabba okontrollerade rörelser speciellt om någon patologisk (sjuklig) förändring finns i fästet.
Men helt riktigt som det sägs ovan så kan bruk av AS bidra till att belastningen ökar i så rask takt att muskelfästet inte "hinner med". Men det är nog inte fallet denna gång eller?? ;)


Vill passa på och klargöra att några av mina bästa vänner är sjukgymnaster och delar definitivt inte det påståendet jag citerade, tvärtom! En av dom skall förhoppningsvis tävla på SM i år. Jag har dock under åren träffat på svåra motståndare till styrketräning inom Sjukgymnastkåren. Speciellt bland äldre kvinnor. Dessa om några skulle nog själva må bra av lite "vävnadsförstörande" styrketräning!

Börje H
2004-07-15, 07:40
Originally posted by Arne Persson


Jag har dock under åren träffat på svåra motståndare till styrketräning inom Sjukgymnastkåren. Speciellt bland äldre kvinnor. Dessa om några skulle nog själva må bra av lite "vävnadsförstörande" styrketräning!

:thumbup: