handdator

Visa fullständig version : Frukost och insulinpåslag


-xR-
2004-07-14, 10:45
Hej!

Som frukost då jag har begränsad tid att stå i köket (innan skola och arbete) så brukar jag tillaga antingen:

Havregrynsgröt kokt på mjölk med proteindrink i mjölk (2dl mjölk, 30g vassle)

el.

Branflakes med lättfil och proteindrinken.

Visserligen har måltiderna någorlunda GI men II lär väl vara hur högt som helst? :MrT:

Vad är fördelar respektive nackdelar med högt II vid frukost? Finns det något jag kan ändra så ge mig gärna tips!

Tack

King Grub
2004-07-14, 10:47
Ett insulinpåslag till frukost är bara bra (så länge du åstadkommer det på annat sätt än med högglykemiska kolhydrater) och hjälper dig att ta dig ur den katabola fasen efter nattens fasta.

Är du överseriös tar du vasslet innan mjölkprodukterna. ;)

Är det vanliga Branflakes du använder så är GI:t på 105. Det är bara All-Bran Plus som har lågt GI.

-xR-
2004-07-14, 10:59
Du menar att det har någon betydelse om jag häller i pulver först i min shaker och sedan fyller på med mjölk och inte tvärt om?

Kanske skulle införskaffa mig en AST-shaker iallafall då för den om någon borde fixa det problemet :D

King Grub
2004-07-14, 11:01
Originally posted by -xR-
Du menar att det har någon betydelse om jag häller i pulver först i min shaker och sedan fyller på med mjölk och inte tvärt om?

Kanske skulle införskaffa mig en AST-shaker iallafall då för den om någon borde fixa det problemet :D

Nej, jag menar att om du vill utnyttja vasslet snabbhet skall du inte blanda med mjölk alls, utan ta vasslet med vattet en kvart eller så innan. Kaseinet i mjölken koagulerar i magsäcken och saktar ner vassleupptaget; gör det till ett långsamt protein, med andra ord, och neutraliserar dess "effekt".

Då kan du lika gärna välja en annan proteinkälla än vassle (nästan).

-xR-
2004-07-14, 11:05
Tack så mycket Grub! :cheers:

Hur ser din frukost ut dagar du inte skall träna en timma efter frukost (om det nu finns sådana dagar)?

King Grub
2004-07-14, 11:08
Sådana dagar är sällsynta, men de skulle se likadana ut då också.

Jag har ingen standardfrukost som jag måste äta, även om vissa kombinationer är vanligare än andra.

Om jag till äventyrs är sugen på spaghetti och köttfärssås till frukost äter jag det.

Men vanligast är att det blir antingen:

Vaniljyoghurt och Valio grynost i en röra, med Frosties och All-Bran Plus, ett par messmörsmackor, med en vassledrink som aptitretare.

eller:

Havregröt med rårivet äpple, kanel, socker och mjölk, några ägg, mackor, och samma vassledrink.

ivandrago
2004-07-14, 12:19
Grub, vad anser du om alla yoghurtar med smak? De flesta har väl runt 8g socker per 100g. Försumbart?

King Grub
2004-07-14, 12:25
Originally posted by ivandrago
Grub, vad anser du om alla yoghurtar med smak? De flesta har väl runt 8g socker per 100g. Försumbart?

Innebär sockret att du inte får i dig tillräckligt med näringsgivande energi, antingen i det enstaka målet eller dagen som helhet?

Då är det dags att lägga om kostvanorna.

Får du i dig samtliga näringsämnen du behöver, trots att din kost innehåller tomma kalorier i form av socker, och behöver du energin?

Då spelar det mindre, eller ingen, roll.

ivandrago
2004-07-14, 14:17
Originally posted by King Grub


Innebär sockret att du inte får i dig tillräckligt med näringsgivande energi, antingen i det enstaka målet eller dagen som helhet?

Då är det dags att lägga om kostvanorna.

Får du i dig samtliga näringsämnen du behöver, trots att din kost innehåller tomma kalorier i form av socker, och behöver du energin?

Då spelar det mindre, eller ingen, roll.

Ungefär som jag resonerade då. Tackar för svaret!

LunaSpice
2004-07-14, 16:14
Originally posted by King Grub
Är du överseriös tar du vasslet innan mjölkprodukterna. ;)


Du kanske syftar på kaseinets koagulationseffekt och att det förlångsammar upptaget av vassle?

Jag har ändå en fråga: Efter nattens fasta så har kroppen ett stort perifert (och centralt) behov av glukos. Om man då tar vasslet FÖRE kolhydraterna kommer inte detta att oxideras till glukos i levern? Eller vad prioriteras eg. i det fallet? Om man intar kolhydrater (yoghurt, frosties och All-Bran Plus :D) direkt efter vassle + vatten-drinken?

King Grub
2004-07-14, 16:16
Du kanske syftar på kaseinets koagulationseffekt och att det förlångsammar upptaget av vassle?

Ja.

Jag har ändå en fråga: Efter nattens fasta så har kroppen ett stort perifert (och centralt) behov av glukos. Om man då tar vasslet FÖRE kolhydraterna kommer inte detta att oxideras till glukos i levern?

Jo. Därför skrev jag "innan mjölkprodukterna". Men jag skrev också "överseriös. ;)

LunaSpice
2004-07-14, 16:39
Vad jag menade var att man då "förbrukar" vasslet som blir glukos istället för att utnyttja vasslet i proteinsyntesen (vilket borde ske om man redan har glukosbehovet någorlunda tillfredställt). Om man istället väljer en annan kolhydratskälla (fullkornsmackor med messmör t.ex. och därmed tillfredställer en del av glukosbehovet) istället för mjölkprodukter borde inte vasslet då kunna utnyttjas bättre i proteinsyntesen än om glukosbehovet vore större (varvid en större del av vasslet oxideras till glukos)?

Detta gäller också om man är överseriös såklart men jag menar mest i teorin. :D

King Grub
2004-07-14, 16:59
Jag tror vasslets insulinpåslag är fullt tillräckligt för att proteinet skall användas just som protein, även utan kolhydrater, när det inte föregåtts av fysisk ansträngning. En viss del av proteinet kommer alltid av oxideras, kolhydrater eller inte.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S.

Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.

Rennie MJ, Bohe J, Wolfe RR.

Division of Molecular Physiology, School of Life Sciences, University of Dundee, Scotland, United Kingdom.

The components of the stimulatory effect of food on net deposition of protein are beginning to be identified and separated. One of the most important of these appears to be the effect of amino acids per se in stimulating muscle anabolism. Amino acids appear to have a linear stimulatory effect within the range of normal diurnal plasma concentrations from postabsorptive to postprandial. Within this range, muscle protein synthesis (measured by incorporation of stable isotope tracers of amino acids into biopsied muscle protein) appears to be stimulated approximately twofold; however, little further increase occurs when very high concentrations of amino acids (>2.5 times the normal postabsorptive plasma concentration) are made available. Amino acids provided in surfeit of the ability of the system to synthesize protein are disposed of by oxidation, ureagenesis and gluconeogenesis. The stimulatory effect of amino acids appears to be time dependent; a square wave increase in the availability of amino acids causes muscle protein synthesis to be stimulated and to fall back to basal values, despite continued amino acid availability. The relationship between muscle protein synthesis and insulin availability suggests that most of the stimulatory effects occur at low insulin concentrations, with large increases having no effect. These findings may have implications for our understanding of the body's requirements for protein. The maximal capacity for storage of amino acids as muscle protein probably sets an upper value on the extent to which amino acids can be stored after a single meal.

King Grub
2004-07-14, 18:29
Vad gäller grovmackorna med messmör - skulle dessa göra någon nytta? Skulle dem ens hinna lämna magsäcken innan vasslet?

LunaSpice
2004-07-14, 20:50
Nej, kanske inte. Det var mer ett exempel på kolhydrater som inte var mjölkrelaterat men som ändå (såsmåningom) skulle kunna höja blodsockret. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte alls. Tror det är väldigt marginellt dock huruvida man tar sin vassledrink innan eller efter kolhydraterna till frukost. :D