handdator

Visa fullständig version : Träning/mat sent på kvällen?


Lappen
2004-07-13, 21:27
Man ser lite här och där i forumet att man inte bör äta efter kl 22.00. För mig ikväll så körde jag ett HIIT pass ca 21.15-21.30. Sedan satte jag mig på cykeln och trampade ner på macken och hämtade ut mitt nyinköpta Whey-80. Nu är klockan 22.23 och jag är sugen på ngt.. Vad ska jag käka? Ska jag käka överhuvudtaget,? Typ branflakes och lättmjölk skulle sitta fint. Tilläggas bör att jag försöker göra ett allvarligt försök att både styrketräna och gå ner i vikt... Ligger 4-5 kg över...

Nils
2004-07-13, 21:36
Va?! Inte äta efter 22? Då skulle jag inte må bra...
Klart att du skall äta efter du tränat!

lauria
2004-07-13, 22:01
Jag tycker som johan oldenmark, att om man är sugen på en pizza på kvällen så köper man en pizza, eller äta sig mätt efter 22 kan man göra om man är väldigt hungrig/sugen..Men låt det inte blir till någon vana!!

Som t.ex nu är jag sugen på varmkorv med bröd, så nu är korvarna på kokning och skall ätas om en min:eating:

:thumbup:

bubbleman
2004-07-13, 22:05
Jag planerar alltid så att hur sent jag än tränar så skall jag hinna med efterträningsmålet + ett "vanligt mål mat". Kroppen måste ju ha mat för att återhämta sig å växa:eating:

GhostRider
2004-07-14, 08:55
Varför skulle man inte äta efter 22:00?? :confused: Själv käckar jag klockan 23 ungefär och ibland blir det nån macka eller nåt strax efter 24 också.. har inte upplevt några som helst problem med detta...

King Grub
2004-07-14, 09:03
Det finns en myt att kroppen kan klockan på något sätt.

De studier som har varnat folk från att äta sent är ju konstruerade så att om man inte äter efter t ex 18:00 så får man ju i sig mindre energi än om man ätit ett eller två mål till, och alltså har studieobjekten förlorat mer i kroppsvikt.

Men det säger ju sig självt.

Ett sådant upplägg passar bara kraftigt överviktiga. För tränande individer är det rena mardrömmen.

lyckegard
2004-07-14, 09:23
Originally posted by King Grub
Det finns en myt att kroppen kan klockan på något sätt.

De studier som har varnat folk från att äta sent är ju konstruerade så att om man inte äter efter t ex 18:00 så får man ju i sig mindre energi än om man ätit ett eller två mål till, och alltså har studieobjekten förlorat mer i kroppsvikt.

Men det säger ju sig självt.

Ett sådant upplägg passar bara kraftigt överviktiga. För tränande individer är det rena mardrömmen. kvällsmjölk klockan 17:30 läggdax 18:00, uppstigning 3:00 frukost 3:04 osv.
Tiden blir vad man gör den till. Sedan kanske de menade de som måste vara i kontoret klockan 9-17 varje dag. Men då är kontoret det sista man gör på dagen och då passar fortfarande "ingen måltid efter 18"-metoden.

King Grub
2004-07-14, 09:36
Originally posted by lyckegard
kvällsmjölk klockan 17:30 läggdax 18:00, uppstigning 3:00 frukost 3:04 osv.
Tiden blir vad man gör den till. Sedan kanske de menade de som måste vara i kontoret klockan 9-17 varje dag. Men då är kontoret det sista man gör på dagen och då passar fortfarande "ingen måltid efter 18"-metoden.

Självklart beror det på vilken dygnsrytm man har. Men jobbar man 9-17 och går och lägger sig, säg, 23, då gör man ont åt sig själv om man lägger sista målet klockan 18:00.

Saerbo
2004-07-14, 19:37
Själv brukade jag äta ris och kyckling runt midnatt innan jag gick och lade mig när jag gick i skolan. Nu när det är sommarlov och jag bor hemma med mor och far är det lite svårare att laga mat så sent då de går till sängs ganska tidigt. :)

Jösses vad jag ökade i vikter i alla fall när jag åt så sent och jösses vad skönt det var att krypa till kojs när man var proppmätt. :cheers: