handdator

Visa fullständig version : Ont i benen...


flikkan_helgonet
2004-07-14, 09:27
Vet inte om jag lägger denna i rätt forum, men ni får väl flytta den annars.

Jag körde ben i måndags, och när jag skulle ut och jogga på tisdagen, hann jag typ 15 min, sen fick jag värsta smärtan på framsidan av "underbenen" eller vad det kallas.
Jag var tvungen att stanna, kändes som kramp och var hur obehagligt som helst. :cryout:
Pojkvännen sa att det nog var benhinnorna, kan det stämma? Vad ska jag göra för att undvika det nästa gång, och vad beror det på??

Jax
2004-07-14, 09:51
Låter konstigt att få benhinneinflammation av styrketräning, brukar mest drabba löpare och hoppare. Men pröva att tryck längst benkanten, både på insidan och utsidan. Gör det ont på insidan så är det antagligen benhinneinflammation. Gör det ont på utsidan är det något liknande som också brukar kallas för benhinneinflammation men som egentligen inte är det. Kommer inte ihåg riktigt vad det heter.

Player
2004-07-14, 12:08
Originally posted by flikkan_helgonet
Vet inte om jag lägger denna i rätt forum, men ni får väl flytta den annars.

Jag körde ben i måndags, och när jag skulle ut och jogga på tisdagen, hann jag typ 15 min, sen fick jag värsta smärtan på framsidan av "underbenen" eller vad det kallas.
Jag var tvungen att stanna, kändes som kramp och var hur obehagligt som helst. :cryout:
Pojkvännen sa att det nog var benhinnorna, kan det stämma? Vad ska jag göra för att undvika det nästa gång, och vad beror det på??

Det går en muskel precis längs smalbenet på framsidan som heter Tibialis anterrior (om jag inte stavat fel). Om du liksom rullar ihop tårna och lyfter tårna uppåt så mycket du kan så känner du muskeln på framsidan skenbenet. Tar det ont just där så har du nog fått en mindre inflammation av något slag. Jag har haft just detta problem som jag beskrivit, var tvungen att stanna och liksom stretcha ut framsidan skenbenet pga. smärtan vid löpning.

Om du nu har detta problem så ska du VILA! Träna eventuellt annan sorts kondition, ex. cykling, men enbart om du inte får ont! Något du kan göra för att snabbare bli kvitt inflammationen, om det nu är det som är problemet, är att massera muskeln på framsidan skenbenet. Massera ganska hårt ca 5 min/ben (muskeln då) varje dag, smörj eventuellt in med någon salva för att underlätta massagen.
Viktigt är även att börja träna igen väldigt lätt när det känns bra i benen igen!

Lycka till! :thumbup:

Edit: Tänk även på att stretcha framsidan av skenbenet efter löpningspassen, liksom de andra musklerna. Tillvägagångssätt: Sätt dig ner på knäna med fötterna ihop under dig, vristerna mot golvet. Sätt dig ner på fötterna och luta dig lätt bakåt med överkroppen om du inte känner någonting i muskeln. Viktigt är att sitta på fötterna, inte emellan!
Även om du inte känner så mycket i framsidan skenbenen så bör du använda dig av denna stretchingövning efter konditionspassen, det hjälper även om du inte känner att det stramar!

HenrY
2004-07-14, 12:32
Gör som skrivet ovan!
För att det snabbare ska bli bra kan nog rekommenderas någon salva. Ibumetin eller Ipren borde påskynda läkningsprocessen!

flikkan_helgonet
2004-07-14, 13:10
har nog överansträngt den muskeln, får ta de lugnt, massera och vila. Tack för alla svar