handdator

Visa fullständig version : Optimalt träningsupplägg?


Snöberg
2004-07-14, 15:28
Stats:
17 år
188 cm
81 Kg

Har styrketränat seriöst i drygt 1 år. Mitt mål är att bli riktigt vältränad såklart, whatever it takes!

Mitt nuvarande träningsupplägg:
Måndag- Bröst, bicept
Tisdag- Rygg, axlar
Onsdag- Mage, triceps
Torsdag- Ben, underarmar
Fredag- Bröst

Träningstid= 40-45 min
Kör tunga set med få reps.
Kan för övrigt tillägga att jag äter som en häst. Mycket protein, lite mindre fett och ganska mycket kolhydrater.

Min fråga är:
Är mitt träningsupplägg bra? Vilken är den optimala träningstiden? Vad ska jag göra annorlunda? Kritik är mycket välkommen! Kom igen alla biffiga experter, såga mig längs fotknölarna om det behövs.

Mindek
2004-07-14, 15:32
Optimalt hit och dit... finns inget sånt riktigt. Ser rätt bra ut dock, ungefär som de flesta kör.

Man kan ju undra varför du tränar bröst två gånger i veckan?

Äter som en häst är ju också lite löst uttryck, men släng upp lite mer om det i kost-forumet.

King Grub
2004-07-14, 16:01
Biceps dagen före rygg - då riskerar du att inte kunna prestera på ryggdagen, med trötta biceps.

Axlar dagen efter bröst - axlar aktiveras rejält i bröstträningen.

Triceps både måndag, tisdag och onsdag? Triceps aktiveras ordentligt i pressövningarna för både axlar och speciellt bröst.

slakker
2004-07-14, 16:57
Hur lång borde vilan vara för muskeln mellan varje tillfälle man tränar den? Jag har hört 48 timmar är en bra vilotid innan man kör ett pass på en muskelgrupp igen.

Kan man tex. köra biceps på måndagen och sedan biceps igen på onsdagen om man ser till att det är minst 48 timmar mellan, och att man låterbli att köra övningar som biceps aktiveras av på tisdagen om man tränar.

Är 48 timmar en bra tid för full återhämtning, om man vill bygga maximalt?

Hnke
2004-07-14, 17:10
bör ha längre... tycker jag (min åsikt bara)

varför bröst både måndag och fredag?

dared
2004-07-14, 19:05
Beror på lite, 48h brukar räcka tills jag kan köra till tricep o bicep..

tex. Mån: bröst ons:Tricep,axlar

eller mån: rygg Ons: Bicep

båda dem brukar funka för mig, kanske mage o vader osso, annars skulle jag vila mer än 48, brukar bli 7 dagar för mig..