handdator

Visa fullständig version : Denatuera?


John M
2004-07-14, 20:35
Har gjort en proteinpulver-pudding nu som har stått i ca 4 timmar. Vatten, proteinpulver och sötingsmedel och gelatin. Kan proteinet på något sätt förlora sina egenskaper? Denatuera kanske?

King Grub
2004-07-14, 20:38
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20925&highlight=h%E5llbarhet

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7253&highlight=h%E5llbarhet

John M
2004-07-14, 21:03
ah tackar :thumbup:

Sverker
2004-07-15, 06:15
Gelatin som förtjockningsmedel.

En mer vegetarisk variant är med tex arrowrot.


Inget fel på gelatin som förtjockningsmedel, fungerar lätt och utmärkt men det finns alternativ.

skaparn
2004-07-15, 14:13
Originally posted by John M
Har gjort en proteinpulver-pudding nu som har stått i ca 4 timmar. Vatten, proteinpulver och sötingsmedel och gelatin. Kan proteinet på något sätt förlora sina egenskaper? Denatuera kanske?


Måste fråga lite...
Var det vassleprotein?
Vilken smak?
Blev det gott?

Låter inte så tokigt faktiskt, har du några proportioner mellan ingredienserna?

John M
2004-07-15, 17:34
Originally posted by skaparn



Måste fråga lite...
Var det vassleprotein?
Vilken smak?
Blev det gott?

Låter inte så tokigt faktiskt, har du några proportioner mellan ingredienserna?

Det var Exell chocklad ca 1 dl och ca 3 dl vatten, 2 matskedar sötningsmedel. Smaken var väl ok, är nog godare med mjölk.

Prankie
2004-07-15, 18:10
Originally posted by John M


Det var Exell chocklad ca 1 dl och ca 3 dl vatten, 2 matskedar sötningsmedel. Smaken var väl ok, är nog godare med mjölk.

Du missar nog det viktigaste frågan, hur mycket gelatinpulver. ;)
Gjorde min egen lilla sats idag, värmde upp proteinet med mjölk före så gelatin kan smälta, visste inte om det behövs.

John M
2004-07-16, 07:26
Originally posted by Prankie


Du missar nog det viktigaste frågan, hur mycket gelatinpulver. ;)
Gjorde min egen lilla sats idag, värmde upp proteinet med mjölk före så gelatin kan smälta, visste inte om det behövs.

Du jag har inte någon vidare kolla på det dära, tror att jag tog 3 teskedar gelatinpulver (ca 6 blad om jag inte minns fel).

aliquis
2004-07-16, 14:30
Men arrowrot är väl inte särskilt starkt? inte lämpligare med agar-agar om man vill ha ett bra vegetabiliskt alternativ? agar-agar är väl 10 ggr drygare än gelatin.

(Gelatin utvinns från ben och/eller hudar, agar-agar framställs av en alg).

Sedan finns ju pektin också men det är väl inte jättestarkt heller, och potatismjöl såklart.

z_bumbi
2004-07-16, 14:34
Eller varför inte använda kasein på en gång?