handdator

Visa fullständig version : Te


Jense
2004-07-13, 01:27
kan Te bli gammalt?


vad är hållbarheten?


blir man sjuk av att dricka gammalt te?


undrar för att jag tänkte ta ett kvällsmål nu, men är osäker på mitt te som ligger i en plastburk med lock i skafferiet

Hnke
2004-07-13, 02:14
sluta nu... det går att dricka :D:thumbup:

Tolkia
2004-07-13, 03:31
Är du allvarlig, eller är det rolighetsministern som tittar fram så här på nattkröken ...?
I vilken mån te blir gammalt beror lite på vem som skall dricka det. Jag skulle säga att det KAN bli gammalt; det tappar aromen och börjar smaka dammigt, särskilt om förpackningen inte är tillräckligt tät. Men då är jag Tedrickare med stort T, alltså den där typen som konsumerar drycken i fråga i baljor, handlar i specialbutiker och bojkottar påste. Mina föräldrar skulle inte säga att det kan bli gammalt ... (däremot kan de nog ha en och annan åsikt om sista förbrukningsdatum på kaffe ...).

Är man inte så kräsen vad gäller smaken har te nog tämligen obegränsad hållbarhet - möjligen möglar det om det får stå fuktigt (oCh mögel är INTE nyttigt, penicillin möjligen undantaget), men det lär man ju inte missa när man öppnar burken.

Jense
2004-07-13, 03:38
Originally posted by Tolkia
Är du allvarlig, eller är det rolighetsministern som tittar fram så här på nattkröken ...?
I vilken mån te blir gammalt beror lite på vem som skall dricka det. Jag skulle säga att det KAN bli gammalt; det tappar aromen och börjar smaka dammigt, särskilt om förpackningen inte är tillräckligt tät. Men då är jag Tedrickare med stort T, alltså den där typen som konsumerar drycken i fråga i baljor, handlar i specialbutiker och bojkottar påste. Mina föräldrar skulle inte säga att det kan bli gammalt ... (däremot kan de nog ha en och annan åsikt om sista förbrukningsdatum på kaffe ...).

Är man inte så kräsen vad gäller smaken har te nog tämligen obegränsad hållbarhet - möjligen möglar det om det får stå fuktigt (oCh mögel är INTE nyttigt, penicillin möjligen undantaget), men det lär man ju inte missa när man öppnar burken.

tack, nu är du min romantiska slav.


thnx mate


hade 2 burkar Godiva te, hyffsat gott, mycket dyrt=P evening och morning va smakerna

flikkan_helgonet
2004-07-13, 08:31
Tänke låna din tråd, lite...

Är the onyttigt, om man har lite mjölk och suketter i?

B-jay
2004-07-13, 08:33
Originally posted by flikkan_helgonet
Tänke låna din tråd, lite...

Är the onyttigt, om man har lite mjölk och suketter i?

Det blir ju inte kalorifritt längre, men dom små mängderna du har gör varken från eller till.

suketter är väl sötningsmedel och i princip kalorifritt det med.
Så drick du ditt te med mjölk och suketter i fortsättningen med gott samvete!:thumbup:

King Grub
2004-07-13, 08:33
Originally posted by flikkan_helgonet
Tänke låna din tråd, lite...

Är the onyttigt, om man har lite mjölk och suketter i?

Teet förändras inte, suketter innehåller inget energigivande alls, och mjölk är mjölk, och det låter inte som några mängder heller.

Max
2004-07-13, 17:40
Originally posted by King Grub


Teet förändras inte, suketter innehåller inget energigivande alls, och mjölk är mjölk, och det låter inte som några mängder heller.
Man kan väl tillägga att det inte är särskilt onyttigt på annat sätt heller, innehåller somliga antioxidanter (nyttiga saker) t.o.m. Men som vanligt gäller väl att inte överdriva ;)