handdator

Visa fullständig version : Grahamsgryn?


Hoffa
2004-07-14, 13:20
Undrar vad GI:et är på Grahamsgryn?

King Grub
2004-07-14, 13:22
Snabbt svar: inga tester gjorda.

Hoffa
2004-07-14, 13:32
Kan man göra några antagande?

Man behöver ju inte veta exakt, men om det ligger över 90 eller mellan 70-90 eller under 70?

King Grub
2004-07-14, 13:41
Tja, det är ju vete... som generellt har ett högt GI. Undantaget är pasta, beroende på dess kompakta struktur, men det gäller inte grahamsgrynen. Inte heller innehåller grahamsgrynen tillnärmelsevis lika mycket vattenlösliga fibrer som havregryn.

Gröt på grahamsgryn... en gissning: 90.

HenrY
2004-07-14, 13:44
Originally posted by King Grub
Tja, det är ju vete... som generellt har ett högt GI. Undantaget är pasta, beroende på dess kompakta struktur, men det gäller inte grahamsgrynen. Inte heller innehåller grahamsgrynen tillnärmelsevis lika mycket vattenlösliga fibrer som havregryn.

Gröt på grahamsgryn... en gissning: 90.

Sen lägre ju längre du kokar va??
Men man ska väl inte koka mer än ca: 5 minuter?

King Grub
2004-07-14, 13:46
Originally posted by HenrY


Sen lägre ju längre du kokar va??
Men man ska väl inte koka mer än ca: 5 minuter?

Det gäller när det finns mycket vattenlösliga, GI-sänkande fibrer som skall tränga ut, t ex havregryn.

Hoffa
2004-07-14, 13:48
Okej, då är det bättre med havregrynsgröt, men havregrynsgröt tror jag ligger runt 87 eller något...

Då är det ju bättre o äta proteinberikad spaghetti till frukost hur GI synpunkt

King Grub
2004-07-14, 13:48
Originally posted by Hoffa
Okej, då är det bättre med havregrynsgröt, men havregrynsgröt tror jag ligger runt 87 eller något...

65-75.

Hoffa
2004-07-14, 13:52
På Pauluns tabeller här:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Så står det Havregrynsgröt gjorda på tjocka gryn = 76

King Grub
2004-07-14, 14:00
Originally posted by Hoffa
På Pauluns tabeller här:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Så står det Havregrynsgröt gjorda på tjocka gryn = 76

Medelvärde 70, med intervaller från 65-75.

Källor:

Foster-Powell K. International table of glycemic index and glycemic load values: 2002.Am J Clin Nutr. 2002 Jul;76(1):5-56.

The New Glucose Revolution, Jennie Brand-Miller, University of Sydney

Hoffa
2004-07-14, 14:13
Okej...

Det verkade vara pålitliga källor..

Vet du jordgubbarnas GI?

Ibland står det 45 och ibland 73?

Vad stämmer?

King Grub
2004-07-14, 14:26
40 på glukosskalan, 56 på vitt-bröd skalan.

Argh! Varför kan vi inte ha glukos=100 i Sverige också, som resten av världen? Det irriterar mig oerhört.

30cm
2004-07-14, 14:30
Originally posted by HenrY


Sen lägre ju längre du kokar va??
Men man ska väl inte koka mer än ca: 5 minuter?

Innebär det att det är bra att koka havregrynen typ över 5 min? Det måste göra en marginell skillnad på att koka den 2,5 eller 6 min?

Hoffa
2004-07-14, 14:34
Originally posted by King Grub

Argh! Varför kan vi inte ha glukos=100 i Sverige också, som resten av världen? Det irriterar mig oerhört.

Det är klantigt gjort att införa vitt bröd skalan! De gör att man alltid blir förvirrad när man kollar i en utländsk tabell..

Det är väl Pauluns fel...:naughty:
Han började med skiten i media...:furious:

Men hursomhelst...GI är bra..:thumbup:

King Grub
2004-07-14, 14:41
Originally posted by 30cm


Innebär det att det är bra att koka havregrynen typ över 5 min? Det måste göra en marginell skillnad på att koka den 2,5 eller 6 min?

Jag kan inte säga några exakta sekundangivelser, men när maximalt med vattenlösliga fibrer har trängt ut, då är GI:t som lägst. Därefter blir det en mer lättupptaglig sörja och GI:t höjs igen.

William
2004-07-14, 15:04
Originally posted by King Grub


Argh! Varför kan vi inte ha glukos=100 i Sverige också, som resten av världen? Det irriterar mig oerhört.

Jag har för mig att Fitnessförlagets "Näringstabellerna" innehåller både vittbröd-skalan och glukoskalan.

Mvh

William

Tolkia
2004-07-14, 22:18
Originally posted by Hoffa
Undrar vad GI:et är på Grahamsgryn?

Grahamsgryn är ju ungefär samma sak som mannagryn, så ett GI strax under mannagrynets 66 (glukosskalan) kanske? Strax under, eftersom grahamsgryn ju är NÅGOT lite "brunare" än mannagryn (någon fiberbomb vill jag dock inte direkt påstå att det är).

Uppgiften snodd från Aftonbladets GI-lista (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,358928,00.html) som snott den ur boken "Naturligt slank", vilkens författare i sin tur snott den ur Am. J. Clin. Nutr. 1995: 62: 871S–893S: "International tables of glycemic index" (Foster Powell, K. & J.B. Miller).

Off topic men ändå: Kollade på Paulúns hemsida för att se om han angav något GI för mannagryn - det gjorde han inte, däremot för BARNMAT. Alla småbarnsföräldrar som hittills vandrat i okunnighetens mörker kan nu alltså låta sig upplysas: mjölkersättning har GI 63 och barnmat på burk 96. Jag kan inte låta bli att undra: Varför? Om det åtminstone hade varit en jämförelse mellan olika rätter eller olika märken, men när det är ett genomsnitt av 6 olika produkter frågar man sig ju vad siffran egentligen säger? Jag menar, ett genomsnitt beräknat på GI-värdena hos aprikospuré, majspuré, päron-banandessert, frikadeller och potatismos, köttfärssås och spagetti, torsk i dillsås (vilken puré ...!) hur värdefullt är det? Eller är det jag som är korkad nu? Är detta inte bara LITE överdrivet - särskilt med tanke på att det handlar om individer som har som sin huvuduppgift att sova, äta och växa, ungefär? OK, vad gör den som tycker att bröstmjölksersättning verkar ha väl högt GI? Svälter ungen? :smash:

aliquis
2004-07-15, 09:17
"Grahamsgryn är ju ungefär samma sak som mannagryn, så ett GI strax under mannagrynets 66 (glukosskalan) kanske? Strax under, eftersom grahamsgryn ju är NÅGOT lite "brunare" än mannagryn (någon fiberbomb vill jag dock inte direkt påstå att det är). "

Nej, mannagrynsgröten har lågt gi på grund av mjölken.